Als de Watz klanten (20.000) ook massaal hun voorschotten terugvorderen zoals de VEL klanten, dan zal het vlug gedaan zijnblaatpraat schreef:Watz is nog niet failliet, maar ze kiezen voor een uitdoofscenario.
![Sad :-(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Als de Watz klanten (20.000) ook massaal hun voorschotten terugvorderen zoals de VEL klanten, dan zal het vlug gedaan zijnblaatpraat schreef:Watz is nog niet failliet, maar ze kiezen voor een uitdoofscenario.
Als de kleintjes kapot gaan, kunnen de groten ongeremd hoge tarieven vragen.bollegijs schreef:Waarom probeert de overheid deze bedrijven niet te redden als er een degelijk plan komt (zie Watz, EnegyPeople) met renteloze lening zoals men de luchtvaart en Pukkelpop (en nog sectoren) maar al te graag doet?
De refund van een SDD ontslaat u nog niet om als een "goede huisvader" uw facturen te betalen hé.philippe_d schreef:Als de Watz klanten (20.000) ook massaal hun voorschotten terugvorderen zoals de VEL klanten, dan zal het vlug gedaan zijnblaatpraat schreef:Watz is nog niet failliet, maar ze kiezen voor een uitdoofscenario..
niet eens.heist_175 schreef:Als je van Watz (of VE) voorschotten terugvorderd, is er een openstaande factuur. Die factuur moet wel betaald worden hé.
Bij VE zal dat gebeuren met een afrekening, als je teveel "ge-refund" hebt, zal je dat bedrag alsnog moeten betalen, vermeerderd met allerhande kosten.
Bedankt voor deze quatschheist_175 schreef:Als de kleintjes kapot gaan, kunnen de groten ongeremd hoge tarieven vragen.bollegijs schreef:Waarom probeert de overheid deze bedrijven niet te redden als er een degelijk plan komt (zie Watz, EnegyPeople) met renteloze lening zoals men de luchtvaart en Pukkelpop (en nog sectoren) maar al te graag doet?
Heel simpel, wat is de mogelijke impact en wat is het risico op die impact?bollegijs schreef:Waarom probeert de overheid deze bedrijven niet te redden als er een degelijk plan komt (zie Watz, EnegyPeople) met renteloze lening zoals men de luchtvaart en Pukkelpop (en nog sectoren) maar al te graag doet?
Hoe worden die beslissingen genomen?
?gunmaster schreef:in België ondersteunt de luchtvaart 25% van de economie
Je moet echt denken in termen van lobby, niet in termen van cijfers.bollegijs schreef:Je redering is logisch, en begrijpbaar.
Voor dat cijfer van 25% refereer ik naar mijn thesis die ik in de opleiding luchtvaarteconomie heb geschreven. De bronnen en het onderzoek bestaat uit verschillende componenten, altijd raadpleegbaar in de bibliotheek van de UAntwerpen. In ieder geval duidt dit cijfer op het "enabler effect". Denk aan directe economische gevolgen (airlines & luchthavens), indirecte gevolgen (toeleveranciers van bovenstaande) en industrieën die voor hun werking afhankelijk zijn van een nabije toegang tot de luchtvaart. Zowel in termen van cargo opties als menselijke mobiliteit. Farma en dienstensector zijn daar heel afhankelijk van.heist_175 schreef:?gunmaster schreef:in België ondersteunt de luchtvaart 25% van de economie
Je moet echt denken in termen van lobby, niet in termen van cijfers.bollegijs schreef:Je redering is logisch, en begrijpbaar.
Pukkelpop wordt gered, omdat er politieke belangen zitten.
Van de bedrijven in de cultuursector (licht, geluid, podia, ...) ligt blijkbaar niemand wakker, hoewel ze ook heel wat tewerkstelling bieden.
De landbouw vertegenwoordigt nauwelijks tewerkstelling, maar heeft wel een sterke lobby (oa via CDV) - dat zie je nu in het stikstofdossier bv.
