Kan je dit hard maken dat dit bij jouw onmiddellijk is teruggeboekt? Ik was de eerste die melde over het faillissement en direct teruggeboekt, nog niets gezien. Ik verwacht het wel, maar bij jouw zou dit "onmiddellijk" gebeurd zijn? BNP hier (voor madre).philippe_d schreef: De bank bedraagt je die bedragen onmiddellijk terug.
Faillissement Vlaamse Energieleverancier
-
- Premium Member
- Berichten: 654
- Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
- Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
- Bedankt: 18 keer
Laatst gewijzigd door bollegijs 07 dec 2021, 10:15, in totaal 1 gewijzigd.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Of het onmiddelijk gebeurt of niet is niet zo relevant.
Er speelt ook iets met booking date etc.
Eender hoe, in het B2C (=consumenten) schema van SDD (domiciliëringen) ligt de risicocascade als volgt:
- de creditor (= VEG)
- de creditor bank (= de bank van VEG)
- de debtor bank (= uw bank)
- de debtor (= jij)
Een refund wordt terugbetaald door uw bank, die dan een claim start bij de creditor bank, die op zijn beurt dan een claim start op de uiteindelijke creditor.
Als uw bank een moeilijk proces in voege heeft voor een refund, zou ik daar klagen.
Er speelt ook iets met booking date etc.
Eender hoe, in het B2C (=consumenten) schema van SDD (domiciliëringen) ligt de risicocascade als volgt:
- de creditor (= VEG)
- de creditor bank (= de bank van VEG)
- de debtor bank (= uw bank)
- de debtor (= jij)
Een refund wordt terugbetaald door uw bank, die dan een claim start bij de creditor bank, die op zijn beurt dan een claim start op de uiteindelijke creditor.
Als uw bank een moeilijk proces in voege heeft voor een refund, zou ik daar klagen.
-
- Premium Member
- Berichten: 654
- Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
- Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
- Bedankt: 18 keer
Waarom werden de toeristische bureau's wel gered van de ondergang vorig jaar door de overheid en inzake energie niet? Wat is de prioriteit?Chardome noemt het verlies een “zure pil om slikken”, maar het is het onrechtvaardigheidsgevoel dat bij hem overheerst. “Als een bank valt, staat de overheid paraat. Maar hier: niks van waarborgfonds. We worden door de overheid via de VREG en de CREG wel continu gestimuleerd om te vergelijken en regelmatig van leverancier te veranderen, maar als het fout loopt, kijkt de overheid de andere kant op en zijn we als individuele consument onbeschermd. Mijn besparing is bij deze helemaal tenietgedaan.” -HLN
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
[Edit] screenhots verwijderdbollegijs schreef: Kan je dit hard maken dat dit bij jouw onmiddellijk is teruggeboekt? Ik was de eerste die melde over het faillissement en direct teruggeboekt, nog niets gezien. Ik verwacht het wel, maar bij jouw zou dit "onmiddellijk" gebeurd zijn? BNP hier.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2929
- Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 190 keer
BNP is gekend om een zeer traag internetbankierensysteem te hebben. Dat hoor ik van velen in vergelijking met andere banken.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw | Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw | Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
- cadsite
- Elite Poster
- Berichten: 4657
- Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
- Locatie: Kortrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
Logisch als je bij een prijsbreker zit.Vaganzza schreef:BNP is gekend om een zeer traag internetbankierensysteem te hebben. Dat hoor ik van velen in vergelijking met andere banken.
Oh wacht...
-
- Starter Plus
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 18 jan 2011, 13:34
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 10 keer
Tegenover het betalen van een factuur staat er natuurlijk ook een prestatie die moet gebeuren. In dit geval de levering van elektriciteit/gas. Als de prestatie niet gebeurt, dan kan de betaling van de factuur natuurlijk ook niet geëist worden. Als de voorschotten onterecht werden verhoogd, dan kan je dat natuurlijk ook aanhalen om de factuur de betwisten.
Ik zou inderdaad ook zoveel mogelijk uitgevoerde betalingen via domiciliëring laten terugbetalen, zeker als je weet dat je teveel hebt betaald. Dit kan direct voor betalingen die in de laatste 8 weken gebeurden (dankzij de Europese wetgeving rond SEPA Direct Debit betalingen). Betalingen die langer geleden zijn kan je ook aanvechten bij je bank, maar daar zal je meer moeite voor moeten doen: deze worden niet direct terug op je rekening gestort en je claim moet goed gestaafd zijn.
Ik zou inderdaad ook zoveel mogelijk uitgevoerde betalingen via domiciliëring laten terugbetalen, zeker als je weet dat je teveel hebt betaald. Dit kan direct voor betalingen die in de laatste 8 weken gebeurden (dankzij de Europese wetgeving rond SEPA Direct Debit betalingen). Betalingen die langer geleden zijn kan je ook aanvechten bij je bank, maar daar zal je meer moeite voor moeten doen: deze worden niet direct terug op je rekening gestort en je claim moet goed gestaafd zijn.
