Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]
- petrol242
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 271 keer
Nog wat interessante lectuur voor als de feestdis wat teveel wordt : https://assets.publishing.service.gov.u ... ing-33.pdf
@Iceke : Ik zal de video bekijken op mijn werk morgen als ik er de tijd voor heb. Waterstof maken is soms een rustige bezigheid
Ik wil ook een tweet meegeven van Alex Sigal van 23 decemmber : On my commute to work this morning long lineups at the toll plaza, almost all license plates Gauteng province (where Johannesburg is). Vacationers coming in to go to the beach in Durban, and with them more Omicron.
We are seeing the Covid wards starting to fill here.
Het is dus niet alleen hier kommer en kwel...
@Iceke : Ik zal de video bekijken op mijn werk morgen als ik er de tijd voor heb. Waterstof maken is soms een rustige bezigheid
Ik wil ook een tweet meegeven van Alex Sigal van 23 decemmber : On my commute to work this morning long lineups at the toll plaza, almost all license plates Gauteng province (where Johannesburg is). Vacationers coming in to go to the beach in Durban, and with them more Omicron.
We are seeing the Covid wards starting to fill here.
Het is dus niet alleen hier kommer en kwel...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
- Bedankt: 106 keer
Dank u wel Petrol en ik sluit me daar graag bij aan: aan iedereen ub'er (M/V) een leuk eindejaar toegewenst en een gezond en voorspoedig nieuw jaar.petrol242 schreef:Ik wens alle debatpartners in dit forum een aangename en gezonde Kerst!
- petrol242
- Elite Poster
Nog een beetje goed nieuws uit het labo van Alex Sigal. Eerste resultaten geven aan dat een infectie met omicron een neutraliserende immuniteit geeft tegen Delta : https://secureservercdn.net/50.62.198.7 ... l_corr.pdf
- Ofloo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 92 keer
Leg eens uit waarom ze de cultuursector sluiten voor omikrom? Men weet al lang dat deze variant niet voor meer ziekenhuis opnames zorgt. Noch dodelijke slachtoffers met zich meebrengt, deze wordt zowat dominant ! Dus eigenlijk is het een nieuw griep virus, je krijgt er een goede verkoudheid van, maar gaat er niet dood aan aka griep.phil48 schreef:Kerstcadeautje voor de antivaxers hier, ook jij Iceke
Waarom wil men dan perse een derde en vierde prik !?
Corona pass aan elk evenement, terwijl de corona pas geen garanties biedt tegen besmetting noch of deze heel ziek wordt al dan niet. Het enige wat enige garantie geeft is testen en dit wordt enkel gedaan bij niet gevaccineerden. Maar dat de gevaccineerden de hele boel staan te besmetten dat maakt niet uit. Ze mogen niet meer op restaurant en de cijfers dalen. De niet gevaccineerden mocht en niet binnen zonder test. Dus één ding zijn we zeker van die hebben het daar niet verspreid.
Gisteren op de radio, zou er een opwaartse spiraal komen van ziekenhuis opnames, .. gisteren avond wist men stilletjes aan te kondigen dat het niet zo zou zijn. Terwijl men dit al maanden geleden wist toen deze in Afrika uitgebroken was en weken geleden omdat deze in GB niet voor meer opnames zorgde.
De cinema zalen moesten dicht omdat de niet gevaccineerde daar zonder masker binnen mochten na het tonen van hun corona pas ! En men kon toch niet gaan claimen dat het net die zijn die alles liggen te verspreiden !
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 22 keer
Ofloo schreef:Men weet al lang dat deze variant niet voor meer ziekenhuis opnames zorgt. Noch dodelijke slachtoffers met zich meebrengt, deze wordt zowat dominant ! Dus eigenlijk is het een nieuw griep virus, je krijgt er een goede verkoudheid van, maar gaat er niet dood aan aka griep.
Doet me denken aan de eerste dagen dat covid in het land was. Waarom al die drukte, zelfs Maggie DB noemde het een griepje. Dat zou nog veranderen...
Minder ziekenhuisopnames, kan je dat nu al met zekerheid zeggen? In Frankrijk 180 000 besmettingen op één dag, in de UK 130 000 en 263 000 in de VS, 99 000 in Spanje. Als dit blijft stijgen, zullen ook de ziekenhuizen vroeg of laat volgen, dus nu zeggen dat het niet erg zal worden ??
