Faillissement Vlaamse Energieleverancier
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Berichten: 5339
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Het lijkt allemaal wel geochestreerd, faillissement, en plots dit voorstel.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Premium Member
- Berichten: 654
- Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
- Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
- Bedankt: 18 keer
Heb dit gevoel al vanaf dat 1 van die overheidsinstellingen plots snel documenten beschikbaar stelde, zo snel.Joe de Mannen schreef:Het lijkt allemaal wel geochestreerd, faillissement, en plots dit voorstel.
Dan de open brief van CEO dat er al weken gepraat werd met hen ook over de situatie.
En nu geen enkele politieker durft zich uitspreken behalve als ze stemmen willen recuperen met zoiets opportuun te zeggen dat er sowieso ging komen.
De particulieren zouden zich beter groeperen en onderling aan schuldvergelijking doen ipv nu de curator helpen om zo de grote instellingen eerst geld te geven. Daarbij zou er zo meer tijd zijn voor fraudeonderzoek want die CEO is ook geen zuiveren, want ook dit is een taak van de curator maar wordt hier amper uitgevoerd wegens achterliggende redenen (veel werk, worden zelf maar betaald na afhandeling strafzaak dus snijden ze in eigen vingers als ze fraude vinden, ...)
- proximusboyke
- Elite Poster
- Berichten: 6939
- Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
- Locatie: kortrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
- Bedankt: 364 keer
Ik heb al aan bepaalde mensen volgende tip gegeven.
Afhankelijk van je bank bij ING is dat 6 maand kan je via online banking (meestal niet de app) domiciliëring terugvorderen. Meestal staat het dan binnen een paar uur op de rekening. Weet natuurlijk niet hoelang het nog zal werken.
Afhankelijk van je bank bij ING is dat 6 maand kan je via online banking (meestal niet de app) domiciliëring terugvorderen. Meestal staat het dan binnen een paar uur op de rekening. Weet natuurlijk niet hoelang het nog zal werken.
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
-
- Elite Poster
- Berichten: 2472
- Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 208 keer
Nee eindfactuur van de Vlaamse energieleverancier elek + gas samen 250,82 cent terug te krijgen. De factuur heb ik gekregen na 10 tallen keren er achter te vragen maar het geld zo zogezegd binnen de 8 dagen op de rekening staan maar kwam maar niet.bollegijs schreef:Heb je een eindfactuur gekregen van de curator al?Tomsworld schreef:mijn vordering is nu nog een 82 eurocent.
-
- Elite Poster
- Berichten: 755
- Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 53 keer
- Contacteer:
Met welke banken halen jullie zo ver in de tijd die domiciliëringen terug? Met KBC kan ik helaas maar tot 8 weken terug gaan
Edit: Met een beetje google lijkt die 8 weken universeel te zijn. De posts hierboven leek dat er mensen tot 5 maand terug gingen.
Edit: Met een beetje google lijkt die 8 weken universeel te zijn. De posts hierboven leek dat er mensen tot 5 maand terug gingen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 944
- Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 62 keer
Ik heb deze middag de refund aangevraagd en het laatste voorschot staat terug op m'n rekening (Keytrade). Iets meer dan dan wat we terug zouden krijgen van de afrekening. Laat de curator dus maar komen voor die 50 euro .
Ik ben wel blij dat ik op tijd weg was en genoeg gezaagd heb voor de eindafrekening.
Ik ben wel blij dat ik op tijd weg was en genoeg gezaagd heb voor de eindafrekening.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6659
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
Is hierboven al gepost geweest dat je in de 8 weken automatisch gecrediteerd kan worden, maar de 5 maanden daarvoor geldt geen automatische creditering alhoewel je het wel kan betwisten en men dan obv een onderzoek kan crediteren. Vermoedelijk wenst uw bank dat u hen daarvoor contacteert als ze het niet in hun internetbanking zetten, en dat u hen bepaalde documenten/bewijsstukken aanlevert.