Weet jij dat tml meer dan 200miljoen omzet draait? Daarnaast hebben die geen blanco cheque gekregen. Ze genereren trouwens best wel wat werkgelegenheid, de gemeentebesturen varen er goed bij met de belasting en ik kan het weten want de gemeentes hebben hier best wat investeringen uitgesteld omdat er 2j geen festival geweest is.bollegijs schreef:Je redering is logisch, en begrijpbaar.
Echter is Pukkelpop en Tomorrowland echt wel bedrijven die failliet mogen gaan als ze het niet redden vallen in vergelijking met energiebedrijven imo (zie gratis kostenvergoedingen uitgekeerd krijgen door overheid).
En passagiersmaatschappijen zoals Brussel Airlines zal inderdaad een menselijke impact hebben al denk ik dat een energiebedrijf tijdelijk helpen op de lange termijn te redden valt (prijzen zouden moeten zakken tegen de zomer he?!) terwijl Brussel Airlines (en Europees KLM/Air France) gewoon een onherstelbaar lijk is die aan infuus hangt, uitstel van executie.
Gaat nooit gebeuren.lukadad schreef:Komt in orde, zodat anderen die nog geld tegoed hebben hiermee hun centen zullen zien, hoop ik.
eerst zien, dan geloven... ze zullen wel eerst centen naar de staat en andere bedrijven sturen, en dan natuurlijk hun eigen afrekening nog maken,lukadad schreef:zodat anderen die nog geld tegoed hebben hiermee hun centen zullen zien, hoop ik.
Volgens het BERICHT VAN DE CURATOREN VAN 21 MAART 2022 krijgt iedereen eerstdaags zijn eindafrekening.Splitter schreef:ik heb nog niets gezien of gehoord, maar ik ben vrij zeker dat ik moet terugkrijgen.
Ik had mijn afrekening gekregen paar weken voor het faillissement mijn te goed teruggevorderd op een paar euro na. Maar netjes dat ze zo afhandelen. Natuurlijk wie een saldo in zijn voordeel heeft ziet nooit iets terug.philippe_d schreef:Volgens het BERICHT VAN DE CURATOREN VAN 21 MAART 2022 krijgt iedereen eerstdaags zijn eindafrekening.Splitter schreef:ik heb nog niets gezien of gehoord, maar ik ben vrij zeker dat ik moet terugkrijgen.
Ik heb gisteren de eindafrekening gekregen van de curatoren van de VEL, en was positief verrast:Dus een heel correcte afrekening, en het was een goede beslissing om de domiciliëringen terug te vorderen in december: ik moet nu alleen het saldo betalen, en hoef dus geen aangifte van schuldvordering in te dienen
- ik heb de afrekeningen (GAS en Elektriciteit) in detail gecontroleerd, en ze waren 100% correct (tot mijn grote verbazing
.
- de meterstanden (GAS en Elektriciteit D/N) waren exact deze, die ik had opgegeven aan FLUVIUS op 7/12/21.
- de prijzen die gefactureerd werden voor de periode 1/5/21 tot 7/12/21 waren exact deze die afgesproken waren voor de Groepsaankoop Oost-Vlaanderen: Gas 1.70 c€/kWh, Elektriciteit 5.80 c€/kWh (BTW inbegrepen).
- Zelfs de bonus "groepsaankoop feb 2020" van 50€ per jaar (zowel voor Gas als voor Electriciteit) werd toegekend (voor 220 dagen was dat 2 * €30.14 BTW inbegrepen).
- het eindsaldo houdt rekening met mijn 2 teruggevorderde domicilëringen (oktober en november 2021).
.
Hier hebben ze mooi de injectie verrekend en geen probleem.philippe_d schreef:Blijkbaar wordt er met het injectietarief geen rekening gehouden bij de eindafrekening (klanten met zonnepanelen en digitale teller).
Zouden ze het echt zo spelen, dat ze een onderscheid maken tussen het verbruik (hier ben je klant en moet je betalen) en de injectie (hier ben je leverancier, en sta je in de rij als schuldeiser)??
