usb modem verplicht?

Plaats reactie
BungaMan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1485
Lid geworden op: 16 nov 2005, 09:05

Hoi,

Ik belde zojuist even om mij always more aan te schaffen en ik kreeg te horen dat de usb modem nodig is anders werkt versatel adsl niet. Met mijn huidige skynet abbo zit ik met zo een alcatel speedtouch ding. Is het werkelijk nodig om die usb modem te gebruiken zoals de verkoopster me vertelde? Wat is er dan verschillend aan het adsl signaal tussen skynet en versatel? Dacht toch dat het hier om een gestandardiseerd signaal gaat...

Iemand die hier wat meer duidelijkheid over kan scheppen? tnx
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Je kan wel degelijk een andere modem gebruiken met versatel, als deze maar PPPoA ondersteunt.
Alle alcatel speedtouches zijn maw geschikt, behalve de "home" (die kan namelijk enkel PPPoE).
Ik weet niet hoe het zit met die modem van Versatel, is die gratis? Zoja, nemen en geen vragen stellen eh ;)
Parin
Member
Member
Berichten: 65
Lid geworden op: 12 okt 2005, 15:52

Idd, die adsl modem is toch gratis. Dus laat ze maar opsturen, dan heb je een modem reserve.

Maar ik gebruik ook mijn Speedtouch 510 van BGC zonder probleem (ik moest wel ff firmware upgraden om die BGC instellingen eruit te halen).

De oude Speedtouch Home is mogelijk wel een probleem zoals Meon reeds zei.
Gebruikersavatar
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1903
Lid geworden op: 23 feb 2004, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 75 keer

Idd, die Versatel modem is gratis, dus laat hem maar arriveren.
Dan kies je natuurlij tussen 2 apparaten. Je zal merken dat die USB Modem van Versatel een doosje met lucht is. Maar uiteindelijk doet hij wel waar hij moet voor dienen, en nog goed ook! Ik heb hem ongeveer een jaar gebruikt, en nooit over moeten klagen...
BungaMan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1485
Lid geworden op: 16 nov 2005, 09:05

ow, en ik heb nu net die home...

op de site met info voor mijn router USR808054 las ik het volgende

Als u over een DSL-service beschikt, dan hebt u of een PPPoE- of een PPPoA-verbinding. Als u een PPPoE-verbinding hebt, dan dient u eerst uw gebruikersnaam en wachtwoord in de Wireless Turbo Access Point & Router in te voeren, alsmede eventuele andere informatie. Raadpleeg Bijlage A van dit hoofdstuk voor informatie over het verkrijgen van uw configuratie-informatie. Als u een PPPoA-verbinding hebt, dan hoeft u waarschijnlijk geen configuratie-informatie in te voeren


Hoef ik enkel een nieuwe adsl modem te halen (oef) en niet ook nog een nieuwe router :) maar kan iemand me doorverwijzen of vertellen welke adsl modems goede prijs/kwaliteit hebben en pppoa ondersteunen? Veel extra features hoeft dat niet te hebben vermits die in de router steken.
PeterVi
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 nov 2005, 16:26

Als je PPPoA nodig hebt, dan kan dat wel met de Speedtouch home, maar je zal deze eerst moeten patchen/hacken naar een SpeedTouch Pro model.

Je kan dan het modem PPP laten doen, wat over ATM gaat (PPPoA dus). Dit kan zowel als NAT (de modem houdt je publieke/routeable IP) of in DHCP spoof modus, waarbij de PPP-laag in het modem het publieke IP doorgeeft aan je computer als een DHCP-lease. Dit gebruik ik zelf en werkt naar tevredenheid. Het staat ook bekend onder SIP spoofing.

Wat het verschil is tussen PPPoA en PPPoE? Welnu, PPP is een protocol (point-to-point protocol) en Ethernet is een protocol en ATM is een protocol of transmissiestandaard. In het geval van PPPoA, wordt de PPP data 'encapsulated' of ingepakt in ATM cells. In het geval van PPPoE, wordt de PPP data ingepakt in Ethernet frames, waarna die ethernet weer eens in ATM cells wordt verpakt. Zie het als een brief in een enveloppe in weer een enveloppe.

PPPoE heeft een hogere overhead/grotere footprint, en is bijgevolg minder prefereerbaar voor een goede data:overhead verhouding. PPPoA is beter. Ook omdat je minder snel pakketfragmentatie zal krijgen. In het geval van PPPoE is de MTU 16 bytes lager dan 1500, dus 1484, omdat de PPP data ook nog in het ethernet frame moeten passen! Met PPPoA is dit geen probleem, en kan je dus een MTU van 1500 handhaven. Er is waarschijnlijk een nog idealere waarde dan 1500, en die kan je vinden door te kijken naar de cell-grootte van ATM, 53 bytes, 5 overhead, 48 bytes over. Elke ATM cell is altijd even groot, dus je kan best met je data op een veelvoud van 48 uitkomen.

[/b]
PeterVi
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 nov 2005, 16:26

@Bungaman

Als ik het goed zie, heb je een router, en een ADSL modem.

Als je router de PPP-authentificatie doet (de login-procedure), en je router verbonden is met je modem over Ethernet, dan zal dit onontkoombaar PPPoE opleveren!

Je zal dan een modem moeten hebben dat niet zomaar bridged (de packets overgooit), maar eentje die de Ethernet header ervanaf stript (en misschien modificaties doet aan de PPP-header, mijn kennis strekt hier niet ver genoeg), en het PPP-frame overhoudt en dat dan op ATM zet.