- proximusboyke
- Elite Poster
- Berichten: 6939
- Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
- Locatie: kortrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
- Bedankt: 364 keer
Een gaan kijken en inderdaad bij ing kan je ook maar 8 weken terug gaan. Vroeger wast het zo, want heb toen gebruik gemaakt toen ik klant was van engery people. Heb toen alles teruggehaald wat ik kon op een spaarrekening gezet en rustig de slotfactuur van de curator afgewacht. Blijkbaar is dit nu ook veranderd.
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
- Matt555
- Pro Member
- Berichten: 242
- Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
- Locatie: Thailand
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 10 keer
https://www.hln.be/consument/klanten-vl ... ~a6cfd1c8/
Klanten Vlaamse Energieleverancier zullen lang moeten wachten op hun geld
Deze week werd het faillissement van de Vlaamse Energieleverancier uitgesproken. Maar de afhandeling van het faillissement is complex, waardoor klanten meer dan een jaar zullen moeten wachten op terugbetaling, vrezen de curatoren. Dat meldt De Tijd.
meer...
Klanten Vlaamse Energieleverancier zullen lang moeten wachten op hun geld
Deze week werd het faillissement van de Vlaamse Energieleverancier uitgesproken. Maar de afhandeling van het faillissement is complex, waardoor klanten meer dan een jaar zullen moeten wachten op terugbetaling, vrezen de curatoren. Dat meldt De Tijd.
meer...
- Splitter
- Elite Poster
- Berichten: 4578
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 446 keer
onbekwame curatoren dan, als ze een jaar nodig hebben voor iets dat in principe in het computersysteem van VEL feitelijk grotendeels klaar zou moeten staan.
maar ze zullen wel eerst andere zakken moeten vullen en dan pas kijken wat ze met die klantjes doen wss.
ben ik blij dat energypeople beschaafd waren en aangaven te moeten stoppen, en vervolgens op eigen ritme gestopt zijn,
zonder dat je heel dit soort farce moest doorlopen.
(ja, je moest een maandje langer wachten, maar alles was mooi proper afgehandeld)
maar ze zullen wel eerst andere zakken moeten vullen en dan pas kijken wat ze met die klantjes doen wss.
ben ik blij dat energypeople beschaafd waren en aangaven te moeten stoppen, en vervolgens op eigen ritme gestopt zijn,
zonder dat je heel dit soort farce moest doorlopen.
(ja, je moest een maandje langer wachten, maar alles was mooi proper afgehandeld)
-
- Pro Member
- Berichten: 322
- Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 20 keer
Hoe heb je de refund aangevraagd? Ik heb gisteravond via mail gevraagd maar er staat nog steeds niets op de rekening.powaq schreef:Ik heb deze middag de refund aangevraagd en het laatste voorschot staat terug op m'n rekening (Keytrade). Iets meer dan dan wat we terug zouden krijgen van de afrekening. Laat de curator dus maar komen voor die 50 euro .
Ik ben wel blij dat ik op tijd weg was en genoeg gezaagd heb voor de eindafrekening.
-
- Premium Member
- Berichten: 654
- Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
- Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
- Bedankt: 18 keer
In principe gisteren (al kan je overschakelen met terugwerkende kracht).
Iemand idee wat er gebeurd als je sociaal tarief hebt op Fluvius? En wat als je na 2 maanden nog steeds op Fluvius zit?
Iemand idee wat er gebeurd als je sociaal tarief hebt op Fluvius? En wat als je na 2 maanden nog steeds op Fluvius zit?
-
- Elite Poster
- Berichten: 3395
- Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 95 keer
in principe is er geen reden voor fluvius om dit direct over te pakken maar we kennen Belgiebollegijs schreef: Iemand idee wat er gebeurd als je sociaal tarief hebt op Fluvius? En wat als je na 2 maanden nog steeds op Fluvius zit?
