Flippi schreef:Ik volg uit bobby-interesse al jarenlang de antenne en schotelantenne aanbiedingen op 2dehands.be en markplaats.nl en zag daar een paar maanden geleden de eerste aanbiedingen opduiken voor helium-miners.
Dacht eerst dat dit verkeerd geplaatste advertenties waren, maar zag al vlug in dat de link met antennes en masten niet ver diende gezocht te worden.
Ik denk er ook wel aan te beginnen uit hobby-overwegingen, maar zeker niet om er slapend rijk mee te worden.
De prijzen voor miners op die koopjessites swingen echt de pan uit met prijzen boven de 1000 € en veelal gaat het gewoon om een plaats in de wachtrij die je afkoopt van een ander zonder dat er al hardware geleverd werd. Daar zou ik zeker niet op ingaan tenzij je zelf met een mast van enkele tientallen meters in je tuin staat.
Op wat voor basis maak je eigenlijk een keuze voor de hardware want ik zie toch zo'n kleine 20 compatibele devices.
Prijs/kwaliteit en community support lijken voor mij wel belangrijk. Iemand met een andere opinie hierover?
Dat klopt de vraag is afgelopen 12 maanden hoger dan de aanbod. Er komt dagelijks letterlijk duizenden hotspots(miners) bij op het netwerk.
Bij mij was het vooral de ram geheugen(toekomst gericht). Maar met de komst van light hotspots zal het niet zoveel meer uitmaken. Ik heb zelf een MTND (by RakWirless) met 8GB ram. De meeste komen in 2/4GB.
Miners van Sensecap en Bobcat zijn redelijk stabiel. Voor support moet je vooral kijken naar de firmware, hoe snel bugs wordt verholpen, is er een online (instelling) dashboard beschikbaar, etc.
Support loopt vooral via Discord.
Ondanks al die fabrikanten, komt de firmware van Helium zelf en hebben zij volledig toegang tot je miner.
De fabrikanten kunnen de firmware wel tweaken voor hun eigen merk etc.
Je moet rekening houden dat bij elke firmware update je miner 1-3 dagen niets opbrengt omdat die met de rest van de blockchain moet bijwerken etc.
Als je enkel meedoet voor de hoogste winst, dan zal je teleurgesteld worden. Helium is bezig met oneerlijke miners (noemen ze gamers), zoals eerder gezegd hierboven die super veel verdienen waardoor de eerlijke miners die het netwerk willen recht houden bijna niets verdienen, bannen uit het netwerk.
Er is mometeel al een tijdelijke banlist opgesteld. Er wordt ook gewerkt een nieuwe algoritme om de verhouding tussen de aantal witness en beacons beter te krijgen. Al deze nieuwe maatregels zijn via een stemming gebeurd door de gebruikers via Helium vote.