Ik heb begrepen dat Telenet een 4G backup verbinding aanbiedt voor zijn (zakelijk) vast internet. Ik heb hier wat technische vragen over.
De Telenet website is helaas héél summier en onduidelijk over dergelijke belangrijke aspecten...
![Neutral :|](./images/smilies/icon_neutral.gif)
Ik hoop dat er hier een aantal (technische) mensen zijn die dat hebben, en ervaringen kunnen delen.
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
4G werkt via een USB stick (modem) op de Telenet modem/router vermoed ik?
Wat als de modem op een plaats zonder goed 4G signaal staat (bvb kelder)? USB verlengkabels? Hoe ver kan er verlengd worden?
Werkt de 4G backup link i.c.m. bridge mode? M.a.w, krijgt je eigen router achter de Telenet modem/router alsnog een publiek IP adres in het geval de 4G backup link actief is? Is dat hetzelfde IP als op de vaste verbinding?
Werkt het samen met een vast IP? Als in: behoud je dat IP op het moment dat de vaste verbinding plat ligt en de 4G backup link actief is?
Werkt de vaste telefonie van Telenet (Freephone) op het moment dat vast internet uit is en de 4G backup link actief is? Wat met TV?
Algemene ervaringen met de betrouwbaarheid hiervan?
Ik heb een aantal opstellingen met een Ubiquiti USG Pro. Telenet als primaire WAN (bridged), en tot voor kort had ik Orange Flybox'en als failover link. Dat werkte helaas alles behalve goed. Deels door de double NAT (je krijgt geen publiek IP uit een Flybox), deels door Ubiquiti's router software die niet echt goed is voor WAN fail-over (zeker niet i.c.m. double NAT), en de Flyboxen die na verloop van tijd hun connectie verliezen/vastlopen. Ik zoek dus een stabielere oplossing.
Als Telenet dat als geheel kan aanbieden lijkt dat zeker mooi.
Alvast bedankt!