Ervaring met dropping write speeds op Samsung 980 pro nvme ?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member
Berichten: 267
Lid geworden op: 07 jan 2012, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 17 keer

Hallo iedereen,

Ik zoek voor een kennis een goede gen4 nvme (hij is nogal veel met videobewerking bezig). Zijn pc bestaat uit een x570 asus prime pro moederbord, een 3900x cpu en uit 32 GB DDR4 RAM aan 3600 MHz. Verder nog Nvidia 1660 Ti als gpu.

Zelf dacht ik als eerste aan de Samsung 980 Pro, gegeven Magician software, en 't feit dat de WD 850 nogal hoog idle verbruik heeft, maar dan lees ik van meerdere gebruikers dat de writing speed van de Samsung op onverklaarbare wijze definitief daalt naar 400-1000 mbps. En niet te fixen. Wil ik dus vermijden, dat spreekt.

Maar wat mij niet duidelijk is, is of dit enkel samsung gerelateerd is. Google searches suggereren van niet, maar ik wil natuurlijk niet dat mijn kennis een kat in een zak aankoopt, natuurlijk.


Dan voor jullie input :)


(links naar enkele gebruikservaringen volgen hieronder)

https://linustechtips.com/topic/1262379 ... te-speeds/

https://forums.tomshardware.com/threads ... t-22176125




Een hoop redelijke uitleg, maar is dat dus alleen bij die Samsung?
Van vele Nederlandstalige forumgangers wort de spellingchecker niet vaak bijgewerkd, waardoor de correctie van DT-fouten niet langer word ondersteunt ;)
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Mijn nieuwste SSD is zelfs een QLC van "maar" 1800MBps, ik betwijfel sterk dat je het verschil merkt tussen de verschillende types NVME.
Merkt als in: functioneel gaat er iets trager, niet als in "ik kan het testen/meten".
Werd die 980 ook niet serieus warm, met thermal throttling tot gevolg?
Gebruikersavatar
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member
Berichten: 267
Lid geworden op: 07 jan 2012, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 17 keer

Afgaande op de gebruikservaringen, gaat het om een definitieve vertraging na de ssd een tijdje te hebben gebruikt (weken).

Ik weet dat je dat in de praktijk niet voelt, maar geadverteerde snelheid is geadverteerde snelheid natuurlijk. Het ding kost geld he :)
Van vele Nederlandstalige forumgangers wort de spellingchecker niet vaak bijgewerkd, waardoor de correctie van DT-fouten niet langer word ondersteunt ;)
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Is dat geen reden voor een RMA?
Gebruikersavatar
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member
Berichten: 267
Lid geworden op: 07 jan 2012, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 17 keer

Ordon schreef:Is dat geen reden voor een RMA?
Welja, ik bedacht me dat ook net. Maar ook daar wordt nergens over gesproken.

It's a conspiracy ;)
Van vele Nederlandstalige forumgangers wort de spellingchecker niet vaak bijgewerkd, waardoor de correctie van DT-fouten niet langer word ondersteunt ;)
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Zover ik lees zit TRIM er toch voor iets tussen.
Volledig "from scratch" een image terugzetten, lijkt tijdelijk een "oplossing".
Bizar.
Wel nog niemand gezien die het probleem heeft met een ander filesysteem (linux)...

Edit:
We apologize for any inconvenience caused by the symptoms of the 980 Pro not recovering write performance, this is due to the turbo write area being exhausted.

Samsung is preparing a new version of the 980 Pro firmware so that it can be updated at the end of April to resolve the problem.

We appreciate your patience while we work on resolving the issue.
Bron: Samsung
When looking at the geometric mean of all these Linux storage benchmarks carried out for this article, the Samsung 980 PRO series was better off that older PCIe 3.0 drives like the 970 EVO Plus, but the 1TB Corsair Force MP600 and Sabrenet Rocket 4.0 both were delivering better performance on Ubuntu with the Linux 5.9 kernel. The read performance of the Samsung 980 PRO series under Linux was great but it seems at least under Linux these retail 980 PRO drives really struggle with write performance against the other PCIe 4.0 NVMe SSDs tested on the same system and same kernel. Thus at least for now with the current firmware the Samsung 980 PRO is rather a disappointment for Linux users.
Bron: Phoronix

't Ja, structureel probleem precies...
Dat blijkbaar niet opgelost geraakt is door middel van een firmware update.
Misschien beter een andere SSD kiezen?
remus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 305
Lid geworden op: 28 dec 2009, 15:05
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 15 keer

Er is sinds enkele dagen een nieuwe firmware versie voor de 980Pro uit: 4B2QGXA7
Deze zou performance verbeteringen aan boord hebben.

Update kan makkelijk via de Samsung Magician tool.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”