Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Laten we a.u.b. proberen vriendelijk te blijven tegen elkaar in dit topic en dit nieuwe jaar :)
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Ach, het zijn doorgaans steeds dezelfden die hun angels opsteken... :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

bruma schreef:waarom lulkoek?
Omdat de medisch-klinische realiteit en bevindingen totaal anders zijn?
bruma schreef:Indien er niet getest wordt op corona dan is er geen verband meer en zal dit onder de noemer vallen zoals Iceke aangeeft toch?
Als er dus morgen niet meer getest wordt op HIV, is HIV de wereld uit en zullen aids patiënten ook sterven door de wil van God? :beerchug:
Als er morgen niet meer getest wordt op prostaatkanker door PSA in bloed op te sporen, dan is dit probleem ook meteen de wereld uit? :bang: :bang:
Als er morgen dus geen RXen meer gemaakt worden en scanners gedaan worden om longinfecties op te sporen, dan hoef je dat ook niet meer te behandelen? :bang: :bang: :bang:

Enz., enz.

bruma schreef:Oei en wie zijn de zwakken? De gevaccineerde die toch in t ziekenhuis belanden?
De anti-vaxxers die het IC overbelasten
Of alle andere zieken die nu niet in een ziekenhuis terecht kunnen wegens overbevolking van de IC's
Neen, voor die groepen heb ik andere benamingen die ik hier nu niet ga debiteren ...
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

koenraaddeconinck schreef:
bruma schreef:Indien er niet getest wordt op corona dan is er geen verband meer en zal dit onder de noemer vallen zoals Iceke aangeeft toch?
Als er dus morgen niet meer getest wordt op HIV,
dan weet de persoon én de medici niet dat hij HIV heeft
is HIV de wereld uit
Nee je weet gewoon niet wie HIV heeft en wie niet
en zullen aids patiënten ook sterven door de wil van God? :beerchug:
Waar sleur ik er dit erbij, jij doet dat
Als er morgen niet meer getest wordt op prostaatkanker door PSA in bloed op te sporen, dan is dit probleem ook meteen de wereld uit? :bang: :bang:
Als er morgen dus geen RXen meer gemaakt worden en scanners gedaan worden om longinfecties op te sporen, dan hoef je dat ook niet meer te behandelen? :bang: :bang: :bang:

Enz., enz.
Komt er gewoon op neer dat mensen sterven, is een 100% zekerheid, ofwel heb je getest en heb je t niet kunnen behandelen, ofwel weet je t niet waardoor je niet behandeld wordt en indien er achteraf geen aanwijzingen zijn en geen verdachte signalen is het een natuurlijke dood.

Voor elke te behandelen ziekte is er een periode geweest waar men niet het bestaan er niet van kende dus ook niet testte noch behandelde. En het is nooit met een vinger knip geweest dat men de hele wereld ging testen.

En het is niet dat we ziekte weg is maar doordat men niet test men de link niet legt met die specifieke ziekte.

Of de rollen omkerend, zijn alle overlijdens in zorgcentra in 2020 en 2021 die toegeschreven worden aan covid werkelijk covid of was oversterfte een loze kreet.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

koenraaddeconinck schreef: Allez Iceke, hoe kunt ge nu zo een lulkoek uit uw kraam slaan.
Dat was ironisch bedoeld hé, slimmeke.
Hoelang zit ik hier nu al te pleiten voor een beter test beleid ?
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

