Koop scooters!
Ik fiets elke dag naar mijn werk (14 km enkele reis). Aangezien dat op den duur erg vermoeiend is, vooral bij weer en wind, overweeg ik om een gebruikte scooter aan te schaffen. Ik kan maximaal € 1100 uitgeven, de scooter moet rondom in goede staat zijn. Ik wil geen scooter kopen die in China is gemaakt.
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13591
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Al aan een elektrische fiets gedacht? Want zo'n scooter daar moet ook benzine in en dat kost ook geld natuurlijk.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
- Belgissschenaap
- Pro Member
- Berichten: 352
- Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 50 keer
Die vind je sowieso moeilijk aan die prijs eerstehands.Goztow schreef:Al aan een elektrische fiets gedacht? Want zo'n scooter daar moet ook benzine in en dat kost ook geld natuurlijk.
2e hands mogelijks wel, maar is soms wat angstaanjagend. Zeker als leek
Maar elektrische fiets is voor die afstand wel echt optimaal.
tenzij je elektrisch niet nodig hebt, dan is 100% eigen kracht het efficiëntste. Maar ik begrijp het wel ze
- cadsite
- Elite Poster
- Berichten: 4657
- Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
- Locatie: Kortrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
Of je daar dan blij van wordt, dat is een andere zaak...
Als ik mijn wagen in onderhoud doe is een vervangfiets gratis. Als ik geluk heb is dat een elektrische.
Die doet zijn ding, maar dat is toch een heel groot verschil met een deftige zoals mijn moeder heeft.
Je voelt aan alles dat de bouwkwaliteit minder is en de ondersteuning is veel 'lomper'. Zodra je trapt schiet die motor in gang en word je vooruit gesnokt ipv dat je, zoals bij een deftige fiets, het gevoel hebt dat het wind mee is en bergaf.
Als ik mijn wagen in onderhoud doe is een vervangfiets gratis. Als ik geluk heb is dat een elektrische.
Die doet zijn ding, maar dat is toch een heel groot verschil met een deftige zoals mijn moeder heeft.
Je voelt aan alles dat de bouwkwaliteit minder is en de ondersteuning is veel 'lomper'. Zodra je trapt schiet die motor in gang en word je vooruit gesnokt ipv dat je, zoals bij een deftige fiets, het gevoel hebt dat het wind mee is en bergaf.
Welke leeftijd en heb je medische aandoeningen?johanness schreef:Ik fiets elke dag naar mijn werk (14 km enkele reis). Aangezien dat op den duur erg vermoeiend is, vooral bij weer en wind, overweeg ik om een gebruikte scooter aan te schaffen. Ik kan maximaal € 1100 uitgeven, de scooter moet rondom in goede staat zijn. Ik wil geen scooter kopen die in China is gemaakt.
Want 14 kilometer kan nu toch echt niet vermoeiend zijn voor een gezonde persoon
Op een scooter is bij slecht weer minder aangenaam dan een fiets omdat je sneller koude zal hebben op een scooter
- Belgissschenaap
- Pro Member
- Berichten: 352
- Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 50 keer
YodiaYodia schreef:Welke leeftijd en heb je medische aandoeningen?johanness schreef:Ik fiets elke dag naar mijn werk (14 km enkele reis). Aangezien dat op den duur erg vermoeiend is, vooral bij weer en wind, overweeg ik om een gebruikte scooter aan te schaffen. Ik kan maximaal € 1100 uitgeven, de scooter moet rondom in goede staat zijn. Ik wil geen scooter kopen die in China is gemaakt.
Want 14 kilometer kan nu toch echt niet vermoeiend zijn voor een gezonde persoon
Op een scooter is bij slecht weer minder aangenaam dan een fiets omdat je sneller koude zal hebben op een scooter
Ik vind dit een slechte opmerking en vraag. Je vraagt iemand om zijn persoonlijk en meer precies medische gegevens.
Dat is allemaal niet terzake, de persoon vraagt om advies en zegt zelfs waarom hij de overstap wilt maken.
