Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Echt 1207? De dingen die je opnoemt noem je maatregelen? Houden ze mensen uit elkaar?
Is er sinds de komst van omicron ook maar iets veranderd? Buiten booster, booster booster? We gaan er ver mee komen. Zet jij maar in op optie B, ga je gang.

We proberen nu nog de schade van de vierde golf te beperken terwijl de vijfde al volop aan het razen is, en ik verkoop onzin?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

petrol242 schreef:We proberen nu nog de schade van de vierde golf te beperken terwijl de vijfde al volop aan het razen is, en ik verkoop onzin?
Moet toch enorm frustrerend zijn om telkens weer dezelfde fouten over en over gemaakt te zien worden, gewoon omdat men - de mensheid in het algemeen maar politici in het bijzonder - te zwak is om te doen wat nodig is?

Steeds hetzelfde doen en andere resultaten verwachten, is de definitie van...
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Booster gehad, psycho confused :angel:
Wat het doet of niet kan me eigenlijk niet veel meer schelen.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

petrol242 schreef:Echt 1207? De dingen die je opnoemt noem je maatregelen?
mondmaskers, handen ontsmetten of sluitingsuren lijken me verplichte maatregelen in de strijd tegen covid
als jij dit geen maatregelen vindt dan vrees ik dat jij al 300 pagina's een andere taal spreekt :)

zoals gezegd
mensen consequent en 24/7 volledig uit mekaar houden lukt niet aangezien we allemaal aan eten moeten rakenen dus toch naar de winkel moeten.
in theorie heb je gelijk maar in de praktijk is dit onhaalbaar. zoals gezegd, geheelonthouding en nooit meer neuken zal het aidsvirus meedogenloos uitroeien, in de praktijk ook onhaalbaar
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Er is reeds drie weken tijd verloren gegaan. Omicron vraagt hardere maatregelen en zoals altijd gaan we weer achter de feiten aanhollen. Je kan er een karikatuur van maken maar mensen uit elkaar houden is en blijft de enige optie die we nu hebben.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Persconferentie NL, reporter merkt op dat zijn supermarkt normaal om 22u dicht gaat, maar nu moet dat om 20u. "Wat maken die 2 uren dan uit," vraag hij. Antwoord Minister-President: "ik zou het echt niet weten, maar we hebben het de vorige keer ook zo gedaan".
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Blijkbaar volgt hij dan wél de adviezen van de experten (quote: ik weet ook niet waarom) terwijl bij ons de politici gewoon hun eigen zin doen, op basis van "laat ons vooral de belangengroepen zoals daar zijn de horeca - zo weinig mogelijk voor het hoofd te stoten".

Binnen een paar weken zullen we wéten wie gelijk had.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Belangengroepen, ik weet het zo nog niet. Hun electorale kansen, daar denken ze vooral aan, heb ik de indruk.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

phil48 schreef: Binnen een paar weken zullen we wéten wie gelijk had.
Men wilt hier vooral kerst en nieuw redden. De vraag is of dat gaat lukken en nadien of het dat wel waard was. In elk geval denk ik niet dat een harde lockdown te vermijden is. De vraag is enkel nog wanneer en voor hoe lang...
glda19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 9 keer

moeten wij geen mail krijgen met daarin het bewijs van je gemaakte afspraak voor de Booster prik.
Heb uitnodiging gekregen via bugerprofiel en doccle en my e-box
En dan een afspraak gemaakt. Maar verder geen e-ticket ontvangen via mail tot nu toe op zondag 19-12-21 om 11u.
Afspraak is voor 29/12/21.
Is dat niet raar?
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

glda19 schreef:moeten wij geen mail krijgen met daarin het bewijs van je gemaakte afspraak voor de Booster prik.
Heb uitnodiging gekregen via bugerprofiel en doccle en my e-box
Hier ook gewoon telefonisch, stond origineel ongevaccineerd en gebooked voor 2 nieuwe vaccins (nieuwe id). Donderdag telefoontje dat dat opgelost is en direct afspraak booster op vrijdag. Verder geen bevestiging maar ook geen probleem in vaccinatiecentrum.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

Britse experts schetsen doembeeld: tot mogelijk 2 miljoen besmettingen en 6.000 doden per dag tegen jaareinde door omikron
https://www.hln.be/dossier-coronavirus- ... ~a9d31564/
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 751
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 30 keer

Als je nu kijkt naar de buurlanden dan krijg je toch het gevoel op een vliegtuig te zitten die aan het neerstorten is. De omliggende landen maken zich klaar voor de "impact". Wij doen rustig verder....

