Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Er was recent een verhaal van een trein die onvrijwillig gehalveerd was in samenstelling, iets wat wel vaker voor komt. Het resultaat was dat een hoop schoolkinderen lange tijd in de kou stond, letterlijk dan.

Mondmaskergebruik op OV valt goed mee. Nog maar paar keer inbreuken gezien en meestal snel gecorrigeerd, ook door reizigers zelf. Het grappigste was op een boot, iemand vond dat ze enkel kon spreken zonder mondkapje en omdat ze praatziek was, hing dat mondkapje meer over haar kin dan over haar mond. Het personeel maakte er een opmerking over maar 5 minuten later was het opnieuw van dat. Men kwam toen voorstellen om haar in de reddingssloep te zetten, hilariteit en rode kaken :lol:

Collega @LievenAnnemans vindt het nodig een tweet te verspreiden waarin o.a. gesteld wordt dat door vaccinatie "de functie vh DNA kan aangetast worden". Ik heb hem gevraagd om deze tweet te verwijderen, omdat ze de waarheid geweld aan doet en op die manier het debat bemoeilijkt.- Tom Coenye (@tcoenye)"January 10, 2022
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Lieven Annemans is gezondheidseconoom. Waar haalt die het lef om dergelijk nieuws te verspreiden als niet-medicus ... ?
Il faut le faire ...
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Dizzy schreef:Collega @LievenAnnemans vindt het nodig een tweet te verspreiden waarin o.a. gesteld wordt dat door vaccinatie "de functie vh DNA kan aangetast worden". Ik heb hem gevraagd om deze tweet te verwijderen, omdat ze de waarheid geweld aan doet en op die manier het debat bemoeilijkt.- Tom Coenye (@tcoenye)"January 10, 2022
Het gaat dus om deze (mooie) flyer:


Erg makkelijk van zijn collega('s) om dat te zeggen. Eigenlijk zegt hij dat referenties 10 en/of 11 dus niet correct zijn. Helaas geeft noch hij noch de decaan van UGent Faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen ook maar één referentie of verdere informatie die dit duidelijk tegenspreekt of rechtzet.
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

koenraaddeconinck schreef:Lieven Annemans is gezondheidseconoom. Waar haalt die het lef om dergelijk nieuws te verspreiden als niet-medicus ... ?
Il faut le faire ...
"U bent verpleger? Waar haalt u het lef vandaan?"

Snap je wat ik hier wil illustreren?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

NuKeM schreef:
Dizzy schreef:Collega @LievenAnnemans vindt het nodig een tweet te verspreiden waarin o.a. gesteld wordt dat door vaccinatie "de functie vh DNA kan aangetast worden". Ik heb hem gevraagd om deze tweet te verwijderen, omdat ze de waarheid geweld aan doet en op die manier het debat bemoeilijkt.- Tom Coenye (@tcoenye)"January 10, 2022
Het gaat dus om deze (mooie) flyer:


Erg makkelijk van zijn collega('s) om dat te zeggen. Eigenlijk zegt hij dat referenties 10 en/of 11 dus niet correct zijn. Helaas geeft noch hij noch de decaan van UGent Faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen ook maar één referentie of verdere informatie die dit duidelijk tegenspreekt of rechtzet.
Er staan in het draadje genoeg referenties.

Wie trouwens interesse heeft in de groepen die graag betogen tegen de maatregelen, kijk hier eens.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

timmermc schreef:In Oeganda zijn de scholen weer open na twee jaar corona sluiting.
En dan hier maar zitten 'neuten' dat de schoolgaande jeugd er een extra weekje bij krijgt en de ouders niet weten wat met het klein grut aan te vangen.
Zullen we de PISA & PIRLS resultaten van Oeganda eens naast België of Vlaanderen leggen?
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

NuKeM schreef:
koenraaddeconinck schreef:Lieven Annemans is gezondheidseconoom. Waar haalt die het lef om dergelijk nieuws te verspreiden als niet-medicus ... ?
Il faut le faire ...
"U bent verpleger? Waar haalt u het lef vandaan?"