Johanness moet zich helemaal niet verklaren tegenover ons en niemand anders.Aangezien dat op den duur erg vermoeiend is, vooral bij weer en wind
- honda4life
- Elite Poster
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
125cc binnen je bereik?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- Belgissschenaap
- Pro Member
- Berichten: 352
- Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 50 keer
Aaaah woke zijn. De belediging van 2020 en 2021.Yodia schreef:Ik zal het anders formuleren, zodat de woke personen gelukkig zijn
Tenzij je stokoud bent of een medische aandoening hebt, zie ik geen reden waarom 14 kilometer erg vermoeiend kan zijn
Vroeger had woke zijn een andere naam, zij de leerkracht of familielid dat je eerst je tong 2 keer om moet draaien voor iets te zeggen.
Dus is niet woke zijn, is gewoon een oude gewoonte die je klaarblijkelijk niet beschikt, omdat dit voor jou minderwaardig is. Woke mensen zijn losers.
On topic.
Geen redenen?
- Je weet niet waar deze persoon woont. Heuevlachtig, plat? Winderig?
- Je weet niet hoelang hij onderweg is en zou kunnen besparen door continu 25km/u of sneller te rijden
- ...
Belangrijkste is:
Persoon vraagt advies.
Wat is de normale reactie op advies vragen? Zeggen dat de persoon absurd is om dit te vragen? Of dat hij minimaal iets medisch moet hebben?
Amai, goed bezig als je daar ja op antwoord.
@Johannes
- Hopelijk is er hier iemand met kennis van de materie
- Of als je op termijn goedkoper af wilt zijn, is elektrisch wel een optie die te overwegen waard is. Cube is een goed merk, met betaalbare modellen
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13591
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
ik weet niet of je van een tweedehandse scooter van 1100 eur wel blij wordt.cadsite schreef:Of je daar dan blij van wordt, dat is een andere zaak...
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
- honda4life
- Elite Poster
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Trouwens over 2dehands...
Heb destijds zo'n Honda Wallaroo voor denk ik rond de 450 euro gekocht. En voor dezelfde prijs terug verkocht!
Paar tienduizenden km's met gereden.
De enige kosten waren eens een band en een doorgeroeste uitlaat.
Nee een tweedehands scooter hoeft echt niet slecht te zijn!
Heb destijds zo'n Honda Wallaroo voor denk ik rond de 450 euro gekocht. En voor dezelfde prijs terug verkocht!
Paar tienduizenden km's met gereden.
De enige kosten waren eens een band en een doorgeroeste uitlaat.
Nee een tweedehands scooter hoeft echt niet slecht te zijn!
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
€1100 is voor een Koga wat aan de scherpe kant.
Voor €1800 heb je een recente elektrische Koga, bij oa KBC Carlease.
En die elektrische fiets brengt op (kilometervergoeding), terwijl de scooter geld kost.
Voor €1800 heb je een recente elektrische Koga, bij oa KBC Carlease.
En die elektrische fiets brengt op (kilometervergoeding), terwijl de scooter geld kost.
- cadsite
- Elite Poster
- Berichten: 4657
- Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
- Locatie: Kortrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
Wa ne zever...Yodia schreef:Ik zal het anders formuleren, zodat de woke personen gelukkig zijn
Tenzij je stokoud bent of een medische aandoening hebt, zie ik geen reden waarom 14 kilometer erg vermoeiend kan zijn
Ik werk op amper 5 km van thuis.
Als het windstil is doe ik dat op een kwartiertje. Als het rotweer is en wind tegen gaat dat richting 25 à 30 minuten. Ik kom niet graag heel in 't zweet toe op kantoor en er is geen douche dus rij ik altijd rustig.
Trek dit door naar 14 km en ik versta héél goed dat iemand een alternatief wenst.
Niets belet hem om bij aangenaam weer wel de fiets te nemen.
-
- Premium Member
- Berichten: 683
- Lid geworden op: 26 jan 2011, 18:44
- Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
- Bedankt: 64 keer
Dat kan ook liggen aan het gebruikte sensortype (rotatie- vs trapkrachtsensor) die elk een aparte rijervaring met zich meebrengen.cadsite schreef:en de ondersteuning is veel 'lomper'. Zodra je trapt schiet die motor in gang en word je vooruit gesnokt ipv dat je, zoals bij een deftige fiets, het gevoel hebt dat het wind mee is en bergaf.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1573
- Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
- Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
- Bedankt: 70 keer
€1295 voor een nieuwe e-bike.