Het kan overdreven zijn maar als je ziet dat de OC's telkens te laat en te laks gereageerd hebben dan hou ik mijn hart vast als de schijt aan de ventilator plakt.
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

CCatalyst schreef:Persconferentie NL, reporter merkt op dat zijn supermarkt normaal om 22u dicht gaat, maar nu moet dat om 20u. "Wat maken die 2 uren dan uit," vraag hij. Antwoord Minister-President: "ik zou het echt niet weten, maar we hebben het de vorige keer ook zo gedaan".
Als je de winkels maar enkele uren open laat zal de toeloop des te groter zijn. Slechte maatregel dus.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

glda19 schreef:moeten wij geen mail krijgen met daarin het bewijs van je gemaakte afspraak voor de Booster prik.
Het ziekenfonds geeft normaal het mailadres door dat gebruikt wordt voor de uitnodiging dus best eens nakijken bij je ziekenfonds of dat correct is. Heeft je ziekenfonds geen mailadres, ga je ook geen bevestiging krijgen. Zeker ook de spam map nakijken. Toen mijn dochter haar booster kreeg was de uitnodiging naar mij gestuurd en zat in mijn spam.
Normaal gezien kan je je uitnodiging terugvinden op https://www.burgerprofiel.be
Op het gratis nummer 1700 kan je ook terecht.

Maar ik denk dat er niet moeilijk gedaan zal worden. Als je effectief een afspraak hebt, zit je in het systeem en is uwe pas alleen meer dan genoeg.
glda19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 9 keer

Er stond bij je krijgt nog een mail met de uitnodiging dus waar het uur opstaat
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Mijn moeder heeft ook nooit een mail gekregen na wijziging van haar afspraak. Niet van wakker liggen. Gewoon op de gemaakte afspraak naar het vaccinatiecentrum gaan en ik denk dat je vrij zeker die booster gaat krijgen. Je kan ook nog altijd naar het vaccinatiecentrum bellen als je niet zeker bent.
Edit : Het uur zou je moeten weten want je hebt zelf de afspraak gemaakt :wink:
glda19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 9 keer

Heb het papier kunnen afprinten maar er stond duidelijk vermeld je krijgt een mail met e-ticket in bijlage en deze niet gehad tot nu hoe
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

petrol242 schreef:Een booster zetten terwijl het overgrote deel van de wereld nog geen vaccin heeft gekregen is ook al even nutteloos.
Ja, wat een geweldig idee, laat ons wachten op de rest van de wereld om te boosteren... maar wel tegelijk klagen dat men te traag ingrijpt, inconsequent zijn is een hobby blijkbaar :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

petrol242 schreef:Mijn moeder heeft ook nooit een mail gekregen na wijziging van haar afspraak. Niet van wakker liggen. Gewoon op de gemaakte afspraak naar het vaccinatiecentrum gaan en ik denk dat je vrij zeker die booster gaat krijgen. Je kan ook nog altijd naar het vaccinatiecentrum bellen als je niet zeker bent.
Edit : Het uur zou je moeten weten want je hebt zelf de afspraak gemaakt :wink:
En het is toevallig niet mogelijk dat je moeder géén é-mail heeft ingegeven bij wijziging? of verkeerde? Je laat mensen hun é-mail op papier schrijven, en na doorgeven in systeem, blijkt dat het nog verkeerd is. :eek:

werk af en toe in een vaccinatielijn. Heb al 1000den ingeroosterd en of verwijderd.
Als mensen een é-mailadres hebben @versateladsl.be of @pandora.be, dan weet je het wel. :cry:
vele ouderen hebben maar 1 émailadres bij mutualiteit op 1 persoon. Ipv dat ze man+vrouw gewoon in hun aparte account zelfde é-mail gebruiken. Kan maar zo gemakkelijk zijn.
dan bellen ze om te bevestigen, of te verplaatsen (na é-mail). 2 weken later bellen ze nog eens om te zeggen 'maar die brief, die datum, dat klopt toch niet'
en nadien bellen ze nog eens om de brief van hun partner te bevestigen (want daar stond geen emailadres in) en te verplaatsen om samen te zetten.

Voor alle duidelijkheid. Je hebt enkel uw ID-kaart nodig voor vaccinatie. Dat é-ticket en dergelijke. NUTTELOOS af te printen. 2 centra bezocht en ze vragen het NIET!!! gewoon ID-kaart scannen ze in.