Heel specifiek ging het om 179.807 besmettingen in Frankrijk. Ook de druk op de ziekenhuizen neemt hierdoor toe, met 2.110 nieuwe opnames op dinsdag, tegen 1.634 maandag.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 95 keer
nadat men 2J nodig had om het concept exponentieel uitgelegd te krijgen zit je nu met het concept absoluut vs relatiefphil48 schreef: Minder ziekenhuisopnames, kan je dat nu al met zekerheid zeggen? ]
omikron is absoluut gezien minder ziekmakend maar als er 5x meer mensen besmet raken, tevens ook veel sneller, zal zich dat automatisch in evenveel of zelfs meer ziekenhuisopnames uiten.
- petrol242
- Elite Poster
Dat weten we niet. We vermoeden (niet absoluut 1207) enkel dat omicron minder morbide is (niet te verwarren met mortaliteit). Maar zoals hier eerder al geopperd een veelvoud aan infecties kan wel degelijk tot meer opnames leiden.Ofloo schreef:Men weet al lang dat deze variant niet voor meer ziekenhuis opnames zorgt.
We zien ook gelijktijdige besmettingen/infecties opduiken. Omicron én delta oplopen lijkt me niet zo'n goede combinatie... Hier gaan nog vettige mutaties uit voortkomen.
Ik heb een interessante website gevonden om het verloop van mutaties te volgen : https://nextstrain.org/ncov/gisaid/global
Je kan selecteren voor open data of data van gisaid. (https://www.gisaid.org/hcov19-variants/)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
En is dat vermoeden obv evoluties in landen met een oude bevolking zoals de EU (mediaan 42 jaar bij ons) of die van Zuid-Afrika (27 en een half)?petrol242 schreef: Dat weten we niet. We vermoeden (niet absoluut 1207) enkel dat omicron minder morbide is (niet te verwarren met mortaliteit).
- petrol242
- Elite Poster
Er zijn teveel factoren die die cijfers beïnvloeden. Inderdaad leeftijd, maar ook vaccinatiegraad van een regio of aantal doorgemaakte infecties. Ook blootstellingen aan andere varianten bijvoorbeeld. In ZA hebben ze stevig te maken gehad met beta.CCatalyst schreef:En is dat vermoeden obv evoluties in landen met een oude bevolking zoals de EU (mediaan 42 jaar bij ons) of die van Zuid-Afrika (27 en een half)?
Ik denk dat klinisch onderzoek ons een stuk wijzer zal maken maar dat is nog in volle gang.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 187 keer
Bekende Nederlandse vaccinscepticus overleden na coronabesmetting
De Nederlandse econoom en vaccinscepticus Robin Fransman is overleden. Dat wordt bevestigd aan De Telegraaf. De 53-jarige Fransman was niet-gevaccineerd tegen het coronavirus en liet zich op sociale media kritisch uit over de vaccins.
Fransman meldde begin deze maand zelf op Twitter dat hij positief getest was op corona. “Corona positief. Het werd ook een keer tijd”, schreef hij.
Niet veel later werd hij opgenomen in het OLVG Oost in Amsterdam, waar hij overleed.
Karma is a bitch …
Zo geraken we langzaamaan ook aan de 100% vaccinatie
100% vaccineren (boosteren) is en blijft stap 1
De Nederlandse econoom en vaccinscepticus Robin Fransman is overleden. Dat wordt bevestigd aan De Telegraaf. De 53-jarige Fransman was niet-gevaccineerd tegen het coronavirus en liet zich op sociale media kritisch uit over de vaccins.
Fransman meldde begin deze maand zelf op Twitter dat hij positief getest was op corona. “Corona positief. Het werd ook een keer tijd”, schreef hij.
Niet veel later werd hij opgenomen in het OLVG Oost in Amsterdam, waar hij overleed.
Karma is a bitch …
Zo geraken we langzaamaan ook aan de 100% vaccinatie
100% vaccineren (boosteren) is en blijft stap 1
-
- Elite Poster
Ja jong Russische roulette hè
Rien ne va plus
Gespeeld en verloren.