- Splitter
- Elite Poster
- Berichten: 4578
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 446 keer
dacht altijd dat de curator instaat voor het openstaande te innen, en in opdracht van de schuldeisers op te treden.philippe_d schreef:Ja, dat is zijn jobSplitter schreef:maar als ze failliet zijn, kunnen ze in principe ook geen facturen meer opmaken en dus ook geen geld meer komen halen bij klanten.
en dat zou die curator dan wel mogen.
natuurlijk is het in geval van een energieleverancier wat krom, gezien de eindklant daar schuldenaar en schuldeiser kan zijn,
en daar dan nog aan kan toevoegd worden dat voorschotfacturen en slotfacturen niet de typische gang van zaken is.
dus in principe mag de curator bij mij geld komen vragen, als hij dan ook kan aantonen dat ik effectief te weinig betaald heb,
door middel van mijn voorschotfacturen af te toetsen aan mijn realistisch verbruik... en als dat dan aangeeft dat ik moet terugkrijgen,
mag hij van mij dat ook gelijk afrekenen.
(ja, i know... dromen zijn bedrog )
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Ik zou zowel uw mandaatreferentie verwijderen, alsook uw rekeningnummer.philippe_d schreef: mandaat geblokkeerd.png
recuperatie SEPA.png
Met één van beide is het niet zo moeilijk om u te identificeren...
-
- Pro Member
- Berichten: 385
- Lid geworden op: 27 feb 2015, 20:01
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 39 keer
Mijn eindafrekening was net binnen, moest nog €28 opleggen. Ben blij dat ik de plotse verhoging van de voorschotten kon blokkeren en heb sinds 01/11 een nieuw vast contract aangegaan bij de concurrentie.
Anders ging ik mogen fluiten naar de, schat ik €100, die ik nog tegoed ging hebben.
Zal wel zien of de curator die €28 nog zal eisen. Heb er geen probleem mee om deze te betalen. Heb er ook gas voor gekregen.
Anders ging ik mogen fluiten naar de, schat ik €100, die ik nog tegoed ging hebben.
Zal wel zien of de curator die €28 nog zal eisen. Heb er geen probleem mee om deze te betalen. Heb er ook gas voor gekregen.
-
- Plus Member
- Berichten: 132
- Lid geworden op: 08 maa 2015, 16:40
- Locatie: Zellik
- Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
- Bedankt: 16 keer
- Contacteer:
Ik heb, na overstap naar de concurrentie, mijn eindafrekening op 29/11 gekregen. Moet nog 348 € opleggen (gas en elek.).
Gaat normaal morgen via domiciliëring betaald worden. Ga het in de gaten houden.
Gaat normaal morgen via domiciliëring betaald worden. Ga het in de gaten houden.
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13591
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Naar aanleiding hiervan mijn voorschotten op minimum gebracht bij Lampiris. Is het normaal dat je je voorschotten niet onder 80 % van het bedrag dat zij berekenen kan brengen?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Volgens mij is daar geen wet over, noch om het "recht" te definiëren langs de kant van de energieleverancier, noch om het "recht" te definiëren langs de kant van de consument.
Zij krijgen informatie van de DNB en houden daar rekening mee. Als de vorige bewoner kwistig was, durft dat soms tot problemen te leiden (lijden).
Er is ook een probleem met wanbetaling: de leverancier moet de taksen etc (je weet wel, energierekening als vermomde belastingbrief) wél betalen aan de DNB's, maar krijgt geen inkomsten. De put bij wanbetaling is dus nog wat groter.
Het is dus begrijpelijk dat leveranciers voorschotfacturen vragen en dat ze geen zin hebben om de voorschotten laag te houden.
Zij krijgen informatie van de DNB en houden daar rekening mee. Als de vorige bewoner kwistig was, durft dat soms tot problemen te leiden (lijden).
Er is ook een probleem met wanbetaling: de leverancier moet de taksen etc (je weet wel, energierekening als vermomde belastingbrief) wél betalen aan de DNB's, maar krijgt geen inkomsten. De put bij wanbetaling is dus nog wat groter.
Het is dus begrijpelijk dat leveranciers voorschotfacturen vragen en dat ze geen zin hebben om de voorschotten laag te houden.
-
- Elite Poster
- Berichten: 774
- Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
- Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
- Bedankt: 70 keer
Vanmorgen langs kantoor bij Kbc.bollegijs schreef:Kan je dit hard maken dat dit bij jouw onmiddellijk is teruggeboekt? Ik was de eerste die melde over het faillissement en direct teruggeboekt, nog niets gezien. Ik verwacht het wel, maar bij jouw zou dit "onmiddellijk" gebeurd zijn? BNP hier (voor madre).philippe_d schreef: De bank bedraagt je die bedragen onmiddellijk terug.
Rond de middag bedragen op rekening.
