Bij mijn ouders hadden wij een klassieke telefoonlijn als ik met een 14.4kbit modem begon. Dit is vrij snel veranderd naar 28Kbit modem en nadien naar een 56k modem. Ondanks het feit dat de rekeningen torenhoog waren (400 a 500 euro waren geen uitzondering, maar dan in BEF) wou mijn vader thuis geen Telenet. Hij was immers werknemer bij Belgacom en zij waren met iets gelijkaardigs beter. We gingen NOOIT de concurrentie in huis halen...
Uiteindelijk is er dan ISDN gekomen. Werkte prima en zo was telefonie en internet gescheiden. Ware het ni et dat zoonlief plots doorhad dat je beide ISDN kanalen kon gebruiken om dubbel zo snel te downloaden! Ik had echter geen rekening gehouden met het feit dat de kosten dan ook dubbel zo snel gingen.
Uiteindelijk heb ik dan maar mijn eigen Telenetlijn laten aanleggen, en deelde ik de kosten met mijn broer en mijn 2 buurjongens (met een UTP kabel van mijn huis naar hun huis... Telenet Internet Mono, want je kreeg maar één IP adres. Dat je daar een router kon aan hangen snapten ze nog niet goed in Mechelen.
Enkele maanden later (denk 6 maand?) kwam er plots ADSL bij ons thuis dankzij mn vader. Ik heb Telenet dan nog 6 maandjes verder gebruikt en dit opgezegd. De kabel tussen mij en mijn buur is echter altijd blijven hangen tot aan beide kanten alle kinderen het huis uit waren.
Ik vond het internet steeds iets fascinerends. Hoe dat van een server via allerhande routers en switches tot bij mij thuis kwam. Ik weet nog als ik mijn eerste servertje ging plaatsen. Ik kon kiezen : ofwel een bandbreedte van 1Mbit, ofwel een datavolume van 50GB! En dat was toen ZAT genoeg. Nu is 1Mbit echt niks meer waard
:
http://185.18.148.198:8080/graphs/iface ... %20Uplink/
Voor wie zich afvraagt wat de server aan het downloaden is : enkele mirrors aan t opstarten int datacenter...