1207 schreef:heel vriendelijk en leuk dat ge copy-paste mo da is geen antwoord hé :)
uw uitleg opent meer vragen
bindende antilichamen? leg uit
virusneutralisering? leg uit

als ge het zelf snapt zou je da moeten kunnen
Allereerst 1207 kwam mijn post ten gevolge van hetgeen ik deelde, niet achteraf en is gewoon terug te vinden wat ik postte over de relatie omicron infectie en mogelijke afweer naar zowal omicron als de delta variant in de bewuste paper.
Ik vind het heel spijtig dat je me nog altijd niet au serieux wil nemen en je zelfs op het randje van beledigend overkomt, over materie waar ik wel degelijk door opleiding, goed weet waarover het gaat. Spijtig dat je dat niet wil erkennen omdat je teveel op mijn persoonlijkheid gefocused bent omdat ik over bepaalde elementen in deze pandemie, mede door wetenschappelijke onderbouw, een andere mening heb dan de main stream?
Ik ben natuurlijk geen Alex Sigal, of een professor Goossens of een professor Vlieghe maar dat belet mij niet om deels mee te zijn met het verhaal. Ik hou er ook van om dit delen op dit forum omdat dat gewoonweg interessant kan zijn voor anderen. En dat heeft dus niks met eigendunk of afstoeferij te maken.

Ik zal proberen om op een niet te academische manier antwoorden te geven op je vragen. Een overlappende discipline is nu éénmaal niet altijd eenvoudig uit te leggen met wat afweer en wat shots en misschien nog een opgelopen infectie.

Sommige dingen zoals bindende antilichamen heb ik al eens uitgelegd, mijn excuses als het niet verstaanbaar is over gekomen. Ik zal heel specifiek naar het SARS-CoV-2 virus verwijzen en dan nog heel beperkt om het luchtig te houden. Maar laat ons beginnen bij het begin.

* Een corona virus bestaat voornamelijk uit een propje genetisch materiaal dat omringt is met een N-eiwit. Ook wel een nucleocapside eiwit genoemd. (Noot : het is op dit eiwit dat veel sneltesten reageren...)
* Rond dit pakketje zit een enveloppe, een vetlaag met daarbovenop een aantal eiwitten ingebed. De belangrijkste zijn de uitsteeksels, de beruchte spikes die het virus in staat stellen om cellen binnen te dringen.
* Een virus kan zichzelf niet vermenigvuldigen. Sommige wetenschappers vinden daarom dat het dood materiaal is. De genetische code moet immers omgezet worden in eiwitten en dat kan enkel gebeuren in levende cellen na infectie middels de ribosomen in de gastcel, zeg maar eiwitfabriekjes. Eigenlijk is dat zoals de ponskaart vroeger in de Colruyt. De genetische streng gaat door het ribosoom en afhankelijk van de code in die streng wordt het betreffende viraal eiwit aangemaakt.
* Het is dus zaak voor een virus om eerst binnen te dringen, te infecteren dus, in een levende cel.
* Op een menselijk celmembraan zitten ACE2-receptoren. Zeg maar sleutelgaten waarin de spikes van het coronavirus passen. Hierdoor kan het virus door het celmembraan migreren en de cel gaan infecteren. De gastcel maakt dan een pak nieuwe virusdeeltjes aan waarna die cel openbarst en de virale lading andere cellen kan infecteren.
*Onze afweer moet dus beletten dat die spike eiwitten kunnen binden aan de ACE2-reptoren op het membraan van de gastcel. En hier komen dus de bewuste bindende antilichamen aan te pas. Die binden dus aan de die spike eiwitten waardoor er geen verbinding meer gemaakt kan worden met de ACE2-receptoren. M.a.w. het virus kan de gastcel niet meer binnen dringen en dus ook niet infecteren.
* Als we nu genoeg bindende antilichamen hebben, die door vaccinatie en/of een eerdere infectie zijn ontstaan, kunnen we dus het virus gaan neutraliseren. We hebben dan nog een arsenaal aan vuilbakcellen die het boeltje komen opruimen. Want eens die virusdeeltjes een gebonden antilachaam op hun spikes hebben zitten, zeg maar een rode lamp hebben gekregen, worden die virale delen opgeruimd, geneutraliseerd.

