Bpost horror

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Deze week deed het team van de Inspecteur een experiment: zondag verstuurden ze 200 brieven vanuit 18 locaties. 100 brieven kregen een priorzegel, 100 andere een non-priorzegel. 20% van de priorbrieven viel te laat in de bus. Bij de non-priorbrieven gaat het om 14%. Dat strookt niet met de beloftes van Bpost.
https://radio2.be/de-inspecteur/steekpr ... laat-in-de
de koe zegt boe
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Bpost is weer goed bezig. Zoveel opeenvolgend geknoei, dat is geen toeval meer: het is een georganiseerd systeem. Dit bedrijf is echt "evil".

Ik zat te wachten op een levering van Amazon. Dank zij de geweldige tracking en de Bpost app weet ik dat het pakket gaat geleverd worden en ik ben thuis om het in ontvangst te nemen. Plots merk ik dat de brievenpost geleverd is en daartussen ziet een bericht dat het pakket vruchteloos aangeboden is. We kennen dat: te druk bij Bpost en dan mag de bestemmeling zelf zijn pakket gaan ophalen.
Want in deze drukke tijden is van 2de aanbieding geen sprake meer.
Nu woon ik in Brussel en het stikt hier in de buurt van de postpunten. Ikzelf heb als leveringsvoorkeur een pakjeslocker in de buurt aangeduid, dus dat mag geen probleem zijn.
Alleen heeft Bpost mijn pakket ook daar niet afgeleverd maar in een postkantoor in een buurgemeente en wacht het pakket daar op mij tot 15 december. Onderweg naar dat postkantoor kom ik voorbij een tiental postpunten met ruime openingsuren, maar Bpost wil dat ik in dat voor mij totaal onbekende postkantoor mijn pakket ga ophalen, tijdens hun beperkte openingsuren, in een periode waarin ik het bijzonder druk heb en tijdens die openingsuren zelf niet in Brussel ben.
Dus ik probeer via de klantendienst (chat) toch een tweede aanbieding te krijgen omdat Bpost toch al 2 keer in de fout gegaan is. Een eerste keer door het niet aanbieden, een tweede keer door de leveringsvoorkeur niet te respecteren.
Eerst lijkt niets mogelijk tijdens het chatgesprek, maar uiteindelijk gaat men een mail sturen naar het betreffende kantoor om een tweede aanbieding te organiseren. Enkele minuten later krijg ik (duidelijk als reactie daarop) een email met het bericht dat mijn pakket teruggestuurd wordt naar de afzender ! (terwijl ik nog tot 15 december tijd had om het te gaan ophalen)

Dit bedrijf is evil. Een bestemmeling/klant/burger die klaagt ? Die gaan we nog eens verder straffen hiervoor!

Wie weet hoe en waar een klacht kan poneren tegen deze misstanden?
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

R2D2 schreef:Wie weet hoe en waar een klacht kan poneren tegen deze misstanden?
Wilde gok
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

cadsite schreef: Wilde gok
Werkt niet, de hoeveelheid klachten die niet beantwoord worden moeten gigantisch zijn :lol:
elmariachi2920
Plus Member
Plus Member
Berichten: 162
Lid geworden op: 08 aug 2011, 17:09
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

hier een paar weken geleden ook prijs gehad
bewust laten leveren in ophaallocker wegens een paar keer missen van de postbode
woensdag: melding in app pakje onderweg naar postpunt
donderdag: melding in app pakje onderweg naar postpunt
vrijdag, zaterdag, zondag, maandag: idem
dinsdag: melding pakje terug naar afzender wegens niet ophalen

we hebben zelfs geen mogelijkheid gehad om het op te halen uit de locker
anders hadden we dat echt wel gedaan

geen enkele manier om klacht in te dienen
want "ontvanger is geen klant en kan geen klacht indienen"

ondertussen terug naar thuislevering met backup ander postpunt/krantenwinkel in de wijk
ook al voorgehad dat we het in het kantoor van bpost mochten ophalen, gelukkig hier in de gemeente
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Intussen nu ook klacht ingediend bij ombudsdienst postsector.