Snap je wat ik hier wil illustreren?
Neen.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

koenraaddeconinck schreef: Neen.
Dat het weinig uitmaakt wie de bootschapper van dienst is, een econoom, een dierenarts, het hoofd van een uz,.... schiet op de bootschap als je het niet eens bent, niet op de bootschapper.

Wat hebben we aan "Dat is zever van Antivaxxers" als je de argumenten niet weerlegt ?

Geef me 1 goeie reden waarom ik mijn kind zou laten vaccineren tegen covid & ik geef je er 3 waarom dat geen goed idee is.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

iceke schreef: Geef me 1 goeie reden waarom ik mijn kind zou laten vaccineren tegen covid & ik geef je er 3 waarom dat geen goed idee is.
probleem is dat anno 2022 feiten en de werkelijkheid niet meer tellen
het volstaat om die reden niet te geloven en op internet wordt elke debiele mening wel ergens gestaafd door wetenschappers, tem een platte aarde.

ook bij kinderen is het risico op complicaties na een coronabesmetting nu eenmaal groter als je niet-gevaccineerd bent, net zoals bij de rest vd bevolking.
Zeker ook bij kinderen met allerlei onderliggende aandoeningen

ik lees net dat omikron blijkbaar meer kinderen ziek maakt tem kliniek
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

Dizzy schreef: Mondmaskergebruik op OV valt goed mee. Nog maar paar keer inbreuken gezien en meestal snel gecorrigeerd, ook door reizigers zelf.
In Vlaanderen zal dit inderdaad wel meevallen. Mijn ervaring is ivm Brussel, waar veel volk lak heeft aan de regels en niemand wat durft zeggen omdat ge dan in elkaar geslagen wordt...
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

heist_175 schreef:
timmermc schreef:In Oeganda zijn de scholen weer open na twee jaar corona sluiting.
En dan hier maar zitten 'neuten' dat de schoolgaande jeugd er een extra weekje bij krijgt en de ouders niet weten wat met het klein grut aan te vangen.
Zullen we de PISA & PIRLS resultaten van Oeganda eens naast België of Vlaanderen leggen?
Niet iets om trots over te moeten zijn, net zo min als Westerse landen hun eigen honger stillen in vaccins ten koste van Afrika.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

1207 schreef:
iceke schreef: Geef me 1 goeie reden waarom ik mijn kind zou laten vaccineren tegen covid & ik geef je er 3 waarom dat geen goed idee is.
probleem is dat anno 2022 feiten en de werkelijkheid niet meer tellen
het volstaat om die reden niet te geloven en op internet wordt elke debiele mening wel ergens gestaafd door wetenschappers, tem een platte aarde.

ook bij kinderen is het risico op complicaties na een coronabesmetting nu eenmaal groter als je niet-gevaccineerd bent, net zoals bij de rest vd bevolking.
Zeker ook bij kinderen met allerlei onderliggende aandoeningen

ik lees net dat omikron blijkbaar meer kinderen ziek maakt tem kliniek
Inderdaad 1207, tegenwoordig gelooft iedereen wat hem / haar het best uitkomt ook al is de hele internationale medisch-wetenschappelijke wereld er van overtuigd dat vaccineren nog altijd beter is dan niets doen.

@Iceke:

1. geef me 3 redenen waarom je niet wilt vaccineren en ik geef je er 9 waarom het wel interessant kan zijn op basis van wat ik in het ziekenhuis zie en vaststel.
2. deze boodschapper, Annemans, is geen medicus die uitspraken doet die hij stricto sensu zelfs niet mag doen.

En groot gelijk, de vaccins zijn niet zaligmakend maar bv. ook niet alle chemo / immunterapie slaat aan bij iedereen. Bij sommigen wel, bij anderen niet.

Blijft mijn stelling dat ik meer vertrouwen heb in de meerderheid van wetenschappers en medici dan wel virologen die vaccinatie aanbevelen dan in een hoop anarchisten die tegen alles zijn wat hen geadviseerd wordt en dit niet altijd goed wetend waarom ...

