Energie prijzen worden sneller dan verwacht duurder

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

heist_175 schreef:wij voeren nauwelijks Russisch gas in
Misschien moeten we dan de invoer helemaal stoppen om (Wit)Rusland zo onder druk te zetten.

Nu ja, andere landen hebben het Russische gas natuurlijk wel nodig vermoed ik (oa. Duitsland).
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

wied schreef:Dit ontbrak er nog aan, een beetje amerikaanse olie op het (gas)vuur...
Rusland wilt zeker Oekraïne terug annexeren (en niet enkel Oekraïne), en dat is iets dat ze op een paar dagen geklaard kunnen hebben, maar ze hebben geen zin in de Europese + Amerikaanse reactie die daarop zal volgen. Dat is het enige dat hen tegenhoudt.

De VS verder intern verdelen zodat ze enkel nog met hun interne ruzies bezig zijn, en de EU volledig afhankelijk maken zodat ze niet meer durven te reageren is het plan. Eenmaal daaraan voldaan is kan de annexatie beginnen, steeds meer westwaarts.

Het ergste is nog dat we dat we nu allemaal weten wat er gaat gebeuren, en nog zetten we door op onze plannen om onszelf afhankelijk te maken van Rusland, omdat de regering niet mag vallen. En copy/paste voor wat er gaat gebeuren met het klimaat en toch zetten we door op onze plannen om meer CO2 uit te stoten, omdat de regering niet mag vallen. Dat is onze prioriteit: niet het klimaat of onze onafhankelijkheid, onze prioriteit is dat de regering niet valt.

Lafheid ten top is dat naar de toekomstige generaties die met deze problemen het meest geconfronteerd gaan worden, en dat onze regering niet gevallen is zal hen worst wezen. Enfin toch niet over dit, straks valt de regering misschien toch nog over iets anders en is het allemaal voor niets geweest.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

In tegenstelling tot wat enkele fantasten bij elkaar droomden, heeft de EU WitRusland niet plots erkent als democratie.
Maar hebben ze via diplomatieke weg aan de dictator aldaar laten weten dat zijn bedriegingen/bedreigingen belachelijk zijn.

Dat blijkt ook uit de gasprijs: al +/- 2 weken "stabiel" rond €75.
De futures blijven ook stabiel op +/- €40 voor Q2, net onder de €40 voor Q3 en €30 (of lager) voor 2023.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Waar is die goeie oude tijd waar partijen zelf uit de regering gingen lopen :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ik checkte daarnet de gasprijzen, zowel de futures als de spot staan hoger dan recent.
Maar ik had nergens gelezen dat Wit/Rusland weer een tweet had gestuurd of een scheet had gelaten.

Nu wordt het nog "leuker".
De markt anticipeert op de nukken van Poetin/Rusland.

https://www.bbc.com/news/business-59306223 (of eender welke bron met "genoeg circulatie")
UK and EU wholesale gas prices have risen by 17% after Germany's energy regulator suspended approval of the controversial Nord Stream 2 natural gas pipeline from Russia to Germany.

It said the pipeline's operating company needed to be compliant with German law before it would certify the €10bn (£8.4bn) project.
The German regulator said "it would only be possible to certify an operator of the Nord Stream 2 pipeline if that operator was organised in a legal form under German law".
The decision is likely to set the project back several months and even when it receives German approval it will require a green light from the European Commission.

The regulator said its approval procedure would remain suspended until "the main assets and human resources" had been transferred from the Swiss-based Nord Stream 2 parent company to its German subsidiary, which owns and operates the German part of the pipeline.
Under the EU's gas directive, gas producers have to be separate from the company that owns the pipeline.
https://www.theice.com/products/2799666 ... Id=5303640
spot opening: €84
spot closing: €95
Lazio
Plus Member
Plus Member
Berichten: 173
Lid geworden op: 14 jul 2008, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 4 keer

Binnenkort moet ik een nieuwe energiecontract afsluiten voor gas. (15.000kwh - januari 2022)

Quasi alle voordelige contracten zijn variabel, welke optie kies ik best.