En ondertussen herhaalt het verhaal zich vandaag weer: mijn vrouw krijgt zonet notificatie dat er een zending is afgeleverd terwijl dat helemaal niet het geval is. Zelfs geen briefje in de bus... :bang:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ik krijg morgen een decoder via Bpost, alé dat vertellen ze. Spannend wel, ze kunnen er misschien een serie voor Streamz van maken, spanning van bij ons. Komt hij of komt hij niet, oei dat klinkt nu als een natuurdocumentaire.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
datakiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 639
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 27 keer

Ik denk dat ik geluk heb met mijn bpost bezorgers dat ze zelfs niets (ongevraagd) voor de deur achterlaten als ik dat hier zo lees :-D
PostNL/DHL is dan weer een ramp. (die zetten het voor de deur en zijn weg, wachten niet, mijn bpost bezorger heeft zelfs gereageerd dat het regende toen ik via de deurbel gezegd had dat die het pakje mocht neerzetten (deur is deels overdekt))
PostNL zegt dat de bezorgers het niet mogen maar als er wat gebeurt moet je bij de webwinkel zijn, DHL zegt dat ook en zegt dat ze het met de bezorger gaan opnemen. (dit was poging 2, bij poging 1 reageerde ze op de verkeerde persoon (kreeg dus verkeerde info, en ze reageren met een no-reply email, hun telefoon nummer kost 30cent/min))
Telenet Business: https://www.speedtest.net/result/c/5633 ... 7afc9c.png
Orange Go Extreme:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ik bestelde ooit een beamer van +1000 EUR en die werd gewoon voor mijn deur gezet door Bpost. Het was in de winter en het had gesneeuwd. De doos was van coolblue dus ook superopvallend. De doos heeft er een halve dag gestaan tot ik thuis kwam.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1599
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

Hier niks dan positieve ervaringen: sinds ik lang geleden mijn leveringsvoorkeuren heb ingevuld worden mijn pakketjes keurig achteraan op mijn overdekt terras gelegd. OK, soms lijken ze niet aan te bellen en ligt het pakketje er gewoon als ik vanuit mijn thuiswerkkantoor boven naar beneden kom, maar daar kan ik perfect mee leven.

Het valt ook wel op dat tegenwoordig al mijn Bpost pakketjes door telkens dezelfde persoon worden geleverd, mss heb ik gewoon geluk dat die zijn job goed doet?
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Idem hier. Altijd dezelfde persoon, altijd ofwel hier geleverd ofwel op dichtstbijzijnde postpunt (zoals ook aangegeven bij bpost)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
datakiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 639
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 27 keer

Hier wisselt het af van bezorger, mijn leveringsvoorkeuren zijn exact dezelfde :wink:
Meestal is het dezelfde maar denk dat als het druk is er meer ingezet worden hier.
Toen we hier nog geen bel hadden (en bezorgers moesten aankloppen) hebben we bpost 1x gemist, m'n pa hoorde wat vooraan en ging naar daar eens hij daar was lag het pakje al achteraan en waren ze weg.
Hij heeft mooi het hekje dicht gedaan (voor de hond) dus kan er zeker niet over klagen, zou er zelfs meer voor willen betalen voor zo'n service.
Telenet Business: https://www.speedtest.net/result/c/5633 ... 7afc9c.png
Orange Go Extreme:
Gebruikersavatar
monty_burns_007
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 47
Lid geworden op: 07 mar 2010, 19:09
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Over de levering en service van de "last miles" postbodes geen klachten. Ook altijd vriendelijke postbodes.
Pakjes onbeheerd achterlaten heb ik nog niet veel voorgehad.
Wel 1x dat ze gewoon briefje in de bus staken dat ik zogezegd niet thuis was en het pakje zelfs moest gaan afhalen op het postkantoor, terwijl ze het pakje zelfs niet hadden aanboden. Wss hadden ze het te druk in die periode waarvoor trouwens alle begrip. (maar vraag dan gewoon eerlijk een pakje te komen afhalen op postkantoor ipv. onterecht een niet thuis briefje achter te laten).