Kort samen gevat, bindende antilichamen en virusneutralisatie is eigenlijk in grote lijnen de werking van onze afweer tegen SARS-CoV-2. Er komt natuurlijk nog een heel pak meer bij kijken, zoals geheugen immuniteit uit onze T-cellen, en B-cellen (CD4 en CD8 bijvoorbeeld) maar ik vrees dat dat wat te ver gaat. Ik wil daar gerust nog wat over vertellen als daar behoefte aan is. Ook de hoeveelheid ACE2 receptoren (meer sleutelgaten) die mensen met achterliggende aandoeningen hebben is ook al aan bod gekomen. Ook vrij interessant hoor.

Misschien ben je hiermee goed in staat op zijn minst de abstracts in sommige onderzoeksrapporten te lezen. Dat is meestal het inleidend gedeelte van die rapporten waarin een samenvatting van de opzet en de uitkomst van een onderzoek terug te vinden zijn. Ik weet goed genoeg dat dat niet simpel is en ik begrijp ook niet altijd het hele complexe gegeven, maar mits een aantal basisprincipes valt er toch heel veel uit te leren.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Als ge liever de film ziet ipv het boek te lezen 1207 :angel:
[youtube]PYLbJ0H8zdc[/youtube]
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Super om onze vriend hier nu mee zien af te komen. Het is dus die bewuste paper die ik een paar dagen geleden onder ogen kreeg. Wat een timing. Merci Iceke om dit te delen.
Ik ben dus niet de enige die de veldwetenschappers volgt :-D.

Edit : Maar het is zoals ik in mijn post meegaf vrij goed nieuws. Eigenlijk zou je nu dus beter omicron oplopen met een mild klinisch verloop dan een booster? ... :roll:
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Ik heb noch de studie gelezen noch de video bekeken, maar euh, allez, da's 1. toch al vrij uitgebreid in de (internationale) pers geweest, en 2. redelijk logisch?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Dit is volgens mij nog niet sterk in de pers naar voren gekomen. De studie is nog nat van de inkt.
Of bedoel je de lagere morbiditeit van omicron, of het feit dat omicron dominant is geworden? Dat is uiteraard al wel uitvoerig aan bod gekomen maar dat is dus niet hetzelfde als wat er in de bewuste studie aan bod komt hé. Het gaat oa over kruisimmuniteit van omicron.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

petrol242 schreef: Eigenlijk zou je nu dus beter omicron oplopen met een mild klinisch verloop dan een booster? ... :roll:
Dat is toch altijd al zo geweest ? "Natuurlijk" opgewekte antilichamen zijn altijd al beter geweest dan die vaccins...die zijn gerushed, met alle gevolgen vandien. Er is een grote groep waar de voordelen opwegen tegen de nadelen...maar dat is dus in ieder geval niet heel de bevolking.

Die nadelen mag je trouwens vrij breed zien, dat gaat echt niet alleen over de kans op bijwerkingen van het vaccin. We zagen op de top van de 4de golf duidelijk dat een gevaccineerde gemeenschap meer kans had om besmet te geraken dan een gemeenschap waar dat niet het geval was....golf 4 is over & die besmettingen lopen weer quasi gelijk.
Wat men nu vooral moet doen is naar van ranst luisteren :angel:
https://m.gva.be/cnt/dmf20220102_97103909
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

petrol242 schreef:Dit is volgens mij nog niet sterk in de pers naar voren gekomen. De studie is nog nat van de inkt.
Of bedoel je de lagere morbiditeit van omicron, of het feit dat omicron dominant is geworden? Dat is uiteraard al wel uitvoerig aan bod gekomen maar dat is dus niet hetzelfde als wat er in de bewuste studie aan bod komt hé. Het gaat oa over kruisimmuniteit van omicron.
https://www.nytimes.com/2021/12/28/heal ... delta.html