Maar eerst op Twitter nog stoer van zijnen toeter maken.
En foute levensbedreigende info verspreiden over vaccins…
Dat mag dan weer wel
Rien ne va plus
Gespeeld en verloren.
Maar eerst op Twitter nog stoer van zijnen toeter maken.
En foute levensbedreigende info verspreiden over vaccins…
Dat mag dan weer wel
- iceke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
Blijkbaar wel hé, iedereen een cst en een viroloog op tv die kwam uitleggen dat die vaccins de besmettingen gingen tegenhouden. Wat heeft het meeste schade aangericht denk je ?duizend schreef: En foute levensbedreigende info verspreiden over vaccins…
Dat mag dan weer wel
'k ga mijne maat nog maar eens posten...vanaf minuut 9 wordt het interessant...80% van de opnames in de UK zijn positief geteste opnames, geen opnames met complicaties door het virus.
[youtube]OM2VgBm9pTI[/youtube]
-
- Elite Poster
Dat is correcte informatie.iceke schreef:een viroloog op tv die kwam uitleggen dat die vaccins de besmettingen gingen tegenhouden.
De vaccins houden besmettingen tegen, maar werken geen 100%, ze werken redelijk goed tegen besmetting, dat zeggen de virologen.
Er is geen enkele viroloog die op tv gezegd heeft dat je na vaccinatie volledig beschermd was en dat je vanaf dan Jan en alleman in je gezicht mag laten hoesten.
Als je maar de helft van de boodschap onthoudt, is dat voor eigen rekening.
- petrol242
- Elite Poster
Leer eerst het verschil eens kennen tussen besmetting en infectie en dan mag je nog eens "Vaccinatie en booster!" roepen.
Ondertussen nog eens wat positief nieuws : een internationale studie (ZA, VS, Duitsland) toont aan dat onze T-cellen uit vaccinatie of eerdere klinische infectie vrij goed stand houden tegen omicron.
These results demonstrate that despite Omicron's extensive mutations and reduced susceptibility to neutralizing antibodies, the majority of T cell response, induced by vaccination or natural infection, cross-recognises the variant. Well-preserved T cell immunity to Omicron is likely to contribute to protection from severe COVID-19, supporting early clinical observations from South Africa.
https://www.medrxiv.org/content/10.1101 ... 21268380v1
Ondertussen nog eens wat positief nieuws : een internationale studie (ZA, VS, Duitsland) toont aan dat onze T-cellen uit vaccinatie of eerdere klinische infectie vrij goed stand houden tegen omicron.
These results demonstrate that despite Omicron's extensive mutations and reduced susceptibility to neutralizing antibodies, the majority of T cell response, induced by vaccination or natural infection, cross-recognises the variant. Well-preserved T cell immunity to Omicron is likely to contribute to protection from severe COVID-19, supporting early clinical observations from South Africa.
https://www.medrxiv.org/content/10.1101 ... 21268380v1
-
- Elite Poster
Ik wil gerust nog eens herhalen wat de experten virologen zeggen hierover…petrol242 schreef:Leer eerst het verschil eens kennen tussen besmetting en infectie en dan mag je nog eens "Vaccinatie en booster!" roepen.
De vaccins houden besmettingen tegen, maar werken geen 100%, ze werken redelijk goed tegen besmetting, en nog beter tegen ziekenhuisopname en icu.
Jammer dat je het zogezegd steeds beter weet dan de experten.
- petrol242
- Elite Poster
Dan zal je eerst een definitie moeten geven van expert. Dat zijn volgens mij de veldwetenschappers die klinisch onderzoek verrichten.
Meestal zijn dat niet de mensen die in opdracht van een overheid een forum krijgen op één of andere nationale zender of pers.
Je bent het levende bewijs dat mensen geneigd zijn dingen aan te nemen van een autoriteit.
Veel van die 'experts' en 'fact checkers' hebben nog nooit echt veldwerk verricht maar ze mogen wel met hun pas bekomen diploma staan zwaaien en mensen bekritiseren die jarenlang baanbrekend werk verricht hebben.
Meestal zijn dat niet de mensen die in opdracht van een overheid een forum krijgen op één of andere nationale zender of pers.