In het ziekenhuis heb ik al veel niet- / gedeeltelijk gevaccineerden horen zeggen: "had ik maar ...". Maar da's altijd: berouw komt altijd na de zonde.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Avenger 2.0 schreef:
Dizzy schreef: Mondmaskergebruik op OV valt goed mee. Nog maar paar keer inbreuken gezien en meestal snel gecorrigeerd, ook door reizigers zelf.
In Vlaanderen zal dit inderdaad wel meevallen. Mijn ervaring is ivm Brussel, waar veel volk lak heeft aan de regels en niemand wat durft zeggen omdat ge dan in elkaar geslagen wordt...
Toch niet. Ik kom telkens als ik OV gebruik ook in Brussel. Ik zie amper verschil met Vlaanderen. Wil je neergebliksemd worden in de metro hoest dan eens even :lol:

In de stations is het trouwens moeilijk om binnen te komen zonder masker want ze springen direct op u. Als er toch gevallen zijn dan gaat het meestal om mensen die dakloos zijn of compleet op een andere planeet vertoeven.

Wat wel een probleem is, zijn de afstandsregels. In een druk station is dat moeilijk te handhaven. Treinen komen aan en telkens zijn dat honderden mensen die naar overal uitzwermen. Die komen dan nog eens samen op de metro. Ik wacht als ze te vol zitten maar de meesten doen dat niet meer, je hebt ook geen garantie dat de volgende leger is. Ik zet me wel altijd in de verste wagon's omdat velen die moeite niet doen, dat zijn de minst drukke wagons maar soms sta je daar ook gestapeld. Het ergste zijn echter de bussen in Vlaanderen (Gent). 3 bussen per uur maar telkens bomvol en vaker geen dakraampje open. Bussen laten passeren helpt niet want het is spits , nu de scholen weer beginnen zal het niet beteren. Door de besmettingen vallen ook chauffeurs uit en dus ook ritten waardoor de rest nog voller zit. Neen, dat idee van halveren van OV is gewoon praktisch onwerkbaar.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

1207 schreef:probleem is dat anno 2022 feiten en de werkelijkheid niet meer tellen
Dat is al wel langer bezig.
"Het is mijn mening dat ik de feiten niet volg", dat soort onzin.
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Het probleem is dat er geen debat meer is en andere inzichten worden weggezet als fake news of een ander stempel krijgen zonder deftig debat. Dat is het probleem momenteel. Kritische (academische) geesten worden direct monddood gemaakt en/of bij de 5G-wappies geclassificeerd.
Ik zeg niet dat mensen als Sam Brokken of Lieven Annemans de absolute waarheid in pacht hebben, maar ze willen tenminste op een correcte manier het debat aangaan en worden alsnog fout behandeld, dat baart zorgen. Ik hoop dat ze in de toekomst een soort eerherstel krijgen.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

https://www.hln.be/nieuws/europees-parl ... ~a48c573c/

Ben ik nu de enige die vindt dat wat meer uitleg dan "ernstige complicaties als gevolg van een disfunctie van het immuniteitssysteem" hier wel op zijn plaats zou zijn?
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Ja, jij bent de enige.
Hij had legionella.
Waarom dat dit gepost wordt in het coronatopic is mij niet duidelijk.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

duizend schreef:Ja, jij bent de enige.
Hij had legionella.
Waarom dat dit gepost wordt in het coronatopic is mij niet duidelijk.
In september had hij legionella...

In het huidig klimaat waar anti-vaccers continue hameren op de invloed van mrna-vaccins op het immuunsysteem, tot het uitvallen toe, geeft dergelijke vage uitleg toch gewoon een voedingsbodem tot verdere speculaties?
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

NuKeM schreef: Ik zeg niet dat mensen als Sam Brokken of Lieven Annemans de absolute waarheid in pacht hebben, maar ze willen tenminste op een correcte manier het debat aangaan .
waarom verkondigt Annemans dan dat vaccins schadelijker zouden zijn voor kinderen als het virus.
daarmee helpt ge uw zaak toch echt niet.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ik wil graag in debat gaan, en ik denk de virologen ook, met mensen die kennis ter zake hebben.
Maar iemand die moeite heeft met een basiscursus statistiek, dat is een brug te ver om zoiets serieus te nemen.