Ik wist dat ik het al gelezen had.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Dus, wat nu?
Laat de nieuwjaarsrecepties maar komen. Berg de gellekes en mondmaskers maar op. Pieperen, knuffelen dat het een lieve lust is? Thuiswerk afschaffen, cultuur en discotheken opensmijten? School een week vroeger starten (morgen)? Hoe steiler we de curve krijgen hoe beter?
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Vraag het eens aan Denemarken hé ... hadden die het niet zo geprobeerd ? Groepsimmuniteit opbouwen door het virus vrij spel te geven ?
Wat was daar het resultaat ? Waar staan zij nu ?
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Sasuke schreef:Vraag het eens aan Denemarken hé ... hadden die het niet zo geprobeerd ? Groepsimmuniteit opbouwen door het virus vrij spel te geven ?
Wat was daar het resultaat ? Waar staan zij nu ?
Dat was Zweden, en nog ten tijde van alfa dacht ik. Nu spreken we over omikron, die blijkbaar amper ziekmakend is en een bescherming biedt tegen de gevaarlijkere delta
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

En de volgende Griekse letter gebruikt misschien de methode of … van omikron om wel diep in de longen te gaan …

Dat lijkt mij allemaal nog meer gokken dan te gokken op het vaccin.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 751
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 30 keer

Of het is op weg om een gewone verkoudheid te worden? Is evolutionair gezien toch beter voor het virus?
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Pengu schreef:Of het is op weg om een gewone verkoudheid te worden? Is evolutionair gezien toch beter voor het virus?
Da's inderdaad wat Marc Van Ranst nu toch ook al lang verkondigt. Dat een virus de neiging heeft om minder ziekmakend te worden
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Evolutionair gezien is het gewoon mutatie en selectie om uiteindelijk naar een endemische toestand te komen. Een virus heeft inderdaad geen neiging om zijn eigen container te gaan plat leggen maar er zit geen 'denkend mechanisme' achter. Uiteindelijk is het ook niet echt het virus zelf dat ons ziek maakt maar ons eigen lichaam dat bij sommigen dan nog in overdrive gaat.

Hopelijk hebben we een paar jaar kunnen overslaan? Alleen is het wel oppassen geblazen dat door het grote aantal wereldwijde besmettingen en infecties er geen broertje of zusje geboren wordt dat morbider is en besmettelijker dan omicron. Goede opvolging is dus echt wel noodzakelijk want dat kan nog altijd gebeuren.

Het valt ook nog steeds af te wachten wat omicron klinisch gaat doen op een bevolking zoals die in West Europa maar er zijn tekens dat het gaat meevallen. Ik blijf er alleszins voorzichtig in. Ik hoop dat de rest van de bevolking dat ook gaat doen...
devilkin schreef:Ik wist dat ik het al gelezen had.
Got it. Ze zullen sneller inzage hebben gehad wat natuurlijk niet slecht is. Ik blijf wel liever naar de originele bronnen kijken. Maar goed, de boodschap is uiteindelijk belangrijk hé.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Wat is dat toch met die mediageile Van Ranst :bang:

Van Ranst optimistisch: “Scholen kunnen gewoon weer openen, dit lijkt eerder golf van afwezigheden dan van hospitalisaties te worden”


https://www.hln.be/binnenland/van-ranst ... ~a09a4c92/

HLN vandaag, 13.15u

In amper een week tijd is het aantal corona­besmettingen in ons land verdubbeld. Het Overlegcomité buigt zich donderdag over de cijfers. Viroloog Marc Van Ranst zegt dat de vraag moet worden gesteld of de scholen op 10 januari kunnen heropenen. Midden januari volgt dan nog een Overlegcomité.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220103_92145106

NB website - 7u, deze ochtend.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

phil48 schreef:Wat is dat toch met die mediageile Van Ranst
HLN vandaag, 13.15u
NB website - 7u, deze ochtend.
Hij past zijn boodschap altijd aan het publiek aan.