- Data technicus
- Pro Member
- Berichten: 394
- Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
- Locatie: Spalbeek (Hasselt)
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 43 keer
Pas maar op met alle voorschotten terug te vorderen. Curator gaat die toch allemaal terug op eisen omdat er een voorschotfactuur bestaat wat hetzelfde is als een factuur maar het noemt gewoon voorschotfactuur en omdat er waarschijnlij nog veel schuldeiser zijn van de Vlaamse enegrieleverancier hebben ze dat geld nodig. En je moet ook denken je hebt in die maand stroom gehad van hun dus voorschotfactuur is geldig en zal moeten betaald worden. Curator zal ook geen eindfactuur kunnen maken omdat hij niet alle gegevens kent dus pakt hij wat hij kan pakken met de geldige voorschotfacturen die voor handen zijn en die wel gedocumenteerd staan in het systeem.
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Wat nu?
Volgens de VREG / Fluvius:
Volgens de VREG / Fluvius:
- zo snel mogelijk nieuwe leverancier zoeken en nieuw contract maken!
Indien mogelijk contract met terugwerkende kracht vanaf 7/12/2021
https://www.vreg.be/nl/faillissement-vl ... everancier
- al uitkijken naar een nieuwe leverancier.
nog geen contract maken, afwachten wat de Provincie nog kan doen???
https://oost-vlaanderen.be/Info-faillis ... ncier.html
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- Splitter
- Elite Poster
- Berichten: 4578
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 446 keer
de voorschotfacturen bestaan enkel maar om je slotfactuur -de enige echte factuur- te verlichten.Data technicus schreef: En je moet ook denken je hebt in die maand stroom gehad van hun dus voorschotfactuur is geldig en zal moeten betaald worden.
als de curator de voorschotten ook wil, zal hij mij toch een slotfactuur moeten opmaken, aan de prijs zoals in mijn contract stond, met de correcte meterstanden, om te bewijzen dat ik wel degelijk verbruikt heb wat hij wil opeisen.
en als daaruit komt dat ik dien terug te krijgen (wat normaalgezien zo zal zijn), dan zal ik gelijk even mijn handje naar hem uitsteken voor die centjes.
een 70.000tal klanten... ik wacht het nog even af, maar als het zo uitdraait dat ze firma's (en de netbeheerder) geld willen geven, en dat komen halen bij de eindklanten, onder het mom van "het was jullie leverancier, dus jullie moeten betalen" hoop ik toch dat het toch een rechtszaak komt.
stel je voor, je bent ergens klant, hebt braaf betaald, en dan komen ze aan "ja, die is gaan lopen met het geld, dus jij mag nog eens betalen"... dat kan toch niet?
-
- Elite Poster
- Berichten: 8445
- Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Eigenlijk zou vereffening percentueel moeten gebeuren.didi79 schreef:"Klant is koning" geldt hier niet.
Prio schuldeisers zijn:
- bedrijven die nog geld moeten krijgen
- (ex-)personeel van Vl. Energiemaatschappij
Bv: 10 miljoen schuld, 91 schuldeisers, 1 miljoen beschikbaar.
Eentje, top prio, heeft een eis van 1 miljoen, de andere 90 hebben elk 100.000 euro tegoed (voor een totaal van 9 miljoen).
Nu is het (voor zover ik het begrijp) zo, dat de top prio eiser zijn miljoen krijgt, en de rest 0 euro.
Eigenlijk zou het zo moeten gaan:
10% van de schuld kan afbetaald worden, dan moet elke eiser 10% van zijn openstaande schuld terugbetaald zien.
Maw de top prio eiser krijgt 100.000 euro van zijn openstaand miljoen, de 90 anderen elk 10.000 van hun openstaande 100.000 terug.
-
- Elite Poster
- Berichten: 944
- Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 62 keer
Ik moet (of moest..) iets in de 70 euro terugkrijgen. Maw ik heb teveel belastingen voorafbetaald. Zuhal mag ze mij terug betalenheist_175 schreef:(je weet wel, energierekening als vermomde belastingbrief)
Ik ken toch best veel mensen die een paar 100 euro kwijt zijn in deze farce.
Het bewijst WEER maar eens de onkunde en waardeloosheid van de VREG. Als regulator hadden zij dit gewoon moeten zien aankomen en ingrijpen.
- Data technicus
- Pro Member
- Berichten: 394
- Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
- Locatie: Spalbeek (Hasselt)
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 43 keer
Lees dan maar eens op de vreg te goei: https://www.vreg.be/nl/faillissement-vl ... everancierSplitter schreef:de voorschotfacturen bestaan enkel maar om je slotfactuur -de enige echte factuur- te verlichten.Data technicus schreef: En je moet ook denken je hebt in die maand stroom gehad van hun dus voorschotfactuur is geldig en zal moeten betaald worden.
als de curator de voorschotten ook wil, zal hij mij toch een slotfactuur moeten opmaken, aan de prijs zoals in mijn contract stond, met de correcte meterstanden, om te bewijzen dat ik wel degelijk verbruikt heb wat hij wil opeisen.
en als daaruit komt dat ik dien terug te krijgen (wat normaalgezien zo zal zijn), dan zal ik gelijk even mijn handje naar hem uitsteken voor die centjes.
een 70.000tal klanten... ik wacht het nog even af, maar als het zo uitdraait dat ze firma's (en de netbeheerder) geld willen geven, en dat komen halen bij de eindklanten, onder het mom van "het was jullie leverancier, dus jullie moeten betalen" hoop ik toch dat het toch een rechtszaak komt.
stel je voor, je bent ergens klant, hebt braaf betaald, en dan komen ze aan "ja, die is gaan lopen met het geld, dus jij mag nog eens betalen"... dat kan toch niet?