Doclr systeem van inboeken Vlaamse Overheid.
https://www.laatjevaccineren.be/sites/d ... 0Doclr.pdf

persoon die geen é-mail/gsmnr. bij mutualiteit heeft (dus moet hopen dat hij brief krijgt)
zonderemail_gsm.jpg
zonderemail_gsm.jpg (12.24 KiB) 883 keer bekeken
persoon geboekt, zonder é-mail in te geven (is dat met vaccinactiecode die ze per brief krijgen?)...Kan ook zijn door iemand in callcenter die bestaande afspraak bevestigt (zelfs al voeg je émail toe). Enkel als er NIEUWE afspraken ingeboekt worden (oude verwijderen), krijgt klant een é-mail hiervan (die je meestal manueel moet toevoegen)
bevestig afspraak2.jpg
(178.38 KiB) Nog niet gedownload
geboekt_zonder RR.jpg
geboekt_zonder RR.jpg (12.46 KiB) 883 keer bekeken
persoon met é-mail en gsmnr.
email_gsm.jpg
email_gsm.jpg (20 KiB) 883 keer bekeken
glda19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 9 keer

Ik kan zelf I gent mijn uren niet wijzigen online.
Heb uitnodiging gekregen via douche my e-box burgerprofiel
Maar geen bevestiging via lail
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

@satsurfer : mijn moeder heeft dan ook niet geklaagd hoor. Men wil een administratieve vereenvoudiging, maar neem nu hier de mensen op UB. Hoeveel wisten er dat het berichtsysteem gekoppeld was aan de informatie gekend bij de mutualiteit? Ze krijgen een bericht in hun eigen mailbox over een e-box bericht, maar de respons daar op is gebaseerd op gegevens van derden? En hoeveel oudere mensen zijn mee als wij het nog niet zijn? Met hoeveel platformen krijgen die mensen ook te maken?

mijnburgerprofiel.be
mijngezondheid.be
laatjevaccineren.be
cozo.be
doclr.be
myebox.be
...

Sommigen zijn dan federaal en anderen dan weer gewestelijk.
Een mens zou voor minder door de bomen het bos niet meer zien.
Dizzy schreef:maar wel tegelijk klagen dat men te traag ingrijpt, inconsequent zijn is een hobby blijkbaar
Nogmaals een schitterende leerrijke bijdrage van Dizzy. Vond jij het een tijd geleden ook niet pervers dat we gingen boosteren en de wereld nog zo goed als ongevaccineerd was? Heel consequent en dat voor een wereldkenner en wereldreiziger. Mooi zo...
For the record : een pandemie is een wereldwijde epidemie. Dat is door omicron voor de zoveelste keer op een harde manier aangetoond. Weet je nog een jaar geleden wat ik zei? Moet ik het nog eens herhalen over elke besmetting etc?

Ondertussen zijn we drie weken kwijt gespeeld door maatregelen die echt wel werken niet in te voeren. Maar blijkbaar is een viroloog die eigenlijk een topambtenaar is in dienst van de overheid geloofwaardiger dan de mensen die hun kop in het labo steken. We gaan er ver mee komen.

In het VK dachten ze ook dat ze ongenaakbaar waren door hun vordering met de booster en kijk waar ze staan. Het was nochtans voorspeld door de onderzoekers in het veld.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

petrol242 schreef:Er is reeds drie weken tijd verloren gegaan. Omicron vraagt hardere maatregelen en zoals altijd gaan we weer achter de feiten aanhollen. Je kan er een karikatuur van maken maar mensen uit elkaar houden is en blijft de enige optie die we nu hebben.
mensen uit elkaar houden als ze aan eten moeten geraken?
je hebt de theorie en de praktijk

in de praktijk heb je meer maatregelen nodig. Dat jij dat geen maatregelen noemt is natuurlijk jammer, valselijk beweert dat de overheid maar 1 maatregel zou propageren (vaccin) is natuurlijk nog net geen leugen.

Dat omicron een lockdown maart 2020 zal afdwingen is niet ondenkbaar.
tom35
Pro Member
Pro Member
Berichten: 313
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 23 keer

1207 schreef:
petrol242 schreef:Er is reeds drie weken tijd verloren gegaan. Omicron vraagt hardere maatregelen en zoals altijd gaan we weer achter de feiten aanhollen. Je kan er een karikatuur van maken maar mensen uit elkaar houden is en blijft de enige optie die we nu hebben.
mensen uit elkaar houden als ze aan eten moeten geraken?
je hebt de theorie en de praktijk

in de praktijk heb je meer maatregelen nodig. Dat jij dat geen maatregelen noemt is natuurlijk jammer, valselijk beweert dat de overheid maar 1 maatregel zou propageren (vaccin) is natuurlijk nog net geen leugen.

