Proximus decoder achter router

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
pietje666
Starter Plus
Starter Plus

Beste,

Ik heb onlangs een nieuwe router gekocht, had hiervoor een archer c7 v2 met ddwrt op met daarop een aantal scripts & vpn server (zodat ik aan mijn camera kan van buitenaf etc). Echter doordat die router met ddwrt nogal instabiele wifi heeft dacht ik waarom koop ik geen router met ingebouwde VPN zodat ik niet meer met ddwrt moet werken en ik dus minder tijd moet steken in het proberen op te lossen van wifi issues.

Ik heb dan een Asus RT-AX88U gekocht in de hoop daar dan out of the box een vpn server op te draaien. Dat bleek ijdele hoop, want vpn server werkt enkel als hij aangesloten is op Wan poort :bang: . Nu was ik nooit van plan om mijn router via Wan aan te sluiten want ik had graag van overal in mijn netwerk aan al mijn devices geraakt.

Momenteel is mijn setup dan ook als volgt.

Configuratie 1
192.168.1.1 BBOX3 met DHCP aan. Subnet 255.255.255.0
192.168.1.50 ASUS RT-AX88U verbonden via cat6 utp naar zijn LAN poort, Ingesteld als Acces point gateway ingesteld op 192.168.1.1, DNS ingesteld op 8.8.8.8. (Door de acces point instelling staat dhcp & firewall etc automatisch af)
decoder verbonden via cat6 utp aan ASUS RT-AX88U

Het probleem nu is, de decoder werkt wel. Echter krijg ik om de x aantal minuten een storingsbeeld van een halve second beeld blijft even hangen en flikkeringen... De Asus router is aangesloten op zijn Lan poort en niet op zijn Wan poort in deze configuratie. Als ik hem aansluit op zijn Wan poort krijg ik geen beeld. (playback van opgenomen content geeft geen issues)

Nu heb ik ook een andere configuratie geprobeerd waarbij de router ingesteld staat onder Wireless router mode
met gelijkaardige settings

Configuratie 2
192.168.1.1 BBOX3 met DHCP aan. Subnet 255.255.255.0
192.168.1.50 ASUS RT-AX88U verbonden via cat6 utp naar zijn LAN poort, DHCP disabled, DHCP server ingesteld op 192.168.1.1, DNS ingesteld op 8.8.8.8. Firewall af
decoder verbonden via cat6 utp aan ASUS RT-AX88U

Nu als ik de decoder opstart dan krijg ik even beeld, dan hangt het beeld vast met een melding van geen connectiviteit of iets in die trend. En dan na een minuut ofzo begint het beeld weer te spelen en kan ik verder kijken of er niets aan de hand is. Als ik dan van zender verander krijg ik soms hetzelfde verhaal en soms niet...

Iemand een idee wat er hier aan de hand is en hoe ik dat kan oplossen? Met mijn vorige router acher c7 met ddwrt gaf de decoder geen enkel probleem (ook aangesloten op lan poort dhcp server af etc).
Untitled Diagram.jpg
(59.62 KiB) Nog niet gedownload
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 17 keer
Provider

De titel van de topic is misleidend (decoder achter "router").
Voor zover ik je begrijp wil je de Asus als "access point" gebruiken, niet als router ...

Als je uitgaat van de RT-AX88U in fabrieksinstellingen moet je:
  • verbind één PC/laptop met een LAN poort van de Asus.
  • open de webinterface (192.168.1.1), en volg de wizzard in verband met admin paswoord instellen enz ..
  • In het hoofdmenu, ga dan naar "Administration" > Operation Mode, en kies voor Acess Point (AP) mode
  • Bij LAN Settings, kies dan voor een automatisch IP adres, of een manueel IP adres
  • in geval manueel, kies een IP adres buiten de DHCP range van de B-Box, vb: 192.168.1.150 (192.168.1.50 is een slecht idee).
  • DNS server mag je laten staan op 192.168.1.1 (8.8.8.8 is hier zinloos) of automatisch.
  • Zet nu nog uw wireless settings goed (gezien één netwerk met B-box kan je best de SSID/pasw van de B-box overnemen).
  • verbind nu de WAN poort van ASUS met de B-Box3.
Last but not least: activeer IGMP Snooping.
Dat is noodzakelijk om de multicast traffiek (IPTV) in goede banen te leiden.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 17 keer
Provider

pietje666 schreef:Ik heb dan een Asus RT-AX88U gekocht in de hoop daar dan out of the box een vpn server op te draaien. Dat bleek ijdele hoop, want vpn server werkt enkel als hij aangesloten is op Wan poort :bang: . Nu was ik nooit van plan om mijn router via Wan aan te sluiten want ik had graag van overal in mijn netwerk aan al mijn devices geraakt.
In AP mode mag de WAN woort gebruikt worden: alle poorten zitten in één netwerk.

Geen idee of de ingebouwde VPN server werkt in AP mode ...
In AP mode is de Asus gewoon een "IP Client", en indien VPN werkt moet je natuurlijk de nodige poorten vanop de B-Box naar de Asus openen...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
pietje666
Starter Plus
Starter Plus

philippe_d schreef:Als je uitgaat van de RT-AX88U in fabrieksinstellingen moet je:
verbind één PC/laptop met een LAN poort van de Asus.
open de webinterface (192.168.1.1), en volg de wizzard in verband met admin paswoord instellen enz ..
In het hoofdmenu, ga dan naar "Administration" > Operation Mode, en kies voor Acess Point (AP) mode
Bij LAN Settings, kies dan voor een automatisch IP adres, of een manueel IP adres
in geval manueel, kies een IP adres buiten de DHCP range van de B-Box, vb: 192.168.1.150 (192.168.1.50 is een slecht idee).
DNS server mag je laten staan op 192.168.1.1 (8.8.8.8 is hier zinloos) of automatisch.
Zet nu nog uw wireless settings goed (gezien één netwerk met B-box kan je best de SSID/pasw van de B-box overnemen).
verbind nu de WAN poort van ASUS met de B-Box3.
Last but not least: activeer IGMP Snooping.
Dat is noodzakelijk om de multicast traffiek (IPTV) in goede banen te leiden.
Heb in de proximus router 192.168.1.50 ingesteld als static ip voor de router dus komt goed. SSIDS hou ik bewust gescheiden zodat ik zeker ben op welke router ik zit en zelf kan kiezen en er niet automatisch geswitched wordt.

Die IGM snooping heb ik reeds achter gezocht maar vindt dat enkel bij wireless settings wat naar mijn mening dan niet te maken heeft met het lan netwerk?

Heb hem trouwens nu verbonden op LAN met de poorten 6, 7, 8, 9 en nu werkt alles wel naar behoren. Met de poorten 1, 2, 3, 4 heb ik issues met de haperingen. Geen idee wat daar aan de hand is.

Via Wan aansluiten krijg ik geen beeld door... Had hiervoor ook reeds gedacht dat op AP mode via WAN aansluiten hetzelfde ging doen als via LAN. Eenderhoe, vpn wordt niet ondersteund in AP mode anyway. Heb reeds een vpn opgezet op een raspberry pi als alternatief
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”