In dit topic ook overigens.
Er zijn UB'ers die 7daags gemiddelden vergelijken met een dagwaarde, die het concept afgeleide niet kennen (of het niet kunnen interpreteren), ...
Ja, dan wordt het wel lastig.

Lieven Annemans heeft zichzelf vrijwillig in de voet geschoten in 2020/08 & 2020/09 en doet het nu weer. Kom dan straks niet wenen dat niemand u nog serieus neemt hé. Wetenschap is niet politiek hé.
BDW kan zich schaamteloos meerdere bochten van 180° permitteren én zich nog altijd bij de meest populaire politici rekenen. Ofwel ben je een wetenschapper en hou je u aan de ratio, ofwel ben je een charlatan en maak je YouTube filmpjes "voor in de fuik".
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Ik zie niet direct waar bv. Annemans blijk geeft van te weinig kennis statistiek of laakbare wetenschappelijke methoden. Integendeel, de man durft twijfelen, denken/redeneren en raadpleegt wetenschappelijke literatuur om zijn idee te vormen of bij te stellen.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

1207 schreef:
NuKeM schreef: Ik zeg niet dat mensen als Sam Brokken of Lieven Annemans de absolute waarheid in pacht hebben, maar ze willen tenminste op een correcte manier het debat aangaan .
waarom verkondigt Annemans dan dat vaccins schadelijker zouden zijn voor kinderen als het virus.
daarmee helpt ge uw zaak toch echt niet.
Omdat daar aantoonbaar wetenschappelijk bewijs voor is..net zoals er aantoonbaar wetenschappelijk bewijs is dat je vatbaarder bent om besmet te geraken na vaccinatie, net zoals er aantoonbaar bewijs is dat je immuum systeem erop achteruit gaat na vaccinatie, net zoals.....
Het is allemaal niet zo zwart wit als wat er in de gazetten staat...maar dat kan er bij u, bij duizend, en bij nog een paar hier op UB blijkbaar niet in.
Nee, die tegenwind beweging bestaat niet allemaal uit virologen, dat hoeft imho ook niet als het de gehele bevolking aanbelangt.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

iceke schreef: Nee, die tegenwind beweging bestaat niet allemaal uit virologen, dat hoeft imho ook niet als het de gehele bevolking aanbelangt.
Idd, waarom zou je u laten tegenhouden door kennis ter zake.
Gewoon wat lullen en zever is ook leuk, toch?

:bdaysmile:
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Omdat wetenschap meer is dan alleen virologen ?Omdat het leven uit meer bestaat dan de ziekenhuizen onderbevolkt houden ?
Omdat dit virus niet relevant is voor een grote groep van de bevolking ?
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

NuKeM schreef:Ik zie niet direct waar bv. Annemans blijk geeft van te weinig kennis statistiek of laakbare wetenschappelijke methoden. Integendeel, de man durft twijfelen, denken/redeneren en raadpleegt wetenschappelijke literatuur om zijn idee te vormen of bij te stellen.
Heeft hij zijn lesje na de zomer van 2020 geleerd
toen dook hij ook met polariserende onzin op en nu eigenlijk ook weer.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

1207 schreef: waarom verkondigt Annemans dan dat vaccins schadelijker zouden zijn voor kinderen als het virus.
daarmee helpt ge uw zaak toch echt niet.
Los van wat Annemans verkondigt (ik vind het ook maar een charlatan)

Maar kun jij mij bewijzen dat vaccins minder schadelijk zijn voor kinderen dan het virus zelf?
Uit ervaring gesproken, ik heb 3 kinderen die het hebben gehad. Eentje (8j) is een week draaierig geweest, de ander (5j) smaak en reuk verloren en de jongste was te klein om er maar iets van te kunnen zeggen. Dus, impact miniem.