Ons land kennende wordt informatie NIET gedeeld. Meot een hele administratie opgestart worden rond aanvragen, overschakelen en controleren bij de bevoegde instanties.
die mensen zijn dus voor een maand of 3 à 4 hun sociaal tarief kwijt en worden uiteraard, de armsten als ze pech hebben, vol in de schuldenindustrie geduwd van allerlei aanmanings- en veriwjlkosten
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
proximusboyke schreef:Afhankelijk van je bank bij ING is dat 6 maand kan je via online banking (meestal niet de app) domiciliëring terugvorderen. Meestal staat het dan binnen een paar uur op de rekening. Weet natuurlijk niet hoelang het nog zal werken.
Dat is nooit 6 maanden geweest, ook niet bij ING. Dat is zelfs niet afhankelijk van je bank.proximusboyke schreef:Een gaan kijken en inderdaad bij ing kan je ook maar 8 weken terug gaan. Vroeger wast het zo, want heb toen gebruik gemaakt toen ik klant was van engery people. Heb toen alles teruggehaald wat ik kon op een spaarrekening gezet en rustig de slotfactuur van de curator afgewacht. Blijkbaar is dit nu ook veranderd.
SEPA is een Europese regeling, waarbij de klant:
- altijd het recht heeft om domiciliëringen tot 8 weken na de inning terug te vorderen (zonder opgave van reden).
- in geval van fraude (vb geen mandaat gegeven aan de schuldeiser kan je tot 13 maanden terugvorderen.
En hoe werkt het dan bij een faillissement? De creditor bank kan dat niet meer terugclaimen?heist_175 schreef:Eender hoe, in het B2C (=consumenten) schema van SDD (domiciliëringen) ligt de risicocascade als volgt:
- de creditor (= VEG)
- de creditor bank (= de bank van VEG)
- de debtor bank (= uw bank)
- de debtor (= jij)
Een refund wordt terugbetaald door uw bank, die dan een claim start bij de creditor bank, die op zijn beurt dan een claim start op de uiteindelijke creditor.
Als 70.000 klanten hun laatste 2 voorschotten op die manier terugvorderen, dan komt er een bijkomende put van >20 miljoen EUR bij KBC ??
(neem nu een gemiddelde maandelijkse voorschotfactuur van 150 EUR)...
Dat krijgt ook nog een staartje
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2472
- Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 208 keer
Inderdaad dat is het risico voor een bank die een klant neemt die sepa direct debit doet. De bank staat garant, dus KBC is ook schuldeiser. Kijk maar eens op tweakers forum daar zijn er ook zo een cases met faillissementen van energieleveranciers.
Ik ben wel benieuwd naar de details, hoe en in welke rij de bank komt. En kan de curator die rekening sluiten en de facturen laat betalen op andere rekening. Want het lijkt me stel je voor er wordt een miljoen teruggeboekt dan betalen ooit mensen hun eindfactuur laat zeggen 500000 euro als dat op dezelfde rekening gebeurd lijkt het mij dat de rekening maar -500000 dwz enkel KBC krijgt geld terug en is waarschijnlijk geen preferente schuldeisers.
Interessante materie benieuwd wie daar meer over kan vertellen.
Ik ben wel benieuwd naar de details, hoe en in welke rij de bank komt. En kan de curator die rekening sluiten en de facturen laat betalen op andere rekening. Want het lijkt me stel je voor er wordt een miljoen teruggeboekt dan betalen ooit mensen hun eindfactuur laat zeggen 500000 euro als dat op dezelfde rekening gebeurd lijkt het mij dat de rekening maar -500000 dwz enkel KBC krijgt geld terug en is waarschijnlijk geen preferente schuldeisers.
Interessante materie benieuwd wie daar meer over kan vertellen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6659
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
Het is quasi ondenkbaar dat de put bij de bank zou komen te liggen. Dat is bijna nooit het geval, en al zeker niet als het over consumenten gaat. Het zal ofwel vroeg of laat terug van uw rekening gehaald worden of men zal de put doorschuiven naar de curator.