Je bent het levende bewijs dat mensen geneigd zijn dingen aan te nemen van een autoriteit.
Veel van die 'experts' en 'fact checkers' hebben nog nooit echt veldwerk verricht maar ze mogen wel met hun pas bekomen diploma staan zwaaien en mensen bekritiseren die jarenlang baanbrekend werk verricht hebben.
-
- Elite Poster
Dus iemand als Erika vlieghe is geen expert.
Zij is totaal niet in staat om de studies en het verrichte veldwerk en de verschillende onderzoeken te begrijpen, te interpreteren en de conclusies te vertalen naar de bevolking toe.
Zij is totaal niet in staat om de studies en het verrichte veldwerk en de verschillende onderzoeken te begrijpen, te interpreteren en de conclusies te vertalen naar de bevolking toe.
- petrol242
- Elite Poster
Noem er voor mijn part honderd op. De ene al wat geloofwaardiger dan de andere. Maar Van klucht heeft bij mij al lang afgedaan. Mensen vergeten snel blijkbaar. Met zijn dominantie over omicron zat hij meer dan een maand naast terwijl alle indicatoren in een andere richting wezen. Het was ook één van die mensen die een jaar geleden zeiden dat met 70% vaccinatiegraad we een groepsimmuniteit gingen krijgen. Toen al zei ik dat vaccinatie dat niet ging doen en ik kreeg de wind van voren. Maar dat maakt van mij natuurlijk geen expert.
Ik ga voort op empirisch wetenschappelijk werk en niet op één of andere oneliner van een viroloog die voor de zoveelste keer met zijn kop in de reguliere pers moet verschijnen.
Nee hoor, de titel expert moet men verdienen.
Ik ga voort op empirisch wetenschappelijk werk en niet op één of andere oneliner van een viroloog die voor de zoveelste keer met zijn kop in de reguliere pers moet verschijnen.
Nee hoor, de titel expert moet men verdienen.
-
- Elite Poster
Leuk gebrabbel weer maar geen antwoord op de vraag: is vlieghe nu een expert of niet?
Is zij in staat om de studies en het verrichte veldwerk en de verschillende onderzoeken te begrijpen, te interpreteren en de conclusies te vertalen naar de bevolking toe?
En van ghugt had natuurlijk gelijk.
Er is groepsimmuniteit tegen de Wuhan variant met de vaccins.
Is zij in staat om de studies en het verrichte veldwerk en de verschillende onderzoeken te begrijpen, te interpreteren en de conclusies te vertalen naar de bevolking toe?
En van ghugt had natuurlijk gelijk.
Er is groepsimmuniteit tegen de Wuhan variant met de vaccins.
- petrol242
- Elite Poster
Heb je nu al één van die papers al eens gelezen? Daar wachten we al héél lang op... Als je dat gedaan hebt en er iets zinnigs over kunt vertellen krijg je je antwoord. Ontwijken kan iedereen hoor.duizend schreef:Leuk gebrabbel weer maar geen antwoord op de vraag: is vlieghe nu een expert of niet?
Er is nooit een groepsimmuniteit geweest, zeker niet door vaccinatie, tegen geen enkele variant. Zelfs al zou dat zijn tegen de wuhan variant, we zijn er vet mee...duizend schreef:Er is groepsimmuniteit tegen de Wuhan variant met de vaccins.
De komende dagen zullen je met je neusje op de feiten drukken.
- timmermc
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
- Bedankt: 35 keer
Bill Gates voorspelt begin december:
“Het heeft misschien geen zin om nog een voorspelling te doen, maar ik denk dat de acute fase van de pandemie in 2022 zal eindigen”.
Tedros Adhanom Ghebreyesus van de Wereldgezondheidsorganisatie voorspelt voor 2022:
“Dit kan het jaar worden dat de acute pandemie achter de rug is”
Hebben die mannen een glazen bol, of zijn ze te dicht verweven...
“Het heeft misschien geen zin om nog een voorspelling te doen, maar ik denk dat de acute fase van de pandemie in 2022 zal eindigen”.
Tedros Adhanom Ghebreyesus van de Wereldgezondheidsorganisatie voorspelt voor 2022:
“Dit kan het jaar worden dat de acute pandemie achter de rug is”
Hebben die mannen een glazen bol, of zijn ze te dicht verweven...
