Vlaamse Energiemaatschappij vraagt faillissement aan
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Mod
Posts over Faillissement Vlaamse Energieleverancier afgesplists uit het topic Energie prijzen worden sneller dan verwacht duurder
Lees hier wat u best doet als u een van de ruim 80.000 klanten ben:gunmaster schreef:Crap! Een week geleden de eindafrekening gehad. Moest nog 250 euro terugkrijgen![]()
Benieuwd wat daar nog van te recupereren is.
De Vlaamse Energieleverancier beëindigt zijn handelsactiviteiten.
In 2018 hebben we de Vlaamse Energieleverancier opgericht om groene stroom en gas aan voordelige energietarieven te leveren in Vlaanderen. Daarbij koos de Vlaamse Energieleverancier resoluut voor een lagekostenstrategie om die belofte te kunnen waarmaken. Als één van de uitdagers op de Vlaamse energiemarkt, hebben we tijdens de afgelopen jaren meer dan 100.000 klanten voordelige en faire energietarieven kunnen aanbieden.
Jullie zijn ondertussen ongetwijfeld op de hoogte van de atypische en uitzonderlijke prijsevoluties in de energiemarkt. De extreme energieprijzen die we nu meemaken, waren niet te voorzien. De uitdagingen om de wintermaanden te overbruggen, zijn daardoor helaas te groot geworden voor de Vlaamse Energieleverancier. We hebben daarom de erg moeilijke beslissing moeten nemen om onze activiteiten stop te zetten en de boeken neer te leggen.
Met pijn in het hart, want we hebben onze verantwoordelijkheden als energieleverancier altijd met veel enthousiasme ter harte genomen.
Tijdens de afgelopen weken is er uitgebreid overleg geweest met de regulator VREG, de netbeheerder Fluvius en de private sector om het huidige scenario te vermijden. Dit is dan ook een beslissing die niet lichtzinnig genomen werd, maar de recente prijsontwikkelingen lieten geen andere keuze.
Als gevolg van de stopzetting kan de Vlaamse Energieleverancier niet meer leveren. Je hoeft je geen zorgen te maken: je zal op geen enkel moment zonder stroom of gas komen te zitten. De levering wordt automatisch overgedragen naar de netbeheerder Fluvius die optreedt als noodleverancier. Dit is een tijdelijke oplossing en klanten wordt gevraagd om een overstap te maken naar een andere energieleverancier in Vlaanderen.
We willen dit moment graag aangrijpen om jullie als klant te bedanken omdat je voor Vlaamse Energieleverancier koos.
Met vriendelijke groeten,
Stijn
In eerste instantie aan Fluvius als zij het overnemen... Terwijl ze weken op de hoogte waren. 2 maanden zullen wss dubbel moeten betaald worden.Splitter schreef: ik ga namelijk niet EXTRA betalen aan een andere leverancier, voor hetgene ik al betaald heb gehad aan degene die de boeken neerlegt...
Indetiek hier maanden moeten zagen voor een eindafrekening en moet ook nog dat bedrag terug krijgen.gunmaster schreef:Crap! Een week geleden de eindafrekening gehad. Moest nog 250 euro terugkrijgen![]()
Benieuwd wat daar nog van te recupereren is.
zij hebben toch pas recht op centen vanaf het moment dat zij levering overnemen?bollegijs schreef:In eerste instantie aan Fluvius als zij het overnemen... Terwijl ze weken op de hoogte waren. 2 maanden zullen wss dubbel moeten betaald worden.
Ev. hoger verbruik dan voorschotten zal door de curator aangerekend worden , aan welk tarief ..... dat is de onbekende factorSplitter schreef:voorschotten kwijt is 1 ding, maar wat ik me afvraag is vooral hoe het dan zit met de afrekening...
ik ga namelijk niet EXTRA betalen aan een andere leverancier, voor hetgene ik al betaald heb gehad aan degene die de boeken neerlegt...
Gelukkig heb ik mijn afrekeningen gedownload want het is zeer smerig snel die website down te brengen. Eigenlijk zijn ze al maanden mensen aan het oplichten. Ik ben al 3 maand overgestapt (heel dom van mij nu gezien) en ik wacht al heel lang op een afrekening. Na 10 tallen keren aandringen eindelijk ze gekregen. En nu wacht ik al 2 weken op het geld, ... waar hij dus mee weg is of in de eindeloze put gedumpt heeft. Soit voorschotten nog lager zetten, maar soit dat kon niet, dat laten ze niet toe.Matt555 schreef:Ev. hoger verbruik dan voorschotten zal door de curator aangerekend worden , aan welk tarief ..... dat is de onbekende factorSplitter schreef:voorschotten kwijt is 1 ding, maar wat ik me afvraag is vooral hoe het dan zit met de afrekening...
ik ga namelijk niet EXTRA betalen aan een andere leverancier, voor hetgene ik al betaald heb gehad aan degene die de boeken neerlegt...
