EV’s hoge return waarde valt te bezien?
-
- Elite Poster
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 100 keer
Hier en daar lees je hier op het forum dat ev’s zo een hoge return waarde hebben bij verkoop.
Als je dit artikel leest, stel ik me daar toch vragen.
30.000€ voor 2de hands wagen + 20.000€ voor nieuwe batterij.
https://www.autoreview.nl/nieuws/autoni ... en-auto-op
Als je dit artikel leest, stel ik me daar toch vragen.
30.000€ voor 2de hands wagen + 20.000€ voor nieuwe batterij.
https://www.autoreview.nl/nieuws/autoni ... en-auto-op
- Belgissschenaap
- Pro Member
- Berichten: 352
- Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 50 keer
Ik begrijp de angst, ook al is deze overroepen.
Dit heeft bepaalde factoren
-Tesla herstelt geen batterijen maar vervangt deze enkel.
- De prijzen die Tesla vraagt voor een batterij, zit ook een marge op (minimaal punt)
Een batterij degradeert, maar dit valt denk ik wel nog mee. Er rijden nog heeeeeel oude Leafs rond. Maar cijfers daarvan zijn er, maar heb ik nu niet. 't is blok.
In dit geval gaat het op een beschadiging, los van degradatie. Iets wat we ook met conventionele wagens hebben. Was de vorige eigenaar onvriendelijk voor het voertuig, dan is er mogelijks een reden dat de wagen verkocht wordt. Verwachting van dure problemen.
Op deze link herstellen ze de batterij ipv deze gewoon te vervangen. En de model S is en was altijd een dure wagens. Met auto's in het luxesegment met verbrandingsmotoren betaal je je ook soms blauw hoor. Die facturen doen vaak niet onder.
Dit heeft bepaalde factoren
-Tesla herstelt geen batterijen maar vervangt deze enkel.
- De prijzen die Tesla vraagt voor een batterij, zit ook een marge op (minimaal punt)
Een batterij degradeert, maar dit valt denk ik wel nog mee. Er rijden nog heeeeeel oude Leafs rond. Maar cijfers daarvan zijn er, maar heb ik nu niet. 't is blok.
In dit geval gaat het op een beschadiging, los van degradatie. Iets wat we ook met conventionele wagens hebben. Was de vorige eigenaar onvriendelijk voor het voertuig, dan is er mogelijks een reden dat de wagen verkocht wordt. Verwachting van dure problemen.
Op deze link herstellen ze de batterij ipv deze gewoon te vervangen. En de model S is en was altijd een dure wagens. Met auto's in het luxesegment met verbrandingsmotoren betaal je je ook soms blauw hoor. Die facturen doen vaak niet onder.
- MaT
- Elite Poster
- Berichten: 1888
- Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
- Bedankt: 282 keer
En hoelang gaat het duren eer de fabrikanten van elektrische wagens apple-achtige praktijken gaan toepassen om te verhinderen dat iemand anders herstellingen kan uitvoeren?
Of dat de herstelling wettelijk verplicht bij de fabrikant zelf moet gebeuren "om de veiligheid te garanderen"?
Of dat de herstelling wettelijk verplicht bij de fabrikant zelf moet gebeuren "om de veiligheid te garanderen"?
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
-
- Starter Plus
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 10 jun 2011, 11:12
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 7 keer
MaT schreef:En hoelang gaat het duren eer de fabrikanten van elektrische wagens apple-achtige praktijken gaan toepassen om te verhinderen dat iemand anders herstellingen kan uitvoeren?
Of dat de herstelling wettelijk verplicht bij de fabrikant zelf moet gebeuren "om de veiligheid te garanderen"?
Word nu al gedaan door veel merken op hun ICE modellen.
- Belgissschenaap
- Pro Member
- Berichten: 352
- Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 50 keer
Idd, dat is al lang een bestaand issue. En staat helemaal los van het batterijgegeven.
We zijn verschoven waarbij wij niets meer kopen, maar alleen gebruiken. Verdiensting
Dat vind ik zeker een heeeel kwalijke evolutie die een ander obstakel is.
Maar dat is een gevecht dat men al aan het voeren is en moeten dat blijven voeren. De right to repair movement
We zijn verschoven waarbij wij niets meer kopen, maar alleen gebruiken. Verdiensting
Dat vind ik zeker een heeeel kwalijke evolutie die een ander obstakel is.
Maar dat is een gevecht dat men al aan het voeren is en moeten dat blijven voeren. De right to repair movement
- jutuiz
- Premium Member
- Berichten: 608
- Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
- Locatie: West-Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
- Bedankt: 30 keer
Ik geloof niet in een hoge return waarde van de huidige wagens.
ICE auto's hebben afgedaan. En EV's zijn verouderd binnen de 3 jaar.
Misschien dat je met een old-timer nog (budgettair) plezier kan beleven. En da's alles.
Los van de batterij zal vooral de hard- en software hen ontwaarden. Als je ziet wat er nu uitgerold wordt dan kan dat bijna niet anders. Ik denk aan GM die vorige week zijn self-driving module heeft voorgesteld ter grootte van 2 op mekaar gepakte laptops. En zo zie je om de zoveel dagen wel een nieuwtje verschijnen.
