zin en onzin van faraday kooi rondom bed

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

Sinna schreef:Ik heb zelf een tijdlang last gehad van verstoorde slaap. Het viel me hierbij op dat ik dat thuis had en bv. niet op een vakantiepark. Het enige (directe) verschil wat ik hierbij kon vinden was dat er op mijn nachtkastje een DECT-handset stond.
Ik heb de telefoonset vervangen door een exemplaar met ecoDECT zodat er enkel DECT-verkeer is als er effectief een oproep is. Er staat ook geen handset meer in de slaapkamer. Sindsdien is het een stuk beter (maar nog lang niet optimaal).
Uit voorzorg gaat sindsdien ook de WiFi 's nachts standaard uit. De GSM gaat 's nachts sowieso op vliegtuigstand.
Kan inderdaad geen kwaad om de straling tot minimum te beperken 's nachts. Leg zelf ook thuis nooit de telefoon naast men bed (maar wel aan lader in de hal). Enigste uitzondering is op reis waar ik deze gebruik als wekker/nachtlamp en naast mij leg. Raar maar waar slaap ik op reis altijd beter. Ik betwijfel dat het door meer straling komt :lol: Mogelijk heeft het ontspannen effect op reis er ook iets mee te maken. Dus zo verbanden leggen is altijd moeilijk :-)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ik denk dat de TS al zowat alles geprobeerd heeft. Het feit dat men met dit soort ideeën afkomt wijst dan ook op enige wanhoop, begrijpelijk.

Als al deze zaken echter niet helpen zijn er maar 2 opties over. Ofwel pas je je leven TOTAAL aan en ga je voluit voor gezond leven ofwel moet je aanvaarden dat er blijkbaar iets is dat u slecht doet slapen en waar niets aan te doen is.

Ik had begrepen dat het probleem zich ook elders stelde dus enkel verhuizen is onvoldoende. Medisch is er geen bron te vinden dus dan rest de enige optie nog het roer grondig omgooien. Ik weet niet hoe TS momenteel leeft en waar die verbetering dus te maken is. Gezond eten, bewegen, psychisch rust vinden en dat in een omgeving waar je je goed voelt en die vrij is van de meeste stoorzenders, dat is een hele boterham. Dat soort plaatsen bestaat maar weinigen willen er leven of kunnen het opbrengen.

Zelf slaap ik goed maar ik merk toch dat als je in een echt natuurlijke omgeving bent met amper geluid, dat iets als stilte echt heilzaam kan zijn. Ook een hele dag alleen zijn in de natuur vind ik louterend. Zelf slaap ik het best na een dag vol fysieke activiteit, als je zo moe bent dat wakker blijven een probleem begint te worden. Ook alcohol kan uw nachtrust ernstig beïnvloeden. Men valt dan wel in slaap maar men slaapt minder diep.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 28 mar 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 88 keer

Splitter schreef:momenteel aan het kijken met een slaapapneu apparaat (2j geleden "kon het dat niet zijn", nu ineens "zal het dat zijn")
al laten testen in slaapkliniek?? Hoewel ik net onder de grens zat om een toestel te krijgen en dan maar zelf eentje aangeschaft in NL, heeft dat mijn 'equivalente' nachtrust met 1 à 2 uur ingekort. Duurde wel een aantal maanden en een paar masker-types, om eraan gewend te geraken. Nu kan ik niet meer slapen zonder mijn machientje :-)
Sinna schreef:Ik heb de telefoonset vervangen door een exemplaar met ecoDECT zodat er enkel DECT-verkeer is als er effectief een oproep is.
ja, oude DECT toestellen zijn nog 'erger' dan Wifi of GSM
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

TIFU by taking high dose vitamin d for over a month at night..
I am living in a country where a lack of vitamin d is quite common, especially now in winter. Plus I have chronicall illnesses and have to take medication which is also a huge vitamin robber. My levels are still very low despite taking it for quite a while so my doctor recommended to double my intake. I did. I took it mostly in the evening because I have to take quite some other things during the day and you can't take everything at once.

I am used to insomnia. But in the past weeks it got worse and worse. Despite me being very tired and exhausted (I am about to graduate soon)

It was only by chance that I found out that you should NOT take vitamin d at night because it prevents the body from producing melatonin. Quite logical when you think about it. But neither the doctor nor the lady at the pharmacy said something about it and it wasn't written anywhere. I posted about it on my private social media accounts and there are a lot of people who also didn't know.

