Shelly 1L
Beste forumleden,
Sinds enkele maanden ben ik met Home assistant aan het prullen. Leuk speelgoed allemaal.
Ik heb ondertussen al enkele schakelaars, stopcontacten, lampen, badkamerventilator en deurbel voorzien van een Shelly 1 PM.
Bij 1 lichtpunt stoot ik jammer genoeg op een probleempje.
Situatie:
De volgende lamp " https://www.hornbach.nl/shop/EGLO-Hangl ... tikel.html "
is via een enkelpolige schakelaar voorzien van stroom. Ik heb dus geen Neuter langs het stopcontact lopen. Ik heb dus de Shelly 1L gebruikt achter de schakelaar met het schema zonder neuter. Op zich eenvoudig te schakelen.
In de lamp zitten 3 LED lampen van 8W = 24W in totaal.
De shelly 1L heeft minstens 20W Load van de lampen nodig om te werken, dus in principe is dit genoeg.
Het resultaat is echter dat de lampen wel branden, maar erg weinig. De Shelly krijgt volgens mij niet genoeg stroom om te werken.
Gebruik ik een ouderwetse lamp van 60 W, dan werkt alles prima. De schakelaar werkt en de Shelly werkt.
Wat mij doet vermoeden dat alles wel goed is geschakeld, maar gebruik ik de LED lampen, dan gaat het niet.
Schema: No neutral wiring
https://eye-vision.homeip.net/wp-conten ... lly-1L.jpg
Volgende stap was om de Shelly bypass te gebruiken. Deze dient ervoor om de Shelly van voldoende stroom te voorzien, indien de load van de lampen onder te 20 Watt bedraagt. In mijn geval is dit niet zo (24w), maar toch heb ik het maar geprobeerd echter zonder resultaat.
Op volgende website vond ik dan de informatie dat, indien lampen parallel geschakeld zijn, je per lamp een bypass zou moeten gebruiken.
https://www.ecobright.be/led-dimmer-afd ... bilisator/
Op een andere site las ik dan dat je niet meer dan 1 Shelly bypass mag gebruiken, omdat dan je Shelly stuk zou gaan.
Ik moet het nog wel fysiek checken, maar ik heb een vermoeden dat de drie lampen inderdaad parallel aan de stroomdraad zijn geschakeld en dat het daarom niet werkt. Als 1 lamp stuk gaat, branden de andere nog steeds.
Heeft iemand enig ervaring met deze situatie of enig idee of het inderdaad op die manier op te lossen is door 3 bypassen te gebruiken ipv 1?
Een andere optie is dat de led lampen van slechte kwaliteit zijn en daarom niet werken met de Shelly 1L.
Graag jullie idee hierover voor ik het probeer en de Shelly in rook op opgaat.
Sinds enkele maanden ben ik met Home assistant aan het prullen. Leuk speelgoed allemaal.
Ik heb ondertussen al enkele schakelaars, stopcontacten, lampen, badkamerventilator en deurbel voorzien van een Shelly 1 PM.
Bij 1 lichtpunt stoot ik jammer genoeg op een probleempje.
Situatie:
De volgende lamp " https://www.hornbach.nl/shop/EGLO-Hangl ... tikel.html "
is via een enkelpolige schakelaar voorzien van stroom. Ik heb dus geen Neuter langs het stopcontact lopen. Ik heb dus de Shelly 1L gebruikt achter de schakelaar met het schema zonder neuter. Op zich eenvoudig te schakelen.
In de lamp zitten 3 LED lampen van 8W = 24W in totaal.
De shelly 1L heeft minstens 20W Load van de lampen nodig om te werken, dus in principe is dit genoeg.
Het resultaat is echter dat de lampen wel branden, maar erg weinig. De Shelly krijgt volgens mij niet genoeg stroom om te werken.
Gebruik ik een ouderwetse lamp van 60 W, dan werkt alles prima. De schakelaar werkt en de Shelly werkt.
Wat mij doet vermoeden dat alles wel goed is geschakeld, maar gebruik ik de LED lampen, dan gaat het niet.
Schema: No neutral wiring
https://eye-vision.homeip.net/wp-conten ... lly-1L.jpg
Volgende stap was om de Shelly bypass te gebruiken. Deze dient ervoor om de Shelly van voldoende stroom te voorzien, indien de load van de lampen onder te 20 Watt bedraagt. In mijn geval is dit niet zo (24w), maar toch heb ik het maar geprobeerd echter zonder resultaat.