En zolang fabrikanten niet verplicht worden updates toe te laten zal dat een probleem blijven. Eigenlijk vooral een probleem voor de autosector als je het mij vraagt. Zolang ze geen te betalen updates toestaan zijn auto's niet interessant meer voor de consument en ook niet voor het milieu. Zodra ze updates toestaan (of zullen verplicht worden, net omwille van het milieu) zijn auto's in het huidige verkoopmodel niet interessant voor de fabrikanten.
Wie zal er immers zijn wagen updaten? Zolang de prijs voor updates hoog blijft, zal dat de minderheid van de klanten zijn. Waardoor de kost om te updaten hoger wordt voor degenen die het willen en kunnen betalen. Waardoor er nog minder zullen updaten. Waardoor de kost...
De oplossing ligt in subscription based autorijden.
En zodra subscription based mobility komt opzetten zal er nog minder vraag zijn naar 2de hands wagens.
En de garages zijn de platenshops van de jaren 2000.
ICE auto's hebben afgedaan. En EV's zijn verouderd binnen de 3 jaar.
Misschien dat je met een old-timer nog (budgettair) plezier kan beleven. En da's alles.
Los van de batterij zal vooral de hard- en software hen ontwaarden. Als je ziet wat er nu uitgerold wordt dan kan dat bijna niet anders. Ik denk aan GM die vorige week zijn self-driving module heeft voorgesteld ter grootte van 2 op mekaar gepakte laptops. En zo zie je om de zoveel dagen wel een nieuwtje verschijnen.
En zolang fabrikanten niet verplicht worden updates toe te laten zal dat een probleem blijven. Eigenlijk vooral een probleem voor de autosector als je het mij vraagt. Zolang ze geen te betalen updates toestaan zijn auto's niet interessant meer voor de consument en ook niet voor het milieu. Zodra ze updates toestaan (of zullen verplicht worden, net omwille van het milieu) zijn auto's in het huidige verkoopmodel niet interessant voor de fabrikanten.
Wie zal er immers zijn wagen updaten? Zolang de prijs voor updates hoog blijft, zal dat de minderheid van de klanten zijn. Waardoor de kost om te updaten hoger wordt voor degenen die het willen en kunnen betalen. Waardoor er nog minder zullen updaten. Waardoor de kost...
De oplossing ligt in subscription based autorijden.
En zodra subscription based mobility komt opzetten zal er nog minder vraag zijn naar 2de hands wagens.
En de garages zijn de platenshops van de jaren 2000.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1492
- Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 55 keer
'Leasen' dus, wat nu ook bestaat en voor een particulier amper interessant is wegens veel te duur.jutuiz schreef: De oplossing ligt in subscription based autorijden.
En zodra subscription based mobility komt opzetten zal er nog minder vraag zijn naar 2de hands wagens.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Door EV's zie je nu al meer interesse in private lease: een vaste kost per maand en geen "gedoe" over restwaarde etc.Avenger 2.0 schreef: 'Leasen' dus, wat nu ook bestaat en voor een particulier amper interessant is wegens veel te duur.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20220106_97716455
‘In België is dat fenomeen nog niet zo groot, maar in Frankrijk en Nederland groeit de particuliere leasingmarkt snel. In plaats van een grote uitgave te doen om een auto te kopen, kiezen mensen vaker voor maandelijkse betalingen. Daardoor hoeven ze zich ook geen zorgen te maken over de tweedehandswaarde na enkele jaren.’
Dreigt de opkomst van elektrische wagens leasingmaatschappijen niet met verliezen op te zadelen?
Voor leasingmaatschappijen is het verschil tussen de nieuwprijs en de restwaarde de kern van hun zakenmodel. Ze moeten op voorhand inschatten hoeveel de restwaarde op het einde van het contract is.
Met de snelle technologische omwentelingen wordt het moeilijk om in te schatten wat een elektrische wagen over vier jaar waard is, of wat de restwaarde van de nog grote dieselvloot is.
Van Gool: ‘Dat risico lijkt mee te vallen. Het ziet er niet naar uit dat er over twee jaar een grote doorbraak in de batterijtechnologie komt, die bestaande elektrische wagens achterhaald maakt. De levensduur van batterijen is ook lang. Dat maakt dat we steeds meer tweedehands elektrische auto’s in leasing zullen aanbieden.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 100 keer
In private lease ga je ook al snel naar +700€/m. Dat noem ik toch een grote uitgave, voor iets niet te bezitten.
En 20.000€ voor een batt. (hij kan ook gerepareerd worden)? Daar heb je tegenwoordig nog een volledige ICE wagen voor.
En 20.000€ voor een batt. (hij kan ook gerepareerd worden)? Daar heb je tegenwoordig nog een volledige ICE wagen voor.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1492
- Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 55 keer
Vlug eens een voorbeeld berekend bij directlease. Op 5 jaar leasen betaal je zowat de catalogusprijs terug.
Dus waarom gewoon geen lening bij de bank nemen op 5 jaar voor zowat hetzelfde bedrag?
Dan kan je er gerust nog eens 5+ jaar gratis mee verder rijden en nadien nog een restwaarde om te verkopen.
Zie of bereken ik iets verkeerd? Snap het voordeel van leasen voor particulieren gewoon niet.
Dus waarom gewoon geen lening bij de bank nemen op 5 jaar voor zowat hetzelfde bedrag?
Dan kan je er gerust nog eens 5+ jaar gratis mee verder rijden en nadien nog een restwaarde om te verkopen.
Zie of bereken ik iets verkeerd? Snap het voordeel van leasen voor particulieren gewoon niet.
