lukadad schreef:blijft de Brexit-realiteit verzwegen in de Britse pers.
Hangt ervan af wat je als "Brexit-realiteit" bedoelt, maar je hebt zeker gelijk als je bedoelt dat de twee zijden van het kanaal tegenovergesteld rapporteren over de impact van de Brexit, waardoor het moeilijk is om de waarheid te onderscheiden.
Herinner u de "grote tekorten" in de Britse supermarkten in onze media vorig jaar; ik ben zelf ter plaatse gegaan en daar bleek weinig van aan. Ook over het gebrek aan kalkoenen voor Kerstmis heb ik niets meer gehoord. Dat sluit natuurlijk niet uit dat er regionaal misschien enkele lege rekken zijn van bepaalde producten - net zoals bij ons trouwens - maar basisbenodigdheden ontbreken daarom nog niet.
Omgekeerd is het zeker zo dat The Sun, Sky en co, die altijd al een pro-Brexit agenda hebben gehad, overdreven rooskleurig rapporteren over de impact.
Er is tot zaterdagochtend weer eens een
verlengd weekendstaking gaande in de openbare sector in Frankrijk, dat speelt ook mee in de files momenteel. Ook voor de Brexit kon het druk zijn aan de kanaaltunnel en waren wachttijden van enkele uren niet ongebruikelijk door de beperkte capaciteit. Let wel: voor vrachtwagens natuurlijk, in een personenwagen kan je zoals je wellicht weet vlotjes voorbij de wachtrij met vrachtwagens rijden.
De "chaos" die in onze media voorspeld werd hebben we eigenlijk enkel maar gezien in de laatste dagen voor het einde van de overgangsperiode van de Brexit. Maar die ontstond door de Britse variant waardoor de grens plots gesloten werd, niet door de Brexit. Sindsdien zijn files van die orde niet meer teruggekomen.
timmermc schreef:de oude garde die je nog raad zou geven of wat helpen toen het nog geen EU was is verdwenen en de jonkies trekken hun schouders op.
Verkeerde codes, BAF, boete aan het been en tijdverlies voor de chauffeur.
Daarom dat je een beroep kan doen op private brokers die dit dagelijks doen. De overheid vindt het idd haar taak niet om de douaneregels die zij zelf uitvaardigt duidelijk uit te leggen.
timmermc schreef:dat je bij de eerste buitenpost waar men de EU binnenkomt moet stoppen met je papierwinkel.
Dan zijn ze verbaasd om in Calais of Duinkerke daar een weekje te moeten staan blijven.
Ik verwacht geen antwoord hierop maar kan maar proberen: waar komen die dan precies de EU (of Schengen) binnen?