Vijfentwintig kilo aan boodschappen in ene keer (op een X-Track e-bike).
- nieuw met garantie
- gekend merk (Sparta)
- 500Wh batterij: kan je makkelijk dagelijks 30km mee doen op maximale ondersteuning, wind mee of wind tegen
- achterwielmotor én naafversnellingen: dus heel weinig onderhoud
- Hydraulische schijfremmen
- Diefstalbescherming, track en trace (GPS)
- AXA ringslot geschikt voor insteekkabel
- mogelijks fietsvergoeding
- anti-lekbanden
- etc
Vijfentwintig kilo aan boodschappen in ene keer (op een X-Track e-bike).
- honda4life
- Elite Poster
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
+1, de meeste mensen kennen een fiets als iets te moeizaam.heist_175 schreef:€1100 is voor een Koga wat aan de scherpe kant.
Voor €1800 heb je een recente elektrische Koga, bij oa KBC Carlease.
En die elektrische fiets brengt op (kilometervergoeding), terwijl de scooter geld kost.
Rij eens op een goede en sportieve fiets, en al snel kan je zonder al te veel moeite een gemiddelde van 25 km/u fietsen (onder voorbehoud van geen sterke tegenwind etc.).
Even snel dan een elektrische fiets, goedkoper en gezonder.
Sorry dat ik het zeg, maar sta eerst eens op de weegschaal en bedenk je in alle eerlijkheid of je niet beter iets gezonder / sportiever zou hoeven te
leven ipv. naar gemotoriseerd vervoer te kijken
(Ja ook ik val onder de categorie dat het beter kan, zo vaak mogelijk de fiets pakken is toch één van de inspanningen die ik doe)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
- Berichten: 1881
- Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 187 keer
Ik zou zeggen, rij eerst eens een jaar lang elke dag 28 km met je gewone fiets naar je werk en terug.honda4life schreef: +1, de meeste mensen kennen een fiets als iets te moeizaam.
Rij eens op een goede en sportieve fiets, en al snel kan je zonder al te veel moeite een gemiddelde van 25 km/u fietsen (onder voorbehoud van geen sterke tegenwind etc.).
Even snel dan een elektrische fiets, goedkoper en gezonder.
Sorry dat ik het zeg, maar sta eerst eens op de weegschaal en bedenk je in alle eerlijkheid of je niet beter iets gezonder / sportiever zou hoeven te
leven ipv. naar gemotoriseerd vervoer te kijken
(Ja ook ik val onder de categorie dat het beter kan, zo vaak mogelijk de fiets pakken is toch één van de inspanningen die ik doe)
Sorry dat ik het zeg, maar als je een alternatief hebt (auto) dat je gebruikt telkens als je geen zin hebt om te fietsen, laat dan het moraliserend vingertje maar achterwege.
Ik zou ook voor een elektrische fiets gaan voor 14 km enkele rit woon-werkverkeer, hoewel ik op de gewone fiets steeds sneller rij dan 25km/u.
- jutuiz
- Premium Member
- Berichten: 608
- Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
- Locatie: West-Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
- Bedankt: 30 keer
Ik rij wel wat km. 100k is niet zo uitzonderlijk.Yodia schreef:Ik zal het anders formuleren, zodat de woke personen gelukkig zijn
Tenzij je stokoud bent of een medische aandoening hebt, zie ik geen reden waarom 14 kilometer erg vermoeiend kan zijn
14k is een eitje, maar ik kan me écht voorstellen dat dagelijks 14k x 2 afleggen enorm lastig kan zijn.
Schoeisel om maar iets te zeggen is vaak problematisch bij slecht weer. Hoe goed je ook gekleed bent.
Op een racefiets rij je jezelf warm. Door te bewegen voel je de koude niet.
Maar tijdens het woon-werk verkeer wil je misschien net niet zweten.
Als je inderdaad bezweet toekomt en je kan je niet deftig omkleden of douchen...
Ik snap dat wel.
Electrische fiets lijkt me logischer dan een scooter. Hoewel een vintage Camino wel cool is.
- honda4life
- Elite Poster
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
How how rustig...
