Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

quovadis schreef:Het is anekdotisch da weet ik ook, maar het toont wel aan dat het niet overal chaos is.
We moeten niet ontkennen dat de problemen algemeen zijn en niet beperkt blijven tot 1 gemeente of provincie. Scholen waar er nu geen problemen zijn kunnen volgende week plots met een golf besmettingen geconfronteerd worden, want met een PR% van 1 op 4 - wat een heel hoog cijfers is - is het virus nooit ver weg. In zo'n toestand is het moeilijk tot onmogelijk om nog normaal onderwijs te kunnen organiseren, dat zeggen de leerkrachten ook.

Een rustpauze waarmee de besmettingen bij de kinderen teruggedrongen worden is de beste piste naar een heropening na de kerstvakantie met normaal onderwijs zonder chaos, waarin leren mogelijk is.
1207 schreef:bij scholen is het net zo, 2 weken geleden een stuk of 5 scholen dicht, deze week al 60 of 70
Da's van begin deze week. Vandaag zijn dat er al 115 geworden. Het gaat verschroeiend hard.

Bovendien zijn er ook heel wat secundaire scholen gesloten door een hoog aantal besmettingen, ondanks vaccinaties.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Scholen sluiten allemaal leuk.
Ondertussen stijgt de roep om vaccinatie te verplichten.

Neurochirurg Geoffrey:
”Iedere burger moet de keuze krijgen om zich niet te vaccineren. En deze keuze moet dan ook gebonden worden aan de keuze om af te zien van zorg: althans van terugbetaalde zorg. Als men beslist zich niet te vaccineren, dan beslist men ook dat men zelf de zorg moet bekostigen als men ziek wordt. Het is in de niet-gevaccineerde populatie dat het virus kans krijgt om te delen en te muteren. Op intensieve zorg is meer dan de helft van de patiënten niet-gevaccineerd: dus zou men komen op een getal van minder dan vierhonderd patiënten op intensieve zorg. Nu liggen er achthonderd en het stijgt nog.”

De nagel op de kop lijkt me …
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
Bedankt: 39 keer

1207 schreef: op alle 4 scholen volle klassen, het hele lerarenkorps, ...
statistisch gezien ligt in uw regio 30% eruit
Dat er hier en daar een kind in quarantaine zit of een leraar afwezig is, is toch niet abnormaal. Dat is er ook tijdens niet Corona jaren. Wel dat de lessen doorgaan zoals voorzien en dat er geen klassen ik quarantaine zitten.

En nogmaals de scholen die 2 geleden dicht waren omdat de 3/4 van de leraars ziek waren, moeten nu niet meer dicht of gaan die leraars plots weer allemaal ziek worden?
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

duizend schreef:Scholen sluiten allemaal leuk.

Neurochirurg Geoffrey:
”Iedere burger moet de keuze krijgen om zich niet te vaccineren. En deze keuze moet dan ook gebonden worden aan de keuze om af te zien van zorg: althans van terugbetaalde zorg. Als men beslist zich niet te vaccineren, dan beslist men ook dat men zelf de zorg moet bekostigen als men ziek wordt. Het is in de niet-gevaccineerde populatie dat het virus kans krijgt om te delen en te muteren. Op intensieve zorg is meer dan de helft van de patiënten niet-gevaccineerd: dus zou men komen op een getal van minder dan vierhonderd patiënten op intensieve zorg. Nu liggen er achthonderd en het stijgt nog.”

Dit lost nog niet direct iets op, want de factuur komt achteraf pas. En het merendeel zal deze niet eens kunnen of willen betalen.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

quovadis schreef: Dat er hier en daar een kind in quarantaine zit of een leraar afwezig is, is toch niet abnormaal.
op 14 dagen tijd is er een vertienvoudiging vd scholen die uitvallen. dat betekent dat hetzelfde fenomeen zich voordoet in het aantal scholen dat niet meer normaal kan functioneren.
dat aantal ontploft ook

wa denkt ge dat er de komende 14 dagen zal gebeuren met dit virus en scholen ?
iets anders als de vorige keren?

blijft toch bizar dat we 2j later nog steeds hetzelfde zien gebeuren en altijd opnieuw dezelfde film.