-
- Plus Member
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 08 jan 2010, 13:10
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 4 keer
Zitten hier in het zelfde schuitje.. Aan het wachten of er iets van de groepsaankoop van aanbod komt, dat zou toch moeten schelen van prijs met individueel contract. Heb wel al contact gehad met luminus die een voorstel gingen mailen, maar niks ontvangen. Wellicht overrompeling daar.. De voorschotten , daarvan heb ik er gelukkig nog 2 kunnen recuperen via de bank (domiciliering). Vandaag nog eens opnieuw berekening gedaan bij Lumius , nu kom ik 10 euro minder uit per maand tov hun aanbod paar dagen geleden. Prijzen lijken nu nog te dalen.philippe_d schreef:Kleine kanttekening hierbij:gunmaster schreef:Het lijkt me logisch dat je voorschotfacturen voor de maanden tot en met november betaald maar niet de maanden in de toekomst (december wellicht pro rata).
- - Mijn contract loopt van mei 2021 tot april 2022 (groepsaankoop provincie O-VL).
- Mijn voorschotten zijn berekend op mijn jaarverbruik, waarbij mijn verbruik (gas) in de winter veel hoger is dan in de zomer.
- Als ik vandaag (dag van faillissement) een eindafrekening zou maken, dan zit daar vooral de hele zomer in (mei-november).
- Ik heb dus teveel voorschot betaald, toch?
Laatst gewijzigd door Joneszy 09 dec 2021, 08:37, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Berichten: 944
- Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 62 keer
Ik denk dat rangorde heel eenvoudig is. Curator --> bank (incl eventuele hypotheken) --> al de rest. Ik kan me niet voorstellen dat de bank achtergesteld zou zijn in zo'n geval. Als er nu één ding is dat ik in mijn professionele carrière heb geleerd is dat banken geen enkel risico durven nemen want stel je voor dat ze eens 0,01% minder winst zouden draaien. De bank heeft meestal een pand handelszaak hé, ik kan me voorstellen dat dit sowieso moet als je SEPA direct debit wilt aanbieden aan je klanten, voor dit exacte scenario. Zelfs een put van 20 miljoen is eigenlijk peanuts voor de bank, een put waar ze hoogstwaarschijnlijk gewoon tegen verzekerd zijn.Tomsworld schreef:Inderdaad dat is het risico voor een bank die een klant neemt die sepa direct debit doet. De bank staat garant, dus KBC is ook schuldeiser. Kijk maar eens op tweakers forum daar zijn er ook zo een cases met faillissementen van energieleveranciers.
Ik ben wel benieuwd naar de details, hoe en in welke rij de bank komt. En kan de curator die rekening sluiten en de facturen laat betalen op andere rekening. Want het lijkt me stel je voor er wordt een miljoen teruggeboekt dan betalen ooit mensen hun eindfactuur laat zeggen 500000 euro als dat op dezelfde rekening gebeurd lijkt het mij dat de rekening maar -500000 dwz enkel KBC krijgt geld terug en is waarschijnlijk geen preferente schuldeisers.
Interessante materie benieuwd wie daar meer over kan vertellen.
Dit zit redelijk goed verstopt. Je moet inloggen op de website. Links op overschrijvingen klikken, dan bovenaan domiciliëringen. Dan op de schuldeiser in kwestie en dan krijg je de optie "consulteer betalingen". Dan krijg je een lijst en klik je op de eerste betaling. Daar krijg je dan de mogelijkheid normaal gezien om terugbetaling aan te vragen.Nexus1980 schreef:Hoe heb je de refund aangevraagd? Ik heb gisteravond via mail gevraagd maar er staat nog steeds niets op de rekening.
Laatst gewijzigd door powaq 09 dec 2021, 08:47, in totaal 4 gewijzigd.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Idd, SDD = implementatie PSD, daar kan geen enkele bank van afwijken (behalve per regio, maar dan zit het mee vervat in PSD)philippe_d schreef:Dat is nooit 6 maanden geweest, ook niet bij ING. Dat is zelfs niet afhankelijk van je bank.
Dat is een kost voor KBC dan, die mee gaat aanschuiven bij de curator van VEG, als schuldeiser.philippe_d schreef:En hoe werkt het dan bij een faillissement? De creditor bank kan dat niet meer terugclaimen?
Als 70.000 klanten hun laatste 2 voorschotten op die manier terugvorderen, dan komt er een bijkomende put van >20 miljoen EUR bij KBC ?