Dat omicron een lockdown maart 2020 zal afdwingen is niet ondenkbaar.
Dat we op problemen afstormen lijkt me het minste wat we kunnen zeggen. De cijfers die men in Engeland verwacht gaan we ook hier mogen verwachten. Nederland gaat niet voor niets in lockdown. Anderzijds denk ik dat een lockdown zoals voordien te zwaar is en dat gaan we gewoon niet meer kunnen dragen als land. Er is gewoon geen geld meer, we hebben geen Nederlandse maar een Griekse begroting en jij en ik en de kleine man gaat mogen betalen wat ze uitdelen aan de bedrijven.
Nu wat volgens mij wel gaat werken is cafés sluiten, discotheken sluiten, alle plaatsen sluiten waar veel mensen kort bij elkaar komen.. Bioscoop, theater, winkels hou die open maar afstand tussen bubbels.. Scholen daarentegen, dat is iets anders (ja dit gaat niemand graag horen maar die hebben wel deze golf gegenereerd, ze kunnen daar niet aan doen natuurlijk, dat is iets anders), zoveel mogelijk open houden maar maximaal inzetten op afstand houden.. Winkelstraat bezoeken, afspraak maken, idem voor shopping center... Een lockdown kan ook helpen maar dit kan je niet bij elke variant blijven doen. Ik weet dat daardoor opnieuw jeugd getroffen wordt maar voor hen is een dag ook 24hrs net zoals voor een dertiger 40er 50er of zelfs 80er..voor iedereen is een dag evenveel waard..
We zijn met veel te veel op deze wereldbol en die is zich ah wreken op wat wij allemaal aan het verknoeien zijn.

Tom
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

tom35 schreef: Nu wat volgens mij wel gaat werken is cafés sluiten, discotheken sluiten, alle plaatsen sluiten waar veel mensen kort bij elkaar komen.. Bioscoop, theater, winkels hou die open maar afstand tussen bubbels.. Scholen daarentegen, dat is iets anders (ja dit gaat niemand graag horen maar die hebben wel deze golf gegenereerd, ze kunnen daar niet aan doen natuurlijk, dat is iets anders), zoveel mogelijk open houden maar maximaal inzetten op afstand houden..
Je beschrijft hier eigenlijk onze aanpak van vorige winter. Die heeft onze cijfers nooit op een aanvaardbaar niveau gebracht, wel op een hoog plateau dat uiteindelijk door de komst van de Britse variant de 3de golf veroorzaakt heeft en dan tot de pauspaze (incl. schoolsluiting) geleid heeft. Scholen genereren nu eenmaal de meeste clusterbesmettingen, daar kan je niet vanuit.

Het grote probleem van deze "all work no play" aanpak is bovendien dat dat moeilijk vol te houden is, waardoor
- de druk voor versoepelingen altijd groot blijft, en men bij de kleinste verbetering van de cijfers daar weer over begint te zagen
- men, eenmaal er versoepeld wordt, gaat overcompenseren.
Bovendien kost het ons handenvol geld om de mensen van de sectoren die in tijdeloze werkloosheid zitten te vergoeden, en dan hebben we het nog niet over andere steunmaatregelen gehad.

We weten dus eigenlijk dat deze aanpak niet werkt, daarom dat de politici die boot ook hebben afgehouden (voorlopig toch, het kan nog komen natuurlijk).
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

glda19 schreef: Heb uitnodiging gekregen via douche
Beetje awkward dat ze daar langs komen maar wel proper :)
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

petrol242 schreef:Hoeveel wisten er dat het berichtsysteem gekoppeld was aan de informatie gekend bij de mutualiteit? Ze krijgen een bericht in hun eigen mailbox over een e-box bericht, maar de respons daar op is gebaseerd op gegevens van derden?
Tja, de mensen krijgen sowieso een brief.
Jij moet dat als burger niet weten ivm mutualiteiten. Zelfs al communiceerden ze dit, die database gaat niet dagelijks upgedate worden hoor... :-D
en eens de uitnodigingen verstuurd (digitaal/brief), ben je toch hopeloos te laat.

En nu meng je zelf 2 verschillende zaken:
- uitnodiging Zorg Vlaanderen (doclr) voor Vaccin. Dus die uitnodiging wordt gestuurd naar é-mail, geregistreerd bij mutualiteit.

- Dan heb je nog mail van burgerprofiel en/of e-ébox, om uw é-box te checken. (die krijg je als je 1 x registreerde op mijn burgerprofiel/é-box). Dus meesten hadden dit niet, en wss. nog altijd niet.