12. Moet ik mijn facturen van Vlaamse Energieleverancier nog betalen?
U moet altijd betalen voor de energie die u verbruikt.
Hebt u nog openstaande facturen van Vlaamse Energieleverancier of krijgt u een slotfactuur? Betaalt u die niet, dan kan de curator een betaling eisen.
Hebt u vragen over uw factuur? Of wil u uw factuur betwisten? Neem dan contact op met de curatoren van Vlaamse Energieleverancier. De curatoren van het faillissement van Vlaamse Energieleverancier zijn meesters Maarten Bentein en Michiel Verraes.
-
- Elite Poster
- Berichten: 911
- Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 83 keer
EnU moet altijd betalen voor de energie die u verbruikt.
Zijn naar mijn mening toch echt een tegenstrijdigheid*, het eerste laat lijken dat voorschotfacturen (facturen op energie die niet is verbruikt) niet moeten worden betaald.Hebt u nog openstaande facturen van Vlaamse Energieleverancier of krijgt u een slotfactuur? Betaalt u die niet, dan kan de curator een betaling eisen.
Het tweede daarentegen laat dan weer lijken alsof alle facturen inclusief voorschotfacturen moeten worden betaald.
Wat is het nu?
*In realiteit, in propositielogica kunnen zowel "u moet altijd betalen voor de energie die u verbruikt" en "u moet betalen voor de energie die u niet verbruikt" waar zijn
-
- Premium Member
- Berichten: 654
- Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
- Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
- Bedankt: 18 keer
Mensen die een schuld hebben bij Vlaamse Energiemaatschappij zouden burgerlijke ongehoorzaamheid moeten gebruiken en groeperen om garanties te krijgen dat mensen met een vordering ook vergoed worden.
Als ik een effectieve schuld heb bij hen, en mijn moeder een vordering zou ik graag adhv burgerlijke ongehoorzaamheid schuldvergelijking willen uitvoeren op beide cases en mijn moeder voorschuiven in 'de ranking'.
Dit zal natuurlijk individueel niet pakken. Maar de woede hieromtrent is immens.
Als ik een effectieve schuld heb bij hen, en mijn moeder een vordering zou ik graag adhv burgerlijke ongehoorzaamheid schuldvergelijking willen uitvoeren op beide cases en mijn moeder voorschuiven in 'de ranking'.
Dit zal natuurlijk individueel niet pakken. Maar de woede hieromtrent is immens.
-
- Premium Member
- Berichten: 679
- Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 76 keer
Ter info:
https://www.vreg.be/nl/faillissement-vl ... everancier
Vragen over facturen of betaalde voorschotten aan Vlaamse Energieleverancier?
Neem dan contact op met de curatoren. De curatoren van het faillissement van Vlaamse Energieleverancier zijn meesters Maarten Bentein en Michiel Verraes.
&
Kan een leverancier geen elektriciteit of aardgas meer leveren door een faillissement? Dan treedt Fluvius onmiddellijk op als noodleverancier. Dat is zo bepaald in de Vlaamse wetgeving. Fluvius neemt de levering van elektriciteit en/of aardgas over op 7 december.
Fluvius treedt enkel tijdelijk op als noodleverancier. U moet dus een nieuw contract afsluiten met een andere elektriciteits-/aardgasleverancier. Dat doet u best vóór 7 januari 2022.
Sluit u geen nieuw contract af met een nieuwe leverancier? Dan kan u op termijn zonder elektriciteit of aardgas vallen. Huishoudelijke afnemers kunnen tijdens de winterperiode (1 december tot 1 maart) niet afgesloten worden. Voor niet-huishoudelijke afnemers geldt deze beschermingsmaatregel niet.
&
Laat uw nieuwe energieleverancier weten dat u klant was van Vlaamse Energieleverancier en snel wil overstappen. Sluit u vóór 7 januari 2022 een nieuw contract af? Dan kan u aan uw nieuwe leverancier vragen om al vanaf 7 december klant bij hem te worden. Gaat uw nieuwe leverancier daarmee akkoord, dan kan dat met terugwerkende kracht in de achterliggende systemen aangepast worden. Geef in dat geval wel de juiste wisseldatum (7/12/2021) en wisselmeterstand (uw meterstand op 7/12/2021) mee aan uw nieuwe leverancier. U ontvangt dan geen factuur van Fluvius, enkel van uw nieuwe leverancier.
https://www.vreg.be/nl/faillissement-vl ... everancier
Vragen over facturen of betaalde voorschotten aan Vlaamse Energieleverancier?
Neem dan contact op met de curatoren. De curatoren van het faillissement van Vlaamse Energieleverancier zijn meesters Maarten Bentein en Michiel Verraes.