KBC kan onmogelijk bij u iets komen claimen, want jij hebt - voor VEG - geen contractuele relatie met KBC.
In het B2C schema is het heel simpel: de consument draagt 0 risico.
Stel dat VEG met een obscure bank uit een obscure EU-regio zou werken en die obscure bank zou automagisch ook failliet zijn, dan draagt uw eigen bank dat risico. En moeten zij bij de curator van ofwel de creditor bank ofwel de creditor gaan aanschuiven.
- Data technicus
- Pro Member
- Berichten: 394
- Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
- Locatie: Spalbeek (Hasselt)
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 43 keer
Voorschotten terugvorderenMaar is het ook mogelijk om de betaalde voorschotten terug te vorderen? Je kan tot acht weken na inning van de domiciliëring het betaalde bedrag terugvorderen. Dat is weliswaar enkel interessant als je denkt dat je via de voorschotfacturen te veel hebt betaald voor je energieverbruik. Als blijkt dat je te weinig hebt betaald, zal de curator alsnog de openstaande schuld vereffenen.
“De bank van de schuldeiser moet de curator op de hoogte stellen van eventuele teruggaven. Om de openstaande schuld te innen, kan een curator de klant hiervoor contacteren, eventueel met bijkomende kosten”, verduidelijkt Febelfin.
Dus als je u voorschotten terug int kan de curator u hiervoor bijkomende kosten opleggen.
Bron: https://businessam.be/faillissement-vla ... artnersite
“De bank van de schuldeiser moet de curator op de hoogte stellen van eventuele teruggaven. Om de openstaande schuld te innen, kan een curator de klant hiervoor contacteren, eventueel met bijkomende kosten”, verduidelijkt Febelfin.
Dus als je u voorschotten terug int kan de curator u hiervoor bijkomende kosten opleggen.
Bron: https://businessam.be/faillissement-vla ... artnersite
-
- Premium Member
- Berichten: 654
- Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
- Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
- Bedankt: 18 keer
1) Febelfin heeft niets te maken met de werking van curatoren, dus zijn niet op hun plaats gezet om hierop in te gaan.
2) Een bijkomende kost moet gerechtvaardigd worden, wanneer al jouw facturen offline wordt gezet zodat het niet meer mogelijk is om alles te bekijken/controleren kan JIJ zelf kosten aftrekken van een eventuele schuld wegens schade (namelijk servers offline zetten en zo je historie niet meer raadplegen waardoor je kostbare tijd verliest).
Dus alles wel wat redelijk bekijken is het beste. Straks zullen de mensen die nog geld moeten hebben interesten aanrekenen als je de logica van Febelfin volgt
2) Een bijkomende kost moet gerechtvaardigd worden, wanneer al jouw facturen offline wordt gezet zodat het niet meer mogelijk is om alles te bekijken/controleren kan JIJ zelf kosten aftrekken van een eventuele schuld wegens schade (namelijk servers offline zetten en zo je historie niet meer raadplegen waardoor je kostbare tijd verliest).
Dus alles wel wat redelijk bekijken is het beste. Straks zullen de mensen die nog geld moeten hebben interesten aanrekenen als je de logica van Febelfin volgt
-
- Elite Poster
- Berichten: 6659
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
Ik ben toch benieuwd hoe dit zal aflopen en via welke methodes men er uiteindelijk toch zal in slagen om toch de consument te laten opdraaien. Hopelijk blijven de "gedupeerden" (kwestie van een overdreven term te gebruiken) hier updates posten over de verdere afwikkeling.
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Website is terug bereikbaar.
Intussen vlug nog eens mijn vorige eindafrekening(en) gedownload, en al mijn voorschotfacturen sedert mei 2021.
Je weet nooit hoelang de website nog bereikbaar zal zijn.
De e-mails met de elektronische facturen bevatten geen bijlagen, maar een link om de facturen / voorschotfacturen te downloaden ...
Intussen vlug nog eens mijn vorige eindafrekening(en) gedownload, en al mijn voorschotfacturen sedert mei 2021.
