phil48 schreef:Met alle respect hé - maar denk je nu echt dat we er zonder extra maatregelen "gaan geraken" ?? Enkel omdat de scholen dicht gaan ? Alsof omikron (hoorde op een paar dagen bij ons verdubbeld, ondanks véél minder testen - jouw woorden)
Dat het verdubbeld zou zijn, dat zijn niet mijn woorden. Veel minder testen kan je zelf nagaan bij Sci en Sano. Ik zeg niet, en heb nooit gezegd, dat scholen sluiten ons 0 besmettingen gaat opleveren, daarvoor moet je de maatschappij op slot doen. Ik geloof wel dat een schoolsluiting,
in combinatie met het aanhouden van de algemene hygiene- en afstandsregels (mondmasker, 1.5 meter, ...), op zich volstaat om de zorg niet over te belasten, zonder dat je dan nog vanalles moet sluiten. Ik zeg
niet 0 hospitalisaties, ik zeg
de zorg niet overbelasten (aka: minder dringende ingrepen moeten niet uitgesteld worden).
Er zijn sinds COVID-19 al zes schoolsluitingen van minstens 2 weken geweest, of het nu vakantie of schorsing is. Is er ene waarbij de zorg op het einde van die periode overbelast was
OF de overbelasting op de zorg aan het einde niet minder was dan aan het begin? Inderdaad, dat is geen enkele keer voorgevallen.
Ik kan me geen beter bewijs inbeelden. De zomervakantie had door reisimport op het einde weliswaar meer gevallen dan aan het begin, maar de zorg raakte pas twee schoolmaanden later overbelast, net zoals vorig jaar trouwens.
Ik verwijs daarvoor nogmaals naar de enorme impact die
elke schoolsluiting heeft op de mobiliteitscijfers, want we weten dat er (vanzelfsprekend)
een rechtstreeks verband is tussen mobiliteit en besmettingen. De impact is veel meer dan het verplichte telewerk op zich wat - laat ons eerlijk zijn - door een meerderheid gewoon helemaal niet gerespecteerd wordt, omdat werkgevers mensen onnodig verplichten te komen maar ook omdat er werknemers zijn die zelf de vrije keuze maken van onnodig te komen.
Een schoolsluiting ontneemt voor velen de optie om de regels inzake het verplichte telewerk nog te negeren, waardoor het ook voor collega's zonder kinderen niet zo interessant meer is om te komen als het toch maar een grotendeels leeg kantoor is. Dat op zich heeft dan ook weer gevolgen op de bezetting van het OV, nog zo'n plaats waar het virus vaak overgedragen wordt.
1 enkele maatregel treft 3 van de grootste clusters tegelijk: scholen, kantoren, OV. Dat is de enige reden waarom die schoolsluiting nuttig is, niet omdat iemand plezier vindt in het sluiten van de scholen, wel omdat het een enkele maatregel is met een effect dat zowat de ganse maatschappij treft (wat aansluit bij wat
petrol242 zegt hierboven). Ik zeg niet dat we onmiddellijk naar een schoolsluiting moeten grijpen zonder eerst andere maatregelen in te voeren, wel dat we er sneller naar moeten naar durven grijpen dan we nu doen.
Onderwijs is een mensenrecht (let wel: fysiek contactonderwijs is dat niet),
en een schoolsluiting schorst de leerplicht niet. Het zou de Minister van Onderwijs daarom sieren mocht hij eindelijk eens werk maken van de laptops en andere investeringen die hij nu al 2 jaar belooft, zodat een noodzakelijke schoolsluiting niet noodzakelijk synoniem hoeft te zijn aan niet leren. Andere regio's, die minder welvaart kennen dan wij, doen het wel, ook in de basisschool. Maar bij ons lukt het nu nog steeds niet, en het is niet van niet kunnen...
Dit is het geval geweest voor alle varianten tot nu toe. Over Omicron is er nog te weinig geweten om nu al te oordelen dat dit ook op deze variant van toepassing is. We zullen daarvoor de cijfers in de gaten moeten houden wanneer de scholen heropenen op 10 januari. Gelukkig maar dat de federale ministers toch nog het basisverstand hadden om in te grijpen en, met de familiefeesten in het vooruitzicht, deze week niet met een nieuwe onbekende variant te experimenteren in de scholen, iets wat Weyts dus wel ging doen (goed zot).
phil48 schreef:BTW de vergelijking met Nederland gaat natuurlijk niet op, daar is de schoolsluiting één onderdeel van een groot pakket, dat al sinds 17/11 werd uitgevoerd, met een totale lockdown als laatste element. Bij ons is die schoolsluiting het enige element.
Ginder hebben ze de scholen nu ook dicht gedaan. Ze zijn ver geraakt met hun sluitingsuur van 17u; hadden ze Frankrijk eens geconsulteerd dan hadden ze kunnen weten dat dat niet ging werken. Sluitingsuren/avondklok zijn goede voorbeelden van zinloze halfbakken maatregelen, ze zijn enkel bedoeld om geen vervangingsuitkeringen te moeten betalen. Smijt een sector helemaal dicht of laat ze open zonder sluitingsuren, alles ertussen is laf wanbeleid.