Wellicht gaat een mod dit moeten moven naar een apart topic
.
stevenvs schreef:1) Hamilton had ook al 2X een bandenwissel kunnen doen maar heeft het niet gedaan -> Zeer domme move van Mercedes.
Zo simpel was het helaas niet. Verstappen zat kort genoeg achter Hamilton aan dat Hamilton zijn P1 ging verliezen als hij zou pitten en Verstappen (nog) niet. Zeker op het einde zat Mercedes eigenlijk muurvast, omdat ze ook niet wisten of er überhaupt nog geraced ging worden. Je wil niet gaan pitten, en Verstappen zien doorrijden en daardoor op P2 liggen en achter de SC moeten finishen en zo je WK vergooien.
Op dat vlak zat Verstappen eigenlijk in een zetel. En je hoorde na de crash en het feit dat Verstappen daarbij direct binnenkwam voor nieuwe banden, al de ontreddering bij Hamilton dat hij besefte dat de race ging hervat worden met Verstappen vlak achter hem op verse rubbers, en hij gewoon screwed was. Dat was nog vóór de controverse van puntje 2.
stevenvs schreef:2) Het regelement van de safetycar is voor iedereen hetzelfde.
Het probleem was niet zozeer de SC, maar het beperkt aantal ronden dat nog resteerde. Volgens de strikte regels, ging de race eigenlijk moeten uitgereden worden achter de SC, waarvan alle teams in het verleden al eens waren dat ze dat absoluut niet willen. Dus Masi nam nu 2 beslissingen die voor de hele polemiek zorgen : a) hij liet slechts de wagens tussen Hamilton en Verstappen ontdubbelen, omdat er anders teveel tijd zou verloren gaan, en b) hij liet de SC ook al direct binnenkomen zodat er nog 1 laatste ronde kon gereden worden, terwijl het reglement zegt dat de SC dan binnenkomt op het einde van de
volgende ronde. Hij had natuurlijk ook gewoon de race tóch achter de SC kunnen laten eindigen, en dan had Hamilton ahw het WK op een presenteerblad gekregen, wat overigens niet onverdiend zou zijn gezien hij tot voor de crash van Latifi ook al zo goed als zeker was van de overwinning. Met de beslissing die hij nu nam, moest Verstappen ook nog altijd voorbij Hamilton, wat uiteindelijk wel verbazend gemakkelijk bleek.
Als semi-neutrale toeschouwer vond ik het een geweldig seizoen moet een onwaarschijnlijke ontknoping. Ook de vorige race was er al een vol consternatie, maar die uiteindelijk wel voor torenhoge spanning en emotie zorgde. En iedereen (blijkbaar ook Toto Wolff) vindt Verstappen de terechte wereldkampioen ondanks die onterechte overwinning in Abu Dhabi. De enige smet was, zoals je zelf aanhaalt, eerder het nogal inconsistent optreden van de wedstrijdleiding dat toch voor een grote zweem van partijdigheid zorgde (maar ook ahw direct van tafel geveegd door hoe de laatste race eindigde).