- Laagste €/kwh prijs (6,78 c€/kWh) - energie.be

- Licht hoger €/kwh prijs maar met promo korting (7,14 c€/kWh met €60 korting) - eneco OF 7,05 c€/kWh met €75 korting bij MEGA

Klopt mijn volgende redenering? :
- Indien de prijzen zakken zakt mijn €/kwh variabele prijs mee, dus binnen een paar maanden nogmaals van leverancier wisselen heeft geen nut.
- Het voorstel met een vaste korting kan voordeliger zijn indien de €/kwh prijs tijdens mijn contractjaar weer daalt.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Of Engie voor 7,8c€/kWh VAST
en je stapt over als je na enkele maanden ergens anders een beter VAST tarief kan scoren?
Ik zou even wegblijven bij Mega...

Energie.be is van Luminus, dus dat is even "safe" als Engie.

data
(opgelet: DPG data miner -> openen in een incognito venster)
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

heist_175 schreef:...
Ik zou even wegblijven bij Mega...
Waarom ?
Mijn gasabonnement steeg "slechts" één maal van 70 naar 103 €.
Voor de rest geen klagen van Mega. Neen, ik heb bij hen geen aandelen of zo :wink:
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Omdat ze ook bij vaste contracten de voorschotten verhoogden, hoewel dat een contradictio in terminis is.
Dat soort praktijken vind ik laakbaar.
Lazio
Plus Member
Plus Member
Berichten: 173
Lid geworden op: 14 jul 2008, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 4 keer

heist_175 schreef:Of Engie voor 7,8c€/kWh VAST
en je stapt over als je na enkele maanden ergens anders een beter VAST tarief kan scoren?
Ik zou even wegblijven bij Mega...

Energie.be is van Luminus, dus dat is even "safe" als Engie.

data
(opgelet: DPG data miner -> openen in een incognito venster)
Bedankt voor de input.
Tijdelijk vast bij Engie lijkt me enkel nuttig om het risico van stijgende prijzen te dekken, niet? Ik heb er hoop op dat het na de winter wel zal minderen.
Bij dalende variabele prijzen profiteer ik direct mee en hoef ik geen vaste vergoeding bij Engie te betalen. Hoewel het bij Engie zo te zien pro rata is, dus dat zal geen groot verlies zijn.
Ik twijfel er ook aan of de vaste contracten in de toekomst wel nog aantrekkelijk zullen zijn, ik neem aan dat de leveranciers hun lesje wel zullen hebben geleerd.
Nexus1980
Pro Member
Pro Member
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 20 keer

Het enige waar je best rekening mee houdt als je beslist om toch kort een vast contract te nemen is dat de vaste vergoeding pro rata wordt berekend.

Even snel nagekeken. We zitten hier op een vast tarief (volgende 3 jaar) aan 7,58 €c / kwh (incl btw) voor elek en 2,73 €c / kwh aardgas. Vermoedelijk zijn we nog bij de gelukkigen. Hoe zit dat ongeveer bij de rest?
Fr3dd13
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 15 nov 2021, 23:38

Momenteel een promo lopen bij Eneco -41% op Flex + extra vaste korting, maar verloopt binnen een paar maand.
Tariefkaart Eneco Flex december Elektriciteit 15,26 €c/kWh en Gas 7,14 €c/kWh.
Tariefkaart Eneco Vast december Elektriciteit 20,10 €c/kWh en Gas 8,33 €c/kWh.
Hopelijk dalen de prijzen binnenkort terug. Anders gaat het hier een stuk duurder worden.
Gelijkaardige promo's zijn er voor het moment precies ook niet te vinden ... :-(
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Lazio schreef:Tijdelijk vast bij Engie lijkt me enkel nuttig om het risico van stijgende prijzen te dekken, niet?
Jep, idd. Je dekt uzelf in tegen prijsstijgingen.
Ik heb er hoop op dat het na de winter wel zal minderen.
Hoop is goed en ook wel terecht: de prijzen voor Q2/Q3 en later liggen 50% lager dan vandaag.
Maar stijgen ook. Nog niet zo lang geleden was de futures prijs +/- €30, nu staat die al +/- €46.
Bij dalende variabele prijzen profiteer ik direct mee en hoef ik geen vaste vergoeding bij Engie te betalen. Hoewel het bij Engie zo te zien pro rata is, dus dat zal geen groot verlies zijn.
Dan is het maar te zien hoe snel je van dalende prijzen gaat kunnen genieten: aan welke index is de variabele prijs gelinkt, welke mechanismen zorgen voor prijsstijging en -daling, ... Sommige "promo's" lees ik meer als wurgcontracten, dus neem ook de optie mee dat je de promo uiteindelijk niet krijgt...
Ik twijfel er ook aan of de vaste contracten in de toekomst wel nog aantrekkelijk zullen zijn, ik neem aan dat de leveranciers hun lesje wel zullen hebben geleerd.
Ik verwacht dat die nog aantrekkelijk gaan blijven.
Aantrekkelijk voor de consument, omdat er geen verrassingen zullen zijn.
Aantrekkelijk voor de leverancier, omdat die vaak iets duurder zijn en een "goeie huisvader" leverancier schuift dat "risico" ook gewoon terug door in wholesale contracten met de uiteindelijke gasboer.