-
- Elite Poster
- Berichten: 944
- Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 62 keer
In die lease zit ook wel alle onderhoud, verzekering, tax etc in. Maar ja, als particulier is zo'n lease aan hard sell..Avenger 2.0 schreef:Vlug eens een voorbeeld berekend bij directlease. Op 5 jaar leasen betaal je zowat de catalogusprijs terug.
Dus waarom gewoon geen lening bij de bank nemen op 5 jaar voor zowat hetzelfde bedrag?
Dan kan je er gerust nog eens 5+ jaar gratis mee verder rijden en nadien nog een restwaarde om te verkopen.
Zie of bereken ik iets verkeerd? Snap het voordeel van leasen voor particulieren gewoon niet.
- jutuiz
- Premium Member
- Berichten: 608
- Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
- Locatie: West-Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
- Bedankt: 30 keer
Subscription based is geen leasen.
Als ik lease dan lease ik die bepaalde auto.
Als ik een abonnement neem, dan koop ik het recht om "een" voertuig te mogen gebruiken.
Als ik lease dan lease ik die bepaalde auto.
Als ik een abonnement neem, dan koop ik het recht om "een" voertuig te mogen gebruiken.
Laatst gewijzigd door jutuiz 10 jan 2022, 10:52, in totaal 2 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1492
- Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 55 keer
Bedoel je dan autodelen (zoals Cambio, Poppy, etc)? Of hoe ziet dat model er dan uit?jutuiz schreef: Als ik lease dan lease ik die bepaalde auto.
Als ik een abonnement neem, dan koop ik het recht om "een" voertuig te mogen gebruiken.
Laatst gewijzigd door Avenger 2.0 10 jan 2022, 10:53, in totaal 2 gewijzigd.
- jutuiz
- Premium Member
- Berichten: 608
- Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
- Locatie: West-Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
- Bedankt: 30 keer
Hetgeen dichtst in de buurt komt is wat Lynk & Co nu doet. 500 euro lidmaatschap per maand (en 1250km (!) ) voor een plugin-hybride, maandelijks opzegbaar, en de auto mag eventueel gebruikt worden door andere abonnees à 50 euro / dag. Lynk & Co moet wel wat beter georganiseerd zijn, ik heb me ooit op de voorinschrijvingslijst gezet, bij mijn weten heb ik daar nooit enige reactie op gehad.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1492
- Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 55 keer
Wat moet ik me daarbij voorstellen dan? Dat ineens je auto door een abonnee uitgeleend kan zijn als je uit de winkel komt of naar je werk wil vertrekken?jutuiz schreef:Hetgeen dichtst in de buurt komt is wat Lynk & Co nu doet. 500 euro lidmaatschap per maand (en 1250km (!) ) voor een plugin-hybride, maandelijks opzegbaar, en de auto mag eventueel gebruikt worden door andere abonnees à 50 euro / dag. Lynk & Co moet wel wat beter georganiseerd zijn, ik heb me ooit op de voorinschrijvingslijst gezet, bij mijn weten heb ik daar nooit enige reactie op gehad.

- jutuiz
- Premium Member
- Berichten: 608
- Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
- Locatie: West-Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
- Bedankt: 30 keer
Ik denk niet dat je auto ingepikt wordt terwijl je in de Colruyt gaat winkelen...
Je mag hem ter beschikking stellen, het hoeft niet, het is je eigen keuze.
En via de app geef je de beschikbare tijden in. En wellicht ook de ophaallocatie en voorwaarden waar hij moet afgeleverd worden.
Vermoedelijk geef je dan ook beoordelingen als "gebruiker" en "onderverhuurder".
Alles is app gebaseerd.
Maar het is van horen zeggen hé... ik ken geen gebruikers en ik heb er toch welgeteld al één in het wild gespot.
Het succes is beperkt dus. Door COVID wellicht ook voor een groot stuk.

Je mag hem ter beschikking stellen, het hoeft niet, het is je eigen keuze.
En via de app geef je de beschikbare tijden in. En wellicht ook de ophaallocatie en voorwaarden waar hij moet afgeleverd worden.
Vermoedelijk geef je dan ook beoordelingen als "gebruiker" en "onderverhuurder".
Alles is app gebaseerd.
Maar het is van horen zeggen hé... ik ken geen gebruikers en ik heb er toch welgeteld al één in het wild gespot.
Het succes is beperkt dus. Door COVID wellicht ook voor een groot stuk.
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13626
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Autoconstructeurs gaan niet alle 2 jaar hun catalogus aan auto's vernieuwen hoor. Ja misschien eens een facelift maar technologisch gezien blijft het dezelfde auto voor een tijdje. De grootste vraag is hoe de batterijen gaan evolueren tegen dit en 5 à 10 jaar.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op
te klikken

-
- Elite Poster
- Berichten: 1170
- Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
- Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
- Bedankt: 67 keer
Uit allerlei onderzoeken en statistieken blijken de EV batterijen langer mee te gaan dan oorspronkelijk voorzien was.