Aan zee schijnt de zon altijd...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
- Bedankt: 253 keer
duizend schrijft ...maar werken geen 100%, ze werken redelijk goed...
Geen 100% en redelijk goed, tweemaal nietszeggend dus!
Geen 100% en redelijk goed, tweemaal nietszeggend dus!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 95 keer
ik denk dat jij de enige hier bent die denkt dat hij die papers kan lezen, ze verstaat, ze begrijpt en ze binnen het vakgebied van virologie en immunologie perfect kan plaatsen en duiden. Voldoende kennis heeft om dan te debatteren met mensen die meerdere decennia van hun leven in dit wetenschappelijk domein gestoken hebben.petrol242 schreef:Heb je nu al één van die papers al eens gelezen?duizend schreef:Leuk gebrabbel weer maar geen antwoord op de vraag: is vlieghe nu een expert of niet?
als dat zo is dan ben jij stafmedewerker in het uza, uz leuven, uz gent of een topwetenschapper bij bv Pfizer.
neen, ik lees ze niet omdat ik ze niet snap en da is niet erg of iets om je voor te schamen
ik doe dus ook niet alsof door af ent eo slimme woordjes online op te zoeken en die naar hier te copy-pasten.
trouwens,
jezelf laten vaccineren, er ook baat bij hebben, maar vaccinatie consequent en systematisch blijven afkraken kan met 1 woord omschreven worden.
is Vlieghe een expert?
Ja of nee volstaat
- petrol242
- Elite Poster
Als er dan toch een antwoord verwacht wordt : ja, in haar vak. Nee als het over SARS-CoV-2 gaat. Voor zover ik weet doet zij daar geen actief onderzoek naar.1207 schreef:is Vlieghe een expert?
Ja of nee volstaat
Edit : En wat die papers betreft, die zijn echt niet zo moeilijk te volgen. Meestal beginnen ze met een abstract waar je geen al te hoog IQ voor moet hebben om ze te snappen.
Teken dat je totaal mijn standpunt niet wil of kan begrijpen. Maar ik zal je gerust stellen, den booster wordt hier niet meer gezet.1207 schreef:jezelf laten vaccineren, er ook baat bij hebben, maar vaccinatie consequent en systematisch blijven afkraken kan met 1 woord omschreven worden.
- iceke
- Elite Poster
Niet, je bent nog altijd vatbaar voor besmetting, infectie, ziekenhuis opname, ic opname en/of dood.NuKeM schreef: Hoe goed beschermen vaccins nu tegen Omicron?
Maar zo denken we natuurlijk niet, jij & ik wil een % zien & liefst voor al die factoren hierboven apart, per leeftijdscategorie & per onderliggende ziekte natuurlijk.
Het is een illusie om daar een nauwkeurig cijfer op te plakken, in de praktijk zijn er zo veel factoren die meespelen dat elk cijfer dat ook maar gegeven wordt, je niet kan reflecteren op jezelf.
Beter = gewoon een riscoanalyse doen voor jezelf. Hoe oud ben ik ? Hoeveel overgewicht heb ik ? Slaap ik genoeg ? Was mijn laatste bloedonderzoek oké ? Heb ik een actief leven of zit ik 90% van de tijd op een stoel/bed ? Heb ik suiker ? Zit ik een hele dag tussen de andere mensen ? Hoe gezond is de lucht die ik 24h op 24 inadem ? enz...
= gewoon een shortcut die je niet wil maken = de reden dat golf 4 vooral in de meest gevaccineerde gemeenten een probleem was.Hoe goed beschermen vaccins nu tegen Omicron?
Vaccins helpen tegen roze olifanten, zie de grafiek van vandaag
Vaccins helpen niet op de piek van een golf, zie grafiek op het toppunt van golf 4
- petrol242
- Elite Poster
Als ik me niet vergis reageren de meeste zelftests op het N-eiwit dat minder vatbaar is voor mutatie. Voorlopig gaan die dus nog wel werken bij omicron.
Wat vaccinatie betreft, ik mag het hier blijkbaar niet meer zeggen, maar je zal onderscheid moeten maken tussen transmissie en covid-19... en uiteraard het vaccinatieschema (en daar bedoelen we dus niet de booster mee).