Waar ik wél meer problemen mee heb is de levering (of het gebrek eerder) van bv. chinese pakjes van AliExpress en co.
Sinds juli 2021 is AliExpress ook een IOSS geregistreerde webshop die 21% BTW aanrekent bij de bestelling.
En toch krijg ik van Bpost telkens een bericht 15 euro administratie kosten te moeten betalen + een veel te hoog BTW bedrag wat al betaald was bij bestelling omdat het pakje of de webshop niet "aangemeld" zou zijn. (wat ik als consument uiteraard zelf niet kan checken, als ik betaal incl. 21% BTW en men maakt zelfs op website AliExpress nota van IOSS regels, dan verwacht ik dat AliExpress zijn job correct doet/deed).

Resultaat na 2 maanden levertijd van Ali : een pakje van nog geen 10 euro vraagt Bpost 20 euro extra aan onterechte kosten.
Dan klacht ingediend via de Bpost App voor herziening BTW en kosten. (alle bewijzen bijgevoegd, factuur, IOSS,...)
Meer dan 2 weken moeten wachten (langer dan voorziene termijn van 10 dagen) en dan GEEN antwoord gekregen enkel terug een uitnodiging tot betaling zonder verdere commentaar.
Vandaag loopt de betaaltermijn af en zal Bpost het pakje dus onterecht terugsturen.
Uiteraard heb ik al meer dan een week geleden (bij de 2de weigering) ook een officiële klacht ingediend bij de ombudsdienst van de postdiensten. Resultaat hiervan nog onbekend, maar ik hou jullie op de hoogte.
Edit: 07/12/2021 15u11: antwoord gekregen van ombudsdienst (omps.be) dat er geen IOSS elektronische aanmelding zou gebeurd zijn, resultaat geen pakje en case closed voor hen. Hoe kan ik nu in de toekomst vooraf als consument (die geen toegang heeft tot een IOSS databank, aanmeldsysteem,...) nu weten/zien/controleren of een buitenlandse webshop de nieuwe IOSS regels volgt en aanmeldingen effectief uitvoert ?
Is er een publiek raadpleegbare lijst welke webshops voldoen aan IOSS ? Aangezien enkel de vermelding op de webshop VAT 21% included & IOSS EU approved blijkbaar niet meer volstaan.

Echte gangsterpraktijken van Bpost als je het mij vraagt.
Wat Bpost wél continu doet is je ongevraagde spam email maandelijks sturen met hun reclame voor hun belgische "partner" webshops om toch vooral lokaal te winkelen.
Men zou kunnen denken dat men expres buitenlandse pakjes tegenhoudt om vooral hun commerciële belangen van hun partners te verdedigen.

Met commerciële pakjesbedelers (DPD, DHL, PostNL, ...) heb ik nog nooit echte problemen gehad. Wordt altijd supersnel geleverd. (wat ik trouwens nooit vraag) Mag van mij gerust wat langer duren als het transport hierdoor duurzamer wordt en de onderaannemers een beter professioneel leven krijgen.
Laatst gewijzigd door monty_burns_007 op 07 dec 2021, 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Bpost is ook hier met stip de beste van de klas. We hebben verschillende bezorgers voor de pakjes, maar met iedereen gaat dat vlot. Als we niet thuis zijn, komt de deurbel op mijn gsm en dan zeg ik dat ze het ofwel bij de buren ofwel op ons terras mogen afzetten. Altijd al prima gegaan.

Eigenlijk kan ik hier ook totaal niet klagen over PostNL of DPD beleveringen. De enige waar ik echt constant klachten over heb, is UPS. Die komen gewoon niet langs en zenden het pakket naar een winkel op zo'n 4 km van hier. Dat spelletje is al jaren aan de gang, ondanks de klachten die ik al ingediend heb. Jammer, want als ik mij goed herinner waren die vroeger wel meer dan ok.