&
Kan een leverancier geen elektriciteit of aardgas meer leveren door een faillissement? Dan treedt Fluvius onmiddellijk op als noodleverancier. Dat is zo bepaald in de Vlaamse wetgeving. Fluvius neemt de levering van elektriciteit en/of aardgas over op 7 december.
Fluvius treedt enkel tijdelijk op als noodleverancier. U moet dus een nieuw contract afsluiten met een andere elektriciteits-/aardgasleverancier. Dat doet u best vóór 7 januari 2022.
Sluit u geen nieuw contract af met een nieuwe leverancier? Dan kan u op termijn zonder elektriciteit of aardgas vallen. Huishoudelijke afnemers kunnen tijdens de winterperiode (1 december tot 1 maart) niet afgesloten worden. Voor niet-huishoudelijke afnemers geldt deze beschermingsmaatregel niet.
&
Laat uw nieuwe energieleverancier weten dat u klant was van Vlaamse Energieleverancier en snel wil overstappen. Sluit u vóór 7 januari 2022 een nieuw contract af? Dan kan u aan uw nieuwe leverancier vragen om al vanaf 7 december klant bij hem te worden. Gaat uw nieuwe leverancier daarmee akkoord, dan kan dat met terugwerkende kracht in de achterliggende systemen aangepast worden. Geef in dat geval wel de juiste wisseldatum (7/12/2021) en wisselmeterstand (uw meterstand op 7/12/2021) mee aan uw nieuwe leverancier. U ontvangt dan geen factuur van Fluvius, enkel van uw nieuwe leverancier.
- Data technicus
- Pro Member
- Berichten: 394
- Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
- Locatie: Spalbeek (Hasselt)
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 43 keer
Ze weten zelfs nog niet of er slotfactuur komt volgens de site van de VREG. Kan goed zijn dat de curators zeggen we gaan ons niet bezig houden om voor iedereen een slotfactuur op te maken en dat ze gewoon zeggen dat ze alle voorschotfacturen die openstonden enkel te innen.
11. Zal ik als klant van Vlaamse Energieleverancier een slotfactuur ontvangen?Die vraag kunnen wij nog niet beantwoorden. De curator heeft het beheer van Vlaamse Energieleverancier overgenomen. Hij handelt het faillissement af. In de komende tijd bekijkt hij wat er allemaal moet gebeuren en maakt hij afspraken met de klanten van Vlaamse Energieleverancier.
Het is op dit moment nog niet duidelijk of u een slotfactuur zal ontvangen voor uw verbruik sinds de vorige afrekening tot 7 december 2021 en wanneer dat zal zijn.
Hebt u hier vragen over? Neem dan contact op met de curatoren van Vlaamse Energieleverancier. De curatoren van het faillissement van Vlaamse Energieleverancier zijn meesters Maarten Bentein en Michiel Verraes.
11. Zal ik als klant van Vlaamse Energieleverancier een slotfactuur ontvangen?Die vraag kunnen wij nog niet beantwoorden. De curator heeft het beheer van Vlaamse Energieleverancier overgenomen. Hij handelt het faillissement af. In de komende tijd bekijkt hij wat er allemaal moet gebeuren en maakt hij afspraken met de klanten van Vlaamse Energieleverancier.
Het is op dit moment nog niet duidelijk of u een slotfactuur zal ontvangen voor uw verbruik sinds de vorige afrekening tot 7 december 2021 en wanneer dat zal zijn.
Hebt u hier vragen over? Neem dan contact op met de curatoren van Vlaamse Energieleverancier. De curatoren van het faillissement van Vlaamse Energieleverancier zijn meesters Maarten Bentein en Michiel Verraes.
-
- Elite Poster
- Berichten: 912
- Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 98 keer
nog wat food for thought:
Wat met de Retroactieve investeringspremie terugdraaiende teller ?
Die was toch bedoeld om eigenaars van zonnepanelen (vanaf plaatsing digitale meter) te compenseren voor verloren rendement?
Rond deze tijd had ik eigenlijk een afrekening moeten krijgen voor een heel jaar zonnepanelen-opbrengst (vorige afrekening had ik de zonnepanelen nog maar een half jaar, dus voorschotbedrag werd nauwelijks verlaagd toen).
Ik acht de kans echter heel klein dat er nog een afrekening komt en als die er toch komt (zou zeker terug moeten krijgen) dan acht ik de kans nóg kleiner dat ik ook werkelijk terugbetaald wordt.
Dus mijn rendement van het voorbije jaar ben ik kwijt. Mijn terugverdientijd van investering is daarmee dus al langer dan oorspronkelijk geraamd. En zelfs als ik direct een digitale meter laat plaatsen (om nog zoveel mogelijk retroactieve investeringspremie te kunnen genieten), ga ik nooit in de buurt komen van geraamd rendement/terugverdientijd.
Ik ben niet cynisch of verbitterd, hoor. Ik ben blij met mijn investering in zonnepanelen. Ik heb er al lang vrede mee dat ik met dit faillissement een paar honderd euro kwijt ga zijn. er zijn ergere dingen in 't leven. Ik kan er toch niets meer aan veranderen
Wat met de Retroactieve investeringspremie terugdraaiende teller ?