Je weet nooit hoelang de website nog bereikbaar zal zijn.
De e-mails met de elektronische facturen bevatten geen bijlagen, maar een link om de facturen / voorschotfacturen te downloaden ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Berichten: 874
- Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 70 keer
Dat vond ik ook altijd al idioot. Ik heb altijd die PDF's gedownload.
- Splitter
- Elite Poster
- Berichten: 4578
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 446 keer
bollegijs schreef:2) Een bijkomende kost moet gerechtvaardigd worden, wanneer al jouw facturen offline wordt gezet zodat het niet meer mogelijk is om alles te bekijken/controleren kan JIJ zelf kosten aftrekken van een eventuele schuld wegens schade (namelijk servers offline zetten en zo je historie niet meer raadplegen waardoor je kostbare tijd verliest).
toeval?philippe_d schreef:Website is terug bereikbaar.
- Matt555
- Pro Member
- Berichten: 242
- Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
- Locatie: Thailand
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 10 keer
Kamer keurt maatregelen tegen hoge energieprijzen goed: uitgebreid sociaal tarief tot 31 maart
https://www.hln.be/geld/kamer-keurt-maa ... ~a1467e54/
De plenaire Kamer heeft donderdag een aantal maatregelen goedgekeurd die de stijging van de energieprijzen moeten drukken. Dat gebeurde met 116 stemmen voor en 23 onthoudingen. Niemand stemde tegen.
tijdens de begrotingsonderhandelingen in oktober raakte de Vivaldi-regering het eens over enkele maatregelen die de schok van de forse prijsstijgingen van elektriciteit en gas helpen dempen. Een aantal daarvan werd in een wetsontwerp gegoten dat donderdag de kaap van het parlement rondde.
Het gaat om de verlenging van het sociaal tarief voor gas en elektriciteit. Dat tarief was al uitgebreid, zodat 1 miljoen gezinnen (zowat 2 miljoen landgenoten) er een beroep op kunnen doen. Nu zal het dus gelden tot 31 maart volgend jaar.
De wettekst regelt ook de premie van 80 euro om de prijsstijging binnen het sociaal tarief te milderen
Op dat laatste punt werd het ontwerp eerder op de dag nog geamendeerd en dat om rekening te houden met het faillissement van de Vlaamse Energieleverancier. Die 80 euro zou immers via de leverancier in de factuur worden verrekend. Het amendement voorkomt dat de premie wordt betaald aan leveranciers met betalingsmoeilijkheden.
https://www.hln.be/geld/kamer-keurt-maa ... ~a1467e54/
De plenaire Kamer heeft donderdag een aantal maatregelen goedgekeurd die de stijging van de energieprijzen moeten drukken. Dat gebeurde met 116 stemmen voor en 23 onthoudingen. Niemand stemde tegen.
tijdens de begrotingsonderhandelingen in oktober raakte de Vivaldi-regering het eens over enkele maatregelen die de schok van de forse prijsstijgingen van elektriciteit en gas helpen dempen. Een aantal daarvan werd in een wetsontwerp gegoten dat donderdag de kaap van het parlement rondde.
Het gaat om de verlenging van het sociaal tarief voor gas en elektriciteit. Dat tarief was al uitgebreid, zodat 1 miljoen gezinnen (zowat 2 miljoen landgenoten) er een beroep op kunnen doen. Nu zal het dus gelden tot 31 maart volgend jaar.
De wettekst regelt ook de premie van 80 euro om de prijsstijging binnen het sociaal tarief te milderen
Op dat laatste punt werd het ontwerp eerder op de dag nog geamendeerd en dat om rekening te houden met het faillissement van de Vlaamse Energieleverancier. Die 80 euro zou immers via de leverancier in de factuur worden verrekend. Het amendement voorkomt dat de premie wordt betaald aan leveranciers met betalingsmoeilijkheden.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
https://www.standaard.be/cnt/dmf20211210_97900441
Liefst vóór 7 januari
Omdat de tarieven bij de netbeheerder hoger liggen dan bij de andere (commerciële) leveranciers op de markt, raadt Fluvius alle betrokkenen aan om zo snel mogelijk op zoek te gaan naar een nieuwe energieleverancier. Dat advies wordt duidelijk goed opgevolgd, blijkt uit de eerste tussenstand.