Langer zelf dan de levensverwachting van een gemiddelde auto.
ter info: https://storage.googleapis.com/geotab-s ... index.html
https://www.geotab.com/blog/ev-battery-health/
Langer zelf dan de levensverwachting van een gemiddelde auto.
ter info: https://storage.googleapis.com/geotab-s ... index.html
https://www.geotab.com/blog/ev-battery-health/
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Ik denk ook niet dat de batterij het grootste probleem is op gebied van levensduur maar wel de andere technologische evoluties. Hoe meer tech men in die wagens propt hoe belangrijker dat onderdeel wordt. Er is al vaker gezegd dat automaken meer en meer programmeren en software wordt. Constructeurs zetten daar dus ook stevig op in. Dit heeft echter een ander gevolg want software verouderd ook en het is nu al een issue hoe lang iets ondersteund wordt. Wie koopt een wagen als die na x jaar geen updates meer krijgt omdat de fabrikant enkel nieuwe wagens nog wil updaten?
Ik denk dat dit inderdaad zoals Jutuiz opmerkt zal zorgen voor meer mensen die overstappen op een ander systeem. Betaal voor mobiliteit/gebruik maar niet voor een bepaalde wagen. Dat heeft grote voordelen want je hebt altijd een actueel model en kan zelfs een ander model gebruiken naarmate uw noden. Naar de match of date met een sportkar en op vakantie met vrienden met ruime van en naar het containerpark met lichte bestelwagen indien nodig.
De prijzen zullen de mensen sowieso uit de (eigen) wagens duwen, zeker als de overheid de subsidies verder laat afkalven.
Ik denk dat dit inderdaad zoals Jutuiz opmerkt zal zorgen voor meer mensen die overstappen op een ander systeem. Betaal voor mobiliteit/gebruik maar niet voor een bepaalde wagen. Dat heeft grote voordelen want je hebt altijd een actueel model en kan zelfs een ander model gebruiken naarmate uw noden. Naar de match of date met een sportkar en op vakantie met vrienden met ruime van en naar het containerpark met lichte bestelwagen indien nodig.
De prijzen zullen de mensen sowieso uit de (eigen) wagens duwen, zeker als de overheid de subsidies verder laat afkalven.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
-
- Elite Poster
- Berichten: 1170
- Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
- Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
- Bedankt: 67 keer
Dat heeft dus eigenlijk niets met de elektrificatie te maken want het is een trend die al een tijd bezig is, ook in andere sectoren.
En hetzelfde voor de hogere prijzen. Auto's worden nu éénmaal duurder. Dat is al altijd zo geweest. Dat wil zeggen dat de huidige auto's dus een stuk duurder zijn dan 10, 20 jaar geleden maar hun aantal is blijven stijgen. Ook hier zie ik niet dat de EV een trendbreuk betekent.
Op dit moment worden vooral EV's geproduceerd voor de duurdere segmenten, omdat daar de marges beter zijn en de investeringen het snelst terugverdiend worden. En tegelijk zijn er nog maar weinig tweedehands EV's beschikbaar wat de prijs in dat segment ook opdrijft omdat de vraag het aanbod overstijgt.
In een rijpere markt gaan die prijzen nog evolueren.
Die hoge returnwaarde staat echter niet onder druk hoor. Ik ken een klein onafhankelijk leasebedrijf dat gespecialiseerd is in EV. Dat kan heel goed concurreren met de grote leasebedrijven omdat door de langere levensduur en dus de hogere restwaarde zeer scherpe tarieven kan aanbieden en toch nog flink winst maken. De groten weten dat ook, maar nemen liever wat meer marge op die EV's.
En hetzelfde voor de hogere prijzen. Auto's worden nu éénmaal duurder. Dat is al altijd zo geweest. Dat wil zeggen dat de huidige auto's dus een stuk duurder zijn dan 10, 20 jaar geleden maar hun aantal is blijven stijgen. Ook hier zie ik niet dat de EV een trendbreuk betekent.
Op dit moment worden vooral EV's geproduceerd voor de duurdere segmenten, omdat daar de marges beter zijn en de investeringen het snelst terugverdiend worden. En tegelijk zijn er nog maar weinig tweedehands EV's beschikbaar wat de prijs in dat segment ook opdrijft omdat de vraag het aanbod overstijgt.
In een rijpere markt gaan die prijzen nog evolueren.
Die hoge returnwaarde staat echter niet onder druk hoor. Ik ken een klein onafhankelijk leasebedrijf dat gespecialiseerd is in EV. Dat kan heel goed concurreren met de grote leasebedrijven omdat door de langere levensduur en dus de hogere restwaarde zeer scherpe tarieven kan aanbieden en toch nog flink winst maken. De groten weten dat ook, maar nemen liever wat meer marge op die EV's.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Zonder zorgen rijden?Avenger 2.0 schreef:Snap het voordeel van leasen voor particulieren gewoon niet.
Geen gedoe over restwaarde, geen gedoe met verzekering, garantie, herstellingen, ...
Ik zie wel enkele USP's.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Ten eerste wordt niet alles duurder, heel wat producten worden zelfs goedkoper. Dat is het geval voor oa PC's en ook TV's. Toevallig ook producten met telkens snelle en grote vernieuwingen in. Bovendien zit in die prijsverhoging ook inflatie.R2D2 schreef:Dat heeft dus eigenlijk niets met de elektrificatie te maken want het is een trend die al een tijd bezig is, ook in andere sectoren.
En hetzelfde voor de hogere prijzen. Auto's worden nu éénmaal duurder. Dat is al altijd zo geweest. Dat wil zeggen dat de huidige auto's dus een stuk duurder zijn dan 10, 20 jaar geleden maar hun aantal is blijven stijgen. Ook hier zie ik niet dat de EV een trendbreuk betekent.