Op volgende website vond ik dan de informatie dat, indien lampen parallel geschakeld zijn, je per lamp een bypass zou moeten gebruiken.
https://www.ecobright.be/led-dimmer-afd ... bilisator/
Op een andere site las ik dan dat je niet meer dan 1 Shelly bypass mag gebruiken, omdat dan je Shelly stuk zou gaan.
Ik moet het nog wel fysiek checken, maar ik heb een vermoeden dat de drie lampen inderdaad parallel aan de stroomdraad zijn geschakeld en dat het daarom niet werkt. Als 1 lamp stuk gaat, branden de andere nog steeds.
Heeft iemand enig ervaring met deze situatie of enig idee of het inderdaad op die manier op te lossen is door 3 bypassen te gebruiken ipv 1?
Een andere optie is dat de led lampen van slechte kwaliteit zijn en daarom niet werken met de Shelly 1L.
Graag jullie idee hierover voor ik het probeer en de Shelly in rook op opgaat.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2006
- Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 64 keer
Lampen zijn zeker parallel aangesloten. Je hebt die bypass toch zeker parallel over een lamp gezet hé en niet in serie? Die site die je vermeldt toont ook geen bypass maar een stabilisator. Een bypass zou in principe genoeg moeten zijn.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Berichten: 5339
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Die bypass is een 'gegarandeerde load' voor je shelly, meerdere bypasses zorgen alleen maar voor meer verloren verbruik.
Wat het minimumverbruik betreft zit je op het randje, en het is niet gezegd dat je lampen ook echt verbruiken wat erop staat.
Maar meten is weten uiteraard.
J.
Wat het minimumverbruik betreft zit je op het randje, en het is niet gezegd dat je lampen ook echt verbruiken wat erop staat.
Maar meten is weten uiteraard.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Berichten: 1218
- Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
- Locatie: Pelt
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 56 keer
Ook opnieuw calibreren als je het type load verandert !
- Dafke
- Elite Poster
- Berichten: 2755
- Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
- Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
- Bedankt: 142 keer
- Contacteer:
Mag ik even inpikken?
Ik heb een shelly 2.5 gekocht om de rolluik van onze slaapkamer, als test, slim te maken.
Echter snap ik niet hoe deze aan te sluiten spijtig genoeg.
Ik zie wel diagrammen, maar krijg het niet vertaald op mijn situatie, aangezien ik hier een extra lus heb?
Het is een normale niko rolluikschakelaar.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik heb een shelly 2.5 gekocht om de rolluik van onze slaapkamer, als test, slim te maken.
Echter snap ik niet hoe deze aan te sluiten spijtig genoeg.
Ik zie wel diagrammen, maar krijg het niet vertaald op mijn situatie, aangezien ik hier een extra lus heb?
Het is een normale niko rolluikschakelaar.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Bedankt voor jullie snelle reactie.
Ik ben redelijk zeker dat ik inderdaad de bypass parallel heb aangesloten. Ik gebruik ook gewoon de bypass van Shelly zelf en geen ander merk. In principe zou het dus moeten werken.
Ik ben me ervan bewust dat het verbruik van de lampen mogelijk niet overeenstemt met het reële verbruik. Met de Shelly 1PM had ik het kunnen meten , maar gezien geen neuter aan de schakelaar, kon ik hem niet gebruiken. In principe zou de bypass ervoor moeten zorgen dat de Shelly 1L wel werkt, maar helaas. Voorlopig lijkt de bypass er niet voor te zorgen dat de Shelly voldoende stroom heeft.
Ik ben redelijk zeker dat ik inderdaad de bypass parallel heb aangesloten. Ik gebruik ook gewoon de bypass van Shelly zelf en geen ander merk. In principe zou het dus moeten werken.
Ik ben me ervan bewust dat het verbruik van de lampen mogelijk niet overeenstemt met het reële verbruik. Met de Shelly 1PM had ik het kunnen meten , maar gezien geen neuter aan de schakelaar, kon ik hem niet gebruiken. In principe zou de bypass ervoor moeten zorgen dat de Shelly 1L wel werkt, maar helaas. Voorlopig lijkt de bypass er niet voor te zorgen dat de Shelly voldoende stroom heeft.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1279
- Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 101 keer
Die extra lus doet normaal niets, en is normaliter zelfs overbodig.Dafke schreef:Mag ik even inpikken?
Ik heb een shelly 2.5 gekocht om de rolluik van onze slaapkamer, als test, slim te maken.
Echter snap ik niet hoe deze aan te sluiten spijtig genoeg.