@ de rest
Over enkele maanden loopt ons gascontract af: 1,62 c€/kWh.
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Hier loopt het vaste contract voor gas en elektriciteit binnenkort ook af. We zitten nu bij Lampiris en zijn daar best tevreden van.
Ik denk dan ook opnieuw vast te nemen daar, ook al staan ze niet goedkoop nu. Voornamelijk om af te wachten wat de markt gaat doen (verder stijgen of dalen).
Ik vraag me wel af of je binnen dezelfde leverancier je lopende contract kan opzeggen (met de één maand opzegtermijn) en bv. een nieuw vast contract kan starten bij dezelfde leverancier.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

[Mod]
Posts over Faillissement Vlaamse Energieleverancier vanaf hier afgesplitst.
zie:
Faillissement Vlaamse Energieleverancier
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Engie gaat zijn werknemers die tot het laatst blijven een extra jaarloon uitbetalen om de leegloop van de kerncentrales tegen te gaan.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Je ziet nu nog markt challengers energie.be , maar je ziet bv ook verschillen. Lage prijzen heeft zonder promoties.

Achter de schermen Is het een een 100% dochter van Luminus (met 1,5 miljoen euro kapitaal ) en gezien ze Luminus dochter zijn kunnen ze daar inkopen bij het moederhuis dat eigen productie heeft. Lijkt me een iets steviger business model.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

Tomsworld schreef:Achter de schermen Is het een een 100% dochter van Luminus (met 1,5 miljoen euro kapitaal )
het zal vast wel zo zijn, maar... bron ?
kan ik hen eventueel overwegen
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Splitter schreef:
Tomsworld schreef:Achter de schermen Is het een een 100% dochter van Luminus (met 1,5 miljoen euro kapitaal )
het zal vast wel zo zijn, maar... bron ?
Eigen website:
https://energie.blob.core.windows.net/c ... ce387b.pdf
0761.774.553
Afbeelding

En dan de oprichtingsakte:
http://www.ejustice.just.fgov.be/tsv_pd ... 304744.pdf
Afbeelding

Zelfs Chrome weet het:
Afbeelding
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Even een bizarre vraag maar hoeveel gevolgen hebben deze prijsstijgingen voor de inflatie is daar een procent op te plakken of niet?
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

3,46%

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/11/29 ... -november/
De inflatie, het cijfer dat aangeeft hoeveel duurder het leven wordt, is opgelopen tot 5,6 procent.
Los van energie vallen de prijsstijgingen nog mee. Dat blijkt ook uit de kerninflatie, die geen rekening houdt met de prijsevolutie van de energieproducten en de onbewerkte voedingsmiddelen. De kerninflatie bedraagt deze maand 2,14 procent.
Dat is ook maar een berekening natuurlijk.
Waarmee ik bedoel dat voor sommigen de inflatie veel sterker zal spelen dan voor anderen.

Als je PV's hebt, heeft de stijging van de elektriciteitsprijs veel minder effect op uw uitgaven.
Als je een vast gascontract hebt, heeft de huidige (tijdelijke?) stijging van de gasprijs veel minder effect op uw uitgaven.
etc...