Ik wou alleen maar zeggen dat velen niet eens op een deftige fiets rijden, laat staan de kans gegeven hebben om gewoon te worden, dat doe je niet op een testritje bij de fietsenmaker.
Ik ken jouw situatie niet hé.
Ik wou alleen maar zeggen dat velen niet eens op een deftige fiets rijden, laat staan de kans gegeven hebben om gewoon te worden, dat doe je niet op een testritje bij de fietsenmaker.
Ik ken jouw situatie niet hé.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Pro Member
- Berichten: 439
- Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 9 keer
Velen rijden ook op een slecht afgestelde fiets. Zadel te laag is extra zwaar, banden niet op spanning is ook extra zwaar. Slecht onderhoud van ketting en versnellingen en ga zo maar door.
Aan de andere kant, 14 km op een gewone fiets is geen 'eitje' zoals men hier precies laat uitschijnen. Dat is toch al vlot 45 minuten op de fiets x 2 natuurlijk. Met een bromfiets klasse A ga je hier toch al snel 10 minuten afpitsen.
Ik neem nu mijn voorbeeld. Wilsele <> Heverlee. ik heb 90% van de tijd als ik moet vertrekken wind op (ZW). Dan nog een job van ongeveer 10u per dag en dan uitgeput nog eens de fiets opstappen en naar huis rijden is er dan te veel aan. Ook niet onderschatten, hoogteverschil, om de vijf voet stoppen, het weer op zich, etc. Als je 10 km in 1 ruk door kan rijden is dat ook heel wat minder intensief dan 10 km om de vijf voet stoppen en vertrekken. Hoe ouder ik word, hoe minder vlot het toch begint te gaan.
De vraag naar een bromfiets is dus niet zo verwonderlijk voor 14 km. Er werd hier geopperd voor een 125cc maar dat is denk ik geen optie want die rijden op de baan, mogen niet in straten met eenrichting door dus dan limiteer je jezelf al snel. Gezien we in België (in Leuven al 100% zeker) naar een gigantische zone 30 gaan is een bromfiets binnenkort het snelste vervoersmiddel.
Je zou uiteraard ook kunnen gaan voor een elektrische bromfiets maar dan is het budget wat te laag. Aan de andere kant, het scheelt op zich niet veel met een e-bike. Alleen dat je hier wel een verzekering dient voor te nemen en helmplicht hebt, ook op een 25 per uur bromfiets.
In alle geval, onder de 1000 euro kan je zeker een bromfiets 2de hands vinden die voldoet, die dingen zijn echt redelijk slijtvast en zelfs onderhoud vriendelijk.
Aan de andere kant, 14 km op een gewone fiets is geen 'eitje' zoals men hier precies laat uitschijnen. Dat is toch al vlot 45 minuten op de fiets x 2 natuurlijk. Met een bromfiets klasse A ga je hier toch al snel 10 minuten afpitsen.
Ik neem nu mijn voorbeeld. Wilsele <> Heverlee. ik heb 90% van de tijd als ik moet vertrekken wind op (ZW). Dan nog een job van ongeveer 10u per dag en dan uitgeput nog eens de fiets opstappen en naar huis rijden is er dan te veel aan. Ook niet onderschatten, hoogteverschil, om de vijf voet stoppen, het weer op zich, etc. Als je 10 km in 1 ruk door kan rijden is dat ook heel wat minder intensief dan 10 km om de vijf voet stoppen en vertrekken. Hoe ouder ik word, hoe minder vlot het toch begint te gaan.
De vraag naar een bromfiets is dus niet zo verwonderlijk voor 14 km. Er werd hier geopperd voor een 125cc maar dat is denk ik geen optie want die rijden op de baan, mogen niet in straten met eenrichting door dus dan limiteer je jezelf al snel. Gezien we in België (in Leuven al 100% zeker) naar een gigantische zone 30 gaan is een bromfiets binnenkort het snelste vervoersmiddel.
Je zou uiteraard ook kunnen gaan voor een elektrische bromfiets maar dan is het budget wat te laag. Aan de andere kant, het scheelt op zich niet veel met een e-bike. Alleen dat je hier wel een verzekering dient voor te nemen en helmplicht hebt, ook op een 25 per uur bromfiets.
