Beste meneer/mevrouw,
Met dit bericht brengen we je op de hoogte van de vervolgstappen naar aanleiding van het faillissement van de Vlaamse Energieleverancier. Vanuit de Provincie hebben we samen met verschillende energieleveranciers intensief de mogelijkheden tot een collectieve overstap onderzocht. Door de huidige, onstabiele situatie op de energiemarkt hebben we van de energieleveranciers geen afdoende voorstel ontvangen.
We kiezen daarom voor
maximaal advies en begeleiding bij de overstap naar een individueel contract.
Hoe stap je over naar een nieuw contract?
• Om de hoge energietarieven van noodleverancier Fluvius te vermijden, raden we je aan om vóór 6 januari 2022
over te stappen naar een andere elektriciteits-/aardgasleverancier. Ben je ondertussen reeds overgestapt, dan hoef je uiteraard niets meer te doen. Je kan aan je nieuwe leverancier vragen je contract met terugwerkende kracht te laten ingaan vanaf de dag van het faillissement. Je zal dan geen vergoeding moeten betalen aan de noodleverancier Fluvius, maar stapt meteen over op het contract met jouw nieuwe leverancier. Opgelet, niet elke leverancier gaat op deze vraag in.
• Via de
V-Test van de
VREG (Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt) kan je een onafhankelijke, neutrale
prijsvergelijkingstest doen voor aardgas en/of elektriciteit en een contract afsluiten die voor jou op dit moment het meest gunstig is.
• Voor vragen en
telefonische begeleiding kan je terecht bij het gratis nummer 0800 60 601 of per e-mail naar
[email protected]. We vragen je begrip voor mogelijks oplopende wachttijden.
• De Oost-Vlaamse steden en gemeenten staan klaar om je adequaat te adviseren en te
begeleiden bij het afsluiten van een nieuw contract.
• Ook bij het
provinciaal infoloket kan je terecht: Provinciaal Administratief Centrum het Zuid, Woodrow Wilsonplein 2, 9000 Gent. Dit loket is iedere werkdag open van 9 tot 12 uur en van 13 tot 16.30 uur. Bijkomend is het loket geopend op zaterdag 18 december van 9 tot 12 uur en van 13 tot 16 uur.
Wat met de financiële opvolging van je oude contract?
• Indien je maandelijkse betalingen aan de Vlaamse Energieleverancier via
domiciliëring verliepen, dan raden we je aan die zo snel mogelijk stop te zetten. Bovendien voorziet de Wet ter bescherming van de consument het recht om tot 8 weken na inning van de domiciliëring het bedrag terug te vorderen. Dit verloopt via je eigen bank. Meer info vind je op de website van
Febelfin.
• Indien de Vlaamse Energieleverancier je nog geld verschuldigd is, kan je een aangifte van schuldvordering doen via
regsol.be. Dit kan tot 7 december 2022.
Met vriendelijke groet,
Riet Gillis
Gedeputeerde bevoegd voor energie
Provincie Oost-Vlaanderen