Op dit moment worden vooral EV's geproduceerd voor de duurdere segmenten, omdat daar de marges beter zijn en de investeringen het snelst terugverdiend worden. En tegelijk zijn er nog maar weinig tweedehands EV's beschikbaar wat de prijs in dat segment ook opdrijft omdat de vraag het aanbod overstijgt.
In een rijpere markt gaan die prijzen nog evolueren.
Die hoge returnwaarde staat echter niet onder druk hoor. Ik ken een klein onafhankelijk leasebedrijf dat gespecialiseerd is in EV. Dat kan heel goed concurreren met de grote leasebedrijven omdat door de langere levensduur en dus de hogere restwaarde zeer scherpe tarieven kan aanbieden en toch nog flink winst maken. De groten weten dat ook, maar nemen liever wat meer marge op die EV's.
Wagens zijn inderdaad puur op prijs duurder geworden maar een wagen van 10,20 jaar geleden is iets anders dan eentje van vandaag ook al is de evolutie in wagens betrekkelijk traag gegaan. Men heeft (veel) te lang de koe uitgemolken en nu heeft men enkel dure vervangkoeien met 3 poten.
Wagens zijn toegenomen niet zozeer door de lagere prijs maar wel door hogere welvaart en door hogere mobiliteit. Vroeger kon lang niet iedereen een wagen kopen, nu hebben velen er meerdere. Vroeger kwamen mensen met hun wagen dikwijls niet uit de provincie, nu gaan ze met de wagen op reis, zeker als de baas betaalt. De overheid rolde de rode loper uit voor koning auto want dat deed de economie goed en de taksen waren ook niet slecht. Zo hebben we onze steden compleet verminkt om maar voor de deur te kunnen parkeren.
De EV's zijn duur door de componenten, vooral de batterij maar al de elektronica telt ook aardig op. Daar komt het chiptekort nog bij waardoor de vraag hoog is en de prijzen dus ook hoog.
De hoge prijzen zijn echter niet alleen hoog door de kosten maar ook omdat de constructeurs beseffen dat de grote massa niet ineens 2 keer de prijs van een wagen gaat kunnen/willen neerleggen want de prijsstijgingen zijn nu ineens wel heel erg sterk en abrupt. Alternatieven worden naar de uitgang gedreven en je mag ze minder gebruiken. Een kleinere markt betekent dus minder inkomsten voor de constructeurs en dan zijn hogere prijzen een soelaas. De politiek staat dat toe want zo wordt via een omweg een vermindering van wagens/vervuiling bereikt die niet te abrupt is. Het drijft mensen terug naar andere mobiliteitsvormen waar anderen dan weer veel geld mee kunnen verdienen. De wagen voor iedereen, dat is waar men aan mangelt. Trek de EV's die deels gesubsidieerd worden af van het totaal en je merkt dat slechts een minderheid zelf voor een EV kiest en kan betalen.
En goedkoper worden, dat heb ik al eens aangehaald. Het zal zijn zoals de CD's, die gingen ook goedkoper worden, ja toen ze voorbijgestreefd waren en dan nog. De constructeurs hebben door hun luie houding veel tijd verloren en moeten nu massaal investeren en die investeringen moeten terugverdiend worden, goedkopere prijzen passen daar niet in.
Zoals al aangehaald door anderen zijn andere vormen niet noodzakelijk slechter, waarom zoveel betalen als je het product ook kan huren wanneer je het nodig hebt? De meeste wagens staan 90% van de tijd te roesten van verveling.
Dan zit je nog met de files en andere vervuiling inclusief lawaai en drukte. Alle oude wagens vervangen door EV's zal daar weinig aan veranderen en dat is dus ook niet wenselijk maar dat gaat men niet aan onze neus hangen. Wie kan zal een EV kopen en de rest zoekt maar een alternatief, noodgedwongen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
-
- Elite Poster
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 100 keer
Geen auto meer na 5 jaar en toch de volle pot betaald.heist_175 schreef:Zonder zorgen rijden?Avenger 2.0 schreef:Snap het voordeel van leasen voor particulieren gewoon niet.
Geen gedoe over restwaarde, geen gedoe met verzekering, garantie, herstellingen, ...
Ik zie wel enkele USP's.


- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Opel Corsa-esky schreef:Geen auto meer na 5 jaar en toch de volle pot betaald.heist_175 schreef:Zonder zorgen rijden?Avenger 2.0 schreef:Snap het voordeel van leasen voor particulieren gewoon niet.
Geen gedoe over restwaarde, geen gedoe met verzekering, garantie, herstellingen, ...
Ik zie wel enkele USP's.
private lease: €400/maand private lease (60m/10K) -> €24K op looptijd, incl verzekering etc https://www.directleaseprive.be/alle-me ... e-corsa-3/
aanschaf: €31K + omnium verzekering + VB + BIV + onderhoud -> https://www.opel.be/nl/personenwagens/c ... zicht.html
Dat vind ik niet zo'n gekke afweging.
Private lease
Wat zit er bij in?