als je er maar een paar ziet dan zit een veelvoud al klaar om uit te vallen
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

quovadis schreef:Dat er hier en daar een kind in quarantaine zit of een leraar afwezig is, is toch niet abnormaal.
Als het dat maar was, had de Minister van Gezondheid geen chaos gezien in onze scholen. Mogen we toch verzoeken om niet blijvend de realiteit die door leerkrachten en de Minister van Gezondheid geschetst werd te ontkrachten. Begrijp nu toch dat niet is omdat uw school voorlopig nog gespaard blijft dat de 24.6% PR%, 44.6% clusterbesmettingen, en al meer dan 100 scholen dicht een fabeltje zouden zijn.
quovadis schreef:En nogmaals de scholen die 2 geleden dicht waren omdat de 3/4 van de leraars ziek waren, moeten nu niet meer dicht of gaan die leraars plots weer allemaal ziek worden?
Nogmaals, zoals 1207 enkele posts hierboven ook al goed heeft uitgelegd, het is niet omdat een school gesloten werd dat er daarna plots groepsimmuniteit is in die school. Scholen gaan al veel eerder dicht dan 3 op 4 leerkrachten ziek. Scholen kunnen dus wel degelijk meermaals sluiten, zie tweet van ouder hierboven.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Neurochirurg Geoffrey:

Oftewel is diene mens verkeerd geciteerd, maar een 'arts' die zegt dat 'het virus' de kans krijgt om te muteren en te delen? Cellen delen zich. Virussen niet. Die steken hun genetische code door de ribosomen van de gastcel om viraal eiwit aan te maken en van daaruit virale deeltjes te vormen en zich zo te vermenigvuldigen. En euh...Het virus circuleert overal! Ik kan er van mee spreken.
Maar ik vermoed dat het weer zo'n opgefokt doktoorke is dat niet weet uit welke hand het eet en wie zijn studies betaald heeft. Eentje dat efkes zijn gal mag spuien in de propaganda pers. Zo'n types zouden ze onmiddellijk de licentie moeten afpakken. Van een neurochirurg zou je beter verwachten.
1207
Elite Poster
Elite Poster

petrol242 schreef: Eentje dat efkes zijn gal mag spuien in de propaganda pers. Zo'n types zouden ze onmiddellijk de licentie moeten afpakken. Van een neurochirurg zou je beter verwachten.
opnieuw die agressieve en polariserende woordkeuze

blij dat het goed met je gaat :)
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

Ziek maar nog niet dood. Aggressief ja, polariserend neen. Ik krijg het danig op mijn heupen van zo'n paljassen die niet weten door wie ze betaald worden. Burgers ongelijk behandelen en de sociale zekerheid onderuit halen, dat is pas polariserend.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

duizend schreef:om af te zien van zorg: althans van terugbetaalde zorg
Sure. Dan moeten ze er ook niet meer aan bijdragen, me dunkt, want het is een verzekering. Voortaan maar 20% van je loon eraf ipv >50% bij bruto->netto.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

Het is zelfs geen verzekering, gelukkig maar. We betalen een sociale bijdrage zodat iedereen in dat vangnet wordt opgevangen als hij of zij dat nodig heeft. Ik betaal graag 55% van mijn loon om aan de maatschappij bij te dragen. Ik verwacht dan wel dat mensen geholpen worden en dat ik er mag op rekenen als het mijn beurt is.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

petrol242 schreef:Het is zelfs geen verzekering, gelukkig maar. We betalen een sociale bijdrage zodat iedereen in dat vangnet wordt opgevangen als hij of zij dat nodig heeft. Ik betaal graag 55% van mijn loon om aan de maatschappij bij te dragen. Ik verwacht dan wel dat mensen geholpen worden en dat ik er mag op rekenen als het mijn beurt is.
Jij belandt niet op IC omdat je gevaccineerd bent. Ik beland niet op IC omdat ik gevaccineerd ben, duizend belandt niet....

