Aangezien het weer de tijd is van ecocheques eens aan het kijken voor een goed draagbaar fietsachterlicht.
Moet draagbaar zijn, te gebruiken op meerdere fietsen. usb laden of gewone batterijen maakt me niet zoveel uit.
Uiteraard goede kwaliteit, gemakkelijk te bevestigen en terug af te nemen en vooral bijzonder goed achterlicht geven.
Suggesties dus welkom.
Had mijn oog laten vallen op Leyzne met die alert stop functie maar lees in testen dat die bijzonder veel vergen van de batterij en al snel leeg zijn.
Nog een weetje dat ik tegen kwam : blijkbaar mag je in België maar 2 lichten hebben op een fiets met 2 wielen: 1 voor - 1 achter. Dat wil dus zeggen dat iemand met een normaal achterlicht maar ook een helm met achteraan zo'n rood ledje al in overtreding zou zijn ...
fietsverlichting - achterlicht
-
- Elite Poster
- Berichten: 1308
- Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
- Locatie: Arendonk
- Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
- Bedankt: 69 keer
https://economie.fgov.be/nl/themas/kwal ... erlichting
Helemaal onderaan, daar geven ze zelf tips voor extra verlichting. Dus meer dan 2 zal wel mogen.
Dat zou ook ingaan tegen het idee om zo goed mogelijk gezien te worden.
Ik heb niet zo'n goede ervaring met verwijderbare lichtjes. Je kan ze vergeten, iemand kan ze er makkelijk afhalen. Onderweg kan je ze kwijt raken.
Ik heb een waterdicht battery pack besteld om onder het zadel te bevestigen met een riempje. Daar laat ik de 2 kabeltjes naar lopen (van het voor- en achterlicht). Het pack geeft 12v. De lampjes die ik besteld heb zijn geschikt voor voltages tussen 6v en 48v als ik me niet vergis (bedoeld voor op een elektrische fiets te monteren). 25 euro voor de lampjes, en 15 euro voor de battery packs. En dan nog een hoop batterijen (18650) Alles voor 2 fietsen besteld. Niet de goedkoopste oplossing, maar veiligheid...
Helemaal onderaan, daar geven ze zelf tips voor extra verlichting. Dus meer dan 2 zal wel mogen.
Dat zou ook ingaan tegen het idee om zo goed mogelijk gezien te worden.
Ik heb niet zo'n goede ervaring met verwijderbare lichtjes. Je kan ze vergeten, iemand kan ze er makkelijk afhalen. Onderweg kan je ze kwijt raken.
Ik heb een waterdicht battery pack besteld om onder het zadel te bevestigen met een riempje. Daar laat ik de 2 kabeltjes naar lopen (van het voor- en achterlicht). Het pack geeft 12v. De lampjes die ik besteld heb zijn geschikt voor voltages tussen 6v en 48v als ik me niet vergis (bedoeld voor op een elektrische fiets te monteren). 25 euro voor de lampjes, en 15 euro voor de battery packs. En dan nog een hoop batterijen (18650) Alles voor 2 fietsen besteld. Niet de goedkoopste oplossing, maar veiligheid...
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
- Belgissschenaap
- Pro Member
- Berichten: 352
- Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 50 keer
Ik kan lezyne zeker aanraden als merk. In 2019 gekocht en ze gaan nog steeds sterk.
USB laadstuk is wel wat basic en beweegt een klein beetje. Ik laad ze gewoon op aan een USB verlengkabel zodat dat stukje geen gewicht moet dragen.
https://www.bol.com/nl/nl/p/lezyne-micr ... 081146476/
Heb deze toenmalig gekocht en ik fiets langs oude spoorwegen met geen straatverlichting waar wild leeft. Verlicht alles zeer mooi. Gaat lang genoeg mee, nog nooit echt zonder batterij gestaan.
Richt je licht wel laag genoeg, voor tegenliggers niet te verblinden
Voor de remlicht functie:
Ik denk dat dit uiterst onnodig is. Als fietser is het eenvoudig om je intentie duidelijk te maken met de handen en lichaamstaal. Het zal mogelijks te snel activeren en dan achterliggers hinderen. Bijvoorbeeld op een route met veel kleine tempoverschillen en mogelijks oneffen fietspaden.
Maar ik spreek niet uit ervaring, maar is gewoon de reden waarom die functie mij niet zou interesseren.
