Na jaren tegenstribbelen heb ik me intussen overgegeven aan het Google imperium.
Ik denk niet dat zij the Dark Side zijn. En de kern van hun ecosysteem blijft ook wel stabiel.
Hier intussen een Google One 2Tb abo en alles op Google Pixels. Ook wat Chromebooks die draaien bij de ouders.
Van die 2Tb gebruik ik misschien 300Gb, maar Google One laat toe kwistig te delen met de familie, dus kids en ouders profiteren mee. Dat maakt het schappelijk.
En voor mezelf heb ik m'n bewaarmodel aangepast.
Documenten staan in de Google Cloud. Met cloudsync gaan die naar de Synology. Fotoalbums staan in de Google cloud.
Foto's en Video in origineel formaat op de Synology. De Google albums hou ik in originele versie nog bij in een output map, want nadeel van Google Photos is wel dat je heel veel data (plaatsen, gezichten, commentaren) kan toevoegen binnen het ecosysteem van Google, maar dat je die data bij het terug uitpakken van Google naar lokale omgeving nooit meer meekrijgt. Voor je het weet ben je serieus locked in, en dat willen we niet.
De Synology draait een backup naar Jottacloud.
Ik moet zeggen dat Google One op de opslagruimte na nogal mager is qua voordelen.
Met het 2Tb krijg je ook een Google VPN bij die vrij naadloos werkt op de Pixels. Ik heb een Wireguard VPN draaien, die Google VPN voegt weinig toe voor mij. En dedicated support... veel tekst en uitleg,maar het is ook maar wat het is. Dat is echt voor de huis- tuin- en keukenvragen "hoe moet ik dit doen?". Als je een serieuze vraag stelt geven ze een link door: "Leest dit eens...".
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)