Verwarmen met airo goedkoper dan CV ketel ?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

Ik heb een vraag, heb op internet gezocht, maar vind meestal info van airo sites.
Dit stellen het misschien te rooskleurig voor.

Is het goedkoper op dit moment om met airco te verwarmen dan met cv ketel ?

Ik hen een airco (binnen en buitenunit) en aan aardgas HR ketel.
Is een appartement op het eerste verdiep dat wel op 2 zijde in de wind ligt.

Elektriciteit is ook niet goedkoop op dit moment.

https://mygo.nl/verwarmen-met-airco-kosten
https://www.kemkens.nl/kennisbank/airco ... ombineren/#
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
CyberThijs
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 18 jan 2011, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 10 keer

Je verwijst naar Nederlandse airco-websites. De situatie in Nederland is behoorlijk anders dan in België: ons aardgas is veel goedkoper dan in NL, terwijl onze elektriciteit juist veel duurder is.

Om uit te maken met wat je best verwarmt neem je er best de tarieven bij die je momenteel betaalt voor elektriciteit en gas. Reken uit wat het goedkoopste is per kWh.

Voor aardgas: neem de prijs gewoon over
Voor je airco: vermenigvuldig je kWh-prijs met 4.5 (dit is de SCOP van een doorsnee airco. Dit betekent: 1 kWh elektriciteit verbruiken levert 4.5kWh warmte op)
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

Niet eenvoudig allemaal dus. Bedankt voor de tip.
Ik ga eens met mijn energieleverancier bellen en hen vragen.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Abusimbal schreef:Niet eenvoudig allemaal dus. Bedankt voor de tip.
Ik ga eens met mijn energieleverancier bellen en hen vragen.
Dit lijkt me een uiterst boeiend gesprek. De andere kant van de lijn kent hier gewoon geen hol van...
Die kennen enkel hun flowchart, jouw vraag gaat hier niet tussen staan.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

Hmmm, inderdaad.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
tom35
Pro Member
Pro Member
Berichten: 313
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 23 keer

Hoi,

Het hangt er vanaf hoe je woning geïsoleerd is.
Heb je een super geïsoleerd woning dan zal dat wel zo zijn.. Heb je een woning die matig geïsoleerd is, vergeet het dan maar. Lucht lucht warmtepompen zijn echt niet energievriendelijk als het koud is buiten. De cop daalt gigantisch als die temperatuur daalt. Neem daarbij dat de warmte van zo een airco veel sneller weg is dan deze van radiatoren dan zou ik zeggen wegblijven daar van.

Ik heb airco gezet hier en bij installatie zei de leverancier ook ge gaat uw cv nooit meer gebruiken.. Was ik blij dat er energiemeters tussen stonden en ik snel door had dat dit niet zou goedkomen..


Tom
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

CyberThijs schreef:Voor je airco: vermenigvuldig je kWh-prijs met 4.5 (dit is de SCOP van een doorsnee airco. Dit betekent: 1 kWh elektriciteit verbruiken levert 4.5kWh warmte op)
Die 4.5, ik denk het niet. Misschien als het 20°C is buiten, maar dan moet je ook niet verwarmen.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Ik denk dat het op het einde van de rit ongeveer even duur uit komt.
Kan je volledig afhankelijk worden van gas, zonee betaal je nog steeds een vaste kost voor aansluiting.

Lucht-Lucht is waarschijnlijk nooit rendabel genoeg om echt te besparen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
CyberThijs
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 18 jan 2011, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 10 keer

ddd schreef:
CyberThijs schreef:Voor je airco: vermenigvuldig je kWh-prijs met 4.5 (dit is de SCOP van een doorsnee airco. Dit betekent: 1 kWh elektriciteit verbruiken levert 4.5kWh warmte op)
Die 4.5, ik denk het niet. Misschien als het 20°C is buiten, maar dan moet je ook niet verwarmen.
Ja, de COP is natuurlijk temperatuursafhankelijk. Om de vraagsteller een zo eenvoudig mogelijk antwoord te geven wilde ik deze complexiteit even weglaten en heb ik een vaste factor gegeven om mee te vermenigvuldigen. Hopelijk kan het hem overtuigen van toch even zijn tariefblad en rekenmachine erbij te nemen :)
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

tom35 schreef:Neem daarbij dat de warmte van zo een airco veel sneller weg is dan deze van radiatoren dan zou ik zeggen wegblijven daar van.
Tiens...
Ik die dacht dat warmte gewoon energie was en niet weet hoe die is opgewekt. :roll:
Doet me een beetje denken aan homeopathie.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