Fluvius raadt de gedupeerden ook aan om vóór 7 januari 2022 een nieuw contract af te sluiten. Dan kunnen ze hun nieuwe leverancier vragen om met terugwerkende kracht, vanaf 8 december, klant te worden. Dan geldt de meterstand van 8 december als datum voor de contractwissel en moet Fluvius de betrokkenen geen (dure) tussenfactuur sturen. Wie de deadline van 7 januari niet haalt, kan deze techniek niet toepassen. (jir)
-
- Premium Member
- Berichten: 654
- Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
- Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
- Bedankt: 18 keer
Dus als je een tegoed over hebt zal Colruyt die verwerken in credits bij Dat24...Beste,
Op 7 december 2021 werd de Vlaamse Energieleverancier failliet verklaard door de ondernemingsrechtbank van Brussel. De rechtbank heeft ons, Maarten Bentein en Michiel Verraes, aangesteld als curatoren om dit af te handelen. Daarom informeren we u hierbij over de verdere stappen:
Je ontvangt zo snel mogelijk een eindafrekening met je verbruik tot 7 december 2021. Het opstellen van je eindafrekening zal even duren, want dat gebeurt op basis van de meterstanden die ons door Fluvius bezorgd worden. We vragen daarom wat geduld.
Na het ontvangen van je eindafrekening zijn er 2 mogelijkheden:
1. Het totaalbedrag van je eerder betaalde voorschotten is hoger dan je werkelijke verbruik. Dan heb je een tegoed op de Vlaamse Energieleverancier. Je kan aangifte van schuldvordering doen via www.regsol.be en je hebt de tijd om dat te doen tot 7 december 2022. Via https://dp-a.be/nl/faq-regsolpublic vind je meer informatie over hoe je dat doet.
2. Het totaalbedrag van je eerder betaalde voorschotten is lager dan je werkelijke verbruik. Je dient nog een saldo te betalen. In de afrekening wordt alle noodzakelijke informatie opgenomen.
Wees gerust: je blijft elektriciteit en/of aardgas ontvangen via Fluvius als noodleverancier. Je hebt 60 dagen de tijd om je aan te sluiten bij een nieuwe energieleverancier.
Na consultatie hebben we DATS 24, onderdeel van Colruyt Group en energiespecialist, bereid gevonden je te helpen bij het kiezen van een nieuwe leverancier. Daartoe organiseren ze op donderdag 16 december de hele dag online infosessies. Daar kan je al je vragen stellen aan onafhankelijke energie-experts: ze begeleiden je in het correct vergelijken van tarieven en geven advies over de beste formule voor jou. Inschrijven op een infosessie kan via https://webforms.colruytgroup.com/node/446.
Heb je intussen nog vragen voor DATS 24, dan kan je die via e-mail stellen op [email protected] of via het telefoonnummer 02 583 11 61 (ma-za 7u.-20u., zo 10u.-20u.).
Heb je nog vragen voor de curatoren, dan kan je ons bereiken via [email protected]. We antwoorden je zo snel mogelijk en doen ook hier een beroep op je geduld. Hou ook de website van de Vlaamse Energieleverancier in de gaten voor de meest actuele informatie.
Met vriendelijke groet,
Maarten Bentein Michiel Verraes
Curator Curator
...Want anders zie ik echt geen reden om als advocaat schaamteloos sluikreclame toe te voegen bij deze miserie...
-
- Elite Poster
- Berichten: 912
- Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 98 keer
Zover heb ik niet gedacht bij het lezen van de mail en ik denk ook niet dat dat gaat gebeuren.bollegijs schreef: Dus als je een tegoed over hebt zal Colruyt die verwerken in credits bij Dat24...
Maar inderdaad opmerkelijk dat men hier reclame maakt. Het "bereid gevonden" DATS/Colruyt zal uiteraard een commerciële bedoeling hebben... 't is geen liefdadigheidsinstelling.