TL;DR : vitamin d prevents your body from producing melatonin when you take it at night which I did for weeks
'k Moest aan deze thread denken...
Gluurbuur
Plus Member
Plus Member
Berichten: 126
Lid geworden op: 12 mei 2014, 14:06
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
Bedankt: 38 keer
Contacteer:

Splitter schreef:Zoals de titel zegt, wat zijn jullie meningen hierover?

i.e: een mat onder de vloer, een net rondom het bed, zodanig dat je in weze in een faraday kooi zou slapen.
denken jullie dat het kan helpen voor <vul hier aan> ? dat het gezonder is dan "gewoon" slapen ? dat het quatsch is ?

zelf wil ik graag alles wel proberen, maar als je kijkt voor dit soort zaken, zit je al gauw aan 800-1000 euro, en dat is wat veel "om eens te testen" natuurlijk.

edit: "stof" uit titel gehaald omdat het in principe niet enkel over een stoffen faraday kooi (hoeft te gaan) gaat in de discussie,
maar over alle vormen die je (als particulier) zou kunnen toepassen
Velen in deze forum lijken conceptueel wat te lachen met gebruiker Splitter zijn bezorgdheid. Maar ik zou bezorgdheid over straling en de negatieve effecten op de mens niet minimaliseren.

Omtrent mogelijke kwalijke effecten van elektromagnetische velden op de mens heb ik een tijd terug een zeer interessant medisch artikel gelezen van het medisch tijdschrift https://www.neuron.be/nl/home.html. Dit artikel schrijft vanuit de situatie van het ziekenhuis en het daar werkende personeel en patiënten.

Jacques Lintermans, André Vander Vorst (2021) 'Effecten van elektromagnetische velden in het ziekenhuis', Neuron, Volume 26, Nummer 1, p35 - p39

Enkele citaten uit het artikel:
P38: "We willen niet nodeloos alarm slaan, maar de bovenvermelde observaties zouden toch de aandacht moeten vestigen op een probleem dat wordt weggewuifd. De vraag rijst dan ook of het niet goed zou zijn om beschermende maatregelen te nemen ..."

..
Op het einde van het artikel staat nog een grote referentielijst met bronnen:

P38-39: "Objectieve observaties wijzen op een verzwakking van het immuunsysteem zoals blijkt uit metingen van bloedparameters bij mannen en meer nog bij vrouwen ongeacht het type blootstelling: van zeer lage frequenties tot microgolven. electromagnetische golven veroorzaken een significatne depletie van lymfocyten, vooral van T8-lymfocyten en NK-cellen, die door de thymus en het beenmerg worden geproduceerd".

...
P39: "Het opengaan van de calciumkanalen in de celmembraan zou kunnen worden afgeremd door magnesium, een natuurlijke fysiologisch antagonist van calcium. Magnesium controleert de instroom van calcium in de cel en regelt zo de calciumconcentratie in de cel. De celmembraan zou kunnen worden gestabiliseerd met taurine, dat synergetisch werkt met magnesium. Vitamine D, die immunostimulerende eigenschappen heeft, zou in combinatie met de bovenvermelde stoffen het immuunsysteem kunnen beschermen".
Verder handelt het artikel over verschillende voorbeelden van stralingbronnen en mogelijkheden om de straling te beperken:
P37 "communicatie met een draagbare telefoon zou moeten worden beperkt tot 2 tot 3 minuten. Bij en emissie van 10 minuten stijgt de temperatuur van het gezicht met 0,7 C°"
...
P37: "Het is beter een passief oortje te gebruiken om het toestel wat van het hoofd te verwijderen, al is het maar een beetje. In 85% van de gevallen daalt de sterkte van het veld met factor 10".
Met bovenstaande in het achterhoofd wordt zo'n draadloze headset of bijvoorbeeld apple airpod wel wat minder interessant.

Enkele interessante bouwmethodes van ziekenhuizen wordt aangehaald om straling te beperken of isoleren (= "electromagnetische afdichting").
P 36 "Een zo volledig mogelijke afscherming met goed geleidend materiaal zoals koper kan zeer doeltreffend zijn."
P 36: "Er bestaan soepele filmen, die op vensters kunnen worden aangebracht en die zo dun zijn dat ze het licht nauwelijks tegenhouden, en isolerende filmen zoals behangpapier die tegen een muur kunnen worden aangebracht."
Tevens staan in het artikel verschillen in de doordringbaarheid van beton, glas aangehaald. Blijkbaar bestaat er ook "intelligent beton" met geleidende partikels die hoge frequenties opvangen.

Disclaimer: ik ben niet medisch onderlegd en verslik mij zelfs tijdens het eten van soep.
Indien de reproductie van bovenstaande informatie enig copyright schendt, graag een seintje aan de forumbeheerders die het vervolgens kunnen wissen.

Dus Splitter, ik zou eens informatie gaan sprokkelen over hoe ziekenhuizen gebouwd worden en beschermd worden qua straling.