Reparatie
Onderhoud
Banden
Pechhulp
All-risk verzekering
Min. 10.000 km/jaar
Inschrijvingstaks (BIV)
Jaarlijkse rijtaks
- jutuiz
- Premium Member
- Berichten: 608
- Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
- Locatie: West-Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
- Bedankt: 30 keer
Dit.Dizzy schreef:
Zoals al aangehaald door anderen zijn andere vormen niet noodzakelijk slechter, waarom zoveel betalen als je het product ook kan huren wanneer je het nodig hebt? De meeste wagens staan 90% van de tijd te roesten van verveling.
Dan zit je nog met de files en andere vervuiling inclusief lawaai en drukte. Alle oude wagens vervangen door EV's zal daar weinig aan veranderen en dat is dus ook niet wenselijk maar dat gaat men niet aan onze neus hangen. Wie kan zal een EV kopen en de rest zoekt maar een alternatief, noodgedwongen.
Denk dat ik dit al eens aangehaald heb. We hebben hier 500 meter verder een nieuwe woonwijk. Jonge mensen, tweeverdieners (wie koopt er anders een huis). Kleine koekedoosjes waar er dan persé een garage in moet. Ja... koning auto weet je wel. En dan wordt die garage - die al op voorhand veel te klein is - gebruikt voor fietsenstalling, berging, of buro tegenwoordig. Al die koppeltjes gaan uit werken. Velen hebben dan een firmawagen of nog een camionette van het werk als ze echt werk doen.
Het gevolg is:
- een wijk met 150 huizen
- gemiddeld misschien 2 of 2,... auto's per gezin?
- veel groene ruimte voorzien...
- en toch staan alle straten en alle pleinen en alle opritten vol met auto's en camionetten
Ik ga daar 's avond wel eens door lopen. Het is een waanzinnig zicht. Mobiliteit is een sh*t probleem.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1170
- Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
- Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
- Bedankt: 67 keer
Ik zeg ook niet dat wagens goedkoper geworden zijn. Ze zijn duurder geworden in prijs maar blijkbaar heeft die prijsstijging de welvaart/levensduurte gevolgd want steeds meer auto's en steeds meer mensen met een auto.Dizzy schreef: Wagens zijn toegenomen niet zozeer door de lagere prijs maar wel door hogere welvaart en door hogere mobiliteit.
En die hogere mobiliteit is geen oorzaak maar een gevolg.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Er zijn meer mogelijkheden. De welvaart is inderdaad gestegen en mensen kunnen nu soms meerdere wagens veroorloven, dit zijn echter niet altijd allemaal dure wagens. Vaak is er een gezinswagen en een wagen voor de boodschappen of de kinderen te vervoeren of om mee te leren autorijden enz... Met de huidige prijzen zie ik veel minder gezinnen dit soort wagens kopen.R2D2 schreef:Ik zeg ook niet dat wagens goedkoper geworden zijn. Ze zijn duurder geworden in prijs maar blijkbaar heeft die prijsstijging de welvaart/levensduurte gevolgd want steeds meer auto's en steeds meer mensen met een auto.Dizzy schreef:Wagens zijn toegenomen niet zozeer door de lagere prijs maar wel door hogere welvaart en door hogere mobiliteit.
En die hogere mobiliteit is geen oorzaak maar een gevolg.
Een andere zaak is mentaliteit. Voor veel mensen is een wagen het verlengde van hun... de wagen is wie ze zijn. Ik ken mensen die een pak minder verdienen dan ik en die elke 4 jaar een wagen kopen die bijna dubbel zo duur is als de mijne. Ze vragen zich wel af hoe ik verre reizen kan maken en kan kopen wat ik wil (geen dure wagen dus). Bij sommige gezinnen zijn de wagens de grootste uitgavenpost geworden.
Dan heb je nog de evolutie van de only in Belgium oversubsidiëring van wagens via allerlei systemen als salariswagens. Dit zorgt ervoor dat er veel meer wagens gekomen zijn die bovendien zwaarder/duurder waren en veel sneller vervangen werden.
Hogere mobiliteit is inderdaad deels door het overaanbod aan wagens dat in België overmatig gestimuleerd wordt maar er spelen dus ook andere "soaciale" factoren. Wie vroeger content was met een jaarlijks uitstapje naar de kust reist nu al eerder door gans Europa met de tankkaart. Ook bij de bakker kijk ik soms op, mijn buren staan voor de bakker geparkeerd maar ze wonen op amper 1,5 km. En dan denken ze dat het alleen van de pateekes is dat ze te dik staan

Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
-
- Elite Poster
- Berichten: 1170
- Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
- Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
- Bedankt: 67 keer
Mentaliteit is inderdaad een factor. Niet alleen voor het imago en als statussymbool maar ook puur de evidentie dat iedereen een auto moet kunnen hebben. En zonder ben je een loser.
Nu is dat wel aan het keren: wij hadden vroeger 2 auto's, nu nog ene en die staat minstens 3 dagen in de week stil. Eigenlijk zouden we het dus met een halve auto kunnen doen.
En de volgende generatie: mijn dochter heeft een rijbewijs maar rijdt nooit. Mijn zoon heeft geen rijbewijs en die is meer mobiel dan ik.
Uiteraard de voordelen van in een stad te wonen met goed openbaar vervoer. Maar dat is ook een keuze.
Om terug bij het onderwerp te komen: het is dus helemaal geen ramp als niet iedereen zich een EV kan permiteren. Dat is nu ook niet zo met een ICE en niet iedereen heeft een auto nodig.
Nu is dat wel aan het keren: wij hadden vroeger 2 auto's, nu nog ene en die staat minstens 3 dagen in de week stil. Eigenlijk zouden we het dus met een halve auto kunnen doen.