Winner! Nogmaals bedankt.Fluppeke schreef:
Vandaar ik me afvraag of de voorschotverhogingen van Vlaamse energieleverancier normaal zijn in de energiemarkt momenteel, ik voel dat ze precies willen cashen omdat ze aan het ' crashen' zijn....
Vlaamse Energieleverancier heeft het faillissement aangevraagd. We verwachten dat het vonnis op dinsdag 7 december zal uitgesproken worden. Bent u klant van Vlaamse Energieleverancier? En wordt Vlaamse Energieleverancier failliet verklaard? Dan neemt Fluvius de levering van elektriciteit en/of aardgas automatisch over op de dag van het faillissementsvonnis. De prijs die u bij Fluvius betaalt in zijn rol als noodleverancier vindt u terug in de resultatenlijst van de V-test® hieronder. Opgelet: dit product heet 'prijs noodleverancier' en is niet hetzelfde als 'aardgastarief DNB'/'elektriciteitstarief DNB'. Sluit u in de maand na de uitspraak van het faillissement een nieuw contract af met een andere leverancier? Dan kan u met die leverancier afspreken om al vanaf de dag van het vonnis klant bij hem te worden. U betaalt dan vanaf de dag van het vonnis de prijs van uw nieuw contract en niet de prijs van de noodleverancier. Meer informatie en veelgestelde vragen vindt u hier (https://www.vreg.be/sites/default/files ... ancier.pdf).
De opdracht gaat zijn zo snel mogelijk nieuwe leverancier en als overstap datum de faillisementsdatum kiezen.Extra informatie:
De uiterste startdatum van het contract om van de vermelde prijs te kunnen genieten is 31-12-2022.
Dit product geldt enkel voor afnemers die klant waren bij een leverancier die niet meer kan leveren. In geval van een faillissement neemt Fluvius de levering aan die afnemers over op de dag van het faillissementsvonnis.
Sluit u in de maand na de uitspraak van het faillissement van uw leverancier een nieuw contract af met een andere leverancier? Dan kan u met die nieuwe leverancier afspreken om al vanaf de dag van het faillissementsvonnis klant bij hem te worden. U betaalt dan vanaf de dag van het vonnis de prijs van uw nieuw contract en niet de prijs van de noodleverancier
idem hier.bollegijs schreef:Ik heb november, december en januari betaald.
die ruiken ook geld zeker? voor zover ik weet stond die "prijs noodleverancier" er daarstraks niet bij, en ik meen me te herinneren dat die er zelfs niet bijstond toen energypeople failliet ging (toen was de prijs gewoon de "dnb" prijs, maar die was toen natuurlijk wel hoger als de rest)Tomsworld schreef:De vtest site is geüpdatet : nu staat er een faq en een nieuw tarief prijs noodleverancier en dat is extreem hoog inderdaad.
Dat kan, en zo zal men wellicht minder de broek eraan scheuren. Maar hou er wel rekening mee dat de curator alle openstaande schulden in zijn voordeel nog wel gaat komen invorderen.ZZD schreef:Is het niet interessant voor diegenen die met domiciliëring betalen, om die sowieso terug te vorderen? Dat kan dacht ik binnen de 8 weken. Als er dan nog een eindafrekening komt, kan je nog zien of je moet bij betalen of niet.
dat snap ik dus niet....CCatalyst schreef:Dat kan, en zo zal men wellicht minder de broek eraan scheuren. Maar hou er wel rekening mee dat de curator alle openstaande schulden in zijn voordeel nog wel gaat komen invorderen.
Hier ook plots een onverwachtte meteropname. Nu dit was wel nadat ik eigenlijk al opgezegd had.didi79 schreef:[..]
edit: toeval of niet ? 2 weken geleden kreeg ik een brief van Fluvius voor een verplichte meteropname. Dus afspraak maken dat Fluvius zelf de meters opneemt, was al meer dan 4 jaar geleden.
Zijn er nog Vl.Energieleverancier-klanten die ook net zo'n brief gekregen hebben ? Dan zou je kunnen denken dat Fluvius het inderdaad toen al wist...
Goede tip.ZZD schreef:Is het niet interessant voor diegenen die met domiciliëring betalen, om die sowieso terug te vorderen? Dat kan dacht ik binnen de 8 weken. Als er dan nog een eindafrekening komt, kan je nog zien of je moet bij betalen of niet.
Ja inderdaad, als ik de eindafrekening krijg zal ik met plezier bijbetalen.CCatalyst schreef:Maar hou er wel rekening mee dat de curator alle openstaande schulden in zijn voordeel nog wel gaat komen invorderen.
Voorschotten zijn ook facturen die opgemaakt zijn dus curator kan die ook opeisen als je die hebt teruggevorderd. En foto maken heeft geen nut want fluvius maakt een schatting van de meterstanden die niet te betwisten valt.philippe_d schreef:Goede tip. Ik heb onmiddellijk:ZZD schreef:Is het niet interessant voor diegenen die met domiciliëring betalen, om die sowieso terug te vorderen? Dat kan dacht ik binnen de 8 weken. Als er dan nog een eindafrekening komt, kan je nog zien of je moet bij betalen of niet.Dit ging moeiteloos via mijn internet bankieren, en het geld (2 * 145€) staat al terug op mijn rekening.
