Ik ben hier ineens tot het besef gekomen dat een idee dat ik had wellicht niet gaat lukken, en wou het toch eens checken met de (elektriciteits)experts hier.
Situatie: kamer met een enkelpolige schakelaar voor de lichten. De lichten zijn reeds slimme lichten die ik dus 24/7 wil aanlaten (zie andere thread). Ik heb de schakelaar nog niet opengedaan, maar weet dat het enkelpolig is uit mijn eendraadschema.
Veronderstelling: doordat het een enkelpolige schakelaar is, ga ik vanbinnen maar 2 draden aantreffen: een bruine L draad, en een zwarte schakeldraad richting lampen. Of is het gebruikelijk dat de N draad ook langs diezelfde inbouwdoos passeert ? Sowieso gaat het vandaag open, en als ik daar effectief een N draad tegenkomen waarvan ik kan aftakken, is de vraag in deze post eerder van theoretische aard.
Anyway, ik dacht domweg dat ik achter die enkelpolige schakelaar eender welke slimme module kon steken. Want ja, er komen 2 draden toe en als ik de schakelaar eruit haal en de kring sluit, ga ik stroom hebben. Eerste redeneerfout was al dat ik zo'n module in parallel ging aansluiten: de 2 draden verbinden zodat de lamp 24/7 stroom heeft, en dan ook aftakken naar de slimme module. Uiteraard klop dat niet, want die module zal niet parallel over de lamp staan, maar gewoon parallel over een stuk draad .
Gevolg: eigenlijk kan dat alleen in serie aangesloten worden. Maar dan zal dit toch niet werken, vermoed ik ? Want dan zit je met eenzelfde stroom door zowel lamp als module, of anders gezegd: mijn 230V zal ook verdeeld worden over lamp en module, en geen van beide zal dus 230V krijgen. Klopt dit, en is dit dus eigenlijk mission impossible zonder nul-draad ? (EDIT: uiteraard is een battery-operated module zoals een Hue, of een opzetschakelaar met batterij, natuurlijk wel nog mogelijk).
Enkelpolige schakelaar slim maken: no-go ?
-
- Elite Poster
- Berichten: 1492
- Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 55 keer
In nieuwere installaties lopen wel alle draden voorbij de schakelaar. Zal er vanaf hangen hoe oud de woning is en hoe men dit destijds gedaan heeft.
Een Shelly 1L kan je hiervoor gebruiken, maar geen garantie dat alles goed werkt.
Ik heb zelf ook 1 schakelaar met 3 led lampen dat ik wil slim maken.
Technisch werkt het met de Shelly 1L als ik een lamp van 60W gebruik, omdat de load groter dan +/- 20 watt moet zijn als de Shelly aangesloten is zonder Neuter. Als er LED lampen bedient worden, dan hangt het ervan af. Met een weerstand over de lamp te zetten kan het lukken, maar in mijn geval had ik niet genoeg met 1 weerstand. Heb er een tweede aan gehangen en toen werkte het, maar niet zonder irritante flikkering van de lampen.
Nu ga ik toch trachten om een neuter van de lamp, ook bij de schakelaar te krijgen. Dat werkt nog altijd het beste.
Als je load maar zwaar genoeg is, dan werkt het zonder extra weerstand.
Even terzijde: ik ben geen expert.
Ik heb zelf ook 1 schakelaar met 3 led lampen dat ik wil slim maken.
Technisch werkt het met de Shelly 1L als ik een lamp van 60W gebruik, omdat de load groter dan +/- 20 watt moet zijn als de Shelly aangesloten is zonder Neuter. Als er LED lampen bedient worden, dan hangt het ervan af. Met een weerstand over de lamp te zetten kan het lukken, maar in mijn geval had ik niet genoeg met 1 weerstand. Heb er een tweede aan gehangen en toen werkte het, maar niet zonder irritante flikkering van de lampen.
Nu ga ik toch trachten om een neuter van de lamp, ook bij de schakelaar te krijgen. Dat werkt nog altijd het beste.
Als je load maar zwaar genoeg is, dan werkt het zonder extra weerstand.
Even terzijde: ik ben geen expert.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5759
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Dat is inderdaad de enige oplossing die ik weet die gegarandeerd werkt, omdat die er ook voor gemaakt is. Meer zelfs, die laat je toe van je licht dan te schakelen, maar de Shelly zelf heeft uiteraard ook een minimale stroom nodig en die mag je lichten niet doen branden, vandaar die minimum vereiste load.conda schreef:Een Shelly 1L kan je hiervoor gebruiken, maar geen garantie dat alles goed werkt.
Ook van die vraag ik me overigens af hoe dat eigenlijk juist in zijn werk gaat. Ik vermoed dat die intern dan een schakelbare heel hoge weerstand heeft, die actief is als je je lichten uit wil, en die gebypasst wordt als de lichten aan mogen. Dat wil dan zeggen dat zijn eigen circuit dat per definitie in serie staat met de lamp, zowel met lage als hoge stroom kan werken.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6018
- Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Bij het hertrekken van kabels dan neem ik aan, want bij nieuwe installaties is het SVV en loopt er niks meer van de schakelaar naar de lamp.Avenger 2.0 schreef:In nieuwere installaties lopen wel alle draden voorbij de schakelaar. Zal er vanaf hangen hoe oud de woning is en hoe men dit destijds gedaan heeft.
Waarom wil je een module steken waar je schakelaar zit? Om ze 24/7 te voorzien van stroom moet je toch enkel doorverbinden? Of wil je puur de bestaande schakelaar gebruiken voor de slimme lampen?Tomby schreef:kamer met een enkelpolige schakelaar voor de lichten. De lichten zijn reeds slimme lichten die ik dus 24/7 wil aanlaten (zie andere thread). Ik heb de schakelaar nog niet opengedaan, maar weet dat het enkelpolig is uit mijn eendraadschema.
Dus een derde weerstand nog om het flikkeren te stoppenconda schreef:Heb er een tweede aan gehangen en toen werkte het, maar niet zonder irritante flikkering van de lampen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5759
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Klopt, ik wil de bestaande schakelaar nog omvormen naar een slimme schakelaar.MClaeys schreef:Of wil je puur de bestaande schakelaar gebruiken voor de slimme lampen?
Ik heb overigens geluk, want er zit effectief ook nuldraad in de inbouwdoos. Minder geluk is het feit dat in die doos er ook nog een vertakking is naar een wellicht volgende schakelaar. Gevolg is dat ik 4 nuldraden en 4 fazedraden moet koppelen met twee Wago klemmen. Ook komen er nog 3 aarddraden ook toe in die inbouwdoos. Ik heb dus de grootste moeite om daar ook nog een ZBMini bij te steken.
EDIT: gelukt, het is gelukt om links en rechts een Wago (van 5) te steken en daar de ZBMini tussen te duwen. Had echt geen mm speling. 1 klein nadeeltje is wel dat je bij het gebruik van de schakelaar de ongebruikte relay hoort/voelt klikken en dat valt wel op omdat dat dus een fractie van een seconde later is dan het indrukken van de schakelaar.