Mogelijke bijwerkingen van het vaccin: dagen hoge koorts, ziek, overgeven en effect op lange termijn onbekend.

Dus nee, ik laat mijn kinderen vooralsnog niet vaccineren...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ik volg Heist in deze. Annemans heeft het enkel aan zichzelf te danken dat hij minder serieus genomen wordt. Respect moet je verdienen. Iedereen kan een fout maken maar dan geef je die toe en herstel je jezelf nadien, de fouten herhalen zal niet werken.

En het virus niet relevant voor een grote groep? In welke wereld leeft men dan? Dit virus heeft grote gevolgen voor iedereen op deze aardbol, of je nu al besmet bent geweest, genezen, gevaccineerd of niet.

Vandaag in DS een artikel over de uitlatingen van Annemans.

Ook een artikel over hoe vaccins ook jongeren uit het ziekenhuis houden.
Twee nieuwe studies tonen aan dat de vaccins de kans op een ernstige verwikkeling na besmetting drastisch doen dalen.

Ook in ons land blijkt dat het aantal ziekenhuisopnames bij gevaccineerde 12- tot 17-jarigen véél lager ligt. De afgelopen twee maanden waren er 202 opnames door covid in die leeftijdscategorie, waarvan 185 bij niet-gevaccineerden. Van de 20 jongeren die intensieve verzorging nodig hadden, waren er 18 niet-gevaccineerd. Omgerekend biedt een vaccin 97 procent bescherming tegen ziekenhuis- en IC-opname.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

NuKeM schreef:Ik zie niet direct waar bv. Annemans blijk geeft van te weinig kennis statistiek of laakbare wetenschappelijke methoden. Integendeel, de man durft twijfelen, denken/redeneren en raadpleegt wetenschappelijke literatuur om zijn idee te vormen of bij te stellen.
Wetensschappelijke literatuur raadplegen, wil niet zeggen dat je voldoende gespecialiseerde achtergondkennis hebt om die correct te interpreteren.
Bovendien begeeft hij zich, niet medicus zijnde, op medisch gebied. Dat roept op zijn zachtst vragen op ... Persoonlijk heb ik meer vertrouwen in uitspraken van medici / virologen / infectiologen dan in die van een gezondheidseconoom. Hij zal specialist zijn op zijn vlak, alle respect daarvoor overigens, maar van strikt medische uitspraken zou ik me in zijn plaats onthouden.

En dan zijn er ook nog andere hersenspinsels van deze man die mijn wenkbrouwen doen fronsen, zoals ook Dizzy al aanhaalde.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

woutervh schreef: Maar kun jij mij bewijzen dat vaccins minder schadelijk zijn voor kinderen dan het virus zelf?
en wat aanvaard je als bewijs? men rolt het overal uit en kinderen zijn ook gewoon mensen. Hun kans om ziek te worden is kleiner maar vaccinatie verkleint hun kans op ziekte nog eens met een factor x
Uit ervaring gesproken, ik heb 3 kinderen die het hebben gehad. Eentje (8j) is een week draaierig geweest, de ander (5j) smaak en reuk verloren en de jongste was te klein om er maar iets van te kunnen zeggen. Dus, impact miniem.
tot uw kleine voor de rest van zijn leven zijn geur en smaak kwijt is. Er zijn kinderen die dit zullen meemaken hoor
Dus nee, ik laat mijn kinderen vooralsnog niet vaccineren...
heb je uw kinderen voor de andere dingen laten vaccineren?

ene haalt hier al cijfers aan
ook in de ziekenhuizen zie je ook bij jongere leeftijden dezelfde dramatische verschillen
20 minderjarigen op de ic waarvan 18 nietgevaccineerd. dan zou ik bijwerking de stijve arm er toch gewoon bijnemen

maar ook jij bewijst dat het probleem vooral bij de volwassenen zit en er een emotionele kramp is als het om kinderen gaat. geen verwijt maar een vaststelling
een spuit om terug bij favoriete bompa op schoot te kunnen? dat coole spiderman masker? Kinderen zijn daar direct mee weg zonder enig probleem.
en we weten dat het ook bij hen gewoon werkt

die emotionele kramp zorgt er al 2 jaar voor dat die bevolkingsgroep een gigantische open achterdeur blijft voor het virus
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Grappig hoe mensen toch blijven denken dat we niks weten over de langetermijn effecten van de beschikbare vaccins maar blijkbaar wel van die van de rondgaande virussen.