Kan je nog volgen ? Volstaat twee prikken om je weg te houden van IC ? Ja, natuurlijk. Dus heeft die mens gelijk. Vierhonderd minder op IC en de gewone zorg kan gewoon verder zijn gang gaan.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

Het begint afgezaagd te worden phil. Dat weten we allemaal, maar de doorbraakinfecties zijn ook niet meer te tellen en al lang in de meerderheid. Maar een dokter die onze SZ wil ondermijnen kan voor mij zijn taak niet verder zetten. Wat je argumenten trouwens bijdragen aan het debat over de SZ is mij een raadsel.

Klein vervolg aan het coronaverhaal in mijn gezin (allemaal gevaccineerd). Ik testte maandag positief, rest van het gezin negatief. Echtgenote moet echter gaan werken van werkgever. (Verzorgende en werkt met oude mensen). Vandaag in de namiddag krijgt zij symptomen en is aan het werken bij een madammeke van 92 jaar. Direct gestopt met werken en terug naar de dokteres/vriendin en deze namiddag getest. Net komt resultaat binnen. Ge moogt raden. Positief. Plezant hé. Mooi voorbeeld uit de praktijk dus.
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 30 keer

Wie houdt zich eigenlijk bezig met het lekken van de GEMS-adviezen? Zo kunnen de lobbygroepen zich weeral gaan smijten om de adviezen af te zwakken voor er een besluit kan worden genomen. Zoiets is crimineel en moet onderzocht worden. Iedereen staat op zijn achterste poten voor er nog maar iets beslist is... en zoiets werkt polarisering verder in de hand. Dus kom maar op met dat onderzoek. 8)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

petrol242 schreef:Het is zelfs geen verzekering, gelukkig maar.
Het is wel degelijk een ziekteverzekering, wat we officieel de "verzekering voor geneeskundige verzorging" noemen. Een verplichte verzekering zelfs. Het enige wat nog verschilt met een klassieke verzekering is wellicht dat het "gratis" is. Maar ik zou die aanhalingstekens groter moeten maken. Want "gratis" betekent dat het gefinancierd wordt door de sociale zekerheid. En de sociale zekerheid, die wordt onder meer gefinancierd door loonbeslag dat de werkgever moet uitvoeren en doorstorten aan de overheid.

Het spreekt voor zich dat als je iemand de voordelen van de verzekering zou ontzeggen, dat hij dan ook niet langer het loonbeslag ten belope van het aandeel van de verplichte ziekteverzekering in de sociale zekerheid moet aanvaarden. Een van de redenen waarom niet-Europeanen die hier niet werken de volle pot moeten betalen voor geneeskundige verstrekkingen - tenzij ze persoonlijk lid worden a rato van 753,75 EUR per kwartaal - is omdat zij niet bijdragen aan het stelsel. Het zou een vorm van discriminatie zijn als iemand die wel bijdraagt ook de volle pot zou moeten betalen, ongeacht welke keuzes die persoon maakt.

Als we dat kwartaalbedrag voor niet-Europeanen als voorbeeld nemen en het maal 4 doen, gaat er dan per jaar 3015 EUR aan loonbeslag af (en dus meer op uw rekening). Maar in de realiteit zal het nog meer zijn gezien ook de hoogte van het loon de bijdrage bepaalt. Men zou die maatregel dus beter niet invoeren, of nog meer mensen gaan het zich beklagen dat ze gevaccineerd zijn. Zoals al wel bekend in het medische wereld hou je de artsen best zo ver mogelijk weg van alles wat administratie en wetgeving is :-).
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

Je moet een onderscheid maken tussen de ziekte- en invaliditeitsverzekering en de sociale zekerheid. Het eerste is onderdeel van het tweede. Je kan zonder bijdragen te moeten leveren in die ziekte- en invaliditeitsverzekering opgenomen worden door betaling vanuit de SZ. Geen enkele verzekeringsmaatschappij gaat zoiets doen. Dat is de nuance die ik wil maken.
Puur technisch kan je het een verzekering noemen, maar de financiering loopt heel anders en is gestoeld op solidariteit van de massa. Dat is de consensus die vlak na WOII is gemaakt in de klassenstrijd en voor de heropleving van de maatschappij.

Een werkloze schoolverlater die zich inschrijft bij een mutualiteit zal gedekt zijn, om maar een voorbeeld te noemen.