USB laadstuk is wel wat basic en beweegt een klein beetje. Ik laad ze gewoon op aan een USB verlengkabel zodat dat stukje geen gewicht moet dragen.
https://www.bol.com/nl/nl/p/lezyne-micr ... 081146476/
Heb deze toenmalig gekocht en ik fiets langs oude spoorwegen met geen straatverlichting waar wild leeft. Verlicht alles zeer mooi. Gaat lang genoeg mee, nog nooit echt zonder batterij gestaan.
Richt je licht wel laag genoeg, voor tegenliggers niet te verblinden
Voor de remlicht functie:
Ik denk dat dit uiterst onnodig is. Als fietser is het eenvoudig om je intentie duidelijk te maken met de handen en lichaamstaal. Het zal mogelijks te snel activeren en dan achterliggers hinderen. Bijvoorbeeld op een route met veel kleine tempoverschillen en mogelijks oneffen fietspaden.
Maar ik spreek niet uit ervaring, maar is gewoon de reden waarom die functie mij niet zou interesseren.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Ik had 2 Lezyne strips gekocht, héél hoge zelfontlading.
Als je die een tijdje niet gebruikt, is zowat de helft van de batterij leeg.
In die mate dat ik de lamp niet 5 keer (5 dagen) gedurende 10 minuten kon gebruiken per week.
Toen is de lamp richting containerpark gegaan, onbruikbaar.
Deze achterlichten vind ik veel beter: CATEYE TL-AU630. Werkt met AA batterijen, dus nooit gezever met een batterij die dood is.
Maar met uw ecocheques kan je er niets mee: ik kan die nergens vinden, behalve op eBay.
Als je die een tijdje niet gebruikt, is zowat de helft van de batterij leeg.
In die mate dat ik de lamp niet 5 keer (5 dagen) gedurende 10 minuten kon gebruiken per week.
Toen is de lamp richting containerpark gegaan, onbruikbaar.
Deze achterlichten vind ik veel beter: CATEYE TL-AU630. Werkt met AA batterijen, dus nooit gezever met een batterij die dood is.
Maar met uw ecocheques kan je er niets mee: ik kan die nergens vinden, behalve op eBay.
- Fallschirmjaeger
- Premium Member
- Berichten: 724
- Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
- Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
- Bedankt: 90 keer
Het argument van gemakkelijk afhalen is net een groot voordeel van verwijderbare lichten.ygeffens schreef:
Ik heb niet zo'n goede ervaring met verwijderbare lichtjes. Je kan ze vergeten, iemand kan ze er makkelijk afhalen. Onderweg kan je ze kwijt raken.
Toen mijn fiets de hele dag aan het station stond, hebben ze vaker mijn achterlicht losgevezen en gestolen. Zeer plezant als ge dan ‘s avonds gedaan hebt met werken.
-
- Starter Plus
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 19 mei 2020, 10:01
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 3 keer
Ik gebruik al een hele tijd een Lezyne Zycto achterlicht voor woon-werkverkeer op mijn koersfiets. Lange batterijduur, micro-usb aansluiting, makkelijk te bevestigen en te verwijderen van je zadelpen, goede zichtbaarheid (ook langs opzij).
Wat misschien ook interessant is om te bekijken, zo van die achterlichten die rode lijnen op de grond projecteren. Automobilisten zijn dan geneigd om je meer ruimte te geven. De Lezyne Laser Drive is er zo eentje, maar ook andere merken of Chinezen hebben die optie.
Wat misschien ook interessant is om te bekijken, zo van die achterlichten die rode lijnen op de grond projecteren. Automobilisten zijn dan geneigd om je meer ruimte te geven. De Lezyne Laser Drive is er zo eentje, maar ook andere merken of Chinezen hebben die optie.
-
- Pro Member
- Berichten: 374
- Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 15 keer
Ik heb een goedkoop achterlicht op de plaats van de reflector en dat wordt nooit gestolen op het station. Losse lampjes helaas wel. Mijn vrouw haar fiets staat elke nacht en hele dagen op het station (tweede fiets op het station waar ze werkt) en daar is ook alles afgehaald. Zelfs versleten snelbinders.Fallschirmjaeger schreef:
Het argument van gemakkelijk afhalen is net een groot voordeel van verwijderbare lichten.
Toen mijn fiets de hele dag aan het station stond, hebben ze vaker mijn achterlicht losgevezen en gestolen. Zeer plezant als ge dan ‘s avonds gedaan hebt met werken.