Een volgende luie zoekopdracht middels Qwant geeft al veel informatie:

https://www.rivm.nl/elektromagnetische- ... ekenhuizen
Probeer de Europese zoekmachine Qwant: https://www.qwant.com/
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Gluurbuur schreef:Dus Splitter, ik zou eens informatie gaan sprokkelen over hoe ziekenhuizen gebouwd worden en beschermd worden qua straling.
Ik zie eigenlijk niemand lachten met TS.

Los daarvan, ik de Kortrijkse ziekenhuizen is er overal, tot ver op de parking, toegang tot hun wifi. :roll:
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Avenger 2.0 schreef: Wat uiteindelijk zorgt voor meer straling omdat de antenne van je GSM verstoord wordt en met meer energie moet uitzenden.
Hetzelfde als die GSM masten in Brussel die beperkt zijn in vermogen. Uiteindelijk moet je GSM meer energie verbruiken om uit te zenden en krijg je zelf meer straling kortbij jou. Het tegenovergestelde wordt hierdoor bereikt...
Je eerste stelling klopt wel denk ik maar de tweede is toch pertinent onwaar. Als wij communiceren, is het niet omdat jij stiller begint te praten dat ik luider moet praten, ik moet beter luisteren, toch ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

Joe de Mannen schreef: Je eerste stelling klopt wel denk ik maar de tweede is toch pertinent onwaar. Als wij communiceren, is het niet omdat jij stiller begint te praten dat ik luider moet praten, ik moet beter luisteren, toch ?
J.
Net zoals bij elektronica is bij de mens beter luisteren praktisch niet makkelijk mogelijk.
Ik bedoel, als jij fluistert en ik sta 20 meter verder, mag ik nog zoveel beter luisteren als ik wil, ik ga je nooit verstaan. Je kan enkel roepen zodat ik jou versta.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Punt is dat jij niet harder moet roepen (meer vermogen uitzenden) omdat ik fluister (minder vermogen uitzend).

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Het is altijd een verhaal van

Persoon A <--> Mast
Persoon B <--> Mast

en hoe zwakker het GSM signaal, hoe meer vermogen je GSM gaat gebruiken om met de mast te praten. Als A verder van een mast zit heeft GSM A meer vermogen nodig, als B verder zit dan B.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Er werd gesteld dat de vermindering van vermogen van gsmmasten in Brussel een omgekeerd effect zou hebben omdat de GSM daardoor sterker gaat uitzenden.
Dat is niet nodig.
Het is een verhaal van:
A: mast---->GSM
B: GSM----->mast
Dat zijn twee verschillende zaken.
Als het vermogen van A daalt heeft dat geen invloed op het vermogen nodig voor B.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Bij mijn blinddoek suggestie speelde ook een beetje de druk van die band rond het hoofd, maar soit.

Privacygevoelig dus een retorische vraag maar heb je de Faraday ervaring dan al niet gehad bij een ziekenhuisbezoek, bijvoorbeeld, als die kamers allemaal afgeschermd zijn?
vverbeke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 718
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Locatie: Z-WVL
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 62 keer

Joe de Mannen schreef:Er werd gesteld dat de vermindering van vermogen van gsmmasten in Brussel een omgekeerd effect zou hebben omdat de GSM daardoor sterker gaat uitzenden.
Dat is niet nodig.
Het is een verhaal van:
A: mast---->GSM
B: GSM----->mast
Dat zijn twee verschillende zaken.
Als het vermogen van A daalt heeft dat geen invloed op het vermogen nodig voor B.

J.
Is het niet zo dat de GSM zijn zendvermogen richting de mast baseert op de sterkte van het signaal dat hij van de mast binnenkrijgt? Of krijgt dat toestel instructies zoals "hé manneke, ik versta u niet, zend eens wat harder"?
@home: VDSL 100/20 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

cptKangaroo schreef:Privacygevoelig dus een retorische vraag maar heb je de Faraday ervaring dan al niet gehad bij een ziekenhuisbezoek, bijvoorbeeld, als die kamers allemaal afgeschermd zijn?
ik heb eigenlijk nog geen ziekenhuis gezien dat echt afgeschermd is....
overal wifi, draadloze telefonie (vermoedelijk dect, zal wel geen wifi zijn), airco, tv, en tegenwoordig een all-in-one zo goed als draadloos tv/pc/... ding ook.
heb de indruk dat er meer draadloze zaken in een ziekenhuis kamer zijn, dan in mijn eigen huis tbh.

vergeet ook niet: veel mensen boeit gezondheid minder dan comfort (als morgen een studie zou bewijzen dat je door de gsm minder lang leeft, zal dat quasi 0 impact hebben op algemeen gsm gebruik) - tot het erop aankomt natuurlijk.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”