Idem voor telecom: als je niet bij het duopolie zit, heeft de stijging van de telecomtarieven op u geen effect.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

Ik heb sinds deze lente een vast gascontract bij Engie.
Voorlopig heb ik enkel het voordeel dat mijn loon binnenkort stijgt, maar ik vrees dat ik volgend jaar ook extra zal betalen....
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

petrol242 schreef:Engie gaat zijn werknemers die tot het laatst blijven een extra jaarloon uitbetalen om de leegloop van de kerncentrales tegen te gaan.
Ba nee gij
De klanten van Enige zullen opdraaien voor die (hoge) lonen
Laatst gewijzigd door bruma op 08 dec 2021, 08:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Voor alle duidelijkheid, ik gun die mensen dat van harte. Ik heb niks tegen de werknemers van Engie, integendeel.
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Brief van Engie aan Decroo;
Volgens Engie is het onmogelijk om de verlenging van de jongste kerncentrales na 2025 te verzekeren, staat nu te lezen in een antwoordbrief van de top van het Franse energiebedrijf aan de premier. Engie benadrukt daarin dat het die boodschap de afgelopen jaren “constant heeft herhaald”.
Begint echt wel beschamend te worden die Vivaldi.

Ook stond erin dat ze verwachten dat gascentrale in Vilvoorde uiteindelijk zal vergund worden.
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

bollegijs schreef:Brief van Engie aan Decroo;
Volgens Engie is het onmogelijk om de verlenging van de jongste kerncentrales na 2025 te verzekeren, staat nu te lezen in een antwoordbrief van de top van het Franse energiebedrijf aan de premier. Engie benadrukt daarin dat het die boodschap de afgelopen jaren “constant heeft herhaald”.
Begint echt wel beschamend te worden die Vivaldi.

Ook stond erin dat ze verwachten dat gascentrale in Vilvoorde uiteindelijk zal vergund worden.
Waarom beschamend voor Vivaldi? Er staat wel duidelijk vermeld in de brief dat dit reeds aan voorgaande regeringen verteld geweest is. Maar regering Michel (met n-va) heeft ook géén lange termijnplanning willen (durven?) opstellen met of zonder kernenergie.

Eigenlijk is dit beschamend voor de ganse politiek. Vooral sp-a, cd&v, o-vld, n-va. Groen zit nog maar 1 jaar in een federale regering sinds 2003, of niet meer in vlaamse regering sinds 2004.
Zeker als bepaalde partijen in een regering voor uitstap beslissen, en in oppositie plots tegen uitstap zijn. Hoe kan je dan een plan voor de lange termijn opmaken?

Sinds begin jaren 2000 weet men al dat de kernuitstap eraan komt. Maar wat heeft men gedaan buiten wat aanmodderen met GSC? Niets! Géén lange termijnvisie. Telkens maar denkend: "het lost zich wel op" of "we laten de kerncentrales nog wat langer draaien".
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Typisch Belgisch, uitstelgedrag tot het oneindige en dan dringt de beslissing zichzelf wel op. Het is over & out want zelfs als men voor verlenging zou kiezen kan deze nooit tijdig gebeuren en zullen ze sowieso stil liggen en zullen we dus ook gascentrales nodig hebben. Kortom het maakt niets uit.

Het personeel is logischerwijze ook op zoek naar een nieuwe job, soms gaat dat om cruciale functies. Ook dat maakt dat de sluiting nog de enige optie is na jarenlang getalm en niets doen. Wou men de kerncentrales verlengen in levensduur dan had dat al lang geleden moeten beslist zijn.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Eerlijk gezegd snap ik de commotie niet echt. Er is destijds een beslissing genomen om uit kernenergie te stappen. Maar heel die cinema blijft maar aanslepen blijkbaar. De koe is leeg. Zelfs het langer open houden van die oude krengen rammelt vergunningsgewijs langs alle kanten. Er is in april dit jaar zelfs nog een laattijdig openbaar onderzoek geweest...
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

bollegijs schreef:Brief van Engie aan Decroo;
Volgens Engie is het onmogelijk om de verlenging van de jongste kerncentrales na 2025 te verzekeren, staat nu te lezen in een antwoordbrief van de top van het Franse energiebedrijf aan de premier. Engie benadrukt daarin dat het die boodschap de afgelopen jaren “constant heeft herhaald”.
Begint echt wel beschamend te worden die Vivaldi.