En de volgende generatie: mijn dochter heeft een rijbewijs maar rijdt nooit. Mijn zoon heeft geen rijbewijs en die is meer mobiel dan ik.
Uiteraard de voordelen van in een stad te wonen met goed openbaar vervoer. Maar dat is ook een keuze.
Om terug bij het onderwerp te komen: het is dus helemaal geen ramp als niet iedereen zich een EV kan permiteren. Dat is nu ook niet zo met een ICE en niet iedereen heeft een auto nodig.
- cadsite
- Elite Poster
- Berichten: 4657
- Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
- Locatie: Kortrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
Goh, een autootje voor €400/maand zonder energie.heist_175 schreef:Opel Corsa-esky schreef:Geen auto meer na 5 jaar en toch de volle pot betaald.heist_175 schreef:Zonder zorgen rijden?Avenger 2.0 schreef:Snap het voordeel van leasen voor particulieren gewoon niet.
Geen gedoe over restwaarde, geen gedoe met verzekering, garantie, herstellingen, ...
Ik zie wel enkele USP's.
private lease: €400/maand private lease (60m/10K) -> €24K op looptijd, incl verzekering etc https://www.directleaseprive.be/alle-me ... e-corsa-3/
aanschaf: €31K + omnium verzekering + VB + BIV + onderhoud -> https://www.opel.be/nl/personenwagens/c ... zicht.html
Dat vind ik niet zo'n gekke afweging.
Private leaseWat zit er bij in?
Reparatie
Onderhoud
Banden
Pechhulp
All-risk verzekering
Min. 10.000 km/jaar
Inschrijvingstaks (BIV)
Jaarlijkse rijtaks
Ik betaal veel minder en ‘t is de mijne.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 100 keer
Niet iedereen of heel veel mensen niet?R2D2 schreef: Om terug bij het onderwerp te komen: het is dus helemaal geen ramp als niet iedereen zich een EV kan permiteren. Dat is nu ook niet zo met een ICE en niet iedereen heeft een auto nodig.
Wij gaan met 2 werken, verdienen redelijk onze boterham.
Iemand die zich nu een vw touran kan permiteren, prijs vanaf 28.000€ zou zich in de toekomst moeten tevreden stellen
met een EV als een Opel Corsa e (om het voorbeeld van Heist te gebruiken).
Niets mis met een Corsa, maar het is een heel ander doel publiek.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Maar het zal vermoedelijk wel een ICE zijn.cadsite schreef:Goh, een autootje voor €400/maand zonder energie.heist_175 schreef:Opel Corsa-e
private lease: €400/maand private lease (60m/10K) -> €24K op looptijd, incl verzekering etc https://www.directleaseprive.be/alle-me ... e-corsa-3/
Ik betaal veel minder en ‘t is de mijne.
Ik ken ondertussen wel wat mensen die ofwel binnenkort op pensioen gaan, hun firmawagen moeten afgeven en op zoek zijn naar iets anders of gepensioneerden waarvan de ICE al redelijk oud is.
Geen van hen wil een nieuwe (of 2dehandse) ICE kopen, omdat zij - ondanks hun geschatte beperktere tijd op deze planeet - ook in het nu leven en zien dat ICE niet de oplossing is. Anderzijds vinden zij (allen met een recente uitbetaling van groepsverzekering van €300+K, dus geld is geen probleem) dat €35K of meer aan een auto geven gewoon teveel is.
Dus dan is de keuze tussen
- toch ICE
- €35+K EV kopen
- €400/maand EV leasen
Ik vind dat werkelijk niet zo'n zotte keuze.
- cadsite
- Elite Poster
- Berichten: 4657
- Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
- Locatie: Kortrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
Of je nu in stukjes betaalt of in 1 keer, het blijft gewoon belachelijk veel voor vervoer.
Vroeg of laat hang ik er ook aan, ik besef dat wel, maar ik blijf het absurd duur vinden.
De mijne is inderdaad een ICE. Ik heb 1/3 betaald van wat jij hier aanhaalt als de prijs van een EV.
Vroeg of laat hang ik er ook aan, ik besef dat wel, maar ik blijf het absurd duur vinden.
De mijne is inderdaad een ICE. Ik heb 1/3 betaald van wat jij hier aanhaalt als de prijs van een EV.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Vergeet niet naar TCO te kijken.
Thuis opladen van een EV is véél goedkoper dan tanken van een ICE. Al helemaal als de elektriciteit van overschot-PV is (die anders toch maar op het net wordt gedumpt).
Thuis opladen van een EV is véél goedkoper dan tanken van een ICE. Al helemaal als de elektriciteit van overschot-PV is (die anders toch maar op het net wordt gedumpt).
-
- Elite Poster
- Berichten: 1492
- Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 55 keer
Momenteel misschien. Maar vergeet het capaciteitstarief niet wat er binnen een half jaar komt. Voor het PV-overschot in de zomer moet je wagen ook door de dag thuis blijven. Wees maar zeker dat het goedkoper thuis opladen niet meer lang zal duren.heist_175 schreef:Vergeet niet naar TCO te kijken.
Thuis opladen van een EV is véél goedkoper dan tanken van een ICE. Al helemaal als de elektriciteit van overschot-PV is (die anders toch maar op het net wordt gedumpt).