Newsflash: van geen van beide hebben we nu al zicht op de lange termijn effecten. We zien al veel, maar echt lange termijn is gissen.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

devilkin schreef:Grappig hoe mensen toch blijven denken dat we niks weten over de langetermijn effecten van de beschikbare vaccins maar blijkbaar wel van die van de rondgaande virussen.

Newsflash: van geen van beide hebben we nu al zicht op de lange termijn effecten. We zien al veel, maar echt lange termijn is gissen.
Dat zal inderdaad pas de komende jaren duidelijk worden.
Blijkbaar heeft men nu al gevonden dat iemand met corona een stuk meer kans heeft om nadien diabetes te krijgen.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

De huidige variant (Omikron) blijkt "minder erg" te zijn voor kinderen dan bijvoorbeeld de Delta variant. Tenminste als we puur kijken naar het aantal gevallen we op IC zien binnen komen. Maar we weten allemaal dat er nog wel wat varianten gaan opduiken. En wie zegt dat deze even "mild" gaan zijn tegenover kinderen dan Omikron? De vaccins zorgen er niet voor dat je niet besmet kan geraken, maar ze zorgen er wel voor dat de gevolgen van een besmetting minder erg zijn.

Vraag me af of de ouders die weigeren hun kinderen te laten vaccineren ook op eenzelfde manier denken over het Polio vaccin : "er zijn gevallen gekend van mensen die het hebben overleefd, dus dat vaccin is niet nodig".

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/pol ... accineren/ (en ja, dat is van ver voor we van COVID gehoord hadden)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

heist_175 schreef:Er zijn UB'ers die 7daags gemiddelden vergelijken met een dagwaarde
Je bedoelt een UB'er die een zekere evolutie met een 7-daags gemiddelde staaft op de manier waarop Sci en Sano dat doet (#907215), waarna een andere UB'er een enkele dagwaarde van diezelfde evolutie uit de media haalt en de eerste UB'er om meer detail vraagt (#907237), waarop die UB'er de Sci en Sano grafiek post ter ondersteuning van #907215.

Daarop vond een UB'er met een naam eindigend op _175 het nodig om tussen te komen en te beweren dat post #907215 (ondersteund door de grafiek) "vergelijkt" met een dagwaarde die pas nadien in #907237 gepost wordt, hoewel er van vergelijken geen sprake is want het zijn twee verschillende soorten gegevens.

Discussieren met mensen die moeite hebben met begrijpend lezen is ook niet eenvoudig :-)
heist_175 schreef:die het concept afgeleide niet kennen (of het niet kunnen interpreteren), ...
Ik denk dat je overdreven veel waarde hecht aan een grafiek die slechts een secundaire functie heeft. Het is niet omdat een cijfer minder begint te dalen dat er per se een probleem is of zal komen. Alles hangt van het vervolg af. De politiek houdt al helemaal geen rekening met die grafiek, voor hen stijgen de cijfers pas als ze stijgen (of beter: als ze flink stijgen), niet als ze minder dalen.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 11 jan 2022, 13:26, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Er zijn voor kinderen (op het eerste zicht) ergere zaken dan Corona krijgen. Die van ons zijn zieker van de griep dan van corona, en toch heb ik geen weet van 'gezonde' kinderen die een griepvaccin krijgen. Denk daarnaast ook aan RSV etc. er zijn genoeg ziektes voor kinderen die mogelijk ernstiger zijn.
Vaccineren doe je doorgaans in de eerste plaats voor je eigen welzijn/gezondheid (bv. als je duidelijk risico loopt door een besmetting) of voor je jezelf/werkgever (om minder 'out' te zijn) of (in extremistisch) voor derden die risico lopen (en niet gevaccineerd zijn).