Wat vaccinatie betreft, ik mag het hier blijkbaar niet meer zeggen, maar je zal onderscheid moeten maken tussen transmissie en covid-19... en uiteraard het vaccinatieschema (en daar bedoelen we dus niet de booster mee).
- iceke
- Elite Poster
Nee, dat is ze niet en ik quote, ze is :duizend schreef:Dus iemand als Erika vlieghe is geen expert.
Je vraagt ook niet aan een boer om de Emissie van broeikasgassen in de landbouw op te lossenDiensthoofd algemene inwendige geneeskunde, infectieziekten en tropische geneeskunde van het UZA
kortom, ze weet waarover het gaat, ze ziet elke dag voorbeelden passeren, maar ze is helemaal geen expert, ze is hoofd van algemene inwendige geneeskunde, infectieziekten en tropische geneeskunde van het UZA..ni meer, ni minder.
Doet haar mening ertoe ? JA, maar niet meer of minder dan andere sectoren die getroffen worden.PUNT
Haar mening heeft voor mijn part even veel waarde dan de mening van stany Crets over zijn sector
-
- Elite Poster
Dus iemand zoals Vlieghe is wel een expert in haar vak, maar toch volgens jou NIET in staat om de studies en het verrichte veldwerk en de verschillende onderzoeken over SARS-CoV-2 te begrijpen, te interpreteren en de conclusies te vertalen naar de bevolking toe?petrol242 schreef: Als er dan toch een antwoord verwacht wordt : ja, in haar vak. Nee als het over SARS-CoV-2 gaat. Voor zover ik weet doet zij daar geen actief onderzoek naar.
Enkel en alleen omdat ze er zelf geen actief onderzoek naar doet?
@ iceke: la mijm sjoze
- petrol242
- Elite Poster
Nee, dat maakte gij der van. En ge probeert mij tot uitspraken te dwingen die er helemaal niet toe doen.duizend schreef:Dus iemand zoals Vlieghe is wel een expert in haar vak, maar toch volgens jou NIET in staat om de studies en het verrichte veldwerk en de verschillende onderzoeken over SARS-CoV-2 te begrijpen, te interpreteren en de conclusies te vertalen naar de bevolking toe?
iceke schreef:Doet haar mening ertoe ? JA, maar niet meer of minder dan andere sectoren die getroffen worden.PUNT
Goh, zo ver zou ik niet willen gaan. Maar het beperkt zich niet alleen tot één vakgebied. Het is epidemiologie, virologie, immunologie, pneumologie, genetica, sociologie, biostatistiek,...
Professor Vlieghe doet goed werk, net zoals professor Goossens en dat heb ik hier al verteld. Straf dat mijn mening daar dan nog eens over gevraagd wordt. Wetenschappers die ik absoluut respecteer, maar ik krijg het op mijn heupen als men over 'experts' begint en men denkt dat die de allesomvattende waarheid verkondigen. Vlieghe in al haar bescheidenheid geeft zelf toe om niet van alles op de hoogte te zijn, en dat is normaal menselijk. Niemand is dat.
Ik blijf er bij dat er zogezegde 'experts' zijn die een bijkomende agenda hebben. Het gesus en het ontwijken van pertinente vragen en antwoorden waar de bevolking recht op heeft is voor mij dan genoeg om die van mijn lijst te schrappen. Wat de rest er mee doet zal me worst wezen.
Maar ik kijk ook verder dan ons landje. En ik vind het fascinerend om onderzoeken te volgen die rechtstreeks uit het veld komen. Wetenschappers die er met hun neus op zitten. Dat heeft mij in staat gesteld om toch vrij accurate dingen te vertellen gedurende het hele topic.
1207 ziet dat als afstoeferij of wat dan ook. Het raakt mijn koude kleren niet. Maar ik verwacht op UB toch enige wetenschappelijke interesse als je aan een topic deelneemt, ook al is het dan in 'Maatschappelijke uitdagingen.' Vandaar dat ik sommige dingen deel die ik volg en er zijn mensen die dat appreciëren en anderen dan weer niet. Maar een open kritische kijk kan nooit kwaad, maar dat wordt hier wel eens afgestraft...