Vraag me af hoeveel er hun mutualiteit gaan verwittigd hebben na 1ste prikbeurt. En daarbij. mijn burgerprofiel is betrouwbaarder dan plots uw é-mailadres in te voeren bij mutualiteit.

Maar van mensen van wie Zorgnet Vlaanderen het émailadres kende, kregen ook een mail. (meestal 2 weken eerder)

veel +80'ers hadden geen é-mail.
Mijn +/- 80 jarige ouders 3 jaar terug bij hun mutualiteit ingelogd met hun é-id en dan émail van mijn vader ingevoerd bij beiden. Dus zij kregen los van de overheidssites een mail in de mailbox.
Ik kreeg 4 mails + brief.
Tja, liever dat dan te zagen dat je niet op de hoogte was.

Maar iedereen die belde, voerden we é-mailadres in + tel. Denk je dat bij volgende campagne dit verwerkt werd door Zorgnet Vl.? (da's gewoon achterhaalde database van mutualiteiten)?

Een een persoon gehad die uit Gemeente X belde omdat hij mail kreeg van afspraakbevestiging van identieke naamgenoot uit Gemeente Y, 65 km. verder.
ene was @telenetadres, andere was @gmail of zo.
Hoe komt dat? Bij zelfde mutualiteit en gegevens geswitcht?

Of dat mensen hun mutualiteit gaan verwittigen of online hun account bekijken. Da's allemaal véél te moeilijk voor die groep en kost energie. Is ook taak van hun kinderen vind ik, om ze hierin te begeleiden. Overheid moet toch niet alles doen. En deur aan deur gaan vragen of hun burgerprofiel geactiveerd is? Krijg je weer reacties van de 'bemoeienis van de overheid'.
Sommige doelgroepen bereik je gewoon niet.
Vriend en ex-collega van mij die zelfs geen Itsme wilt.

voor +65: Maar wel bleiten als bpost hun uitnodiging niet aflevert (kan altijd hé).
Ik zeg altijd. Betrouwbaarst is 1X inloggen op mijn burgerprofiel en uw é-mail invullen. Maar bij meeste 70+ is dat chinees.

Maar ik heb nu mensen die op pensioen gaan, die geen é-mailadres hebben. :-o Betekent dus dat ze 40 waren toen é-mail opkwam en geen é-mailadres aangemaakt hebben. Ik vraag me af, hoe doen die mensen dat in 2021 :eek: . Zonder é-mail.

Een PUK/Pincode die iedereen verondersteld wordt bij te houden hebben ze ook niet.
een computer en/of internet ook niet (mogelijkheid digitale sleutel ipv itsme).
En als ze dan eerst maanden antivaxer waren en plots het heilige water uitgevonden hadden, en dan vlug J&J namen november, dat ze 1 maand moeten wachten op een CST eer ze pint konden gaan pakken of verwachten dat ze zonder met iets in orde te zijn, een cst te krijgen als je daags nadien op reis wilt.
En dan zijn de overheid 'klootzakken'.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Tja, in heel de bevolking...
Ik doe regelmatig identiteitsdingen voor mijn moeder voor bank, vaccin, etc maar we moeten eerlijk zijn dat het er niet eenvoudiger op geworden is voor bepaalde groepen binnen diezelfde bevolking. Ik zou ze de kost niet willen geven die op hun regulier e-mailadres de melding krijgen dat er een e-box is binnen gekomen en dat negeren omdat het of in de spam terecht komt of omdat ze het niet vertrouwen of eender welke rede er niet op in gaan. Uiteindelijk wordt er dan een brief gestuurd, the old fashion way. Komt daarbij de nest aan platformen die ik al aanhaalde en je hebt verwarring troef.
De gemiddelde UB zal er wel mee overweg kunnen maar dat is natuurlijk niet iedereen.

satsurfer, je zit zelf aan de bron en dan maak je natuurlijk wel wat mee. En dat het soms absurd is, tja, maar veel mensen kan je het niet kwalijk nemen.

Wat betreft omicron vrezen een aantal veldonderzoekers dat het niet noodzakelijk is dat delta volledig zou weg geconcurreerd worden, maar dat beiden zich gaan manifesteren. Erger nog, de kans is er dan ook dat mensen met beide varianten tegelijk besmet kunnen geraken en dan zijn we niet aan de nief patatjes. We weten uit andere gevallen van respiratoire infecties dat dit steevast leidt tot een zwaarder klinisch verloop. In een PCR-test gaan zich dan op alle geteste genen een positief resultaat komen indien men een variant test doet natuurlijk. In België worden momenteel op 4 genstukken getest om omicron of delta te bepalen en die gaan dan alle 4 positief zijn. Op te volgen...
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

CCatalyst schreef:Scholen genereren nu eenmaal de meeste clusterbesmettingen, daar kan je niet vanuit.
Daar ben ik eerlijk gezegd niet meer zo zeker van...
Mijn dochter zit in zo'n school waar ze nu al weken klas na klas open en terug dicht smijten omdat er (een paar) besmettingen zijn.
Dat zijn allemaal broertjes of zusjes van...die die klassen dicht houden.