Het is opvallend en beangstigend hoe mensen zonder (jonge) kinderen en ouderen met gemak oordelen wat er met mijn kinderen moet gebeuren. Dat nog eens gesteund/gedreven door overheidspropaganda (want zo noem ik de reclame op de radio, degoutant gewoon).

Vandaag heb ik na lang twijfelen mijn booster laten zetten, het zal waarschijnlijk de laatste zijn (van deze lichting of zonder extreem goede reden). Mijn enige motivatie om het te doen was omdat ik mogelijk extra risico loop (vorig jaar gehospitaliseerd geweest door nog steeds onbekende longaandoening).
Imo, de risicogroepen zijn gevaccineerd, klaar, bij ons zelf een heel groot deel van tieners en ouder, meer dan klaar dus. Geen nood om kinderen daar (maar weer eens) te belasten met coronaproblemen waar ze geen hoofdrol in spelen (ga maar op uw paard zitten CCatalyst). Het zou mij verbazen als er onder de pro-kindvaccinatie mensen veel zijn die het doen omdat ze echt inzitten met de gezondheid van diezelfde kinderen en ze op die manier van harte willen beschermen. Het merendeel wil duidelijk die kinderen alleen maar volspuiten omdat men denkt op die manier zijn eigen egoïstische vrijheden te behouden of terug te krijgen, dat zegt genoeg.
Dat ze mijn volgende booster maar geven aan een risicopatiënt, 2de/3de wereldland of zelfs een leerkracht, zodat die minder uitvalt.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

1207 schreef:
woutervh schreef: Maar kun jij mij bewijzen dat vaccins minder schadelijk zijn voor kinderen dan het virus zelf?
en wat aanvaard je als bewijs? men rolt het overal uit en kinderen zijn ook gewoon mensen. Hun kans om ziek te worden is kleiner maar vaccinatie verkleint hun kans op ziekte nog eens met een factor x
Dat is het hem net. Ik heb geen bewijs nodig. Ze zijn ziek geweest, van de delta. Ze hebben er amper iets van geweten (of toch niet meer dan een andere "normale" ziekte). Dus al wordt de kans dat ze ziek worden nog eens met een factor x verkleind, ze waren het nu al niet.
1207 schreef:
Dus nee, ik laat mijn kinderen vooralsnog niet vaccineren...
heb je uw kinderen voor de andere dingen laten vaccineren?
Zeker wel, wij hebben geen probleem met bewezen manieren om kinderziektes of andere uit de wereld te helpen
1207 schreef: maar ook jij bewijst dat het probleem vooral bij de volwassenen zit en er een emotionele kramp is als het om kinderen gaat. geen verwijt maar een vaststelling
een spuit om terug bij favoriete bompa op schoot te kunnen? dat coole spiderman masker? Kinderen zijn daar direct mee weg zonder enig probleem.
en we weten dat het ook bij hen gewoon werkt
Tuurlijk, als wij zeggen dat ze gevaccineerd moeten worden, zullen zij het doen. Nu zelfs lopen ze met mondmaskertjes rond, zelfs al moeten ze niet. En zeker als we ze ook zelf gaan vertellen (chanteren/schuldgevoel aanpraten) dat ze zo oma en opa gaan beschermen van ernstige ziekte.
Maar wij als ouder hebben inderdaad de verantwoordelijkheid om de afweging te maken in het belang van onze kinderen. En vooralsnog vinden wij de coronavaccins nog veel te veel hocus-pocus. (1-2-booster-4-maandelijks-...) En zoals we (proefondervindelijk) gemerkt hebben helpen die vaccins helemaal niet tegen transmissie, enkel tegen een ernstig ziekteverloop. Welnu, dan moeten degenen die effectief risico lopen op ernstig ziekteverloop maar zorgen dat ze gevaccineerd geraken. Wij als ouders zijn het bovendien ook.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

NuKeM schreef: Imo, de risicogroepen zijn gevaccineerd, klaar, bij ons zelf een heel groot deel van tieners en ouder, meer dan klaar dus. Geen nood om kinderen daar (maar weer eens) te belasten met coronaproblemen waar ze geen hoofdrol in spelen (ga maar op uw paard zitten CCatalyst).
Zoals al zo vaak gezegd, de invloed van de scholen is veel groter dan wat je hier aanneemt. Als de scholen dicht zijn, worden de regels inzake telewerk veel beter gerespecteerd. Als de scholen dicht zijn, is de bezetting op het OV veel lager. Daarom dat het een nuttige en verantwoorde maatregel is, die we moeten nemen wanneer de cijfers dat vereisen, zonder daar nog zolang mee te dralen.