In alle geval, onder de 1000 euro kan je zeker een bromfiets 2de hands vinden die voldoet, die dingen zijn echt redelijk slijtvast en zelfs onderhoud vriendelijk.
- honda4life
- Elite Poster
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Een scooter die 40km/liter rijdt is nu niet bepaald heel duur voor de beoogde afstand. De verzekering en en helm natuurlijk moet je er wel bijnemen.SPR schreef:Velen rijden ook op een slecht afgestelde fiets. Zadel te laag is extra zwaar, banden niet op spanning is ook extra zwaar. Slecht onderhoud van ketting en versnellingen en ga zo maar door.
Aan de andere kant, 14 km op een gewone fiets is geen 'eitje' zoals men hier precies laat uitschijnen. Dat is toch al vlot 45 minuten op de fiets x 2 natuurlijk. Met een bromfiets klasse A ga je hier toch al snel 10 minuten afpitsen.
Ik neem nu mijn voorbeeld. Wilsele <> Heverlee. ik heb 90% van de tijd als ik moet vertrekken wind op (ZW). Dan nog een job van ongeveer 10u per dag en dan uitgeput nog eens de fiets opstappen en naar huis rijden is er dan te veel aan. Ook niet onderschatten, hoogteverschil, om de vijf voet stoppen, het weer op zich, etc. Als je 10 km in 1 ruk door kan rijden is dat ook heel wat minder intensief dan 10 km om de vijf voet stoppen en vertrekken. Hoe ouder ik word, hoe minder vlot het toch begint te gaan.
De vraag naar een bromfiets is dus niet zo verwonderlijk voor 14 km. Er werd hier geopperd voor een 125cc maar dat is denk ik geen optie want die rijden op de baan, mogen niet in straten met eenrichting door dus dan limiteer je jezelf al snel. Gezien we in België (in Leuven al 100% zeker) naar een gigantische zone 30 gaan is een bromfiets binnenkort het snelste vervoersmiddel.
Je zou uiteraard ook kunnen gaan voor een elektrische bromfiets maar dan is het budget wat te laag. Aan de andere kant, het scheelt op zich niet veel met een e-bike. Alleen dat je hier wel een verzekering dient voor te nemen en helmplicht hebt, ook op een 25 per uur bromfiets.
In alle geval, onder de 1000 euro kan je zeker een bromfiets 2de hands vinden die voldoet, die dingen zijn echt redelijk slijtvast en zelfs onderhoud vriendelijk.
Koop een goede 2dehands, voor olie te verversen en wat basisonderhoud hoef je nu niet superhandig te zijn.
Je moet al een krak zijn om die dingen echt stuk te rijden.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- honda4life
- Elite Poster
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Het is echt wel het afwegen waard denk ik het budget van 1100€, heeft een A klasse nog wel zo veel nut tov. een elektrische fiets?q-tec schreef:De ts vraagt naar een brommer en iedereen begint over een elektrische fiets?
Met een scooter van een paar 100€ kan je niet veel misdoen denk ik, dan heb je nog wat budget over voor reparaties.
Al zeker als ze fietsvergoeding mee gemoeid is.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
- Berichten: 1881
- Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 187 keer
De TS vindt gewoon fietsen te vermoeiend en overweegt daarom een scooter.q-tec schreef:De ts vraagt naar een brommer en iedereen begint over een elektrische fiets?
Met een scooter van een paar 100€ kan je niet veel misdoen denk ik, dan heb je nog wat budget over voor reparaties.
Met een elektrische fiets is het probleem te vermoeiend van de baan.
Als ervaringsdeskundige weet ik dat woonwerk 14km enkele rit veel handiger is met een elektrische fiets dan met een scooter.
Vergeet ook het jaarlijks budget niet voor de verzekering van de scooter.
Heb hier nog een brommer staan (wel 45 km/u model) die niet meer gebruikt wordt omdat de elektrische fiets veel handiger is.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1278
- Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
- Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
- Bedankt: 145 keer
Ik zou zeker 100% voor een elektrische fiets gaan, met de kmvergoeding en het feit dat ge geen helm, verzekering of moet gaan tanken is de keuze snel gemaakt. (wie weet kan je hem zelf op het werk opladen?)