Die was toch bedoeld om eigenaars van zonnepanelen (vanaf plaatsing digitale meter) te compenseren voor verloren rendement?
Rond deze tijd had ik eigenlijk een afrekening moeten krijgen voor een heel jaar zonnepanelen-opbrengst (vorige afrekening had ik de zonnepanelen nog maar een half jaar, dus voorschotbedrag werd nauwelijks verlaagd toen).
Ik acht de kans echter heel klein dat er nog een afrekening komt en als die er toch komt (zou zeker terug moeten krijgen) dan acht ik de kans nóg kleiner dat ik ook werkelijk terugbetaald wordt.
Dus mijn rendement van het voorbije jaar ben ik kwijt. Mijn terugverdientijd van investering is daarmee dus al langer dan oorspronkelijk geraamd. En zelfs als ik direct een digitale meter laat plaatsen (om nog zoveel mogelijk retroactieve investeringspremie te kunnen genieten), ga ik nooit in de buurt komen van geraamd rendement/terugverdientijd.
Ik ben niet cynisch of verbitterd, hoor. Ik ben blij met mijn investering in zonnepanelen. Ik heb er al lang vrede mee dat ik met dit faillissement een paar honderd euro kwijt ga zijn. er zijn ergere dingen in 't leven. Ik kan er toch niets meer aan veranderen
- Splitter
- Elite Poster
- Berichten: 4578
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 446 keer
luminus/energie.be lijkt me toch erg goed te zijn voorbereid geweest op dit voorval....
vanmiddag ergens via de site aangegeven klant te willen worden, daarnet mail gehad dat ik vanaf nu klant ben bij hen.
dus feitelijk ben ik 0 dagen bij fluvius terecht gekomen, en ik heb ook een afbeelding van de teller doorgestuurd (metadata erin geeft mooi aan dat het op datum van vandaag is dus daar is geen discussie mogelijk hoop ik dan)
de energie die ik verbruikt heb is huidige stand - stand van laatste afrekening x kost volgens mijn contract.
en als dat bedrag reeds betaald is in de voorschotten tussen die periode en nu, dan betaal ik niets extra (maar verwacht ik dat die curator mij compenseert - al zal dat niet gebeuren).
is dat bedrag nog niet betaald, dan verwacht ik een slotfactuur die dat aangeeft, inclusief de berekening en de reeds betaalde voorschotten in acht nemend.
een voorschotfactuur is een voorschot dat jij uit good will gaat betalen (in belgie zal er wel een regeling zijn die dat verplicht, kwestie van grote bedrijven te beschermen tegen arme klantjes),
om zo jouw uiteindelijke kost te verlagen en de leverancier budget te geven om te overleven (wat hier dus niet gelukt is).
je kan niet zeggen "er staat nog een voorschotfactuur open voor geleverde energie" zonder ook te bekijken of je wel degelijk nog energie boven de reeds betaalde hoeveelheid hebt vebruikt.
maargoed, met demir aan het roer zou het niet verbazen dat ze het wel zo zou laten varen... de zeewaardigheid van de titanic lag nog hoger dan haar bekwaamheid
vanmiddag ergens via de site aangegeven klant te willen worden, daarnet mail gehad dat ik vanaf nu klant ben bij hen.
dus feitelijk ben ik 0 dagen bij fluvius terecht gekomen, en ik heb ook een afbeelding van de teller doorgestuurd (metadata erin geeft mooi aan dat het op datum van vandaag is dus daar is geen discussie mogelijk hoop ik dan)
ja, ik zal gerust betalen voor energie die ik verbruikt heb.Data technicus schreef: Lees dan maar eens op de vreg te goei: https://www.vreg.be/nl/faillissement-vl ... everancier
12. Moet ik mijn facturen van Vlaamse Energieleverancier nog betalen?
U moet altijd betalen voor de energie die u verbruikt.
Hebt u nog openstaande facturen van Vlaamse Energieleverancier of krijgt u een slotfactuur? Betaalt u die niet, dan kan de curator een betaling eisen.
de energie die ik verbruikt heb is huidige stand - stand van laatste afrekening x kost volgens mijn contract.
en als dat bedrag reeds betaald is in de voorschotten tussen die periode en nu, dan betaal ik niets extra (maar verwacht ik dat die curator mij compenseert - al zal dat niet gebeuren).
is dat bedrag nog niet betaald, dan verwacht ik een slotfactuur die dat aangeeft, inclusief de berekening en de reeds betaalde voorschotten in acht nemend.
een voorschotfactuur is een voorschot dat jij uit good will gaat betalen (in belgie zal er wel een regeling zijn die dat verplicht, kwestie van grote bedrijven te beschermen tegen arme klantjes),
om zo jouw uiteindelijke kost te verlagen en de leverancier budget te geven om te overleven (wat hier dus niet gelukt is).