Maar nu in volle coronacrisis zien we die modellen die wel degelijk werken aangevallen worden. Maar je hebt zeker een argument om die onzin van diegenen die willen dat niet gevaccineerden maar hun zorg zelf moeten betalen niet te moeten slikken, omdat ze zelf bijdragen aan het systeem.
Alsof die aanvallen op die solidariteit iets gaat bijbrengen aan de problematiek waar de zorg vandaag mee te maken krijgt? Ook de vraag van vaccinatiegraad is zo'n hol gegeven geworden. Wie nu nog altijd niet ziet dat de problematiek wel iets complexer ligt dan iedereen aan de prik te krijgen leeft op een andere planeet.

En moesten jullie het nog niet weten : De vaccins houden de besmettingen niet tegen!
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

petrol242 schreef:
En moesten jullie het nog niet weten : De vaccins houden de besmettingen niet tegen!
Het begint afgezaagd te worden petrol, we weten dat :-D

Voor de rest, natuurlijk heeft die kerel ongelijk wat de SZ betreft, maar niet wat het idee van het IC betreft.

Maar besmettingen tegen houden is op dit moment zinloos, toch? Tenzij je in China woont en de boel drie tot vier weken kunt plat leggen. Zal niet lukken in ons land, want we slagen er zelfs niet in reizigers uit Zuid-Afrika degelijk te screenen, laat staan (zoals de Nederlanders/Engelsen enz.) op hotel in verplichte quarantaine te zetten.

BTW wat doe je als een baas om idiote redenen telewerk weigert aan zijn personeel ? Schoonzus in dat geval, wie kunnen ze contacteren ??
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

phil48 schreef:Het begint afgezaagd te worden petrol, we weten dat
Met dat verschil dat ik de problematiek in de zorg en de bescherming tegen Covid-19 erken. En dat er heel weinig mensen, ondanks wetenschappelijk bewijs, mijn stelling hier erkennen. Maar soit, ik had het neergeschreven om reactie uit te lokken. Ah ja zekers :wink:
phil48 schreef: Maar besmettingen tegen houden is op dit moment zinloos, toch?
Neen. Mensen uit elkaar houden en dus besmettingen voorkomen is niet zinloos. Dat is ook wat de 'nieuwe maatregelen' voor de zoveelste keer beogen. We resetten en doen het dan naar de kloten...Elke besmetting is er één te veel. Dat herhaal ik nu al genoeg denk ik. Want een besmetting is de oorzaak van het gevolg en dus ook een probleem in de zorg. En meer besmettingen betekenen ook meer mutaties.

Als uwen baas telewerk weigert, probeer dan collectief druk te zetten. Hoor bij je collega's en pols wat je kan doen. Je bent niet alleen veronderstel ik. Schakel daar eventueel als ze aanwezig is een vakbondsdelegatie in, maar als ze goed werk leveren zouden ze al moeten bezig zijn. En ultiem stap je naar de arbeidsinspectie. Dan kan anoniem. Verzamel ook zoveel mogelijk bewijzen. Maar zie natuurlijk dat je niet in het vizier loopt.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

't Ja, en wederom speel je op de man.
Dit keer zou ik zelfs niet kunnen lezen...
Argumenten breng je naar "goede gewoonte" niet aan...
duizend schreef:
Ordon schreef: En dan blijkt dat je zelf de maatregelen omzeilt.

Straks ga je jezelf nog geloven dat je "goed" bezig bent...
Leren lezen Ordon, ik moet je steeds maar hetzelfde advies geven.
Leren lezen.
En dan wat je gelezen hebt niet uit de context ergens anders gebruiken.
Dat doe je steeds en het lijkt een echte obsessie te worden.

Ik omzeil geen maatregelen, nogmaals, lees de pagina’s voor het citaat maar eens na.
Beide citaten tonen duidelijk aan dat je een dilatoire én hypocriete houding aanneemt.
Met je schimmige verwijzingen naar "pagina's voor en na" bewijs je natuurlijk niks.

