E-mail aan minster Van den Bossche: bescherm internetklant

Vragen of opmerking aan het adres van de Userbase kan je hier posten. Ook nieuws ivm Userbase wordt hier gepost.
Plaats reactie
Azerty
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 sep 2005, 12:09

Ik heb vandaag dit e-mailbericht gestuurd en wil dit hier even meedelen.

18/11/2005
Aan Mevrouw Freya Van den Bossche
Minister van Consumentenzaken
Maria-Theresiastraat 1
B-1000 Brussel

Mevrouw de Minister,

Ik vertegenwoordig niemand en ben maar een eenvoudig particuliere gebruiker van het breedband internet. Je hoeft dus helemaal met mij geen rekening te houden en toch wil ik u een om een ingrijpend optreden vragen ter bescherming van de particuliere internetklant.

Ziehier mijn samenvatting:
1. Contractduur: start 6-maand, overgaande in onbepaalde duur
2. Opzegtermijn: 15-dagen
3. Schadeloosstelling wegens voortijdige opzegging: maximum de helft van het maandelijkse abonnementsgeld voor de resterende maanden
4. Een upgrade of downgrade van een abonnementsformule is geen nieuw contract.
5. Geen koppelverkoop: geen formules met een deel diensten die je niet nodig hebt (snelheid, usenet newsserver, aantal mailboxen, roaming, aflaadmogelijkheid van cd's & spelletjes...) en afrekening in functie van je werkelijk gebruik (datavolume...)
6. Opstellen van een typecontract in samenwerking met vertegenwoordigers van consumenten. (nu eenzijdig in het voordeel van de internetproviders opgesteld).
7. Met hetzelfde gemak waarmee je verbintenissen kunt aangaan moet je ze ook kunnen wijzigen of beëindigen (o.a. vlot e-mail gebruik).
8. Ingrijpen tegen de steeds agressiever "gratisreclame"; in het bijzonder tegen de altijd maar kleiner wordende lettertjes met een ongestructureerde inhoud.
9. Meer middelen en mogelijkheden voor instanties waar de klant met klachten terecht kan.
10. Maak het internet goedkoper. Vergelijkende studies wijzen steeds uit dat België veel duurder is dan andere Europese landen (of geldt dit enkel voor loonmatiging?). De kleine providers wijzen hiervoor naar het duopolie Belgacom - Telenet. Misschien ligt in dit structurele element wel de kern voor het niet optreden van de overheid, zelfs niet van socialistische ministers...
Gast

just my 5ct...

Azerty schreef:1. Contractduur: start 6-maand, overgaande in onbepaalde duur

&
Azerty schreef:3. Schadeloosstelling wegens voortijdige opzegging: maximum de helft van het maandelijkse abonnementsgeld voor de resterende maanden


'n beetje "wishfull thinking" met al die acties en promoties van de verschillende providers ("gratis installatie", "x maanden aan slechts x Euro",...). M.a.w. het is niet meer dan normaal dat sommige ISP's dan als "tegenprestatie" verwachten dat je dan ook klant blijft voor een bepaalde duur. Anders klopt hun kosten/baten plaatje niet. Je zou kunnen klant worden, van de goedkope promotiemaanden profiteren en dan opzeggen, wachten tot nieuwe promotie, enz...



Azerty schreef:4. Een upgrade of downgrade van een abonnementsformule is geen nieuw contract.


Is dat ook niet,...in elk geval niet bij mijn huidige provider. Ik kan van abonnementstype wijzigen zonder dat er een "nieuw" contract gestart wordt, enkel voor het omschakelen naar hun goedkoopste product wordt er een kost aangerekend...maar dit is géén nieuw contract (en ik dacht dat dit bij de meeste providers identiek verloopt).

Azerty schreef:5. Geen koppelverkoop


Moet je je toch geen zorgen om maken,...is imo verboden in België (of er moest een achterpoortje in de wetteksten zitten)

Azerty schreef:2. Opzegtermijn: 15-dagen


Hier sla ik misschien de bal mis -dus correct me if I'm wrong- maar de meeste bedrijven (ook niet-ISP's, bijv kranten) werken toch met facturatiemaanden...
Het kan idd beter uitkomen als klant om per 1/2 maand op te kunnen zeggen, maar dat dit nu per maand gebeurt is bijlange niet abnormaal vind ik. Laat staan dat een klant beter beschermd zou zijn mocht dit wettelijk 15 dagen worden.


Azerty schreef:6. Opstellen van een typecontract in samenwerking met vertegenwoordigers van consumenten. (nu eenzijdig in het voordeel van de internetproviders opgesteld).


Dit is 'n moeilijke...
Heb je misschien voorbeeldpuntjes uit een contract om het eenzijdige aan te tonen?


Azerty schreef:8. Ingrijpen tegen de steeds agressiever "gratisreclame"; in het bijzonder tegen de altijd maar kleiner wordende lettertjes met een ongestructureerde inhoud.


"Marketing", "reclame" & "gratis" ...klanten (zieltjes?) winnen is immer belangrijk voor élk bedrijf. Als elders in dit forum mensen vragen naar méér concurrentie en méér opengooien van de markt, zal dit de komende alleen maar erger worden hoor. En kleine lettertjes zullen vrees ik altijd en overal blijven bestaan,...
Vuistregel voor de klant: informeer jezelf! genoeg consumentenorganisaties, sites en fora waar je de nodige pro & contra over een product/dienst kan inwinnen!

Azerty schreef:9. Meer middelen en mogelijkheden voor instanties waar de klant met klachten terecht kan.


Meer middelen hoeven niet. Eén goeie volstaat. Ooit al gehoord vd ombudsmantelecom? ;)


10. Maak het internet goedkoper.


Hierover zal je me niet horen klagen ;)
...Hoewel naast 't internet goedkoper maken graag ineens ook:
* Mijn pintje als ik uitga (momenteel 1.60Euro, redelijk veel als je ziet dat er hiervoor de afgelopen jaren ook geen volumeverhoging voor is geweest. Misschien ook petitie voor starten? ;) )
* Huizen (geen internet zonder huis, en die worden ook maar duurder...)
* (vul zelf maar verder aan...)
Lukse
Premium Member
Premium Member
Berichten: 662
Lid geworden op: 28 okt 2003, 20:51

Anonymous schreef:* Mijn pintje als ik uitga (momenteel 1.60Euro, redelijk veel als je ziet dat er hiervoor de afgelopen jaren ook geen volumeverhoging voor is geweest. Misschien ook petitie voor starten? ;) )

[Offtopic]
In mijn stamcafé betaal ik maar 1.10€ voor een pintje.
Andere cafés hier in de buurt rekenen 1.25€ aan. :wink:
[/Offtopic]
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Userbase: Aankondigingen, vragen en suggesties”