Een fiets is dan ook nog eens lichter, wendbaarder en minder plaats om kwijt te geraken.
Een fiets is dan ook nog eens lichter, wendbaarder en minder plaats om kwijt te geraken.
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 16 jan 2022, 08:05
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 1 keer
Gray schreef:Ik zou zeker 100% voor een elektrische fiets gaan, met de kmvergoeding en het feit dat ge geen helm moet is de keuze snel gemaakt.
Zeer verstandige keuze om geen helm te dragen op een fiets te promoten
- Block
- Erelid
- Berichten: 1740
- Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 76 keer
@ johanness
Vraag eens na bij collega's of werkgever hoe het zit met km fietsvergoeding. Voor 14 km kan dat al een aardig bedrag worden op het einde van de maand.
Vraag eens na bij collega's of werkgever hoe het zit met km fietsvergoeding. Voor 14 km kan dat al een aardig bedrag worden op het einde van de maand.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
-
- Elite Poster
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 105 keer
Sorry voor de off topic maar dit is inderdaad iets waar ik me hier en op andere fora ook al een aantal keer aan ge-ergerd heb. Iemand stelt een duidelijk omschreven vraag en die krijgt 17 alternatieve benaderingen voorgesteld, maar géén antwoord op de vraag. Het verbaast me dat nog niemand gesuggereerd heeft om te verhuizen of werk dat dichterbij ligt te zoekenBelgissschenaap schreef: Dat is allemaal niet terzake, de persoon vraagt om advies en zegt zelfs waarom hij de overstap wilt maken.
- Belgissschenaap
- Pro Member
- Berichten: 352
- Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 50 keer
Denk ook dat het niet makkelijk is om iemand te vinden die actueel advies kan geven. Buiten Honda die aanhaalt dat je dat eerst 2e hands kan doen zonder veel zorgen.SpecialK schreef:Sorry voor de off topic maar dit is inderdaad iets waar ik me hier en op andere fora ook al een aantal keer aan ge-ergerd heb. Iemand stelt een duidelijk omschreven vraag en die krijgt 17 alternatieve benaderingen voorgesteld, maar géén antwoord op de vraag. Het verbaast me dat nog niemand gesuggereerd heeft om te verhuizen of werk dat dichterbij ligt te zoekenBelgissschenaap schreef: Dat is allemaal niet terzake, de persoon vraagt om advies en zegt zelfs waarom hij de overstap wilt maken.
(de brommer is een beetje afgedaan en niet veel mensen die er nog advies over kunnen geven.) En mensen willen wel helpen een oplossing voor de vraag te vinden, dus krijg je zo'n dingen.
Maar je hebt wel gelijk.
Iemand die veel kennis heeft over brommers die dit gesprek verder over kan nemen?
Grtjs
- honda4life
- Elite Poster
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Kennis over brommers genoeg.
Kijk gewoon welke dealers er bij je in de buurt zijn en wat de ervaringen zijn.
Veel belangrijker dan "geen chinees".
Nu is het niet zo dat ze echt merkgebonden zijn, hooguit duurt het bestellen van wisselstukken iets langer.
Koop een scooter die binnen je budget past, die je mooi vindt, ...
Let op oliesporen, of deze mooi recht rijdt zonder handen, recht blijft gaan tijdens het remmen, kijk eens of de wielen mooi in lijn staan (had je vast al gemerkt zonder handen).
Voel eens of er geen speling op de voorvork / achterbrug zit.
De kickstarter voldoende weerstand biedt,...
En koop vooral GEEN scooter waarbij het motorblok nog warm aanvoelt. Want dat verdoezelt startproblemen.
Kijk gewoon welke dealers er bij je in de buurt zijn en wat de ervaringen zijn.
Veel belangrijker dan "geen chinees".
Nu is het niet zo dat ze echt merkgebonden zijn, hooguit duurt het bestellen van wisselstukken iets langer.
Koop een scooter die binnen je budget past, die je mooi vindt, ...
Let op oliesporen, of deze mooi recht rijdt zonder handen, recht blijft gaan tijdens het remmen, kijk eens of de wielen mooi in lijn staan (had je vast al gemerkt zonder handen).
Voel eens of er geen speling op de voorvork / achterbrug zit.
De kickstarter voldoende weerstand biedt,...