Neurochirurg Geoffrey:

Zoals reeds door anderen opgemerkt: virussen delen niet natuurlijk...
Ja, ik kan lezen én ik begrijp ook wat ik lees. 8)
Dat ligt bij jou duidelijk anders, zo blijkt nog maar eens.
Klakkeloos copy-paste, gevolgd door: "De nagel op de kop lijkt me."
Dat SARS-CoV-2 ook hevig woedt binnen de groep van "volledig gevaccineerden" is tevens maar een detailtje zeker?
Of heb je ook dat nog steeds niet begrepen?
Onze hele samenleving kraakt in al haar voegen: ook de "volledig gevaccineerden" belanden in quarantaine én in het ziekenhuis hoor.
Je bent klaarblijkelijk dermate geobsedeerd door de "niet-gevaccineerden" (waaronder vele kinderen!!) dat je het totaalplaatje uit het oog verloren bent: waarbij je in het wilde weg om je heen schopt naar eenieder die enige nuance wil aanbrengen...
duizend schreef:En ja natuurlijk ben ik goed bezig, dank je wel!
Afin, ja, zoals ik voorheen al schreef: "Straks ga je jezelf nog geloven dat je "goed" bezig bent..."
Ik acht dan ook de kans redelijk groot dat je nog een rondje "op man spelen" in petto hebt, zonder argumenten: "for whatever reason".

Dat sanitaire maatregelen, besmettingen voorkomen dus, én vaccineren belangrijke elementen zijn in deze pandemie is natuurlijk een feit.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

petrol242 schreef: Ook de vraag van vaccinatiegraad is zo'n hol gegeven geworden. Wie nu nog altijd niet ziet dat de problematiek wel iets complexer ligt dan iedereen aan de prik te krijgen leeft op een andere planeet.

Dit is wat Erika vlieghe daarover zegt in Knack deze week

Hoeveel beter hadden we ervoor gestaan als er meer mensen waren gevaccineerd?

Vlieghe: Minstens de helft beter, en waarschijnlijk nog wel meer. De helft van de patiënten op intensieve zorg is niet gevaccineerd. Dat zijn vermijdbare opnames. Als zij gevaccineerd waren, hadden ze er ook voor gezorgd dat het virus minder hevig circuleerde in de hele samenleving. Dat is de reden waarom er vandaag zo’n enorme wervelwind van besmettingen door de scholen trekt, en waarom er beter nog strengere maatregelen waren genomen in het onderwijs. De kinderen zijn nog niet gevaccineerd, met alle gevolgen van dien.

Ook waarschijnlijk een kwakzalver volgen petrol en co
Dus vaccineren iedereen is en blijft stap 1

En den Ordon mag de andere stappen opzoeken want anders begint em weer.
1207
Elite Poster
Elite Poster

petrol242 schreef:Ziek maar nog niet dood. Aggressief ja, polariserend neen. Ik krijg het danig op mijn heupen van zo'n paljassen die niet weten door wie ze betaald worden. Burgers ongelijk behandelen en de sociale zekerheid onderuit halen, dat is pas polariserend.
ik ben daar ook tegen hoor
daarom vaccin verplichten, net als masker, ontsmetten, ...
solidariteitsprincipe SZ is mij ook heilig maar er is ook een verantwoordelijkheid bij de burger. allemaal een spuitje en het gaat hoedanook trager.

wat onderwijs betreft denk ik dat er teveel scholen zijn waar onmogelijk momenteel normaal lesgegeven kan worden, zelfs dat feit wordt staalhard ontkent door sommige.
dezelfden gaan dus deze ochtend uren discussieren of het sportpaleis dicht moet. Minstens 1 vd 10 partijen zal dit weekend dat nog willen laten doorgaan omwille van economische redenen
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster

Eigenlijk zou men nu beter een volledige lockdown doen om de cijfers drastisch omlaag te krijgen.
Moest omicron effectief de vaccinatie en immuniteit grotendeels of volledig omzeilen en de kans krijgen om zich nu vrij te verspreiden, zitten we heel 2022 in een harde lockdown.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