Vandaag kreeg ik voor het eerst iemand van Collis Privé om een Amazon pakketje af te geven. Nochtans lees ik veel slechte reviews van die firma, maar ik kan er wederom niet over klagen.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
datakiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 639
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 27 keer

Collis Prive zie ik hier ook meer en meer leveren thuis.
Nog geen grote pakjes gehad maar kleine steken ze gewoon aan de deur in de brievenbus (past niet maar is beter dan in de regen met bpost en postnl in de brievenbus aan de straat).
Denk dat ze minder lang wachten als bpost maar is beter dan de andere 2.
Telenet Business: https://www.speedtest.net/result/c/5633 ... 7afc9c.png
Orange Go Extreme:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Ik begrijp het niet. Eerst vragen de bpost vakbonden uit jaloezie aan hun vrienden bij het gerecht om razzia's te organiseren bij PostNL, DPD en GLS, en dat midden in de drukste pakjesperiode van het jaar. Wanneer dat gebeurd is, depots verzegeld zijn en het pakjesvolume dan naar bpost verschuift, kunnen ze de toestroom niet meer aan :bang:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Grappig, straks begin ik nog spontaan te bleiten voor bedrijven die mensen uitbuiten en kinderen inzetten om hun winsten te verzekeren :roll:

Het is enkel jammer hoe lang dit spelleke heeft kunnen duren.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Dat zijn behoorlijk zware beschuldigingen.
Kan je die hard maken?
datakiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 639
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 27 keer

Was toch in het nieuws? 400pakjes per dag ofzo iets, sommige bestuurders namen kinderen aan om zo sneller pakjes te kunnen leveren.
Zwartwerken, bij GLS was zelfs een persoon aangenomen die illegaal in het land was.
Telenet Business: https://www.speedtest.net/result/c/5633 ... 7afc9c.png
Orange Go Extreme:
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Tja, dan is Bpost beter zeker? Wij hebben het te druk. Dat de bestemmeling het zelf maar komt halen in een postkantoor dat hij niet gekozen heeft.
En als die daarover durft te klagen dan sturen we zijn bestelling gewoon terug naar de afzender.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Ja ik heb ooit eens een scherm besteld en die willen laten leveren in het postkantoor maar dat kon niet dus hebben ze die in een postpunt op 5 km van men deur bezorgt. En dan wetende dat ik geen auto heb :bang:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

R2D2 schreef: Onderweg naar dat postkantoor kom ik voorbij een tiental postpunten met ruime openingsuren, maar Bpost wil dat ik in dat voor mij totaal onbekende postkantoor mijn pakket ga ophalen, tijdens hun beperkte openingsuren, in een periode waarin ik het bijzonder druk heb en tijdens die openingsuren zelf niet in Brussel ben.
Was het een groot/zwaar pakket misschien? De logica (indien er ene is) die bepaalt welk pakket naar een postpunt gaat en welk naar een postkantoor snap ik ook niet.
R2D2 schreef:Wie weet hoe en waar een klacht kan poneren tegen deze misstanden?
Bij de verzender.