Wat m.i. nog steeds niet voldoende duidelijk is, is wat de impact van Omicron op de ziekenhuiscijfers is. Laten we vooral kijken naar omringende landen ipv Zuid-Afrika met haar jongere bevolking. In Frankrijk heeft men de scholen niet extra gesloten en zit men nu volop in de Omicron-golf, en de bezetting op hun ziekenhuizen, alsook die van ICU, stijgt daar wel degelijk flink.

Afbeelding

Het is belangrijk om te herinneren dat men bij ons (onder meer) de cultuur gesloten heeft net om de scholen op 10 januari te kunnen openen. Vandaag is de cultuur weer volledig open. De scholen dus gewoon openen op 10 januari is niets anders dan de finale toegeving dat de sluiting van de cultuur en binnenevenementen voor niets nodig was.

Afbeelding

Iig is het aan de politiek om te beslissen. Als zij de scholen heropenen, en dat vervolgens tot problemen in de ziekenhuizen zou leiden (iets waar vandaag geen sprake meer van is), dan dragen zij ook voor de vijfde golf de verantwoordelijkheid, met andere woorden de verantwoordelijkheid voor 4 van de 5 golven (enkel de eerste golf is niet de fout van de politiek). Gezien men al niet veel marge meer over heeft bij de bevolking - getuige de laatste peiling - denkt men beter twee keer na.

Nog maar eens een compromis met bijvoorbeeld voorlopig verder afstandsonderwijs in het middelbaar is wellicht voor iedereen behalve Weyts aanvaardbaar.

Afbeelding

Het is iig een goede zaak dat het quasi zeker is dat de scholen heropenen onder het stelsel van voor de verlengde vakantie: dus met CO2-meters, mondmaskers vanaf 6 jaar, etc. Dat zal de rol van de scholen (enfin: kinderen) als motor van de besmettingen zeker minderen. Maar of dat zal volstaan, dat weet denk ik nog niemand.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
Bedankt: 39 keer

hoe komt het dan dat de ziekenhuisopnames hun piek kenden op 30 november met 386, meer dan halveerden tot 141 opnames bij het begin van de schoolsluiting en na 2 weken schoolsluiting we aan 164 opnames zaten (30 december) dus maw weer stijgen? Ah nee wacht de cijfers zullen verder blijven stijgen en dan gaat het volgens u toch weer de schuld van de scholen zijn :bang:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

quovadis schreef:en na 2 weken schoolsluiting we aan 164 opnames zaten (30 december) dus maw weer stijgen?
Ik vermoed door een nieuwe zeer besmettelijke variant? De maatschappij is niet volledig op slot gegaan voor zover ik weet. Maar momenteel is er - net zoals eerdere vakantieperiodes - geen probleem in de ziekenhuizen.

Het is dat dat ons dwingt om twee keer na te denken over de heropening van de scholen. Het risico is immers dat alles dan in een stroomversnelling belandt, en dat de zorg dan opnieuw in gevaar komt. Dat zagen we ook na de vorige kerstvakantie, alhoewel die op 4 januari al eindigde, veel te vroeg na de feesten.

Vroeger heeft men altijd heropend na vakanties omdat de bezetting zeer laag was (of dalend), een of twee maanden later was het dan altijd weer prijs. Nu is het eens niet zo, door een nieuwe variant, enfin de bezetting zal tegen het eind van de vakantie nog wel relatief laag zijn maar ze is wel stijgend. Eens zien wat men nu zal beslissen, gebaseerd op wat we weten uit het verleden.

We hebben nog het geluk dat Omicron ons dankzij de vervroegde kerstvakantie niet midscheeps getroffen heeft tijdens een periode waarin de scholen open waren, waardoor we meer tijd krijgen om ons voor te bereiden. Frankrijk en het VK hebben scholen niet gesloten en daar is het al alle hens aan dek.

Het probleem, en dit is belangrijk, is tenslotte ook niet alleen de scholen. Het probleem is dat de regels rond het telewerk vanaf volgende week ook weer aan de laars gelapt gaan worden als de scholen zouden heropenen. Er zullen zelfs bedrijven zijn die nieuwjaarsrecepties zullen organiseren, alsof Omicron niet bestaat. Dat is iets waar de regering evenzeer rekening mee moet houden. Bij gebrek aan controles/boetes zijn scholen nog steeds de enige manier waarmee de regels inzake telewerk afgedwongen kunnen worden.