duizend schreef:En den Ordon mag de andere stappen opzoeken want anders begint em weer.
Ik geloofde inderdaad niet in één vaccinatieseizoen.
Erika Vlieghe ook niet.
Jij wel, duizend.
Hoe stellig dat je dat ook "verdedigd" hebt: je zat verkeerd.
Spijtig dat je al maanden in het wilde weg om je heen schopt naar eenieder die enige nuance wil aanbrengen...
Ook jouw rancuneuze houding zal het onder controle krijgen van de pandemie niet versnellen hoor.
Een pandemie onder controle krijgen duurt jaren', zegt Erika Vlieghe. 'Dat besef was er niet. Velen dachten dat we er met één vaccinatieseizoen vanaf waren.' Het is makkelijk praten, nu de ziekenhuizen voor de vierde keer vollopen met coronapatiënten en vorige week maatregelen werden genomen waarvan we tot voor kort dachten dat we ze nooit meer zouden hoeven te ondergaan. Maar Vlieghe heeft recht van spreken. De infectiologe is voorzitster van de expertengroep GEMS, die nog steeds het Overlegcomité adviseert, en is altijd blijven waarschuwen voor overmoed. Zelfs toen de rest van ons zich in het rijk der vrijheid waande, bleef zij altijd even voorzichtig.
Bron: Knack

Aangezien je Knack leest, zou je dat toch geweten én begrepen moeten hebben....
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

phil48 schreef:BTW wat doe je als een baas om idiote redenen telewerk weigert aan zijn personeel ? Schoonzus in dat geval, wie kunnen ze contacteren ??
Nog nooit goede ervaring gehad met een vakbonddelegatie. Daarom stap ik altijd meteen af bij het kantoor van de vakbond.
Daar zitten mensen die je in alle onafhankelijkheid raad kunnen geven en vertellen of je recht in de schoenen staat.

Indien zo, niet aarzelen en meteen arbeidsinspectie inschakelen.
Je baas je vriend? Laat me niet lachen.
duizend schreef:
Neurochirurg Geoffrey:
Kalm, kalm dr.Mengele
Laatst gewijzigd door timmermc 03 dec 2021, 09:15, in totaal 1 gewijzigd.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

Vaccinaties hadden de wervelwind door de scholen niet tegen gehouden want ze houden nergens nog besmettingen tegen en dat weet Vlieghe verdomd ook goed. Wat niet geweest is kan je ook niet aantonen. Het is trouwens één van de weinige experts waar ik nog iets of wat vertrouwen in heb.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Vlieghe wist al maanden van tevoren dat we moesten opletten. Ik vind het bijzonder bedroevend dat we nu 3 overlegcomités hebben terwijl 1 al genoeg kon zijn :cry:
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

duizend schreef:De helft van de patiënten op intensieve zorg is niet gevaccineerd. Dat zijn vermijdbare opnames
Dan moet er ook de vraag gesteld worden, hoeveel % van de niet gevaccineerde 50% hier sowieso terecht ging komen (gevaccineerd of niet). Zoals dit bij de andere 50% het geval is.
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 30 keer

boonpwnz schreef:Vlieghe wist al maanden van tevoren dat we moesten opletten. Ik vind het bijzonder bedroevend dat we nu 3 overlegcomités hebben terwijl 1 al genoeg kon zijn :cry:
Dat is de politiek zijn schuld. Die denken compromissen te kunnen sluiten met een virus. En dat doen ze al bijna twee jaar aan een stuk. Ze zijn te blind of te dom om op langere termijn een visie uit te werken. Het enige langetermijndenken dat ze hebben is 2024.
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer

Die van ons zitten dag 1 thuis, school dicht.
En weeral dezelfde puinhoop.
Leerkrachten die na meer dan 1,5 jaren nog altijd niet voorbereid zijn.
Sorry, maar dat snap ik echt niet meer :bang:

En dan snap ik Weyts ook, laat het licht niet doven in de scholen :angel:
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster

crapiecorn schreef:
duizend schreef:De helft van de patiënten op intensieve zorg is niet gevaccineerd. Dat zijn vermijdbare opnames
Dan moet er ook de vraag gesteld worden, hoeveel % van de niet gevaccineerde 50% hier sowieso terecht ging komen (gevaccineerd of niet). Zoals dit bij de andere 50% het geval is.
Dat is toch makkelijk te berekenen. Als bijna 90% van de volwassenen gevaccineerd is, zou 10% niet-gevaccineerden hoogstens ongeveer 40 bedden nu innemen als ze toch gevaccineerd waren. En nu nemen ze 10 keer zoveel bedden in...
1207
Elite Poster
Elite Poster