je kan niet zeggen "er staat nog een voorschotfactuur open voor geleverde energie" zonder ook te bekijken of je wel degelijk nog energie boven de reeds betaalde hoeveelheid hebt vebruikt.
maargoed, met demir aan het roer zou het niet verbazen dat ze het wel zo zou laten varen... de zeewaardigheid van de titanic lag nog hoger dan haar bekwaamheid
-
- Premium Member
- Berichten: 654
- Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
- Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
- Bedankt: 18 keer
Of dit:didi79 schreef:nog wat food for thought:
Sociaal tarief valideren bij je nieuwe energiemaatschappij is in België niet adhv attest verhoogde tegemoetkoming zoals bij 99% van de gevallen maar via een apart systeem. Daardoor duurt de validatie tot 3 maanden. Wat wil zeggen dat je nieuwe maatschappij zal beginnen voorschotten aanrekenen als normale gebruiker voor de eerste maanden. Die mensen hebben hierom niet gevraagd en zijn niet kapitaal krachtig genoeg om de sterk gestegen voorschot te betalen...
- Data technicus
- Pro Member
- Berichten: 394
- Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
- Locatie: Spalbeek (Hasselt)
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 43 keer
Heb dit nu als mail naar de curatoren gestuurd en eens zien hoe zij hierop gaan antwoorden:
Beste,
Hoe zit het met de voorschotfactuur roep ik die best terug van de voorbije maanden of niet. Want zie op internet nu heel veel rond gaan dat mensen hun domiciliëring terug roepen.
Gaan jullie een slotfactuur maken voor ons of houden jullie het enkel bij de voorschotfactuur zodat er geen slotfactuur volgt.
Als ik nu mijn voorschotfactuur terug roep komen jullie die dan later terug halen omdat deze dan zouden open zijn blijven staan.
Met vriendelijke groeten,
-
- Elite Poster
- Berichten: 1492
- Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 55 keer
Die gaan gewoon zeggen dat ge braaf uw facturen moet betalen hoor
Sinds de miserie bij energypeople ben ik gewoon naar een grote en klassieke energieleverancier gegaan. Betaal dan misschien wel enkele euro's meer, maar liever dat dan om de zoveel jaar miserie met een faillissement en veel meer geld in totaal verliezen...
Sinds de miserie bij energypeople ben ik gewoon naar een grote en klassieke energieleverancier gegaan. Betaal dan misschien wel enkele euro's meer, maar liever dat dan om de zoveel jaar miserie met een faillissement en veel meer geld in totaal verliezen...
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
De Vlaamse Energie Leverancier, enkele maanden geleden op Radio 2 (de Inspecteur):powaq schreef:Het bewijst WEER maar eens de onkunde en waardeloosheid van de VREG. Als regulator hadden zij dit gewoon moeten zien aankomen en ingrijpen.
bron: https://radio2.be/de-inspecteur/de-vlaa ... ie-zijn-ze (5 maart 2021)Kurt Hernot van de CREG schreef:Betrouwbaar?
Je hoeft je volgens Kurt Hernot geen zorgen te maken dat er op een dag plots niks meer uit de gasleiding komt, of dat de stroom plots op zal zijn.
"Al die kleine energieleveranciers leveren ook elektriciteit en gas van identieke kwaliteit als de grote spelers op de markt, met weinig verborgen voorwaarden. Ze hebben minder kosten doordat ze minder personeel hebben. Heel wat voordelen dus, maar onbekend maakt helaas onbemind."
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Kleine kanttekening hierbij:gunmaster schreef:Het lijkt me logisch dat je voorschotfacturen voor de maanden tot en met november betaald maar niet de maanden in de toekomst (december wellicht pro rata).
- - Mijn contract loopt van mei 2021 tot april 2022 (groepsaankoop provincie O-VL).
- Mijn voorschotten zijn berekend op mijn jaarverbruik, waarbij mijn verbruik (gas) in de winter veel hoger is dan in de zomer.
- Als ik vandaag (dag van faillissement) een eindafrekening zou maken, dan zit daar vooral de hele zomer in (mei-november).
- Ik heb dus teveel voorschot betaald, toch?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Berichten: 755
- Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 53 keer
- Contacteer:
Goh ja het is inderdaad een lastige wetenschap.philippe_d schreef:Kleine kanttekening hierbij:gunmaster schreef:Het lijkt me logisch dat je voorschotfacturen voor de maanden tot en met november betaald maar niet de maanden in de toekomst (december wellicht pro rata).
- - Mijn contract loopt van mei 2021 tot april 2022 (groepsaankoop provincie O-VL).
- Mijn voorschotten zijn berekend op mijn jaarverbruik, waarbij mijn verbruik (gas) in de winter veel hoger is dan in de zomer.
- Als ik vandaag (dag van faillissement) een eindafrekening zou maken, dan zit daar vooral de hele zomer in (mei-november).
- Ik heb dus teveel voorschot betaald, toch?