Met radiatoren van metaal blijven die langer warm, terwijl als bij airco je met een ventilator werkt.
Althans dat vermoed ik.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Is airco verwarming niet vooral in combinatie met vloerverwarming, om de traagheid ervan wat op te vangen?
tom35
Pro Member
Pro Member
Berichten: 313
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 23 keer

cadsite schreef:
tom35 schreef:Neem daarbij dat de warmte van zo een airco veel sneller weg is dan deze van radiatoren dan zou ik zeggen wegblijven daar van.
Tiens...
Ik die dacht dat warmte gewoon energie was en niet weet hoe die is opgewekt. :roll:
Doet me een beetje denken aan homeopathie.
Je mag altijd komen testen hoor.. Bij een cv blijft de warmte id radiatoren nog lang nagloeien als je het zo wilt noemen, een airco afzetten is af.. Een cv warmt water op tot ongeveer 60 graden dus de muur daarachter is warm, alles wat daar rond staat blijft warmte afgeven.. Een airco blaast lucht van 30gr misschien iets meer..
Is echt niet moeilijk ze..

Tom
blatruwe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 127
Lid geworden op: 12 nov 2018, 17:24
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 29 keer

Radiator is meer stralingswarmte die ook alles in de ruimte opwarmt. Met die airco verwarm je meer de lucht en dat is dan ook vlug weer afgekoeld
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

tom35 schreef:
cadsite schreef:
tom35 schreef:Neem daarbij dat de warmte van zo een airco veel sneller weg is dan deze van radiatoren dan zou ik zeggen wegblijven daar van.
Tiens...
Ik die dacht dat warmte gewoon energie was en niet weet hoe die is opgewekt. :roll:
Doet me een beetje denken aan homeopathie.
Je mag altijd komen testen hoor.. Bij een cv blijft de warmte id radiatoren nog lang nagloeien als je het zo wilt noemen, een airco afzetten is af.. Een cv warmt water op tot ongeveer 60 graden dus de muur daarachter is warm, alles wat daar rond staat blijft warmte afgeven.. Een airco blaast lucht van 30gr misschien iets meer..
Is echt niet moeilijk ze..

Tom
Weet ik ook wel allemaal, thuis heb ik cv en een kachel. Op kantoor is het lucht-lucht warmtepomp.
Als het op kantoor een hele dag verward is tot 21° is het ook gewoon ‘warm’.
De lucht heeft dan ook de rest verwarmd tot 21° en zo krijg je op den duur ook een tragere afkoeling.

Een warmtepomp verwarmt onmiddellijk je ruimte en ee klassieke cv moet eerst massa’s energie steken in zichzelf. Die warmte komt later wel vrij. De warmte is dus identiek, ze komt gewoon op een andere manier en tijd in je ruimte.
Wotere
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 okt 2021, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 2 keer

tom35 schreef:
cadsite schreef:
tom35 schreef:Neem daarbij dat de warmte van zo een airco veel sneller weg is dan deze van radiatoren dan zou ik zeggen wegblijven daar van.
Tiens...
Ik die dacht dat warmte gewoon energie was en niet weet hoe die is opgewekt. :roll:
Doet me een beetje denken aan homeopathie.
Is echt niet moeilijk ze..

Tom
De eerste hoofdwet van de thermodynamica is inderdaad ‘echt niet moeilijk ze..’