Is dat overal zo ? Geen flauw idee, maar hier valt het echt op dat het besmettingen zijn binnen gezinnen die die klassen toehouden, niet besmettingen tussen leerlingen onderling.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Interactie is er altijd in alle richtingen Iceke. Kinderen brengen het in het gezin. Het gezin is dan nog de beste container, ik spreek van ondervinding, en gezinsleden brengen het op het werk, op café, en terug in de school en terug... Het is geen éénrichtingsverkeer.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

petrol242 schreef:Tja, in heel de bevolking...
Ik doe regelmatig identiteitsdingen voor mijn moeder voor bank, vaccin, etc maar we moeten eerlijk zijn dat het er niet eenvoudiger op geworden is v.
da moogt gerust opentrekken en is een probleem, ik merk da zelfs bij mezelf en ik ben nog geen 80

bv
- chronisch ziek zijn betekent dat ge dan pas ontdekt hoeveel gezondheidsplatformen er zijn en op den duur weet ge niet meer waar wat staat. 1 grote soep
- hoeveel miljoenen europeanen veranderen neit eens van provider uit schrik om teveel zever met da e-mailadres te hebben? Ik snap da ook niet want mijn skynet bestaat na een jaar of 6 nog altijd (dacht dat het na 18 maand zou verdwijnen).
- fraude en phishing? ooit tegen ons ma gezegd om alles weg te gooien wa ze ni betrouwt, die is consequent hoor :) Kunnen itsme en al die e-boxen gehakt worden? emailadressen vervalsen ? vorig jaar op pano leerde ze dat fraudeurs telnrs kunnen vervalsen, kan dus per defintie ook met emailadressen :)

een kennis kocht een appartement, bij kbc kunt ge dus een rekening openen die compleet offline is. Kost wel en ge moet voor elke overschrijving een afspraak maken (bv voor de schijven as ge iets nieuw koopt) maar online is die onvindbaar. De reden? as ge het op ne computer kunt zien kunnen ze het pikken en terugbetalen doen banken toch niet

ja op papier en in theorie is alles makkelijk en poepsimpel, tot ge iets voor hebt
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

glda19 schreef: Maar geen bevestiging via mail
Dat heb je nu al 5 keer herhaald :-(
Niet belangrijk. Ga gewoon naar het vaccinatiecentrum, het enige wat ze nodig hebben, is jouw EID.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Er zijn inderdaad veel te veel van die platformen, opnieuw een bewijs van hoe fout de idiote opdeling in dit land is. 1 land, 1 platform/loket, zo doen ze het elders maar hier moeten het weer 7 platformen zijn die tegen elkaar in werken.

De adressen bij de ziekenfondsen halen was ook al geen goed idee. Die adressen kloppen vaker niet dan wel omdat mensen vaker van adres wisselen dan van onderbroek en hun eigen adres vaak niet eens juist opgeven. Anderen gebruiken dan weer een adres van iemand anders. De helft kent zijn wachtwoord niet meer en heeft geen toegang tot de berichten. Kortom hopeloos.
petrol242 schreef:
Dizzy schreef:maar wel tegelijk klagen dat men te traag ingrijpt, inconsequent zijn is een hobby blijkbaar
Nogmaals een schitterende leerrijke bijdrage van Dizzy. Vond jij het een tijd geleden ook niet pervers dat we gingen boosteren en de wereld nog zo goed als ongevaccineerd was? Heel consequent en dat voor een wereldkenner en wereldreiziger. Mooi zo...

Ondertussen zijn we drie weken kwijt gespeeld door maatregelen die echt wel werken niet in te voeren. Maar blijkbaar is een viroloog die eigenlijk een topambtenaar is in dienst van de overheid geloofwaardiger dan de mensen die hun kop in het labo steken. We gaan er ver mee komen.

In het VK dachten ze ook dat ze ongenaakbaar waren door hun vordering met de booster en kijk waar ze staan. Het was nochtans voorspeld door de onderzoekers in het veld.
Alé, de man van de wetenschap gaat nog maar eens zijn frustraties uiten en de man spelen ipv gewoon te argumenteren. Proficiat!