Ook stond erin dat ze verwachten dat gascentrale in Vilvoorde uiteindelijk zal vergund worden.
Het Franse energiebedrijf benadrukt in de brief dus ook nog dat het die boodschap al jaren — lees: ook al voor het aantreden van de regering-De Croo — constant herhaalt.
Dus alle partijen die verlenging vragen weten eigenlijk al langer vandaag dat Engie dat niet kan/wil.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

warpozio2 schreef: Dus alle partijen die verlenging vragen weten eigenlijk al langer vandaag dat Engie dat niet kan/wil.
Sterker nog, toen die partijen in de federale regering zaten, hebben ze dat zelf zo bedongen met Engie/Electrabel.
De twitter/Facebook lezer weet dat misschien niet meer? Waarom zou NVA/BDW en MR/GLB zoveel tamtam maken over iets dat ze zelf beslist hebben?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Zoals ooit iemand in een calimeropak terecht opmerkte: alea iacta est
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

bollegijs schreef:Ook stond erin dat ze verwachten dat gascentrale in Vilvoorde uiteindelijk zal vergund worden.
Dat zouden ze graag willen he. CRM-centen op de rekening zien komen en geen nucleaire rente meer moeten afdragen. Pure winst. Maar de weg is nog lang, want elke poging om Vilvoorde alsnog te laten vergunnen zal aangevochten worden. En binnen 4 jaar moet VIlvoorde er al staan he. Niet beginnen bouwen, maar er staan en draaien. Tinne heeft vroeger trouwens gezegd dat het wegvallen van een groot project als Vilvoorde geen enkel probleem zou zijn want er was capaciteit genoeg volgens haar, dus zij heeft zeker niet minder aandeel in de schuld.

De brief zegt eigenlijk dat ze de kerncentrales willen openhouden op voorwaarde dat ze er hun broek niet meer aan scheuren en er minstens evenveel fortuinen belastingsgeld verdiend kunnen worden als met hun gascentrale in Vilvoorde. Als men beslist dat het moet, zal Engie wel met de voorwaarden afkomen en men zal plots wel een technische mogelijkheid "vinden" om ze toch open te houden, met bijhorende factuur. Er is een precedent, want met Doel 1, die nog veel ouder is dan Doel 4/Tihange 3 maar gelukkig nog steeds draait, hebben ze dat al eens gedaan, zelfs nadat die al maandenlang gesloten was obv de wet op de kernuitstap!

Dat de centrales wel open kunnen blijven kan je gerust navragen bij het personeel dat elke dag in die centrales komt en vorige week nog ging betogen om de verlenging wettelijk mogelijk te maken.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

CCatalyst schreef:
bollegijs schreef:Ook stond erin dat ze verwachten dat gascentrale in Vilvoorde uiteindelijk zal vergund worden.
Dat zouden ze graag willen he. CRM-centen op de rekening zien komen en geen nucleaire rente meer moeten afdragen.

Maw: de brief zegt eigenlijk dat ze de kerncentrales willen openhouden op voorwaarde dat ze er hun broek niet meer aan scheuren en er minstens evenveel fortuinen belastingsgeld verdiend kunnen worden als met hun gascentrale in Vilvoorde. Als men beslist dat het moet, zal Engie wel met de voorwaarden afkomen en men zal plots wel een technische mogelijkheid zien om ze toch open te houden, met bijhorende factuur.

Dat de centrales wel open kunnen blijven kan je gerust navragen bij het personeel dat elke dag in die centrales komt en vorige week nog ging betogen om de verlenging wettelijk mogelijk te maken, zoals ze bij Doel 1 gedaan hebben enkele jaren terug.
Engie die hun broek scheuren, om je te bescheuren :lol:

Dus we moeten ipv de gascentrale het geld gewoon aan Engie geven en die zullen dan voor nog eens een pak meer geld de kerncentrales oplappen.

Uiteraard is het personeel totaal onafhankelijk en onverdacht in opinievorming over hun eigen job :lol:

Het is al vaak genoeg duidelijk gemaakt dat de verlenging zoals voorheen om diverse redenen niet meer kan.