Ik heb nu magnetische lampjes (zonder batterij) geprobeerd, maar dat is troep. Het geeft te weinig tot geen licht.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1841
- Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
- Bedankt: 143 keer
- Contacteer:
Bedankt voor de reacties. Wat dat reglement betreft, heb zelf eens de wegcode opgezocht en lees nergens een strikte beperking op het aantal. Dat zal dus een kwakkelbericht geweest zijn op die website. Lichten achteraan moeten uiteraard steeds rood zijn, vooraan wit of geel.
Ja, ik vind dat wel gaaf. Maar wat te duur bij Lezyne. Ik vraag me wel af of er geen automobilisten zijn die dan speciaal nog wat dichter gaan rijden ...h1ttent1t schreef:Wat misschien ook interessant is om te bekijken, zo van die achterlichten die rode lijnen op de grond projecteren. Automobilisten zijn dan geneigd om je meer ruimte te geven. De Lezyne Laser Drive is er zo eentje, maar ook andere merken of Chinezen hebben die optie.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
- Belgissschenaap
- Pro Member
- Berichten: 352
- Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 50 keer
Dat kan idd de kostelijke kant op gaan.
Maar we zijn eigenlijk een belangrijke vraag gepasseerd:
Is het om te zien als fietser of om Gezien te worden als fietser?
Om te zien ga je inderdaad wat duurder moeten, want lumens en goed gefocust licht kosten meer.
Om gezien te worden volstaat eigenlijk elk licht. Je kan dan een knipper functie gebruiken voor nog meer zichtbaarheid.
Ik verkies zacht pinken tot pulserend. Te snel pinken vind ik verblindend.
Maar we zijn eigenlijk een belangrijke vraag gepasseerd:
Is het om te zien als fietser of om Gezien te worden als fietser?
Om te zien ga je inderdaad wat duurder moeten, want lumens en goed gefocust licht kosten meer.
Om gezien te worden volstaat eigenlijk elk licht. Je kan dan een knipper functie gebruiken voor nog meer zichtbaarheid.
Ik verkies zacht pinken tot pulserend. Te snel pinken vind ik verblindend.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1841
- Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
- Bedankt: 143 keer
- Contacteer:
gaat om achterlicht he, gezien worden dus achteraan. Op mijn stads- en plooifiets heb ik vooraan een vast licht dat voldoet.
Dat moet dus niet zo helder zijn als een voorlicht maar toch helder genoeg om duidelijk opgemerkt te worden.
Dat moet dus niet zo helder zijn als een voorlicht maar toch helder genoeg om duidelijk opgemerkt te worden.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
-
- Elite Poster
- Berichten: 1170
- Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
- Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
- Bedankt: 67 keer
Als je een fancy achterlicht wil.
https://www.garmin.com/nl-BE/p/698001
Werd besproken in Tech45 podcast.
https://www.tech45.eu/549-f-was-die-oven-leeg/
https://www.garmin.com/nl-BE/p/698001
Werd besproken in Tech45 podcast.
https://www.tech45.eu/549-f-was-die-oven-leeg/
-
- Elite Poster
- Berichten: 1749
- Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 140 keer
Effe ter info(mocht je ooit in Nederland fietsen).fredo66 schreef: Nog een weetje dat ik tegen kwam : blijkbaar mag je in België maar 2 lichten hebben op een fiets met 2 wielen: 1 voor - 1 achter. Dat wil dus zeggen dat iemand met een normaal achterlicht maar ook een helm met achteraan zo'n rood ledje al in overtreding zou zijn ...
Das de Nederlandse wetgeving(die een stuk strenger is dan de Belgische). Daar moet je je inderdaad beperken tot 1 voor- en achterlicht(niet-kipperend).
In België is er geen maximum of beperking op het knipperen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5424
- Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
- Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
- Bedankt: 313 keer
https://www.trekbikes.com/be/nl_BE/fiet ... t/p/23999/
deze nog besteld voor 3,26€ all-in - cashbackxl.
zeer goede achterlichtjes.
juist afdekking rubber oplaadpunt minder ok, maar oplosbaar.
https://a.aliexpress.com/_mOoAj56
deze nog besteld voor 3,26€ all-in - cashbackxl.
zeer goede achterlichtjes.
juist afdekking rubber oplaadpunt minder ok, maar oplosbaar.
https://a.aliexpress.com/_mOoAj56