Je kan simpel lineair rekenen. Maar je kan ook een schatting gaan maken op basis van de SLP's. Maar ja solar of niet, warmtepomp of niet, bitcoin farm of niet. Zeer lastige materie.
https://www.vreg.be/nl/verbruiksprofiel ... eprofielen
- Matt555
- Pro Member
- Berichten: 242
- Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
- Locatie: Thailand
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 10 keer
Ik begrijp niet dat er hier klanten zijn die nog aan een failliet bedrijf willen betalen , of zelfs doen . Hou die euros wel beschikbaar !!..., de curators (2) zullen je wel contacteren indien je moet betalen , all wat je nu betaalt kan gewoon in de grote pot gegooid worden , en indien je iets onterecht zou betaald hebben komt het er niet meer uit.
Al wat je betaalt ben je kwijt , wacht gewoon af tot de curators je contacteren .Betalen kun je nog altijd achteraf ....
https://www.hln.be/consument/voorschotf ... ~a6f7fa17/
Voorschotfactuur voor energie binnenkort verleden tijd? Sector lijkt gewonnen voor idee van CD&V
Zijn voorschotfacturen voor ons energieverbruik binnenkort verleden tijd? Op dit moment wordt werk gemaakt van een wettelijk kader dat klanten met een digitale meter de mogelijkheid biedt voor een maandelijkse afrekening op basis van hun reële verbruik. “Net zoals nu al gangbaar is in de telecomsector”, zegt CD&V-parlementslid Robrecht Bothuyne.
meer...
Robbe van Lier, Isolde Van Den Eynde 08-12-21, 05:00
Al wat je betaalt ben je kwijt , wacht gewoon af tot de curators je contacteren .Betalen kun je nog altijd achteraf ....
https://www.hln.be/consument/voorschotf ... ~a6f7fa17/
Voorschotfactuur voor energie binnenkort verleden tijd? Sector lijkt gewonnen voor idee van CD&V
Zijn voorschotfacturen voor ons energieverbruik binnenkort verleden tijd? Op dit moment wordt werk gemaakt van een wettelijk kader dat klanten met een digitale meter de mogelijkheid biedt voor een maandelijkse afrekening op basis van hun reële verbruik. “Net zoals nu al gangbaar is in de telecomsector”, zegt CD&V-parlementslid Robrecht Bothuyne.
meer...
Robbe van Lier, Isolde Van Den Eynde 08-12-21, 05:00
-
- Elite Poster
- Berichten: 1492
- Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 55 keer
Als het optioneel zou blijven is dat wel een goede zaak. Dan kan iedereen kiezen wat zich het beste uit komt.Matt555 schreef: https://www.hln.be/consument/voorschotf ... ~a6f7fa17/
Voorschotfactuur voor energie binnenkort verleden tijd? Sector lijkt gewonnen voor idee van CD&V
Zijn voorschotfacturen voor ons energieverbruik binnenkort verleden tijd? Op dit moment wordt werk gemaakt van een wettelijk kader dat klanten met een digitale meter de mogelijkheid biedt voor een maandelijkse afrekening op basis van hun reële verbruik. “Net zoals nu al gangbaar is in de telecomsector”, zegt CD&V-parlementslid Robrecht Bothuyne.
Maar persoonlijk betaal ik liever iedere maand een vast bedrag dan opeens in de wintermaanden tot 5x het normale bedrag van het voorschot nu.
Kan mij ook inbeelden dat je ineens in de wintermaanden een hoop wanbetalers krijgt op deze manier.
- Matt555
- Pro Member
- Berichten: 242
- Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
- Locatie: Thailand
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 10 keer
quoteAvenger 2.0 schreef:Als het optioneel zou blijven is dat wel een goede zaak. Dan kan iedereen kiezen wat zich het beste uit komt.Matt555 schreef: https://www.hln.be/consument/voorschotf ... ~a6f7fa17/
Voorschotfactuur voor energie binnenkort verleden tijd? Sector lijkt gewonnen voor idee van CD&V
Zijn voorschotfacturen voor ons energieverbruik binnenkort verleden tijd? Op dit moment wordt werk gemaakt van een wettelijk kader dat klanten met een digitale meter de mogelijkheid biedt voor een maandelijkse afrekening op basis van hun reële verbruik. “Net zoals nu al gangbaar is in de telecomsector”, zegt CD&V-parlementslid Robrecht Bothuyne.
Maar persoonlijk betaal ik liever iedere maand een vast bedrag dan opeens in de wintermaanden tot 5x het normale bedrag van het voorschot nu.
Kan mij ook inbeelden dat je ineens in de wintermaanden een hoop wanbetalers krijgt op deze manier.
Kan mij ook inbeelden dat je ineens in de wintermaanden een hoop wanbetalers krijgt op deze manier
Ofwel dat diegenen die schrikken van de kostprijs ...., de kraan beetje meer gaan toeschroeven en truitje aandoen ..., en zodoende de BIG SURPRISE gaan vermijden , want dan kan het nog ..... eens de winter voorbij is het te laat en dient hoog verbruik te betalen , maandrekeningen laten je toe bij te sturen ...
Laatst gewijzigd door Matt555 08 dec 2021, 08:52, in totaal 1 gewijzigd.