Maar Amazon Logistics komt binnenkort naar uw buurt.
NickG schreef: Het valt ook wel op dat tegenwoordig al mijn Bpost pakketjes door telkens dezelfde persoon worden geleverd, mss heb ik gewoon geluk dat die zijn job goed doet?
De individuele bezorger bepaalt veel meer hoe kwaliteitsvol de levering gebeurt dan de firma voor wie hij werkt.
monty_burns_007 schreef:(maar vraag dan gewoon eerlijk een pakje te komen afhalen op postkantoor ipv. onterecht een niet thuis briefje achter te laten).
Kan niet he, contract met de verzender is minstens 1 leveringspoging aan huis (tenzij PUGO of automaat oid). Ze moeten ergens in de papertrail kunnen bewijzen dat ze bij u geweest zijn. Jij kan niet bewijzen dat ze het niet hebben aangeboden terwijl ze bij u waren, dus contractuele bewijslast is vervuld.
monty_burns_007 schreef:Echte gangsterpraktijken van Bpost als je het mij vraagt. .
Ik denk het toch niet, als het IOSS correct elektronisch doorgestuurd werd en gevalideerd kan worden dan komt het pakket automatisch in de IOSS-lane terecht. Het probleem is doorgaans dat men het niet elektronisch doorstuurt maar puur vermeldt op het papieren label, en dan houdt bpost er gewoon geen rekening mee want je dacht toch niet dat men al die data manueel gaat zitten invoeren en valideren, wat een tijdverlies dat de klant niet vergoedt.
monty_burns_007 schreef:Wat Bpost wél continu doet is je ongevraagde spam email maandelijks sturen met hun reclame voor hun belgische "partner" webshops om toch vooral lokaal te winkelen.
Ik heb bezwaar aangetekend tegen direct marketing en ik krijg van bpost nooit meer iets van reclame/spam. Ik zal op hun "zwarte lijst" staan (maar een voordelige zwarte lijst).
monty_burns_007 schreef:Mag van mij gerust wat langer duren als het transport hierdoor duurzamer wordt en de onderaannemers een beter professioneel leven krijgen.
Men heeft er geen belang bij van pakjes langer vast te houden dan nodig want elke dag komen er meer dan genoeg bij. Warenhuiscapaciteit is niet onbeperkt en het wordt al snel een logistieke nachtmerrie om dat te gaan organiseren.
datakiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 639
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 27 keer

R2D2 schreef:Tja, dan is Bpost beter zeker? Wij hebben het te druk. Dat de bestemmeling het zelf maar komt halen in een postkantoor dat hij niet gekozen heeft.
Hier hebben ze dat 1x geprobeerd, zijn we niet gaan ophalen kwam alsnog toe, gingen geen 30km (heen en terug, rit ook 30min) rijden om wat op te halen, dan mocht de webshop het terug hebben.
Telenet Business: https://www.speedtest.net/result/c/5633 ... 7afc9c.png
Orange Go Extreme:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Hier een voorbeeld van tracking waarbij de IOSS-gegevens correct elektronisch doorgestuurd werden.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Dizzy schreef:Grappig, straks begin ik nog spontaan te bleiten voor bedrijven die mensen uitbuiten en kinderen inzetten om hun winsten te verzekeren :roll:

Het is enkel jammer hoe lang dit spelleke heeft kunnen duren.
Het gekke is dat BPost, ondanks hun prima service én vaste contracten, nog steeds de goedkoopste is voor binnenlandse zendingen.
Dan moet er bij de andere partijen toch goud te rapen zijn, qua winsten?
"Personeel" wordt nauwelijks betaald en tegelijk betaalt de klant (verzender/ontvanger) evenveel of meer?

Afbeelding
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

heist_175 schreef: Het gekke is dat BPost, ondanks hun prima service én vaste contracten, nog steeds de goedkoopste is voor binnenlandse zendingen.
Maak dezelfde grafiek eens voor buitenlandse zendingen, zoals het VK of Denemarken, en je krijgt meteen een heel ander verhaal.

bpost wordt sterk bevoordeeld op de binnenlandse markt. Ze hebben een groot netwerk van locaties die ze veelal gewoon gratis geërfd hebben uit het tijdperk dat het nog De Post was. Het helpt ook als je monopolies hebt op schriftelijke aangetekende zendingen en zelfs de cash uitbetaling van pensioenen en je elke keer het lucratieve contract voor de krantenbedeling in de wacht kan slepen (wat je met dezelfde wagentjes als de pakjes kan doen), ook al ben je niet objectief de beste.