Ik zie wel diagrammen, maar krijg het niet vertaald op mijn situatie, aangezien ik hier een extra lus heb?
Het is een normale niko rolluikschakelaar.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2006
- Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 64 keer
Is het niet mogelijk om die shelly ipv in de muur achter de schakelaar om die in de armatuur van de lampen ergens weg te steken?conda schreef:Voorlopig lijkt de bypass er niet voor te zorgen dat de Shelly voldoende stroom heeft.
Op zich past de Shelly ook in de armatuur en zou ik hem daar kunnen wegsteken, maar dan mis ik de fasedraad, die dan weer enkel bij de schakelaar passeert.
Er is misschien nog een kans dat ik het aan de praat krijg op een andere manier. Er loopt bij de schakelaar en aan de lamp nog een aardingsdraad, die niets ligt te doen.
Als er een eenvoudige manier is om te testen of die draad dezelfde is, die bij de schakelaar passeert en ook aan de lamp uit komt, dan zou ik deze als neuter kunnen gebruiken en dan is de bypass in principe zelfs niet meer nodig. Weet iemand een manier waarop ik eenvoudig kan testen of deze draad dezelfde is? Qua kleurcode zou het geheel dan niet helemaal kloppen, maar die draad hangt er niets te doen op beide punten. Ik weet alleen niet of het dezelfde draad is. Als ik dit kan testen, dan kan ik wellicht verder. Als die draad dezelfde zou blijken te zijn, dan kan ik in principe verder zonder bypass. Het is een beetje een long shot, want ik zou verwachten dat de aarding terug naar de kast gaat of mijn aardingspunt. En dan ben ik natuurlijk wel wat aan het foefelen, maar het zou wel werken.
@ Blaatpraat: Ik heb hetzelfde idee nog op mijn lijstje staan. Zou ook nog rolluiken willen automatiseren via de Shelly 2.5, maar ben nog niet zo ver. Eerst de lampen, want moet nog elektriciteit naar mijn rolluikkasten trekken.
Wellicht ben je dit soort van schema's zelf ook al tegen gekomen, maar soms kan het helpen als het visueel getekend is en niet een technische tekening om te begrijpen hoe het in elkaar zit.
Ik begrijp ook je terughoudendheid, daarom post ik hier ook het obstakel dat ik tegenkom met de Shelly 1L, want ik ben ook niet van plan om de boel in rook te laten opgaan.
Er is misschien nog een kans dat ik het aan de praat krijg op een andere manier. Er loopt bij de schakelaar en aan de lamp nog een aardingsdraad, die niets ligt te doen.
Als er een eenvoudige manier is om te testen of die draad dezelfde is, die bij de schakelaar passeert en ook aan de lamp uit komt, dan zou ik deze als neuter kunnen gebruiken en dan is de bypass in principe zelfs niet meer nodig. Weet iemand een manier waarop ik eenvoudig kan testen of deze draad dezelfde is? Qua kleurcode zou het geheel dan niet helemaal kloppen, maar die draad hangt er niets te doen op beide punten. Ik weet alleen niet of het dezelfde draad is. Als ik dit kan testen, dan kan ik wellicht verder. Als die draad dezelfde zou blijken te zijn, dan kan ik in principe verder zonder bypass. Het is een beetje een long shot, want ik zou verwachten dat de aarding terug naar de kast gaat of mijn aardingspunt. En dan ben ik natuurlijk wel wat aan het foefelen, maar het zou wel werken.
@ Blaatpraat: Ik heb hetzelfde idee nog op mijn lijstje staan. Zou ook nog rolluiken willen automatiseren via de Shelly 2.5, maar ben nog niet zo ver. Eerst de lampen, want moet nog elektriciteit naar mijn rolluikkasten trekken.
Wellicht ben je dit soort van schema's zelf ook al tegen gekomen, maar soms kan het helpen als het visueel getekend is en niet een technische tekening om te begrijpen hoe het in elkaar zit.
Ik begrijp ook je terughoudendheid, daarom post ik hier ook het obstakel dat ik tegenkom met de Shelly 1L, want ik ben ook niet van plan om de boel in rook te laten opgaan.
- honda4life
- Elite Poster
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Die is zeker wel nodig.blaatpraat schreef:Die extra lus doet normaal niets, en is normaliter zelfs overbodig.Dafke schreef:Mag ik even inpikken?
Ik heb een shelly 2.5 gekocht om de rolluik van onze slaapkamer, als test, slim te maken.
Echter snap ik niet hoe deze aan te sluiten spijtig genoeg.