Hieronder het filebeeld van vandaag, de eerste werkdag van het jaar. Als de scholen heropenen, zal deze grafiek er volgende week helemaal anders uitzien.

Afbeelding
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

En hoe doen ze het in Cuba, waar het virus al maanden achteruit boert ??

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b0d18b89/

Het antwoord op de dreiging van omikron zou zomaar te vinden kunnen zijn in Cuba, dat ruim 90 procent van zijn 11 miljoen inwoners inentte met eigen vaccins. Cuba’s grootste succes, volgens wetenschapper Fabrizio Chiodo, die meewerkte aan de vaccins: vrijwel alle kinderen vanaf 2 jaar zijn gevaccineerd.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

phil48 schreef:En hoe doen ze het in Cuba, waar het virus al maanden achteruit boert ??
Hoeveel covid-doden hebben ze in N-Korea?
Ik herinner mij eentje en dat bleek een Zuid-Koreaanse overloper te zijn (officieel toch) :)
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
Bedankt: 39 keer

CCatalyst schreef:wall of text
En zoals gewoonlijk negeer je gewoon wat niet je kraam past. Dat alle cijfers reeds daalden sinds eind november dus nog voor er nog maar sprake was van een schoolsluiting negeer je weer eens volledig.

Omikron zou (met de nadruk op zou) minder problemen opleveren voor de ziekenhuizen. Dus waarom zou je dan scholen dicht houden maar wel al de rest openlaten? Of vindt het virus het niet leuk op café of op werkplekken of…

Ik hoop dat ze eindelijk eens overal evenveel testen zoals ze op scholen doen. Want nu wordt er 1 sector op deze manier geviseerd.

En ivm filebeeld: hoeveel honderdduizenden mensen zijn gewoon nog in verlof? Dus is het toch logisch dat er weinig verkeer is

Edit: even verduidelijken dat ik geen probleem heb met schoolsluitingen indien nodig. Voor mij hadden ze perfect de scholen mogen sluiten begin december ipv 2 zinloze weken te wachten. Want op dat moment waren de cijfers niet goed en was het gewoon nodig volgende de info op dat moment
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

quovadis schreef: En zoals gewoonlijk negeer je gewoon wat niet je kraam past. Dat alle cijfers reeds daalden sinds eind november
Er werd vanaf dan ook minder getest. Veel meer valt daar niet aan toe te voegen. De daling in de ziekenhuizen was ook veel langzamer. En natuurlijk hebben de maatregelen die eerder genomen werden ook wel iets van effect, alleen niet voldoende.
quovadis schreef:Omikron zou (met de nadruk op zou) minder problemen opleveren voor de ziekenhuizen.
Is dat zo? Cijfers in het VK en Frankrijk tonen elke dag een verhaal dat de andere richting lijkt uit te gaan. Het is niet omdat er in Zuid-Afrika, met haar jonge bevolking, geen problemen waren dat dat ook zomaar voor Europa geldt.
quovadis schreef:En ivm filebeeld: hoeveel honderdduizenden mensen zijn gewoon nog in verlof? Dus is het toch logisch dat er weinig verkeer is.
Dan nemen er wel heel veel mensen verlof op wat nog altijd een werkdag is. Het is ook even weinig als de eerste week van de vervroegde kerstvakantie. Was dat ook verlof? Nee, men blijft gewoon thuis en respecteert de telewerkmaatregelen uit noodzaak, en voor collega's zonder kinderen heeft het dan ook weinig zin meer.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