Maar toch blijk jij ze niet te (willen?) begrijpen
CyberThijs
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 18 jan 2011, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 10 keer

Bij een verwarmingssysteem met een radiator ga je typisch erg veel warmte opwekken op korte tijd (=hoge temperatuur van het water in de leidingen), die vervolgens traag door de radiatoren wordt afgegeven. Dit gebeurt voor een deel in stralingswarmte, wat wij als zeer aangenaam beschouwen.

Een airco/warmtepomp werkt veel geleidelijker, en kent geen (hoog) piekverbruik bij de opstart. Goed voor wie zijn piekvermogen onder controle wil houden. Helaas kan je er wel niet mee genieten van de stralingswarmte, want er is niets dat erg warm wordt ("gloeit") in zo'n systeem.

Op het einde van de rit is er voor beide systemen evenveel energie nodig om de omgeving 1 graad op te warmen, maar kan er wel een verschil in comfortgevoel zijn omdat je bij radiatoren stralingswarmte hebt.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

CyberThijs schreef: Voor je airco: vermenigvuldig je kWh-prijs met 4.5 (dit is de SCOP van een doorsnee airco. Dit betekent: 1 kWh elektriciteit verbruiken levert 4.5kWh warmte op)
Baseer u zeker niet op de SCOP, dat is een fabeltje dat fabrikanten verzonnen hebben om toch maar mooie cijfers te laten zien. Vergelijkbaar met de NEDC-CO2-uitstootwaardes van een auto. Binnen de test klopt het, maar het slaat nergens op.
Wat je nodig hebt is de COP bij verschillende buitentemperaturen en laat dat nu net zijn wat fabrikanten niet graag geven.

Bij een buitentemperatuur van 20° is het makkelijk om een COP van 4/5 te halen, maar als het naar 0° of zelfs negatieve buitentemperaturen gaat, dan zal de COP wel wat lager liggen.
Dat is de afweging tussen geothermisch en buitenlucht: welke buitentemperaturen verwacht je? En welke warmtevraag heb je bij verschillende buitentemperaturen?
Het "lastige" bij buitenlucht-warmtepompen is dat de COP inzakt op de moment dat je veel warmtevraag hebt. Dus kom je heel dicht bij "elektrisch verwarmen".
Geothermisch is veel duurder (degrondboring), maar kan wel een stabiele aanvoertemperatuur aanleveren. Met een goeie dimensionering gaat de aanvoer nooit lager dan 0° liggen. Een groot verschil natuurlijk. En dus ook een hogere COP.

Als iemand dus beweert dat warmtepomp/gasverwarming makkelijk te vergelijken is, vrees ik dat je (1) bedrogen wordt en (2) dat de persoon niet goed weet waar hij/zij over praat.
CyberThijs
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 18 jan 2011, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 10 keer

Je uitleg is helemaal correct, maar helpt de OP helaas niet om een antwoord te krijgen. Gegeven de beperkte kennis die er aan de dag werd gelegd heb ik mijn antwoord ook bewust simpel gehouden. Anders is de enige conclussie: het is (te) ingewikkeld!

Ik had misschien beter wat meer voorbehoud gemaakt. Mijn gesuggereerde berekening kan je grofweg een idee geven van de grootorde van verbruik/kost. De 4.5 is een waarde die lukraak van een website geplukt is na minder dan 2 minuten research. Maar toch denk ik nog altijd dat de SCOP - met al zijn imperfecties - goed is voor een eerste indruk te krijgen.
SCOP (Seasonal Coefficient of Performance) is a new average measurement that shows how effective the heat pump is on an annual basis.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Mja mja.

Ik ben het toch niet eens.
De TS heeft gewoon te weinig informatie gegeven om de berekening te kunnen maken.
En tegelijk hebben fabrikanten geen verplichting om de nodige informatie publiek te maken. Ze schermen dan maar met termen als SCOP, COP, SEER, A++++ etc.
Het enige dat telt is: COP bij een bepaalde buitentemperatuur (en zelfs vochtigheid) bij een gevraagde binnentemperatuur.
Dus hoeveel kWh elektriciteit er nodig is bij een buitentemperatuur van 5° om binnen 30° warme lucht te blazen. En die info ontbreekt vaker wel dan niet.
Mijn airco zegt: COP=4,63. Het zou heel pijnlijk worden als ik denk dat ik bij -10° buitentemperatuur voor 1kWh elektriciteit 4,63kWh warmte krijg.