En koop vooral GEEN scooter waarbij het motorblok nog warm aanvoelt. Want dat verdoezelt startproblemen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Pro Member
- Berichten: 439
- Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 9 keer
Brommers afgedaan?????
Die dingen zijn juist terug super hard in!
De jeugd tussen 16 en 18 rijdt met niets anders meer en wil geen muffe ebike meer waar hun ouders op rijden.
Trouwens honda4life is niet de enige die geen ebike heeft aangeraden.
Aan de andere kant is de ts heel karig over welke info hij nu precies wil. Dat maakt ook dat er zoveel alternatieven naar voor komen.
Die dingen zijn juist terug super hard in!
De jeugd tussen 16 en 18 rijdt met niets anders meer en wil geen muffe ebike meer waar hun ouders op rijden.
Trouwens honda4life is niet de enige die geen ebike heeft aangeraden.
Aan de andere kant is de ts heel karig over welke info hij nu precies wil. Dat maakt ook dat er zoveel alternatieven naar voor komen.
- honda4life
- Elite Poster
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
We zijn de elektrische step vergeten
Je moet er wel je mannelijke imago voor opgeven maar soit, vind het nog steeds geen zicht zo'n volwassene op een step te zien.
Je moet er wel je mannelijke imago voor opgeven maar soit, vind het nog steeds geen zicht zo'n volwassene op een step te zien.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
- Berichten: 1170
- Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
- Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
- Bedankt: 67 keer
Wat is het verschil tussen auto en bromfiets in zone 30?SPR schreef: Gezien we in België (in Leuven al 100% zeker) naar een gigantische zone 30 gaan is een bromfiets binnenkort het snelste vervoersmiddel.
Als je “mannelijke imago” afhangt van een step dan heb je toch een probleem hoor.honda4life schreef:We zijn de elektrische step vergeten
Je moet er wel je mannelijke imago voor opgeven maar soit, vind het nog steeds geen zicht zo'n volwassene op een step te zien.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Na enige tijd ben je ook wat tanden "vergeten" dan, er zijn gigantisch veel ongelukken met die dingen, als gevolg van héél kleine wielen, een onstabiel ontwerp en hoge snelheid/versnelling.honda4life schreef:We zijn de elektrische step vergeten
Je moet er wel je mannelijke imago voor opgeven maar soit, vind het nog steeds geen zicht zo'n volwassene op een step te zien.
En of je daar 14km mee kan rijden?
OT: ik snap de kritiek op de elektrische fiets niet.
Simulatie:
parameters:
- aankoop elektrische Koga €1800
- aankoop scooter €1100
- kilometervergoeding €0,30/km
- brandstofverbruik 2L/100km
- brandstofkost €1,6/L
- jaarlijks onderhoud fiets €200
- jaarlijks onderhoud scooter €400
balans (uitgaven - inkomsten):
Code: Selecteer alles
fiets scooter
1m -€1646 -€1110
6m - €876 -€1161
1j + €48 -€1223
2j +€1700 -€1750
3j +€3350 -€2270
Mijn vrouw heeft trouwens een jaar lang 20km (enkele rit) met een elektrische fiets naar haar werk gereden.
Op telewerkdagen, als mijn firmawagen thuis was, gebruikte ze die evenmin, omdat ze met de auto langer onderweg was dan met de fiets .
- Belgissschenaap
- Pro Member
- Berichten: 352
- Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 50 keer
Fietsvergoeding is max 0,24 per kilometer, da's een wettelijke limiet.
Onderhoud is ook relatief.
Zou gewoon prijs verbruik, aankoop en conservatieve km vergoeding nemen.
Km vergoeding is zelfs vaak niet van toepassing voor veel medewerkers of mensen die geen werkgever hebben...
Onderhoud is ook relatief.
Zou gewoon prijs verbruik, aankoop en conservatieve km vergoeding nemen.
Km vergoeding is zelfs vaak niet van toepassing voor veel medewerkers of mensen die geen werkgever hebben...
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
https://financien.belgium.be/nl/particu ... r/fiets#q5Belgissschenaap schreef:Fietsvergoeding is max 0,24 per kilometer, da's een wettelijke limiet.
Ja en nee.