De tijd is op, de keuzes zijn op en Engie beslist nu eigenlijk ipv de politiek die het zover heeft laten komen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Dizzy schreef:Engie die hun broek scheuren, om je te bescheuren :lol:
Nucleaire rente is jaarlijks 103,5 miljoen EUR van Engie naar de staatskas, wat verdwijnt als de kerncentrales stilgelegd worden. Men heeft trouwens geen alternatief om dat verlies aan inkomsten op te vangen, dus dat worden gewoon hogere belastingen.

CRM is jaarlijks minstens 50 miljoen EUR van de staatskas naar Engie. Meer als andere projecten niet tijdig rond raken, en de kans daarop is groot.

Met gascentrales dus netto 150 miljoen EUR meer op de rekening van Engie en 150 miljoen EUR minder in de schatkist, de kostprijs voor CO2-emissierechten nog niet meegerekend. Engie zou goed zot zijn om geen 150 miljoen EUR/jaar en een afschaffing van de nucleaire rente af te dwingen van onze federale regering om de kerncentrales langer open te houden, want hoe dan ook kan men toch niet verder zonder hen.

Het voordeel van de kerncentrales is wel dat ze er al staan, en dat een vergunning geen vereiste is om ze uit te baten (ref het verleden). En ook al doet het er niet toe voor Tinne VDS: veel minder CO2, en ook al is Tinne VDS tegenstander: geen afhankelijkheid van de beste klant van haar advocatenkantoor.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Engie is ongetwijfeld met die rente akkoord gegaan omdat ze zo weinig verdienden :lol:

Anderzijds kende men de positie van Engie al langer en het maakt het tijdverlies enkel maar erger. Men heeft kansen genoeg gehad en deze laten passeren, nu is het te laat.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Dizzy schreef:Engie is ongetwijfeld met die rente akkoord gegaan omdat ze zo weinig verdienden :lol:
Wat Engie eraan verdient gaan we nooit weten, ze rapporteert de inkomsten uit de kerncentrales niet afzonderlijke en het is een bijzonder complexe aangelegenheid, maar het zijn idd grote sommen want de reactoren zijn afgeschreven. Daarom dat de staat dat is komen afromen met een specifieke *extra* belasting die bovenop de andere belastingen komen die ze moeten betalen op de uitbating. Hoeveel er dan nog overblijft weet ik niet, maar het is wel minstens 100 miljoen minder.

Ooit was de rente trouwens 550 miljoen EUR, maar Tinne heeft het dit jaar fors verlaagd, wellicht als bedankje voor de medewerking van Engie in de dossiers voor nieuwe gascentrales.

We weten wel dat, als Tinne haar zin krijgt, minstens 150 miljoen EUR/jaar belastingsgeld, door verlies aan inkomsten en nieuwe uitgaven, richting de bankrekening van Engie gaat. Vreemd dat je zoiets met vuur blijft verdedigen, want anders neem je het wel op voor de overheidsfinanciën.

Gezien Engie ook in jouw kamp zit, zullen zij de rekening ook wel gemaakt hebben. In de eindbalans maakte Engie in 2019 niet minder dan 984 miljoen EUR verlies, dus de aandeelhouder zou het niet waarderen als Engie haar due diligence niet zou gedaan hebben inzake de winstgevendheid van Tinne's voorstel. Vermoedelijk weet men dat bepaalde andere goedgekeurde CRM-projecten er niet zullen komen - enfin, de kans is groot genoeg dat er enkele niet rond raken - zodat men nog veel meer dan 150 miljoen EUR zal kunnen binnenroven. Wie weet zuiveren we straks de verliezen van Engie nog aan.