Uiteraard vond en vind ik nog altijd dat we iedereen een kans moeten geven op een vaccin omdat dit naast anderen ook voor onszelf positief is. Daar is niets aan veranderd en ik dacht dat jij ook van dat gedacht was. Ik ben dus consequent met dat idee.

Dat idee is echter ook gebonden aan de actualiteit en de wens om iedereen te kunnen vaccineren betekent NIET dat waar er wel vaccins zijn we deze niet zouden gebruiken omdat ze elders niet beschikbaar zijn. Dat lijkt me logisch. Dit soort excuses hoor je echter vaak als ontwijkingsmechanisme. Breng een whataboutisme naar voor om de maatregelen die je niet wenst tegen te werken. Leuke poging dus maar helaas.

Jammer ook dat je zelfs bij de wetenschappers een persoonlijke strijd gaat voeren tegen een favoriet doelwit. Nogmaals, politici beslissen finaal, wetenschappers hebben in het beste geval een adviserende rol, eentje die ze trouwens delen onder elkaar. Dat politici maar met 1 mening rekening zouden houden lijkt me op weinig gebaseerd. Ik denk wel dat als we telkens de adviezen hadden gevolgd ipv steeds er wat van proberen af te dingen, we er beter voor stonden.

Ik ken geen enkele persoon uit het VK die beweerde ongenaakbaar te zijn. Wel bewijst dat ook kordate invoer van maatregelen niet altijd het gewenste resultaat opleveren. Wat wel zeker is, is dat zonder boosters de situatie nog veel erger zou zijn. Kortom een bewijs dat zoveel mogelijk vaccineren nog altijd aangewezen is NAAST andere maatregelen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Kijk wat er aan het gebeuren is Dizzy, vooral in het VK waar ze al ver staan met die booster.
Booster gerust verder, maar verkoop het als overheid niet als hét wondermiddel om zich zo weg te steken en maatregelen die we niet graag hebben toch te moeten doorvoeren.
Wat er in Nederland gebeurt is heel moedig maar het zal ook niet veel kunnen veranderen vrees ik omdat we al van in het begin van de crisis met een heel afwezig Europa zitten en elk land maar doet wat het denkt goed te doen.
Ik vrees dat de booster weer terug een vals gevoel van veiligheid gaat geven. De verwachtingen zijn weer heel hoog opgedraaid. Maar ik maak mij al lang geen illusies meer. We gaan weer keihard getroffen worden. Noem mij maar een doemdenker, maar het ziet er echt niet goed uit maar de gemiddelde Vlaming ligt blijkbaar meer wakker van zijn kerstfeest en de pakjes die onder den boom moeten terecht komen..
Dizzy schreef:Kortom een bewijs dat zoveel mogelijk vaccineren nog altijd aangewezen is NAAST andere maatregelen.
Daar weten we nog niet veel over. Die patat moeten ze in het VK en Denemarken nog gaan krijgen. En heb je gelezen wat ik schreef over co-infectie? De booster pept tijdelijk de bestaande afweer op (zie mijn voorgaande bijdrage) opgewekt door de initiële vaccinatie en als we dan zien dat omicron daar vlotjes voorbij gaat zou ik daar toch heel hard mee oppassen om alle boontjes daarop in de wijk te leggen.
Het is gewoon een kwestie van prioriteiten stellen. Als je als overheid volop de booster promoot maar tegelijk toelaat dat het op de Meir over de koppen lopen is dan denk ik niet dat boosteren als 'NAAST andere maatregelen' beschouwd kan worden. Daar moeten we dan ook consequent in zijn, gezien je dat woord zo graag gebruikt en dat is helemaal niet.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

Inderdaad. De vraag is ook hoelang deze boosters beschermen tegen de omicron variant. Het is goed mogelijk dat de boosters van oktober in de rusthuizen tegen januari/februari al zo goed als uitgewerkt zijn (net wanneer de omicron tsunami er is).
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Dizzy schrijft ...Wat wel zeker is, is dat zonder boosters de situatie nog veel erger zou zijn. Kortom een bewijs dat...