Een domme modem, pakt gewoon het pakketje van waar het dan ook komt, maakt er ATM cellen van en codeert die door naar de DTM (digital multitone) op de ADSL-lijn, een gewoon doorgeefluik.

Ik weet niet of er modems zijn die naast bridge mode, ook deze omzettingen maken van PPPoE naar PPPoA.

Het beste is een modem met router in, klaar.

Of een modem met ATM interface aan de lokale zijde, en een router met een ATM interface, zodat beide in ATM werken. Ik weet verder niks van ATM, maar het lijkt me niet direct plausibel voor consumer producten.
BungaMan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1485
Lid geworden op: 16 nov 2005, 09:05

Bedankt voor de uitleg maar ik heb het anders opgelost... Alhoewel het nog lukte om always more aan te vragen heb ik dat toch maar geanuleerd en Tele2 all in abbo aangevraagd :). Betere snelheid (volgens de specs althans) en telefonie inbegrepen.
FST
Pro Member
Pro Member
Berichten: 425
Lid geworden op: 22 jun 2005, 15:30

mooie uitleg, PeterVi :)
heb ik wat bijgeleerd :thumbs:
Gebruikersavatar
-stof-
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:21
Locatie: Merksplas

(mijn eerste post :P )
Welke modem geniet jullie voorkeur voor versatel? (met ethernet!)
ik wil hem aansluiten op een draadloze router van D-link

(hopelijk vinden jullie het niet erg dat ik geen nieuw topic open)
FST
Pro Member
Pro Member
Berichten: 425
Lid geworden op: 22 jun 2005, 15:30

Welkom op dit forum :)

Goed dat je gewoon ge-replied hebt omdat er al zo'n topics zijn.

Als je het nieuwe abonnement van Versatel/Tele2 pakt moet je er een thomson modem/router (met ethernet) bijkopen, dus zal je die kunnen gebruiken.

http://www.broadbandbuyer.co.uk/Shop/Sp ... uctID=2406
Gebruikersavatar
-stof-
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:21
Locatie: Merksplas

ik heb Always ADSL met een usb-modem van e-tech, die kan ik niet
op mijn router aansluiten :-(
daarom zoek ik er één met ethernet :P
FST
Pro Member
Pro Member
Berichten: 425
Lid geworden op: 22 jun 2005, 15:30

Ah, dus je wilt niet gaan overschakelen?

Mja, verder heb ik geen ervaring met ADSL modems, dus dunno welke goed is en welke niet :p
Gebruikersavatar
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1903
Lid geworden op: 23 feb 2004, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 75 keer

De Philips SNA6500 modem/router bij Belgacom...
Als ik vandaag de site van Belgacom bekijk, zie ik dat hij 99€ kost, paar weken geleden kostte hij 59€.
Ik kocht hem voor 79€.
Wat wel opvalt, is dat hij nieuw kleurtje heeft (zwart ipv bruin)
Missch nieuw model?

Je wacht best nog paar weken, want tijdens de feestdagen en de soldenperiode gaat dit supergoede routertje waarschijnlijk weer voor lage prijzen de deur uit.

Werk PERFECT met Versatel (heb zelf de combinatie van de router met die ISP)
Gebruikersavatar
-stof-
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:21
Locatie: Merksplas

ik ga wel iets op de kop tikken bij ebay :P
nog bedankt voor de reacties :-D
BungaMan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1485
Lid geworden op: 16 nov 2005, 09:05

toch nog is effe dit topic omhoog brengen :-D

Uiteindelijk wou het niet lukken om tele2allin aan te vragen! ze kregen mijn telefoonnr niet in het systeem :eek: en daar ben ik uiteindelijk opgelucht over na wat hier allemaal te lezen staat. En mijn annulatie van always more bleek dan toch niet geannuleerd.

Enfin, 'k heb dus toch Always more adsl en mijne setup is als volgt:
- Van speedtouch Home ne Pro gemaakt
- In phonebook een entry gemaakt, PPTP (!) en geen PPP of bridge, en geconfigureert als dial-on-demand
- Op mijne router de wan verbinding ingesteld om gebruik te maken van PPTP waardoor mijn router het internet IP krijgt.
En nu werkt alles zoals het met skynet werkte, zelfde modem en zelfde router.

Alleen merk ik dat af en toe geen dns resolution gedaan wordt. IP adressen kan ik nog pingen, zelfs DNS servers van andere isp's maar die kan ik niet instellen om daar gebruik van te maken. Maar dit blijkt de laatste tijd een gekend probleem te zijn onder versatel abbonnees? Iemand met een oplossing hiervoor?
PeterVi
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 nov 2005, 16:26

@Bungaman:

Leuke oplossing met PPTP maar nu heb je dus te kampen met een lagere Maximale Transmission Unit (MTU) en voor een VPN (wat je nu dus gebruikt) ligt dat duidelijk een stuk onder de 1500. Dat is niet zo goed, en kan leiden tot pakketfragmentatie. Als het dat niet doet, zijn je prestaties gewoon wat lager en ga je eerder aan je limiet van x giga zitten. Omdat de niet-bruikbare data van het VPN ook meetellen (overhead).

Groetjes, Peter.
Plaats reactie

Terug naar “BASE (Tele2, Versatel)”