Micro klinkt « hol » met wireless headset, met wired ok

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
koswo
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 38
Lid geworden op: 08 mar 2005, 11:19
Locatie: Landen
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Hallo,

Ik heb een simpel wired (USB) headsetje van Plantronics dat prima werkt in Teams en Skype calls. Gezien het vele thuiswerk had ik graag overgestapt op een draadloos model. Ik heb er ondertussen al 3 uitgetest: de Microsoft Modern Wireless Headset, de Jabra Evolve2 65 en de Razer Barracuda X. Probleem: bij alle 3 klink ik aan de andere kant van de lijn « hol » (alsof ik « op toilet » zit of « in een kerk »). Bij het wired model van Plantronics is dat niet het geval. Via Teams gaat het iets beter (ik denk owv betere noise cancelling). De minst slechte van de 3 is de Razer (ik denk omdat die een langere microfoonarm heeft en/of omdat er een schuimkussentje op het uiteinde van de micro zit. Ik vind eigenlijk nergens een instelling in Windows die dit probleem oplost.

Hebben jullie weet van een manier om dit op te lossen? De ruimte waarin in werk is eigenlijk een stuk van de hall die gescheiden is dmv een glazen schuifdeur. Veel glas dus en niet optimaal voor geluid, begrijp ik, maar de wired headset heeft er ook geen problemen mee…

Alvast bedankt voor jullie feedback!
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ik bel al meer dan een jaar draadloos met de HyperX Cloud Flight S, niemand heeft ooit een opmerking gemaakt.
(bereik: +/- 10m real life, binnen).

Sinds kort een Corsair Void Elite RGB Wireless Gaming Headset bijgekocht (afstandsonderwijs, etc...).
Het geluid van de microfoon kan je zelf beoordelen in deze video:
Gebruikersavatar
OpThaCop
Pro Member
Pro Member
Berichten: 380
Lid geworden op: 28 mar 2006, 23:33
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 13 keer

Heb je een mogelijkheid om de ruimte akoestisch te behandelen? Een paar panelen aan de muur hangen en/of het plafond?
Deze kan je eventueel doe-het-zelf maken.
Vloer kan je ook behandelen door bv tapijt te leggen.
Op je desk kan je ook vanal zetten, wat de geluidsabsorptie en -reflectie ten goede komt.
Mijn vermoeden is dat het een heel lege ruimte is, en dan galmt alles natuurlijk.

Het schuimkussentje op je microfoon zal zeker helpen. Je kan eventueel schuimkussentjes maken of bestellen voor een van je wireless microfoons (met boom-arm).
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Hier al jaren een Jabra Evolve 65, het is alsof je naast mekaar staat te praten.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Kan het zijn dat als de headsets (mic + headphone veronderstel ik) Bluetooth gebruiken en het geluid ook over de headset gaat, Windows een slechtere kwaliteit (codec voor hands-free) neemt?
De ruimte gaan behandelen is inderdaad al verregaand voor wat thuiswerk en een hal zijnde :-D
koswo
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 38
Lid geworden op: 08 mar 2005, 11:19
Locatie: Landen
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

NuKeM schreef:Kan het zijn dat als de headsets (mic + headphone veronderstel ik) Bluetooth gebruiken en het geluid ook over de headset gaat, Windows een slechtere kwaliteit (codec voor hands-free) neemt?
De ruimte gaan behandelen is inderdaad al verregaand voor wat thuiswerk en een hal zijnde :-D
Ze zijn niet via Bluetooth verbonden maar via een USB dongle…
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

En die dongle die verbindt de headset dan met ...
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

NuKeM schreef:Windows een slechtere kwaliteit (codec voor hands-free) neemt?
Heb dat probleem met een headset gehad (denk sony) waarbij je tussen 2 devices kon kiezen.
De versie met *headset* in de naam en dus logischer om te gebruiken gebruiken was heel slecht, zonder 'headset' wel beter.

(geluid zelf was dan ook wel slecht)
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1457
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
Bedankt: 98 keer
Contacteer:

Gebruik je Windows? Ik heb een tijdje geleden ook last gehad met wat audio inputs die heel hard vervormd werden, het ging dan wel over line-level audio maar misschien dat het hier ook een oplossing geeft.
Ik heb zelf geen Windows meer om screenshots te maken, maar ik vond het bij de audio-instellingen (het oude menu, niet in de nieuwe settings) en daar bij de inputs iets van audio processing uitschakelen. Volgens mij was het in de 'spatial audio' tab in dit scherm:
Afbeelding
Als het wired wel goed werkte zou ik het zeker ergens in de drivers, codecs, ... zoeken in plaats van ineens je ruimte te beginnen verbouwen. Je zou draadloos toch redelijk dicht bij het resultaat van de wired versies moeten geraken denk ik.

Edit: ik heb het hier enkel met Bluetooth headset geprobeerd destijds, maar meen me te herinneren dat er inderdaad vaak op een heel oude codec wordt overgeschakeld wanneer de microfoon wordt ingeschakeld. Ik dacht gelezen te hebben dat AAC binnenkort ook wel in Windows ondersteund zou worden (misschien is dit al in Windows 11?), dat zou daar een hoop moeten schelen en dat aparte audio device met 'Headset' in de naam weghalen.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”