Het is jammer dat de regering er niet in slaagt om een andere manier te vinden om het telewerk te doen respecteren, maar de schuld daarvan ligt niet alleen bij hen, ook bij de werkgevers en evenzeer bij sommige werknemers.

Het is triest dat ons onderwijs niet klaar is voor de digitale uitdagingen van vandaag en morgen, wat geïllustreerd wordt door het gebrek aan laptops voor heel wat leerlingen (wat armere EU-landen wel gedaan krijgen) en het feit dat ze nog steeds geen deftig afstandsonderwijs kan aanbieden. Maar na 2 jaar is dat vooral een reden voor ontslag van de Minister van Onderwijs, veel meer dan een reden om de scholen niet te sluiten. Het onderwijs heeft zich nu nog steeds niet kunnen aanpassen aan een nieuwe realiteit, iets wat andere sectoren wel hebben moeten doen of anders ze mochten de voorbije weken ook sluiten. En dat is niet de schuld van de leerkrachten.

Ter illustratie nog eens het verschil in structurele files. Op een week tijd alweer 100 km meer file in de ochtendspits. Er zijn er vandaag zelfs NOG MEER op de baan als in de week VOOR de schoolsluiting :!: :!: Als de zorg terug in gevaar komt gaan we de scholen gewoon moeten sluiten om die mensen thuis te houden, er is AFAIK gewoon geen andere optie (maar voorstellen zijn welkom).

Afbeelding
Laatst gewijzigd door CCatalyst 11 jan 2022, 13:51, in totaal 3 gewijzigd.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Hier gaan we weer.

Mijn nonkel paft 3 pakjes sigaretten per dag.
Hij is nu 97 en nog nooit in de kliniek geweest.

Roken is dus gezond, zelf proefondervindelijk vastgesteld.

Dergelijke “logica” wordt in dit topic continu toegepast.
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Uw nonkel van 97 zal mogelijk meer afzien van een behandeling om te stoppen met roken dan dat hij nog een paar jaar verder doet zonder behandeling. M.a.w. er is geen baat bij.
Idem zo bij mijn kinderen (daarom niet alle kinderen, of alle nonkels), ik zie nog geen duidelijk baat bij een vaccinatie van mijn 4 en 5 jarigen.

Je mag de zaken gerust op persoonlijk niveau zien en daar lokaal logica op los laten. Ik heb (gelukkig) gezonde kinderen.
Ik zeg niet omdat mijn kinderen niet ziek werden dat alle kinderen dus niet ziek worden.
Wel zijn er studies die aantonen dat kinderen over het algemeen niet erg ziek worden... ik stel dus niets (op basis van mijn beperkte ervaring), de studies wel op basis van een brede pool.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Dan zou ik die studies wel eens willen zien. Qua Omikron klopt het (gedeeltelijk) : daar worden kinderen minder ziek van dan de andere varianten. Maar goed, er komen gegarandeerd nog een aantal varianten op af en de vraag is in hoeverre de kinderen daarvan gaan ziek worden (of de mensen in het algemeen).

De vraag is : wat is ziek zijn. Bedoel je daarmee fysiek niet in staat om naar school te gaan zoals bvb met spierpijn en koorts? Of beschouwen we verlies van geur en smaak voor een paar weken/maanden/jaren ook als ziek zijn. Want ook dit is weer perceptie...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

https://businessam.be/spanje-wil-covid- ... one-griep/

Erg benieuwd hoelang zij de enigen blijven in europa...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”