- Mijn SEPA mandaat ten gunstige van de Vlaamse Energieleverancier geblokkeerd.
- Mijn 2 laatste betalingen via domicilïering gerecupereerd.
Ja inderdaad, als ik de eindafrekening krijg zal ik met plezier bijbetalen.CCatalyst schreef:Maar hou er wel rekening mee dat de curator alle openstaande schulden in zijn voordeel nog wel gaat komen invorderen.
Maar door het terugvorderen van mijn 2 laatste voorschotten, ben ik zeker dat ik bij de eindafrekening geen geld zal verliezen ...
En morgen een foto van de tellers, zodat er ook geen betwistingen zijn i.v.m. verbruik / tellerstanden.
5. Welke meterstand gebruikt Fluvius voor mijn slotfactuur?
Hebt u een digitale meter? Dan leest Fluvius uw meterstand op afstand uit op de dag van het
faillissementsvonnis.
Hebt u een klassieke meter? Dan schat Fluvius uw meterstand op de dag van het faillissementsvonnis
op basis van uw verbruik van de vorige periode. U kan het geschatte energieverbruik door Fluvius niet
betwisten. Geeft u binnen een redelijke termijn de werkelijke wisselmeterstand (uw meterstand op de
dag van het vonnis) door aan Fluvius? En valt die binnen bepaalde grenzen? Dan kan de geschatte
meterstand aangepast worden.
Sluit u een nieuw contract af met een andere energieleverancier? Geef dan de wisseldatum en
wisselmeterstand mee aan uw nieuwe leverancier. Hij bezorgt die op zijn beurt aan Fluvius.
Sluit u in de maand na de uitspraak van het faillissement een nieuw contract af? Dan kan u aan uw
nieuwe leverancier vragen om al vanaf de dag van het faillissementsvonnis klant bij hem te worden. U
ontvangt dan geen factuur van Fluvius, enkel van uw nieuwe leverancier
Nee, niet gekregen. Alleen zoals eerder vermeld geen maandelijkse factuur gezien begin deze maand.didi79 schreef: edit: toeval of niet ? 2 weken geleden kreeg ik een brief van Fluvius voor een verplichte meteropname. Dus afspraak maken dat Fluvius zelf de meters opneemt, was al meer dan 4 jaar geleden.
Zijn er nog Vl.Energieleverancier-klanten die ook net zo'n brief gekregen hebben ? Dan zou je kunnen denken dat Fluvius het inderdaad toen al wist...
Hier ook. Eind september overgestapt naar Luminus en dan via de normale procedure mijn meterstanden doorgegeven. Een kleine 2 weken later krijg ik een brief om de meterstanden opnieuw door te geven.boran_blok schreef:didi79 schreef:[..]
Hier ook plots een onverwachtte meteropname. Nu dit was wel nadat ik eigenlijk al opgezegd had.
Ik was ook optijd weg. Toen mijn voorschot van 160 naar 360 ging was ik onmiddelijk weg.
maar als ze failliet zijn, kunnen ze in principe ook geen facturen meer opmaken en dus ook geen geld meer komen halen bij klanten.didi79 schreef:"Klant is koning" geldt hier niet.
Als ze failliet zijn, dan wil dat zeggen dat ze zelfs bovenstaande niet meer kunnen betalen.
Dus ik maak me geen illusies dat ik nog iets ga terug zien.
Het gaat niet over onterechte domiciliëringen, maar je kan alle afhoudingen tot maximaal 8 weken terug - zonder opgave van reden - terugvorderen. Dat zijn dus in principe de 2 laatste maandelijkse voorschot facturen ...Tomsworld schreef:Ik probeer nu ook de optie van onterechte domiciliering maar ik vrees er voor, enige optie hier is dat ze een ongeldig mandaat gebruikt hebben, ze hebben er 2 eentje wat ik goedgekeurd heb en een 2e wat zij plots aangemaakt hebben.
Daar ben ik mij van bewust, maar dat de curatoren dan ook maar mijn eindfactuur opstellen, dan kunnen ze dit in rekening brengen?Data technicus schreef:Voorschotten zijn ook facturen die opgemaakt zijn dus curator kan die ook opeisen als je die hebt teruggevorderd.
Ja, dat is zijn jobSplitter schreef:maar als ze failliet zijn, kunnen ze in principe ook geen facturen meer opmaken en dus ook geen geld meer komen halen bij klanten.
en dat zou die curator dan wel mogen.
Ik ben niet zeker dat ze dat ook gaan doen?philippe_d schreef:Daar ben ik mij van bewust, maar dat de curatoren dan ook maar mijn eindfactuur opstellen, dan kunnen ze dit in rekening brengen?Data technicus schreef:Voorschotten zijn ook facturen die opgemaakt zijn dus curator kan die ook opeisen als je die hebt teruggevorderd.