En tenslotte is er oneerlijke concurrentie. bpost krijgt vrijstelling van BTW. Anderen krijgen dat niet.

bpost:

Afbeelding

UPS:
Afbeelding
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

CCatalyst schreef: En tenslotte is er oneerlijke concurrentie
In een rechtstaat bestrijd je het ene kwaad niet met het andere, dat zou de wet van de jungle zijn.
In een rechtstaat bestrijd je het (vermeende) kwaad via de rechtbank.

De taxisector heeft dat bv met verve gedaan in Brussel.
Omdat de pakjesbedrijven zelf zwaar buiten de rechtstaat zijn beginnen kleuren, zijn zij nu het aangeschoten wild, ipv de (vermeende) monopolist.

Dat heet "level playing field", maar sommigen hebben het daar moeilijk mee.
bdeblier
Plus Member
Plus Member
Berichten: 113
Lid geworden op: 29 jul 2016, 11:06
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 8 keer

Ik zit al bijna 10 dagen te wachten op een pakket van Amazon Duitsland, dat afgelopen donderdag blijkbaar in het postkantoor van Hoeselt gedropt werd in plaats van mijn gekozen postpunt in Hasselt. Zou ik even 20 kilometer mogen gaan rijden om het op te halen. Na een telefoontje zou er dan toch een twee leverpoging gedaan worden, want niemand kon verklaren hoe dat pakket nu plots in Hoeselt geraakt was. Die poging zou voor zaterdag of maandag (gisteren) ten laatste zijn. Natuurlijk niks gezien.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

heist_175 schreef:Dat heet "level playing field", maar sommigen hebben het daar moeilijk mee.
Ik heb hierboven proberen uit te leggen waarom er allesbehalve een level playing field is.

Men moet de prijzen kunstmatig (te) laag houden om te kunnen concurreren met bpost die langs alle kanten voordelen krijgt die anderen niet krijgen. Natuurlijk is er iemand die betaalt daarvoor. Bij bpost is het de belastingsbetaler (wij dus), bij PostNL/DPD/GLS de werknemers zoals bij Ryanair.

Bij UPS is het nog het meest eerlijke model: daar subsidieren de mensen die voor hun expressdiensten betalen - zoals Brussels Airlines waarbij business class de lage tarieven van economy subsidieert - maar dat is enkel mogelijk dankzij de wereldwijde schaal van UPS, wat de anderen dan weer niet hebben (FedEx/TNT en DHL Express wel, maar die richten zich bij ons minder naar de particuliere markt).

Anderzijds mogen we nog blij zijn dat er evenveel concurrentie op de binnenlandse pakketzendingen is er in de supermarktwereld bestaat, alhoewel die laatsen niet hoeven af te rekenen met een supermarkt quasi uitgebaat door de overheid. bpost kan het nu al amper aan, stel je de chaos voor dat ze er alleen voor zouden staan.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Je orakelt dat hier nu, zonder al teveel bewijzen overigens.
Als het zo evident is, zal er wel een proces zijn van GLS, Mondial Relay, PostNL, ... tegen de oneerlijke praktijken van BPost?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

heist_175 schreef: Als het zo evident is, zal er wel een proces zijn van GLS, Mondial Relay, PostNL, ... tegen de oneerlijke praktijken van BPost?
Tegen de ganse gratis infrastructuur die bpost gekregen heeft uit het verleden kan je moeilijk procederen.

Tegen de monopolies evenmin tenzij je er belang bij hebt (wat de pakjesdiensten niet hebben want bpost heeft daar geen monopolie op, hoewel ze de winsten uit de monopolies wel voor de verliezen van de pakjes kunnen aanwenden).

Enkel de BTW, maar ik beeld me in dat men dat al lang geprobeerd heeft en de rechtbank gewoon mee de hand boven bpost gehouden heeft, wie weet obv welke dubieuze redenering.
heist_175 schreef:Je orakelt dat hier nu, zonder al teveel bewijzen overigens.
Dat bpost geen BTW moet aanrekenen en anderen wel kan je zelf nagaan.