1207 schreef:
phil48 schreef:En hoe doen ze het in Cuba, waar het virus al maanden achteruit boert ??
Hoeveel covid-doden hebben ze in N-Korea?
Ik herinner mij eentje en dat bleek een Zuid-Koreaanse overloper te zijn (officieel toch) :)
Das het voordeel van een land te hebben waar iedereen weg wil, en niemand naartoe. :P
CCatalyst schreef: Het is belangrijk om te herinneren dat men bij ons (onder meer) de cultuur gesloten heeft net om de scholen op 10 januari te kunnen openen. Vandaag is de cultuur weer volledig open. De scholen dus gewoon openen op 10 januari is niets anders dan de finale toegeving dat de sluiting van de cultuur en binnenevenementen voor niets nodig was.
Dat was de officiële uitleg, de vermoedelijke officieuze uitleg ligt eerder bij voetbalsupporters waarvan velen de maatregelen in het stadion negeren.
Maar wettelijk gezien is het een beetje moeilijk om te zeggen dat enkel toeschouwers bij voetbalwedstrijden niet meer mogen.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
Bedankt: 39 keer

CCatalyst schreef:
quovadis schreef: En zoals gewoonlijk negeer je gewoon wat niet je kraam past. Dat alle cijfers reeds daalden sinds eind november
Er werd vanaf dan ook minder getest. Veel meer valt daar niet aan toe te voegen. De daling in de ziekenhuizen was ook veel langzamer. En natuurlijk hebben de maatregelen die eerder genomen werden ook wel iets van effect, alleen niet voldoende.
Ik heb dan ook over de ziekhuisopnames die piekten op 30 november en waar er dus geen effect kon zijn van de schoolsluitingen. En die daling was zoals reeds eerder gezegd meer dan 50% toen de school nog open was daarna daarentegen
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

1207 schreef:
phil48 schreef:En hoe doen ze het in Cuba, waar het virus al maanden achteruit boert ??
Hoeveel covid-doden hebben ze in N-Korea?
Ik herinner mij eentje en dat bleek een Zuid-Koreaanse overloper te zijn (officieel toch) :)
Wat Noord Korea met Cuba te maken heeft is me niet helemaal duidelijk. Dat Cuba een uitstekende eerstelijns gezondheidszorg heeft en hoog staat aangeschreven in de medische wereld en biotechnologisch niet te onderschatten is, is iets dat niet iedereen weet blijkbaar?
Maar soit, dat mag niet, dat kan niet en zal niet waar zijn?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

quovadis schreef:Ik heb dan ook over de ziekhuisopnames die piekten op 30 november en waar er dus geen effect kon zijn van de schoolsluitingen.
Zoals al gezegd hadden de eerdere maatregelen ook iets van resultaat, maar te weinig, daardoor heeft men nieuwe maatregelen moeten nemen. En zelfs dan heeft het nog tot het volgende OC geduurd voor men pas tot de schoolsluiting over ging, omdat het zelfs met die tweede set maatregelen nog steeds niet volstond. Men heeft dat niet gedaan voor de lol.

Sinds de schoolsluiting heeft men weliswaar nog extra maatregelen genomen, maar deze zijn ondertussen alweer grotendeels teruggedraaid.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
Bedankt: 39 keer

CCatalyst schreef:
quovadis schreef:Ik heb dan ook over de ziekhuisopnames die piekten op 30 november en waar er dus geen effect kon zijn van de schoolsluitingen.
Zoals al gezegd hadden de eerdere maatregelen ook iets van resultaat, maar te weinig, daardoor heeft men nieuwe maatregelen moeten nemen. En zelfs dan heeft het nog tot het volgende OC geduurd voor men pas tot de schoolsluiting over ging, omdat het zelfs met die tweede set maatregelen nog steeds niet volstond. Men heeft dat niet gedaan voor de lol.