Enkel bij warm water zie je dat altijd verschijnen, dus bij lucht/water, geothermisch/water of sanitair warm water.

Specsheet Daikan Alterma
COP=4,35 {EWB/LWB 0°C/-3°C - LWC 35°C (DT=5°C)}
COP=3,29 {EWB/LWB 0°C/-3°C - LWC 45°C (DT=5°C)}
En Daikin vindt dat je zelf maar moet uitzoeken wat die cryptische "formule" betekent.
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

CyberThijs schreef:Bij een verwarmingssysteem met een radiator ga je typisch erg veel warmte opwekken op korte tijd (=hoge temperatuur van het water in de leidingen), die vervolgens traag door de radiatoren wordt afgegeven. Dit gebeurt voor een deel in stralingswarmte, wat wij als zeer aangenaam beschouwen.

Een airco/warmtepomp werkt veel geleidelijker, en kent geen (hoog) piekverbruik bij de opstart. Goed voor wie zijn piekvermogen onder controle wil houden. Helaas kan je er wel niet mee genieten van de stralingswarmte, want er is niets dat erg warm wordt ("gloeit") in zo'n systeem.

Op het einde van de rit is er voor beide systemen evenveel energie nodig om de omgeving 1 graad op te warmen, maar kan er wel een verschil in comfortgevoel zijn omdat je bij radiatoren stralingswarmte hebt.
Deze uitleg is helemaal correct. Hangt eigenlijk vooral af van de isolatie die je hebt. Ons huis is behoorlijk geisoleerd en blijft eigenlijk steeds op dezelfde temperatuur. Hierdoor heb je geen/amper koudestraling en voelt je geen verschil wanneer we via de lucht/lucht-wp verwarmen of dit via de radiatoren van de cv doen. Als het huis al op temperatuur is, wordt de radiator van de cv immers ook amper warm en heb je geen stralingsvoordeel.

Wanneer we van winterverlof terugkomen en ons huis is behoorlijk afgekoeld (14-15°), dan is de stralingscompensatie van de radiatoren een must aangezien de muren zeer koud zijn en geen warmte afstralen. Bij een slecht geisoleerde woning met koude muren zal dit ook zo zijn.

Reden ook waarom vroeger radiatoren onder de vensters geplaatst werden. De stralingswarmte van de radiator moest de koudestraling van de venster compenseren ...
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

Ik zag deze elektrische kachel, ga dit eens bekijken, voor 1 kleine ruimte (20m²) te verwarmen misschien goedkoper dan gas.
https://www.techconnect.nl/blog/8984/du ... is-deel-1/
https://duux.com/product/edge-1500-wit/
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Wanneer we van winterverlof terugkomen en ons huis is behoorlijk afgekoeld (14-15°), dan is de stralingscompensatie van de radiatoren een must aangezien de muren zeer koud zijn en geen warmte afstralen.
Klopt, wanneer je het huis verwarmt en de temperatuur in functie van de tijd gaat opmeten zal die lang rond de 16° blijven hangen, tot er een dampevenwicht is tussen lucht en poreuze stenen. Als je dit op heel korte tijd wil bereiken kost dit veel meer energie.

Ofwel zorg je er voor dat de temperatuur niet lager gaat dan16°
Ofwel heb je een IOT oplossing om de verwarming op te zetten de laatste avond van uw winterverblijf.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Abusimbal schreef:Ik zag deze elektrische kachel, ga dit eens bekijken, voor 1 kleine ruimte (20m²) te verwarmen misschien goedkoper dan gas.
https://www.techconnect.nl/blog/8984/du ... is-deel-1/
https://duux.com/product/edge-1500-wit/
Heel veel fancy wancy praat, maar een elektrische bijverwarming is altijd hetzelfde, een verwarmingsweerstand.
Hier smijten ze er een sausje van wifi over, maar dat verandert niets aan de zaak.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”