Die tarieven die je publiceert zijn trouwens de retailtarieven. Wie weet hoe laag bpost gaat voor een grootverzender als Amazon.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

CCatalyst schreef: Dat bpost geen BTW moet aanrekenen en anderen wel kan je zelf nagaan.
En wat is de reden dan dat BPost geen BTW aanrekent voor dezelfde dienst waarbij anderen wél BTW moeten aanrekenen?

@retailtarieven
Dat gaat net zo goed op voor de andere koerierbedrijven?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

heist_175 schreef: En wat is de reden dan dat BPost geen BTW aanrekent voor dezelfde dienst waarbij anderen wél BTW moeten aanrekenen?
Omdat de overheid bpost aangeduid heeft als onze universele postdienst - een concept dat gecreëerd werd om de zwaar verlieslatende nationale posterijen te beschermen tegen de opkomst van de veel efficiëntere private bezorgers - en het WBTW de universele postdienst vrijstelt van de BTW. Ja, ook voor pakjes.

Het helpt wel om in aanmerking te komen voor die rol als je een grote landelijke infrastructuur hebt (die je gratis van je voorganger gekregen hebt die het volledig met belastingsgeld heeft laten zetten).
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

CCatalyst schreef:
heist_175 schreef: En wat is de reden dan dat BPost geen BTW aanrekent voor dezelfde dienst waarbij anderen wél BTW moeten aanrekenen?
Omdat de overheid bpost aangeduid heeft als onze universele postdienst
Ah, dat overheidscontract waar ze ook zwaar verlieslatende regio's van post moeten voorzien?
Voor wat hoort wat, niet?
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Mijn hangende case waarover ik gisteren berichtte wordt nog complexer.

Ik krijg nu zowel mails dat het pakket terug is naar afzender maar ook dat het vandaag opnieuw aangeboden gaat worden. Volgens Amazon is het onderweg naar hun magazijn via Charleroi X...

Wat een rotzooi.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

heist_175 schreef: Ah, dat overheidscontract waar ze ook zwaar verlieslatende regio's van post moeten voorzien?
Voor wat hoort wat, niet?
Brievenpost - een tanende operatie - aan de "postzegeltarieven" bedoel je. Want daar gaat het over. Niet dat dat bpost tegenhoudt om de tarieven van de postzegels (maar niet van de pakjes) regelmatig te verhogen.

Maar moet men per se dezelfde toegevingen maken voor operaties waarvoor er wel voldoende concurrentie is in het ganse land? UPS/DPD/... bedelen en halen pakjes op in het ganse land, zonder uitzonderingen, en ook zonder "afgelegen gebied"-toeslagen. Moet bpost dan ook de voordelen van de "universele dienst" krijgen als er helemaal geen nood is daaraan?
R2D2 schreef: Ik krijg nu zowel mails dat het pakket terug is naar afzender maar ook dat het vandaag opnieuw aangeboden gaat worden. Volgens Amazon is het onderweg naar hun magazijn via Charleroi X...
Informatie van bpost heeft voorrang op wat Amazon erover denkt.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

CCatalyst schreef:
Informatie van bpost heeft voorrang op wat Amazon erover denkt.

Het is net de "info" van Bpost die onduidelijk en tegenstrijdig is:

Afbeelding

Is het nu onderweg naar Charleroi of naar mij?
elmariachi2920
Plus Member
Plus Member
Berichten: 162
Lid geworden op: 08 aug 2011, 17:09
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

zelfde voorgehad bij het terugzenden
als originele ontvanger krijg je bericht dat je pakje wordt afgeleverd aan de afzender :bang: :bang:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

R2D2 schreef: Is het nu onderweg naar Charleroi of naar mij?
Wat geeft Amazon van locatie weer voor die laatste scans van vandaag? ("See all updates" -> in dat overzicht de kleinere tekst met 8 cijfers + beschrijving)
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Volgens Amazon: "Onbezorgbaar"
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”