En dan hebben we het nog niet over de CO2-emissierechten gehad, aka die constructie waarmee we CO2-uitstoot-kunnen-overkopen-met-veel-belastingsgeld-waar-andere landen-"recht op hebben"-maar-dankzij-hun-kern- of hernieuwbare centrales-niet-uitstoten-en-waarmee-we-onszelf-kunnen-wijsmaken-dat-we-goed-bezig-zijn-en-dat-het-geen-extra-CO2-uitstoot-is.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Je hebt een rare visie op "met vuur verdedigen" want ik heb nooit gezegd dat ik gascentrales geweldig vond, wel dat ze liefst zo snel mogelijk verdwijnen, veel sneller dan de kerncentrales dus. Ik verdedig hernieuwbaar eerder maar niet met vuur want dan heb je weer verbranding :lol:

We zullen trouwens nog goed kunnen dokken voor het opruimen van de kerncentrales. Tinne voert uit wat men decennia voor haar heeft besloten en waar men nooit iets aan gedaan heeft. Het is eens wat anders, een minister die wel doet wat ze zegt.

Stel dat we Ben Weyts hadden op die post. We zouden allemaal een gratis mini-kerncentrale krijgen en een rekening van 500.000 EUR om ze af te betalen. Als later blijkt dat de centrales vol scheurtjes zitten gaat hij gewoon lopen en gaat men oppositie voeren tegen degene die de rommel moet opruimen. Alle overeenkomsten met bestaande gebeurtenissen is uiteraard puur toevallig.

Zoals ze in Rundskop zo mooi in het Truiens zeggen, gekloëet zijt dje altèèd! :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Dizzy schreef:Tinne voert uit wat men decennia voor haar heeft besloten en waar men nooit iets aan gedaan heeft. Het is eens wat anders, een minister die wel doet wat ze zegt.
Ze ging Synatom leegmaken en het geld gebruiken voor de energietransitie en andere Groene investeringen, alhoewel ik niet weet of dat er ooit doorgekomen is.

Officieel heet het dat ze "niet gerust op dat het geld van Engie beschikbaar zal zijn wanneer het nodig is," gelukkig dat Engie er wel gerust op kan zijn dat Tinne kortingen op de nucleaire rente toekent wanneer het nodig is (of ze het vragen).
Dizzy schreef:Stel dat we Ben Weyts hadden op die post.
Niemand wil Ben Weyts op die post, zeker niet als hij daar hetzelfde "open houden" zou beginnen orakelen als hij nu doet. Gelukkig dat we onze kerncentrales wel (automatisch) afsluiten als de computer een probleem vaststelt, wat de minister er ook van moge zeggen.
Dizzy schreef:gaat hij gewoon lopen en gaat men oppositie voeren tegen degene die de rommel moet opruimen
Maar goed, binnen 20 jaar voert Groen ook oppositie tegen den gascentrales die - als ze er ooit komen - tegen dan nog altijd wel zullen draaien obv de manier waarop men energie in de laatste 20 jaar heeft beheerd (uitstellen, uitstellen, uitstellen). Groen rekent erop dat we tegen dan wel vergeten zullen zijn wie ze gebouwd heeft, en dat het toch vooral een beslissing van de regering was en niet van Groen.
Laatst gewijzigd door CCatalyst op 08 dec 2021, 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

We zullen allemaal voor het opruimen kunnen betalen, daar heb ik me al lang bij neergelegd. Maar he, Belgen betalen graag dus no problemmo.

Niemand wil Ben Weyts, op geen enkele post. Zelfs BDW wil hem niet meer als opvolger want hij is in staat meer schade aan te richten dan VB.
Gelukkig dat we onze kerncentrales wel (automatisch) afsluiten als de computer een probleem vaststelt
Tot iemand een ventiel dicht draait :lol:

Ik denk niet dat over 20 jaar nog iemand gascentrales wil open houden wegens verlieslatend maar we zullen zien, alé dat hoop ik toch.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1403
Lid geworden op: 08 dec 2008, 22:54
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 299 keer

Dizzy schreef:J Tinne voert uit wat men decennia voor haar heeft besloten en waar men nooit iets aan gedaan heeft. Het is eens wat anders, een minister die wel doet wat ze zegt.
Tine voert uit wat Agalev / Groen in het verleden heeft door gedrukt. Regering Paars-Groen. In 2024 verdwijnen de groenen terug in de catacomben van de geschiedenis. Als het licht uitgaat en de werkende bevolking in armoede worden gedompeld zullen ze natuurlijk van niets weten. Dan gaat Groen van leer trekken tegen de dan zittende bewindslieden, vergetend dat ze zelf de oorzaak waren van het probleem.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”