Ik zie wel diagrammen, maar krijg het niet vertaald op mijn situatie, aangezien ik hier een extra lus heb?
Het is een normale niko rolluikschakelaar.
Één schakelaar is aan/uit, de andere is omhoog/omlaag.
Zonder aan/uit kan je nooit halverwege stoppen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Neem niet mijn woord voor waarheid, want ik heb het nog niet getest in de praktijk.
De Shelly 2.5 gebruikt het ene kanaal om je rolluik naar boven te laten gaan en het andere kanaal in de andere richting.
Beetje wetende hoe die Shelly's werken denk ik dat je het zou kunnen proberen met een dubbele drukknop schakelaar.
Eentje voor naar boven, de andere voor naar beneden en de tweede keer drukken is stop.
Het is een idee, maar niet getest uiteraard, dus neem het met een korreltje zout. Ik ben zeker niet de expert ter zake, anders had ik zelf ook niet moeten posten.
De Shelly 2.5 gebruikt het ene kanaal om je rolluik naar boven te laten gaan en het andere kanaal in de andere richting.
Beetje wetende hoe die Shelly's werken denk ik dat je het zou kunnen proberen met een dubbele drukknop schakelaar.
Eentje voor naar boven, de andere voor naar beneden en de tweede keer drukken is stop.
Het is een idee, maar niet getest uiteraard, dus neem het met een korreltje zout. Ik ben zeker niet de expert ter zake, anders had ik zelf ook niet moeten posten.
- honda4life
- Elite Poster
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Ik heb voor 2 motoren een Sonoff Pro 4ch gebruikt met Tasmota firmware ter informatie
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- Dafke
- Elite Poster
- Berichten: 2755
- Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
- Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
- Bedankt: 142 keer
- Contacteer:
Ok ik dacht ook wel dat die nodig washonda4life schreef:Die is zeker wel nodig.blaatpraat schreef:Die extra lus doet normaal niets, en is normaliter zelfs overbodig.Dafke schreef:Mag ik even inpikken?
Ik heb een shelly 2.5 gekocht om de rolluik van onze slaapkamer, als test, slim te maken.
Echter snap ik niet hoe deze aan te sluiten spijtig genoeg.
Ik zie wel diagrammen, maar krijg het niet vertaald op mijn situatie, aangezien ik hier een extra lus heb?
Het is een normale niko rolluikschakelaar.
Één schakelaar is aan/uit, de andere is omhoog/omlaag.
Zonder aan/uit kan je nooit halverwege stoppen.
Maar..
Het lost mijn probleem niet op [emoji102]
Jij bent niet in staat om een visuele tekening te maken?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
- Elite Poster
- Berichten: 2006
- Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 64 keer
Bij mij werkt het op deze manier. Een dubbele drukknop verbonden aan een Shelly 2.5. Als je een tweede maal duwt op een knop stopt de motor met draaien.conda schreef:Neem niet mijn woord voor waarheid, want ik heb het nog niet getest in de praktijk.
De Shelly 2.5 gebruikt het ene kanaal om je rolluik naar boven te laten gaan en het andere kanaal in de andere richting.
Beetje wetende hoe die Shelly's werken denk ik dat je het zou kunnen proberen met een dubbele drukknop schakelaar.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Berichten: 5339
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Dafke schreef:Jij bent niet in staat om een visuele tekening te maken?
Een tekening misschien wel, maar visueel ....
sorry kon het niet laten.
Volgens mij is dat brugje bij jou gewoon de voeding die doorgelust is, of zie ik het verkeerd ?
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Bedankt om dit alvast even te bevestigen. Ik dacht namelijk het ook op die manier te doen in de praktijk, maar leuk dat je kan bevestigen dat het ook werkt, gezien ik dat momenteel nog moet uitwerken hier in huis.lithion schreef:Bij mij werkt het op deze manier. Een dubbele drukknop verbonden aan een Shelly 2.5. Als je een tweede maal duwt op een knop stopt de motor met draaien.conda schreef:Neem niet mijn woord voor waarheid, want ik heb het nog niet getest in de praktijk.
De Shelly 2.5 gebruikt het ene kanaal om je rolluik naar boven te laten gaan en het andere kanaal in de andere richting.
Beetje wetende hoe die Shelly's werken denk ik dat je het zou kunnen proberen met een dubbele drukknop schakelaar.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1279
- Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 101 keer
Nee hoor: je hebt een fase, en 2 draden richting de motor.honda4life schreef:Die is zeker wel nodig.blaatpraat schreef:Die extra lus doet normaal niets, en is normaliter zelfs overbodig.Dafke schreef:Mag ik even inpikken?