Dat zou wel heel grof zijn vind ik (en zeer unfair t.o.v. klanten met een analoge teller, waar de geïnjecteerde kWh gewoon afgetrokken wordt).
Belachelijk om het op Fluvius te steken.bollegijs schreef:Bende oplichters, samen met Fluvius die al weken op de hoogte waren.
Beter de (duizenden?) klanten over de rand duwen natuurlijk. Dat zij er aan inschieten is volledig aanvaardbaardupondje schreef:Anders kan je zelf nog aansprakelijk gesteld worden omdat jij hem over de spreekwoordelijke rand hebt geduwd.
Die reactie is pas belachelijk ... waar heb je dat gehaald ???dupondje schreef:Belachelijk om het op Fluvius te steken.bollegijs schreef:Bende oplichters, samen met Fluvius die al weken op de hoogte waren.
Als je als leverancier weet dat een klant of whatever op omvallen staat, dan mag je daar niets aan doen!
Anders kan je zelf nog aansprakelijk gesteld worden omdat jij hem over de spreekwoordelijke rand hebt geduwd.
Wat had Fluvius moeten doen in deze case? Als de eerste tekenen er waren, direct waarschuwen voor een faillissement?Digicafé schreef:Die reactie is pas belachelijk ... waar heb je dat gehaald ???dupondje schreef:Belachelijk om het op Fluvius te steken.bollegijs schreef:Bende oplichters, samen met Fluvius die al weken op de hoogte waren.
Als je als leverancier weet dat een klant of whatever op omvallen staat, dan mag je daar niets aan doen!
Anders kan je zelf nog aansprakelijk gesteld worden omdat jij hem over de spreekwoordelijke rand hebt geduwd.
Manifeste onzin, anders zouden Testaankoop, elke recensent van wagens, electro etc... al lang plat geprocedeerd zijn.
Nee, het is juist een plicht in deze tijden om te communiceren, maar dan wel correcte informatie die niet als onrechtmatig of als smaad kan bestempeld worden.
Ze hebben letterlijk vermeld dat ze samen met Fluvius naar oplossingen zaten te kijken maar niet gevonden werden...dupondje schreef: Als je als leverancier weet dat een klant of whatever op omvallen staat, dan mag je daar niets aan doen!
Bwa diegene die dat uitbrengt tekent sowieso zet doodvonnis van dat bedrijf, want alle klanten gaan daar gewoon lopen dan.. Je krijgt dan eigenlijk hetzelfde effect als bij een bankrun.. We hebben ook pech gehad.. Les is allesinds geleerd, voorschotten beperken aleen fluvius is daar een ander paar mouwen die kijken niet naar jouw verbruik maar sturen en gemiddeld voorschot op, resultaat hier, een verbruik van 5kwh per maand vanwege renovatie en een voorschot van 78e per maand.. Bende dieven..Digicafé schreef:dupondje schreef: Als je als leverancier weet dat een klant of whatever op omvallen staat, dan mag je daar niets aan doen! [/quote="dupondje"]
Nu zeg je iets anders, eerst schreef je wat ik hierboven herhaal en dat slaat niet op Fluvius want is geen leverancier hé ...
Fluvius kon dat inderdaad niet maar als het algemeen bekend was in welke slechte papieren ze zaten dan zijn wel andere partijen die wél hadden kunnen waarschuwen.
Vreemd, hier is mijn voorschot voor gas 7,21 euro en voor elektriek 25,96 euro wat correct zal zijn. Ze doen wel niet aan kwartaalvoorschotten, alleen maandelijks...tom35 schreef:voorschotten beperken aleen fluvius is daar een ander paar mouwen die kijken niet naar jouw verbruik maar sturen en gemiddeld voorschot op, resultaat hier, een verbruik van 5kwh per maand vanwege renovatie en een voorschot van 78e per maand.. Bende dieven..
Idem hier, voorlopig nog niets ontvangen.Splitter schreef:hier ook nog aan het wachten op de eindafrekening van VEL.