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Thuis opladen moet je ook extra voor investeren in PV's of laadinfrastructuur, die zijn ook niet gratis. Bovendien zijn de prijzen van nu geen garantie voor de toekomst. Bij EV's betaal je flink bij en betaal je eigenlijk al een groot deel van de kosten op voorhand... als je het geld hebt. Gebruikskosten zijn gespreid en dus haalbaarder.
Ik ben pro EV maar ik vrees dat velen uit de boot zullen vallen. Dit hoeft geen groot probleem te zijn mits men voldoende alternatieven voorziet maar als je ons mobiliteitsbeleid dan bekijkt
Ik ben pro EV maar ik vrees dat velen uit de boot zullen vallen. Dit hoeft geen groot probleem te zijn mits men voldoende alternatieven voorziet maar als je ons mobiliteitsbeleid dan bekijkt

Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
-
- Elite Poster
- Berichten: 944
- Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 62 keer
TCO komt toch héél moeilijk in het voordeel van de EV uit voor een particulier hoor..heist_175 schreef:Vergeet niet naar TCO te kijken.
Thuis opladen van een EV is véél goedkoper dan tanken van een ICE. Al helemaal als de elektriciteit van overschot-PV is (die anders toch maar op het net wordt gedumpt).
Ik ben ook volledig pro en rij sinds een maand of 2 ook met een EV. Maar die zou er niet gekomen zijn moest ik 'm niet op de firma kunnen kopen. Het is gewoonweg nog veel te duur.
Heel die transitie naar EV gaat ook misbruikt worden om permanent de prijzen van auto's enorm de hoogte in te duwen vrees ik.
Voor zolang het duurt is tanken thuis goedkoper ja, maar onderweg en al helemaal aan snelladers is het gewoon duurder.
- Sasuke
- Elite Poster
- Berichten: 4854
- Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
- Locatie: Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
Ik ben pro EV ... maar ik moet toegeven dat dit voor particulieren enkel een haalbare kaart is als ze bereid zijn om concessies te doen (e.g. kleinere wagens, minder comfort ). Voor de kosten moet een particulier het niet doen in ieder geval, dat is zeker niet positief.
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Goh onderweg betaal je aan een trage lader een 35 cent per kWh. Dat is duurder dan bij je thuis maar nog steeds goedkoper dan benzine. Snelladers zijn inderdaad behoorlijk duur en qua prijs vergelijkbaar met benzine tanken. Echter moet je er ook behoorlijk wat kosten aan maken om voldoende capaciteit naar die laadpaal te krijgen.powaq schreef:TCO komt toch héél moeilijk in het voordeel van de EV uit voor een particulier hoor..heist_175 schreef:Vergeet niet naar TCO te kijken.
Thuis opladen van een EV is véél goedkoper dan tanken van een ICE. Al helemaal als de elektriciteit van overschot-PV is (die anders toch maar op het net wordt gedumpt).
Ik ben ook volledig pro en rij sinds een maand of 2 ook met een EV. Maar die zou er niet gekomen zijn moest ik 'm niet op de firma kunnen kopen. Het is gewoonweg nog veel te duur.
Heel die transitie naar EV gaat ook misbruikt worden om permanent de prijzen van auto's enorm de hoogte in te duwen vrees ik.
Voor zolang het duurt is tanken thuis goedkoper ja, maar onderweg en al helemaal aan snelladers is het gewoon duurder.
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Berichten: 944
- Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 62 keer
Tuurlijk, maar het publiek laden scheelt allemaal niet zo enorm (quasi overal rond de 40 cent hier in Antwerpen) met tanken dat het de aankoopprijs kan compenseren op afzienbare tijd. In mijn geval ben ik er een beetje afhankelijk van (het publiek laden) want wij hebben geen oprit in de stad. Maar goed ik klaag niet, dat wist ik. En af en toe draadje over het voetpad hé..
Beetje off topic: maar gebruiken er anderen hier Bluecorner? Ik gebruik ze nu al 2 maanden zonder problemen maar nog nooit een factuur van gehad. Is de facturatie altijd zo waanzinnig traag? Ik heb het eens vermeld toen ik een mailtje stuurde om te klagen over een probleem met een paal, en dat ging nog komen zeiden ze. Ik ga er nu niet persé achter zitten maar wil nu ook niet dat ze de boel blokkeren omdat ik zogezegd niet betaal.
Shell recharge van hetzelfde eigenlijk. Al had ik wel ergens gelezen dat er soms een delay van een maand kan zitten tussen laden en facturatie? Iets met de manier van afhandeling tussen de verschillende netwerken?
Heel dat laadpassen systeem is dan ook absurd..
Beetje off topic: maar gebruiken er anderen hier Bluecorner? Ik gebruik ze nu al 2 maanden zonder problemen maar nog nooit een factuur van gehad. Is de facturatie altijd zo waanzinnig traag? Ik heb het eens vermeld toen ik een mailtje stuurde om te klagen over een probleem met een paal, en dat ging nog komen zeiden ze. Ik ga er nu niet persé achter zitten maar wil nu ook niet dat ze de boel blokkeren omdat ik zogezegd niet betaal.
Shell recharge van hetzelfde eigenlijk. Al had ik wel ergens gelezen dat er soms een delay van een maand kan zitten tussen laden en facturatie? Iets met de manier van afhandeling tussen de verschillende netwerken?
Heel dat laadpassen systeem is dan ook absurd..