Sinds de schoolsluiting heeft men weliswaar nog extra maatregelen genomen, maar deze zijn ondertussen alweer grotendeels teruggedraaid.
mijn punt is net de cijfers reeds sterk aan het dalen waren door die maatregelen (zonder schoolsluitingen 2 weken later). Nogmaals er is 0,0 verband tussen de dalende ziekenhuisopnames/icc en de schoolsluitingen die pas meer dan 2 weken kwamen na de piek van de cijfers (ziekenhuisopnames)
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

De scholen hebben zeker hun aandeel in het onderhouden van de pandemie, maar ze zijn slechts een onderdeel in een groter geheel. Scholen zijn ook meer dan enkel een verzameling kinderen. Soms flakkert het hier terug op (in het debat :wink: ), meestal op cruciale momenten in het onderwijs?

Het heeft geen zin om te proberen uit 'de cijfers' die buiten de hospitalisaties en overlijdens nauwelijks accuraat te noemen zijn een tendens te distilleren. Het is wel zo dat de scholen een onderwerp zijn van zwaar maatschappelijk debat omdat scholen open of dicht wel degelijk hun impact hebben op bijna iedereen van ons. Maar puur naar de pandemie is dat gewoon onbegonnen werk.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

petrol242 schreef:Het is wel zo dat de scholen een onderwerp zijn van zwaar maatschappelijk debat omdat scholen open of dicht wel degelijk hun impact hebben op bijna iedereen van ons. Maar puur naar de pandemie is dat gewoon onbegonnen werk.
het vervelende is dat het kinderverhaal al 2J puur emotioneel en manipulatief gevoerd wordt

terwijl kinderen ook gewoon mensen zijn die het virus kan gebruiken
bekijk het rationeel en hou uw scholen op onder de bekende voorwaarden
maskers, ventilatie, vaccin,...w
we zijn nu 2j verder dus weten we beter

neen
eerst tellen we kinderen nooit mee
dan verzetten we ons tegen vcentilatie
nu weer moeilijk doen met maskers ...

wil je scholen openhouden of niet? en als je scholen openhoudt zorg dan dat er ook les gegeven wordt, niet dat lippendienstgedoe van scholen openhouden wat er dan op neerkomt dat sommige kinderen 20u studie hebben
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

In Mechelen is het precies al besparing in het vaccinatiecentrum. Droog alcoholdoekje om te ontsmetten, pijnlijke spuit (dikkere naald dan vroeger?) en al geen pleister meer erop nadien. :roll:
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Avenger 2.0 schreef:In Mechelen is het precies al besparing in het vaccinatiecentrum. Droog alcoholdoekje om te ontsmetten, pijnlijke spuit (dikkere naald dan vroeger?) en al geen pleister meer erop nadien. :roll:
ikzou direct naar de spoed afzakken en een afspraak bij een kinesist maken voor diene arm
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

1207 schreef: ikzou direct naar de spoed afzakken en een afspraak bij een kinesist maken voor diene arm
Je maakt uiteindelijk wel een kleine wonde die bij gebrek aan hygiëne effectief kans op complicaties kan geven.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Avenger 2.0 schreef: Je maakt uiteindelijk wel een kleine wonde die bij gebrek aan hygiëne effectief kans op complicaties kan geven.
uiteraard
je riskeert, bij foutieve behandeling/verzorging, zelfs een vleesetende bacterie
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Avenger 2.0 schreef: Je maakt uiteindelijk wel een kleine wonde die bij gebrek aan hygiëne effectief kans op complicaties kan geven.
Echt? Is dat een argument voor/tegen/whatever om een naald in je arm te laten steken?
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

petrol242 schreef:
Avenger 2.0 schreef: Je maakt uiteindelijk wel een kleine wonde die bij gebrek aan hygiëne effectief kans op complicaties kan geven.
Echt? Is dat een argument voor/tegen/whatever om een naald in je arm te laten steken?
Gewoon een vaststelling. Je moet wel je handen volledig ontsmetten bij binnenkomst, maar je schouder fatsoenlijk ontsmetten voor de prik of een pleister op de wonde nadien is er blijkbaar teveel aan.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”