Ik heb een shelly 2.5 gekocht om de rolluik van onze slaapkamer, als test, slim te maken.
Echter snap ik niet hoe deze aan te sluiten spijtig genoeg.
Ik zie wel diagrammen, maar krijg het niet vertaald op mijn situatie, aangezien ik hier een extra lus heb?
Het is een normale niko rolluikschakelaar.
Één schakelaar is aan/uit, de andere is omhoog/omlaag.
Zonder aan/uit kan je nooit halverwege stoppen.
Op de foto zie je ook mooi een "L" en een pijltje staan, maar bij de lus staat er niets.
Schema is dan ook als volgt:
Maar zeg mij gerust als ik fout ben: hoe werkt die lus dan, en waarom zou je dat niet intern in de schakelaar opnemen dan?
- honda4life
- Elite Poster
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Volgens mij is dat niet meer dan praktisch en de goedkoopste oplossing voor Niko, een enkelpolige schakelaar en een wisselschakelaar in een behuizing van een dubbele schakelaar...blaatpraat schreef:Nee hoor: je hebt een fase, en 2 draden richting de motor.honda4life schreef:Die is zeker wel nodig.blaatpraat schreef:Die extra lus doet normaal niets, en is normaliter zelfs overbodig.Dafke schreef:Mag ik even inpikken?
Ik heb een shelly 2.5 gekocht om de rolluik van onze slaapkamer, als test, slim te maken.
Echter snap ik niet hoe deze aan te sluiten spijtig genoeg.
Ik zie wel diagrammen, maar krijg het niet vertaald op mijn situatie, aangezien ik hier een extra lus heb?
Het is een normale niko rolluikschakelaar.
Één schakelaar is aan/uit, de andere is omhoog/omlaag.
Zonder aan/uit kan je nooit halverwege stoppen.
Op de foto zie je ook mooi een "L" en een pijltje staan, maar bij de lus staat er niets.
Schema is dan ook als volgt:
Maar zeg mij gerust als ik fout ben: hoe werkt die lus dan, en waarom zou je dat niet intern in de schakelaar opnemen dan?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Member
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 11 aug 2014, 13:33
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 12 keer
Ik was ook van mening dat die lus niet nodig was, maar het is lang geleden dat ik zo'n schakelaars nog heb aangesloten. Zet je zekering uit, haal de lus weg, zet je zekering aan en probeer je rolluik te bedienen Je motor hier mee stuk maken is onmogelijk, in het slechtste geval werkt er niets doordat de lus nodig was.Dafke schreef:Zeker van?
Dat ik hier niet de motor van mijn rolluik smoke als ik die ertussenuit haal
- Dafke
- Elite Poster
- Berichten: 2755
- Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
- Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
- Bedankt: 142 keer
- Contacteer:
Soms moet ik het niet zo ver zoeken..
Buurman heeft exact zelfde opstelling, ook met lus.
Die gaat morgenavond eens langskomen
Dan weet ik er meer over te vertellen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Buurman heeft exact zelfde opstelling, ook met lus.
Die gaat morgenavond eens langskomen
Dan weet ik er meer over te vertellen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
- Dafke
- Elite Poster
- Berichten: 2755
- Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
- Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
- Bedankt: 142 keer
- Contacteer:
En het spel werkt. Die lus is voor doorgeven stroom, al weet ik er de details niet van
Maar belangrijk is dat hij dit op 5 min gefixxed had, en dan was het aan mij om alles te connecten etc.. Wat ook erg vlot ging!
Nu is het beetje spelen met de settings en juiste scheduling vinden. En de kids hun shelly bestellen, installeren en dan het moeilijkste: wegwerken in de pot..
Maar belangrijk is dat hij dit op 5 min gefixxed had, en dan was het aan mij om alles te connecten etc.. Wat ook erg vlot ging!
Nu is het beetje spelen met de settings en juiste scheduling vinden. En de kids hun shelly bestellen, installeren en dan het moeilijkste: wegwerken in de pot..
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Berichten: 5339
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Dat zei ik toch...Dafke schreef: Die lus is voor doorgeven stroom, al weet ik er de details niet van ..
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Premium Member
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 01 dec 2011, 20:01
- Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
- Bedankt: 25 keer
Heb me ook eens gewaagd aan een Shelly 1L.
Ik heb dit aangesloten zoals op de foto die ik op internet vond
Dus uiterst rechts sluit ik de 230 volt aan die aan de schakeldoos toekomt (getest).
Shelly 1L wordt herkend in de app, en ik kan hem in of uitschakelen (ik hoor de click), maar ik krijg geen voltage op SW1-SX als hij open staat (ook niet als hij dicht is, maar dat lijkt me normaal).
Ziet deze newb iets over het hoofd, of werkt de Shelly niet?
Geen idee of dit belangrijk is: de schakelaar gaat naar een 30W spot.
Ik heb dit aangesloten zoals op de foto die ik op internet vond
Dus uiterst rechts sluit ik de 230 volt aan die aan de schakeldoos toekomt (getest).
Shelly 1L wordt herkend in de app, en ik kan hem in of uitschakelen (ik hoor de click), maar ik krijg geen voltage op SW1-SX als hij open staat (ook niet als hij dicht is, maar dat lijkt me normaal).
Ziet deze newb iets over het hoofd, of werkt de Shelly niet?
Geen idee of dit belangrijk is: de schakelaar gaat naar een 30W spot.
- Dafke
- Elite Poster
- Berichten: 2755
- Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
- Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
- Bedankt: 142 keer
- Contacteer:
Ik heb er ondertussen 4..
De derde had hetzelfde issue wat jij hier beschrijft. Soms hielp dan even duwen en trekken aan de kabel, maar toch maar nieuwe besteld en werkte direct.
Dus ze kunnen idd niet 100% werkend aankomen.
De derde had hetzelfde issue wat jij hier beschrijft. Soms hielp dan even duwen en trekken aan de kabel, maar toch maar nieuwe besteld en werkte direct.
Dus ze kunnen idd niet 100% werkend aankomen.
-
- Premium Member
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 01 dec 2011, 20:01
- Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
- Bedankt: 25 keer
1) Je moet dus wel degelijk voltage krijgen, zelfs als er niets aanhangt (van minimum 20 Watt zoals in hun handleiding staat)?Dafke schreef:Ik heb er ondertussen 4..
De derde had hetzelfde issue wat jij hier beschrijft. Soms hielp dan even duwen en trekken aan de kabel, maar toch maar nieuwe besteld en werkte direct.
Dus ze kunnen idd niet 100% werkend aankomen.
2) In dit geval kom ik bij de volgende vraag, enkel uit interesse: Enig idee waarom er dan in de handleiding staat dat er minimum 20W moet aanhangen (zonder de overbrugging), hij geeft toch gewoon zijn 220V?
-
- Elite Poster
- Berichten: 944
- Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 62 keer
Werkt hier ook zo. Heb er 2 voor 2 rolluiken. Wel niet om met te lachen om dat in 1 zo een inbouwpotje te krijgen. Dat is een absurde nest van draden.conda schreef:Bedankt om dit alvast even te bevestigen. Ik dacht namelijk het ook op die manier te doen in de praktijk, maar leuk dat je kan bevestigen dat het ook werkt, gezien ik dat momenteel nog moet uitwerken hier in huis.lithion schreef:Bij mij werkt het op deze manier. Een dubbele drukknop verbonden aan een Shelly 2.5. Als je een tweede maal duwt op een knop stopt de motor met draaien.conda schreef:Neem niet mijn woord voor waarheid, want ik heb het nog niet getest in de praktijk.
De Shelly 2.5 gebruikt het ene kanaal om je rolluik naar boven te laten gaan en het andere kanaal in de andere richting.
Beetje wetende hoe die Shelly's werken denk ik dat je het zou kunnen proberen met een dubbele drukknop schakelaar.
Ik was eens aan het kijken naar de Shelly dimmer 2. Ik onze badkamer hebben wij dimbare LEDs zitten die gewoon aan/uit gaan met een dubbelpolige schakelaar momenteel (geen dimfunctie). Weet er iemand of je dubbelpolige schakelaar en de Shelly dimmer op een of andere manier kan integreren met elkaar?
Het zou tof zijn moest ik kunnen instellen dat in de nacht die spots niet volle bak licht geven maar wel op 50% ofzo.
-
- Premium Member
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 01 dec 2011, 20:01
- Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
- Bedankt: 25 keer
AfAX schreef:Heb me ook eens gewaagd aan een Shelly 1L.
Ik heb dit aangesloten zoals op de foto die ik op internet vond
Dus uiterst rechts sluit ik de 230 volt aan die aan de schakeldoos toekomt (getest).
Shelly 1L wordt herkend in de app, en ik kan hem in of uitschakelen (ik hoor de click), maar ik krijg geen voltage op SW1-SX als hij open staat (ook niet als hij dicht is, maar dat lijkt me normaal).
Ziet deze newb iets over het hoofd, of werkt de Shelly niet?
Geen idee of dit belangrijk is: de schakelaar gaat naar een 30W spot.
Ik moet dit even recht zetten, want voortgaand op het ontbreken van reacties op deze entry zijn er waarschijnlijk niet veel leden die iets weten over onze Shelby 1L en als je er op dezelfde basis aan begint als ik, komt het niet goed.
Rechts mag dus geen 230 toekomen op de L en O, enkel op de L. De O moet echter naar de ene kant van de lamp, de 2e stroomdraad van de 230V naar de andere kant van de lamp.
Op de schakelaar is GEEN stroom, enkel SX en SW1 gaan naar boven- en onderaan de schakelaar.
Nu heb ik dit gedaan, maar de 30W led spot flikkert steeds aan-uit met dezelfde interval van 0,25 seconden of zo. Evenzeer als de schakelaar in de Shelby app aan staat als als hij af staat, de spot blijft pinken. Mss heeft een verkeerde koppeling ervoor gezorgd dat er intern iets verkeerd gegaan is, of anders is een 30W spot misschien niet straf genoeg. Ik heb ook de schakelaar van de shelby afgekoppeld, ook dan knippert hij zowel bij aan- als afstand.
-
- Plus Member
- Berichten: 162
- Lid geworden op: 08 aug 2011, 17:09
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 7 keer
-
- Premium Member
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 01 dec 2011, 20:01
- Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
- Bedankt: 25 keer
Heb een bureaulamp met een 60W gloeilamp aangesloten en die gaf niets.
De schakelaar van de bureaulamp stond wel degelijk aan. Er zat wel degelijk 220V op de draad naar de ene draad van de lamp en de draad naar de L op Shelly. De O van de Shelly ging naar de 2e draad van de lamp. Geen switch aangesloten op SX en SW1 tijdens de test.
Als ik De Shelly in de app aanschakel hoor ik een click maar geen licht.
Heb de burealamp nadien getest in een stopcontact en die werkt ook zoals het hoort. Met mijn beperkte kennis van electrische installaties zegt mijn logica wel dat er waarschijnlijk iets niet klopt.
De N draad passeert achter de schakelaar zonder onderroken te zijn. Ik durf deze dus niet doorknippen omdat er verschillende schakelaars zijn naar andere lichtpunten. Dit is mss een optie die ik moet proberen als ik een vervanging ontvangen heb van de Shelly.
De schakelaar van de bureaulamp stond wel degelijk aan. Er zat wel degelijk 220V op de draad naar de ene draad van de lamp en de draad naar de L op Shelly. De O van de Shelly ging naar de 2e draad van de lamp. Geen switch aangesloten op SX en SW1 tijdens de test.
Als ik De Shelly in de app aanschakel hoor ik een click maar geen licht.
Heb de burealamp nadien getest in een stopcontact en die werkt ook zoals het hoort. Met mijn beperkte kennis van electrische installaties zegt mijn logica wel dat er waarschijnlijk iets niet klopt.
De N draad passeert achter de schakelaar zonder onderroken te zijn. Ik durf deze dus niet doorknippen omdat er verschillende schakelaars zijn naar andere lichtpunten. Dit is mss een optie die ik moet proberen als ik een vervanging ontvangen heb van de Shelly.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2006
- Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 64 keer
Ik zou die toch voor zekerheid testen door een gewone kabel met stekker aan die shelly te hangen en een lamp. Ik weet dat die dingen soms heel moeilijk doen als er geen N wordt aangesloten. Je kan ook eens spanning meten tussen L en O als Shelly output is ingeschakeld. Dat zou bijna 0 moeten zijn.
Ik denk wel dat die N draad gewoon met de L meeloopt naar de lamp en niet naar andere schakelaars.
PS: had je die draden niet erg ver gestript?
Ik denk wel dat die N draad gewoon met de L meeloopt naar de lamp en niet naar andere schakelaars.
PS: had je die draden niet erg ver gestript?
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Berichten: 5339
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Dit aansluitschema staat toch netjes in de handleiding:
https://shelly.cloud/documents/user_guide/shelly_1l.pdf
De handleidingen zijn niet super maar dit staat er toch gewoon in.
J.
https://shelly.cloud/documents/user_guide/shelly_1l.pdf
De handleidingen zijn niet super maar dit staat er toch gewoon in.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Premium Member
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 01 dec 2011, 20:01
- Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
- Bedankt: 25 keer
Die foto hierboven is niet van mij, die is van internet. Zo ver strip ik niet .lithion schreef:Ik weet dat die dingen soms heel moeilijk doen als er geen N wordt aangesloten. Je kan ook eens spanning meten tussen L en O als Shelly output is ingeschakeld. Dat zou bijna 0 moeten zijn.
PS: had je die draden niet erg ver gestript?
Heb dus de N gebruikt nu.
Dus de blauwe 220V naar de N op Shelly EN naar de lamp
De rode 220V naar Shelly L
Shelly O naar de andere kant van de lamp
Als de Shelly aanclickt (via de app, of door het kortsluiten van SX en SW1) krijg ik een bepaalde weerstand maar geen licht (zie foto hierbij, gemeten op 'X1K Ohm' )
https://ibb.co/MnbyDBW
En voor Joe De Mannen, inderdaad er zit een handleiding bij, maar in het begin was dit helemaal niet duidelijk voor mij. Na uren opzoeken, hulp hier en staren is dit intussen wel at veranderd (allé dat denk ik toch . 'k Had bvb gelezen dat een N een connectie met de aarde had, was er dus van uitgegaan dat dit de aarding is. kleurencode van de draden die ik als eerste opgezocht had op internet was ook niet de Belgische. Dan sta je als beginner wel snel te kijken zoals een koe naar een stoomtrein en denk je initieel dat het plannetje absoluut niet klopt. Dat laatste had jij gelukkig weerlegd zodat ik het met argusogen bestudeerd en opgevolgd heb .
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Berichten: 5339
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
8KOhm is veel, tussen welke pennen meet je ? en wanneer ? met lamp, zonder lamp ?
Het kan bijna niet kloppen, vermits je weerstand meet zonder spanning, maar je spanning nodig hebt om de shelly te doen werken.
Je hebt aangesloten volgens het rechtse schema, klopt ?
Tussen L en N moet je dan 230V AC meten, altijd.
Tussen N en O alleen als de schakelaar actief is (en dat hangt af van de programmatie)
J.
Het kan bijna niet kloppen, vermits je weerstand meet zonder spanning, maar je spanning nodig hebt om de shelly te doen werken.
Je hebt aangesloten volgens het rechtse schema, klopt ?
Tussen L en N moet je dan 230V AC meten, altijd.
Tussen N en O alleen als de schakelaar actief is (en dat hangt af van de programmatie)
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Premium Member
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 01 dec 2011, 20:01
- Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
- Bedankt: 25 keer
Dat was tss N en O, als de schakelaar aanstond, het blauwe rondje rond de on-button in de app oplichtte dus. En idd geen 230 v zoals verwacht.
Ik stuur hem dit weekend terug en bestel een andere. Mss is een Shelly 1 beter dan een 1L ?
Ik stuur hem dit weekend terug en bestel een andere. Mss is een Shelly 1 beter dan een 1L ?
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Berichten: 5339
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Van het internet:
J.The main difference between the two shellys are:
Shelly 1L: No neutral required
Power on the device and control your light, fan, or other appliances only by Live wire, no neutral required to be connected to the device.
Shelly 1:
Higher load (16 A), and dry contacts (the switched relay is independent from the supply current).
For switching lights on and off, the shelly 1 is best in most of the cases.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Premium Member
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 01 dec 2011, 20:01
- Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
- Bedankt: 25 keer
De gratis vervanging werkt nu.Joe de Mannen schreef:Van het internet:
For switching lights on and off, the shelly 1 is best in most of the cases.
J.
Had overwogen om de 1 te nemen, maar die is een paar mm dikker.
Verbruikt wel maar <0.4 tov <1W.
Werkt ook met Hey Google, en met Alexa na wat vechten met de skill ook. Smartthings geen probleem.
Dafke schreef:En het spel werkt. Die lus is voor doorgeven stroom, al weet ik er de details niet van
Maar belangrijk is dat hij dit op 5 min gefixxed had, en dan was het aan mij om alles te connecten etc.. Wat ook erg vlot ging!
Nu is het beetje spelen met de settings en juiste scheduling vinden. En de kids hun shelly bestellen, installeren en dan het moeilijkste: wegwerken in de pot..
En dat is nog steeds op de standaard niko rolluikschakelaar?
Ik ben van plan hetzelfde te doen maar stel me de vraag off dit gaat werken aangezien die niko schakelaar geen drukknoppen heeft maar in principe werkt volgens het wissel principe. Ik hoop dat jij nu zegt dat het nog steeds de standaard rolluikschakelaar is en dat je zowel kan bedienen via app als schakelaar