Niks zeker, niks bewijs! Hooguit een veronderstelling, aanname of iets dergelijks...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Avenger 2.0 schreef:Inderdaad. De vraag is ook hoelang deze boosters beschermen tegen de omicron variant. Het is goed mogelijk dat de boosters van oktober in de rusthuizen tegen januari/februari al zo goed als uitgewerkt zijn (net wanneer de omicron tsunami er is).
De vraag is ook wat er gebeurt als we NIKS doen omdat we boosters verketteren en toch Kerst en Nieuwjaar willen vieren zoals we dat vroeger deden. Wat de Vlaming (blijkens enquetes in de kranten) van plan is. Zal die tsunami dan minder erg zijn ??
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Let's find out zou ik zo zeggen... In Olland alles toe en laat ze hier komen feesten. Binnen een paar weken weten we dan wel of die lockdown in Nederland überhaupt iets veranderd heeft aan de besmetting cijfers.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

iceke schreef:Let's find out zou ik zo zeggen... In Olland alles toe en laat ze hier komen feesten. Binnen een paar weken weten we dan wel of die lockdown in Nederland überhaupt iets veranderd heeft aan de besmetting cijfers.
Alvast een stijging in de verkoop in Antwerpen :lol:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

petrol242 schreef:Booster gerust verder, maar verkoop het als overheid niet als hét wondermiddel om zich zo weg te steken en maatregelen die we niet graag hebben toch te moeten doorvoeren.
Waarom overdrijf je zo met de vaccins? Ik zie hier niemand anders dan jij de booster een "wondermiddel" noemen. Je mag me gerust posts tonen waar iemand dat doet. Je overdrijft gewoon om daarna te kunnen zeggen, zie je wel dat het niet was wat eigenlijk alleen jij beweerde.

Ik geef je wel gelijk wat de maatregelen betreft. Die moeten de vaccinatie aanvullen en mogen streng zijn.

Dat ieder land zijn eigen koers vaart is een teken dat niemand weet wat de beste manier is. Men probeert het probleem zo goed mogelijk te managen met zo weinig mogelijk verlies maar vaak is dat contraproductief. Een vaccin neemt niet iedereen en regels worden niet door iedereen gerespecteerd. Deze crisis toont daarmee aan dat de macht van een overheid beperkt is. In landen met andere regimes kan men meer permitteren maar willen we dat dan?

De Vlaming is niet zoveel anders dan de Fransman, de Nederlander of de Pool, ze zijn deze zever al veel langer beu. Logisch dat men verlangt naar wat normaliteit. Die normaliteit zal waarschijnlijk zijn dat we moeten leren leven met dit virus. Niemand kijkt daar naar uit en politici die dit durven vertellen heb ik nog niet veel gezien. Politici die vertellen dat ze redelijk machteloos zijn en dat we grotendeels zelf onze plan moeten trekken ook niet. Dan rest er enkel damage control tot we naast de vaccins betere wapens hebben en mensen grotere resistentie ontwikkelen, liefst voor het virus zichzelf aanpast.
petrol242 schreef:De booster pept tijdelijk de bestaande afweer op (zie mijn voorgaande bijdrage) opgewekt door de initiële vaccinatie en als we dan zien dat omicron daar vlotjes voorbij gaat zou ik daar toch heel hard mee oppassen om alle boontjes daarop in de wijk te leggen.
Het is gewoon een kwestie van prioriteiten stellen. Als je als overheid volop de booster promoot maar tegelijk toelaat dat het op de Meir over de koppen lopen is dan denk ik niet dat boosteren als 'NAAST andere maatregelen' beschouwd kan worden. Daar moeten we dan ook consequent in zijn, gezien je dat woord zo graag gebruikt en dat is helemaal niet.
Tja, als ik het logisch blijf bekijken dan merk ik toch wel dat zonder booster of zonder aanvankelijke vaccinatie de situatie niet beter maar eerder met aan zeker grenzende waarschijnlijkheid een pak slechter zou zijn. Ja, de vaccins en de boosters zijn niet perfect, maar ze zijn en blijven veel perfecter dan geen vaccinatie. Ik blijf bij het EN EN verhaal en daarbij vormen vaccins een basis en de andere factoren een even belangrijke aanvulling.

Zoals iemand het vandaag samenvat komt het op dit neer:
Je opzettelijk laten besmetten blijft weliswaar een slecht idee. “Een boosterprik is nog altijd veiliger dan Covid-19 krijgen, zeker voor wie risico loopt op ernstige ziekte, zoals 70-plussers, mensen met diabetes of met een verzwakt immuunsysteem”, zegt Gregory Poland, directeur van Mayo Clinic’s Vaccine Research Group.

Poland raadt dan ook een volledige vaccinatie mét boosterprik aan. In het beste geval word je dan niet besmet, een scenario dat gevolgd wordt door het tweede beste, waarbij je ondanks de boostervaccinatie toch nog Covid-19 oploopt, maar enkel milde of geen symptomen vertoont.

Het slechtste scenario is om niet volledig gevaccineerd te zijn en zo ernstige ziekte of zelfs overlijden te riskeren na een infectie.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”