-
- Premium Member
- Berichten: 654
- Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
- Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
- Bedankt: 18 keer
Met wie zouden ze het ‘ontzorgingstraject’ werken? Vreg of DATS24 terug?Wie nog hoopte om via Provincie Oost-Vlaanderen een nieuw contract te bemachtigen aan voordeligere voorwaarden, is eraan voor de moeite. Een week nadat De Vlaamse Energieleverancier failliet verklaard is, moet de provincie toegeven dat er geen collectieve overdracht naar een nieuw contract komt. 26.000 gezinnen hadden ingetekend op een groepsaankoop en moeten nu binnen 7 weken een contract tekenen, terwijl de energieprijzen net records breken.
Wel gaat de provincie voor een ‘ontzorgingstraject’: begeleiding op maat bij het zoeken naar een leverancier dus. In een ideaal scenario heb je die gevonden voor 6 januari. Na het faillissement schakelden de gedupeerden automatisch over op een noodplan van Fluvius, aan navenante prijzen. Wie binnen de maand een nieuwe leverancier vindt, kan de aansluiting direct maken en een maand terugkeren in de tijd, zonder overstap met Fluvius. Sowieso loopt het noodcontract bij Fluvius maximum 60 dagen.
“In de komende dagen en weken concentreren we ons om Oost-Vlaamse klanten van Vlaamse Energieleverancier te versterken in hun individuele zoektocht naar een nieuwe, geschikte energieleverancier”, klinkt het bij gedeputeerde Riet Gillis. “De huidige, onstabiele marktomstandigheden laten niet toe om een collectieve overstap aan te bieden. We zetten daarom in op maximale ontzorging. Burgers kunnen bij ons terecht voor individueel advies en begeleiding.”
-
- Elite Poster
- Berichten: 2472
- Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 208 keer
Het enige mogelijke ontzorgingstraject was een overname van de klanten door een andere energieleverancier. Maar duidelijk stond niemand daar voor te springen aan de VEL voorwaarden. En een overnamen aan nieuwe tarieven is waarschijnlijk niet handiger. Misschien zou een extra service bv kunnen zijn van de vreg, een automatische vtest en de klanten die bezorgen samen met de top x simulaties en een one click / code overstap methode. Maar dat is dromen voor de toekomst gok ik.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1403
- Lid geworden op: 08 dec 2008, 22:54
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 299 keer
In Nederland worden de klanten van een failliet bedrijf, door de regulator zelf over alle andere leveranciers verdeelt.Tomsworld schreef:Het enige mogelijke ontzorgingstraject was een overname van de klanten door een andere energieleverancier.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2472
- Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 208 keer
Ja maar het is raar, want ik las op tweakers dat. Energiebedrijf gaat failliet, andere leverancier koopt klanten uit de boedel, zet ze op een tarief naar keuze. En ze mogen dan maar na 1 maand terug veranderen. Klinkt ook een beetje als uitmelken. Hier is het Fluvius dat op zal treden als leverancier, maar soit daar kan je wel niet blijven max 60 dagen.
Op zich ligt het ook aan de provincie Oost-Vlaanderen, zelfs voor een collectieve overnamen stelden ze veel eisen : https://www.hln.be/gent/oost-vlamingen- ... ~a2b2cc28/
Op zich ligt het ook aan de provincie Oost-Vlaanderen, zelfs voor een collectieve overnamen stelden ze veel eisen : https://www.hln.be/gent/oost-vlamingen- ... ~a2b2cc28/
-
- Premium Member
- Berichten: 654
- Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
- Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
- Bedankt: 18 keer
Iemand die weet wat er gebeurd na die 60 dagen? Kraan toe? Laadkaart zoals met wanbetalers? Stel he...Tomsworld schreef:Hier is het Fluvius dat op zal treden als leverancier, maar soit daar kan je wel niet blijven max 60 dagen.
Laatst gewijzigd door bollegijs 13 dec 2021, 13:05, in totaal 1 gewijzigd.