Nee: er is geen "wettelijke limiet"
Ja: alles boven de €0,24 wordt belast
500km per maand zonder onderhoud, dat lijkt me niet realistisch.Onderhoud is ook relatief.
Verbruik elektrische fiets = €0Zou gewoon prijs verbruik, aankoop en conservatieve km vergoeding nemen.
Verbruik scooter = €5/100km
Dus de scooter wordt elke dag duurder, de elektrische fiets niet.
En dan ben ik nog "vergeten" wat de BA van een scooter kost: ik heb geen idee. Gratis zal het niet zijn.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
De TS moet zelf uitmaken waar zijn parameters liggen maar zoals hij zelf al aangaf is 14 km enkel wel degelijk vermoeiend als het weer niet mee zit, ook het parcours speelt mee.
Dat de elektrische fiets hier als optie gegeven wordt is geen probleem. Soms is een voorstel waar je zelf niet aan dacht beter dan uw eigen oorspronkelijk gedacht. Er hangen meerdere voordelen aan de elektrische fiets zoals het verminderen van de moeite om de afstand af te leggen, kilometervergoeding en andere kosten die kunnen vermeden worden of gereduceerd.
Het grootste verschil is echter of je beweging ziet als moeite of eerder als een oplossing voor gezondheidsproblemen. We weten niets over de gezondheid van TS maar een goede gezondheid prijst alle alternatieven uit de markt. Het is zijn afweging of ge gezondheidswinst hem de moeite waard is.
Er is een reden waarom scooters minder populair geworden zijn en elektrische fietsen een opmars maken. De gewone scooters worden steeds meer vies bekeken wegens overlast (geluid) en het zijn ook verbranders. Dit kan in de toekomst gevolgen hebben.
Zelf fiets ik naar het station, ik krijg geen fietsvergoeding omdat ik ook een abo op OV heb maar ik gebruik toch de fiets vanwege aangenamer parcours en vooral de gezondheidsreden, de reistijd is hetzelfde. Wie regelmatig fietst zal snel een betere conditie krijgen waardoor het ook minder moeite kost. Dat voordeel neem je overal mee, ook als je niet fietst maar andere activiteiten doet.
Dat de elektrische fiets hier als optie gegeven wordt is geen probleem. Soms is een voorstel waar je zelf niet aan dacht beter dan uw eigen oorspronkelijk gedacht. Er hangen meerdere voordelen aan de elektrische fiets zoals het verminderen van de moeite om de afstand af te leggen, kilometervergoeding en andere kosten die kunnen vermeden worden of gereduceerd.
Het grootste verschil is echter of je beweging ziet als moeite of eerder als een oplossing voor gezondheidsproblemen. We weten niets over de gezondheid van TS maar een goede gezondheid prijst alle alternatieven uit de markt. Het is zijn afweging of ge gezondheidswinst hem de moeite waard is.
Er is een reden waarom scooters minder populair geworden zijn en elektrische fietsen een opmars maken. De gewone scooters worden steeds meer vies bekeken wegens overlast (geluid) en het zijn ook verbranders. Dit kan in de toekomst gevolgen hebben.
Zelf fiets ik naar het station, ik krijg geen fietsvergoeding omdat ik ook een abo op OV heb maar ik gebruik toch de fiets vanwege aangenamer parcours en vooral de gezondheidsreden, de reistijd is hetzelfde. Wie regelmatig fietst zal snel een betere conditie krijgen waardoor het ook minder moeite kost. Dat voordeel neem je overal mee, ook als je niet fietst maar andere activiteiten doet.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
- honda4life
- Elite Poster
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Rond de 160€, zal al eerder richting de 180€ gaan nu denk ik.heist_175 schreef:En dan ben ik nog "vergeten" wat de BA van een scooter kost: ik heb geen idee. Gratis zal het niet zijn.
Veel onderhoud buiten banden, remblokken is er aan een scooter niet aan.
Jaarlijks liter olie (kan je perfect zelf), soms eens een oliefiltertje, luchtfilter, ...
Was je toch af met 50€ per jaar?
Ik vind het echt geen zicht zo'n volwassene op een step that's it.R2D2 schreef:Als je “mannelijke imago” afhangt van een step dan heb je toch een probleem hoor.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –