Printer kopen advies

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
cyberbozzo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 727
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 25 keer

Dag iedereen,

Met alle thuiswerken de voorbije maanden/jaren begin ik toch weer terug een printer te missen. Vroeger printte ik mijn 10 bladzijden per maand op het werk, maar daar kom ik nog maar zelden.

Ik zou volgende willen kopen:
- Een zwart/wit een heel klein model.
- Ik moet niet kunnen scannen of kopieren of faxen.

Vroeger had ik een inktjet printer maar daarvan droogde de patronen altijd maar uit omdat ik zo weinig print. Gevolg: ik moest altijd maar nieuwe cartridges kopen en dat terwijl ik bijna niet print.

Stel dat ik me nu zo een goedkope HP of Brother B/W laser koop (ik zie dat daar 1000 pagina's met 1 toner bvb geprint kunnen worden): ga ik dan bivoorbeeld maar 1 toner per 1,5jaar moeten kopen als ik maar 10 pagina's per maand print? Of zit hier ook iets van uitdroging in of maximum levensduur van een toner?

mvg,
Pieter
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Laserprinters werken niet met inkt maar met toner.

Toner is een poeder en is dus al "droog", het kan niet uitdrogen en gebruik over een periode van meerdere jaren is geen probleem. Je moet voor zo'n termijn enkel eigenlijk vermijden dat de printer niet in een bijzonder vochtige omgeving staat, want daardoor kan tonerpoeder aaneen beginnen kleven. In een typische kantoorsetting zal dat doorgaans geen risico zijn want kantoren zijn door de elektrische apparatuur die er staat eerder te droog dan te vochtig. Vochtige kelders zijn geen goede plaatsen voor een tonerprinter.

Die 1000 pagina's, let wel op want dat veronderstelt bepaalde printvoorkeuren, in de realiteit zal het rendement wat lager liggen.

Brother B/W laserprinters hebben een goede reputatie.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Als je naar laser printers aan het kijken bent, overweeg dan ook eens een LED printer.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Als je enkel z/w wenst en geen toeters en bellen, dan is een goedkope laser zeker een goede keuze.
Ik zit met pubers, dus scannen en kleur zijn dan wel nodig. Daarom ging ik voor een epson ecotank (van den aldi). Die kleuren zijn niet zo levendig, maar printen kost per afdruk geen hol.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Als je moet kiezen tussen HP en Brother, ga dan zeker voor Brother.
HP heeft - qua printers - een héél slechte reputatie: via software updates allerhande functionaliteiten onmogelijk maken, vendor lock-in op inkt, ...

Aan zo'n bedrijf moet je geen geld (uit)geven.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Ooit overgeschakeld naar laser voor exact hetzelfde probleem, weinig printen. Andere vereiste was 'geen hp' dus toen voor samsung gekozen... sarcasme maar heeft dus paar jaar gediend als niet-hp... Toen ook heel goedkoop voor netwerk printer maar deze dagen niet meer zo speciaal.

Was dus nog onder samsung label en zwarte toner is nog maar één keer vervangen. (aankoop denk ik nog onder telindus vleugels om leeftijd te schatten in userbase tijd :lol: ), Kleur begint nu te minderen. Meegeleverde toners zijn wel kleiner dan de 'echte' maar geen issues bij unbranded. Bij nadeel laser wordt ook wel veel vermeld dat prijs van drum te vervangen ook duur is, maar aan onze volumes is dat totaal geen issue (tegen dan heb je al 20 inktjets versleten en waarschijnlijk aan te raden om hele printer te vervangen).
Mijne is kleurenlaser en met 4 toners dus zeker niet de kleinste.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Ik kijk steeds eerst naar weke cartridges er in de action liggen, zo heb ik volgend model aanbevolen onlangs aan iemand:
https://tweakers.net/pricewatch/1450664 ... PcSHSX3UwM
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Niet twijfelen.
Laser printer van brother kopen.

Tip: Neem zeker eentje met wifi, ooit heb je er anders spijt van.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

duizend schreef:Tip: Neem zeker eentje met wifi, ooit heb je er anders spijt van.
Absoluut.
Ik was iemand die altijd zei "dat is niet nodig".
Nu heb ik een printer met wifi, man man, handig dat dat is!
Mijn kinderen zitten op hun laptop in hun kamer en kunnen zonder gedoe printen. OK, elke een eigen printer zou nog handiger zijn, maar er zijn grenzen. 8)
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

cadsite schreef:Mijn kinderen zitten op hun laptop in hun kamer en kunnen zonder gedoe printen.
Daar heb je absoluut geen WIFI voor nodig op je printer... een netwerk aansluiting is voldoende (al ben je dan wat meer gebonden aan de plaats waar je hem zet).
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1061
Lid geworden op: 15 okt 2017, 22:24
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 40 keer

Mijn hp printer 5j oud , werkt nog steeds.
Wel eens voor gehad dat het papier erin bleef hangen, als je het goed doet krijg je het er wel uit en problem solved.
Voor een 45€ gekocht toen dus ik mag niet klagen.
Ook voor papier uit te printen vond ik dat nog nogal zoop, de kwaliteit wat lager gezet en opgelost.

https://www.coolblue.be/nl/product/6712 ... n-one.html

Printer met wifi is idd super handig.

Blijf wel best weg van epson, die ook gehad maar niet zo tevreden van geweest. Alleeja, mss dat dat nu al beter is maar toen njah.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

DarkV schreef:
cadsite schreef:Mijn kinderen zitten op hun laptop in hun kamer en kunnen zonder gedoe printen.
Daar heb je absoluut geen WIFI voor nodig op je printer... een netwerk aansluiting is voldoende (al ben je dan wat meer gebonden aan de plaats waar je hem zet).
Dat is juist het gemak he…
Ze zitten waar ze willen en kunnen printen zonder gedoe…
Wifi is dus een netwerk aansluiting zonder ‘den droad’. :roll:
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Jarenlang naar alle tevredenheid een kleine brother laser gebruikt. HP komt hier nooit meer binnen.
Sinds een jaar ofzo de Brother echter weggedaan omdat madam een kleurenprinter nodig had en vervangen door een Epson ecotank. En ik moet zeggen dat ik er dik tevreden van ben. Print héél goedkoop in kleur.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Gebruikersavatar
Matt555
Pro Member
Pro Member
Berichten: 242
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Thailand
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 10 keer

Unicorn1 schreef:Mijn hp printer 5j oud , werkt nog steeds.
Wel eens voor gehad dat het papier erin bleef hangen, als je het goed doet krijg je het er wel uit en problem solved.
Voor een 45€ gekocht toen dus ik mag niet klagen.
Ook voor papier uit te printen vond ik dat nog nogal zoop, de kwaliteit wat lager gezet en opgelost.

https://www.coolblue.be/nl/product/6712 ... all-in-one

Printer met wifi is idd super handig.

Blijf wel best weg van epson, die ook gehad maar niet zo tevreden van geweest. Alleeja, mss dat dat nu al beter is maar toen njah.
Idem , Hier een Hp psc 1200 (printer scanner copier ) gaat al meer dan 15 jaar mee ,alleen kleuren print hij nog ,zwarte cartridges officieel of namaak herkent hij niet meer ,verder werkt die Dinosaurus nog prima :beerchug:

Accepteerd namaak van Befon color cartridges verkrijgbaar op Aliexpress zonder probleem
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

cadsite schreef: Dat is juist het gemak he…
Ze zitten waar ze willen en kunnen printen zonder gedoe…
Wifi is dus een netwerk aansluiting zonder ‘den droad’. :roll:
DarkV bedoelt m.i. dat je ook met een printer zonder Wi-Fi maar wel met netwerkaansluiting de printer overal kan bereiken. De printer maakt dan gewoon mee deel uit van het netwerk en is even goed bereikbaar voor clients die via Wi-Fi verbonden zijn. Je bent dan enkel beperkt waar je de printer neerzet, tot 100 meter van een netwerkaansluiting (tenzij actieve elementen ertussen). Wie wil printen kan via een laptop/smartphone Wi-Fi dan nog altijd overal zitten (enfin, in bereik van een AP in je netwerk).

Ik weet niet zeker wat men bedoelt met "printer met Wi-Fi". Sommige printers hebben namelijk "Wi-Fi Direct", waarbij je moet switchen naar een AP van de printer om te kunnen printen is dat wel niet zo handig. Liever natuurlijk dat de printer gewoon als STA zelf verbindt met het bestaande Wi-Fi netwerk, wat dan idd equivalent is aan de vorige paragraaf maar draadloos. Het voordeel hiervan is dat je geen netwerkkabel moet trekken, het nadeel is gevoeligheid aan interferentie en ook wat meer verbruik in standby vs kabelverbinding.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Aha, zou best kunnen dat hij dat bedoelt.
In mijn geval is het leggen van nog een kabel geen onmogelijkheid, maar dat zou me wel in de kosten jagen.
Dan met ik een switch(ke) kopen want de poorten zitten al vol en nog een extra netwerkkabel van zo'n 10 meter.
De printer zet ik uit als ik die niet nodig heb, dus sluipverbruik is er niet en zo'n switch werkt ook niet zonder stroom, maar die zou wel 100% van de tijd aan staan.
Het is gewoon veel simpeler zonder die draad voor mij, maar elke situatie is uiteraard anders. Goed dat je dat even uitlegde, zo kan TS nog gerichter kopen.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1457
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
Bedankt: 98 keer
Contacteer:

Moest je (mobiele) Apple toestellen in huis hebben: kijk eventueel ook naar AirPrint ondersteuning. Dan kan je rechtstreeks vanuit iOS printen zonder gedoe.

Verder on-topic hier ook een zwart-wit Brother laserprinter waar ik héél tevreden van ben. Originele toners van Amazon erin en die gaan dan enkele jaren mee, printvolume is hier doorgaans ook heel laag.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”