Avenger 2.0 schreef:[
Dat is toch makkelijk te berekenen. Als bijna 90% van de volwassenen gevaccineerd is, zou 10% niet-gevaccineerden hoogstens ongeveer 40 bedden nu innemen als ze toch gevaccineerd waren. En nu nemen ze 10 keer zoveel bedden in...
ik denk dat dit nu minder aan de orde is
delta en omikron zullen ook met 100% vaccinatie de zorg kansloos laten crashen. Dat zou dan misshcien pas in januari geweest zijn ipv nu

het enige verschil is dat de politiek het dan tot in januari had laten ontaarden met hetzelfde resultaat als vandaag.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Ordon schreef: Ik geloofde inderdaad niet in één vaccinatieseizoen.
Erika Vlieghe ook niet.
Jij wel, duizend.
Hoe stellig dat je dat ook "verdedigd" hebt: je zat verkeerd.
Den Ordon moet leren lezen, ik zal er nen beat moeten onder zetten en er een liedje van maken. :lol:

Ik heb regelmatig al aangehaald dat het een jaarlijks vaccin zal worden met een update voor de eventuele varianten. Maar Ordon heeft dat weeral niet gelezen …

Waar je het haalt dat ik 1 vaccinatieseizoen verdedig is me een raadsel.
Ik zeg gewoon verplichte vaccinatie is stap 1 …

Als jij daar van maakt dat ik slechts 1 vaccinatieseizoen bedoel, moet je inderdaad leren lezen. Hoger schreef ik ook al iets booster 3 en booster 4 …
Ook niet gelezen waarschijnlijk :angel:
Nochtans heeft hij al mijn Posts uitgevlooid tot zelfs maart 2020 terug, wat een volger!

@avenger 2.0
Inderdaad, zo moeilijk is de wiskunde
En voor den Ordon, ja mathematisch is dit niet 100% correct, maar het benaderd dit wel zeer sterk … en op een paar steekt het niet hè
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

duizend schreef:Den Ordon moet leren lezen, ik zal er nen beat moeten onder zetten en er een liedje van maken. :lol:
Misschien dat je in de amusementssector wel succes zou hebben. 8)
Alhoewel, grappig is je "performance" niet echt...
duizend schreef:en het vaccin "lapmiddel" is wel het enige in 1,5 jaar dat echt werkt zonder alles dicht te gooien.
dus ja, als je niet meedoet, blijf je maar overal buiten
Was het maar waar hé.
Dan was het Overlegcomité van heden niet nodig...

Erika Vlieghe was, toen je dat schreef, erg voorzichtig.
Zij wist wel beter.
Duizend hangt de clown uit... as usual.

Al de zaken die je al geroepen hebt, volgen het voortschrijdend inzicht van onze politici. At best.
Dus, ja, je bent er al op vooruit gegaan. :lol:
duizend schreef:Waar je het haalt dat ik 1 vaccinatieseizoen verdedig is me een raadsel.
"Het vaccin werkt." zoals je zo vaak, zonder enige nuance, schreef.
Enige nuance aanbrengen was "afbraakpolitiek en doemdenkerij" volgens jou hé.
Mocht je je dat nog herinneren...
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Ordon schreef:
duizend schreef:en het vaccin "lapmiddel" is wel het enige in 1,5 jaar dat echt werkt zonder alles dicht te gooien.
dus ja, als je niet meedoet, blijf je maar overal buiten
Was het maar waar hé.
Dan was het Overlegcomité van heden niet nodig...

Erika Vlieghe was, toen je dat schreef, erg voorzichtig.
Zij wist wel beter.
Je haalt weer twee dingen door elkaar.
Dat het vaccin werkt is keer op keer bewezen.
Maar het werkt niet 100% hè, dat vergeet je ook constant.
Spijtig genoeg was niet iedereen gevaccineerd voordat men alles losliet …
Dat neem je ook nooit mee…

De wiskunde is er, was iedereen gevaccineerd in september dan zaten we vandaag nog onder de 500 bedden op ic.

Dan hadden de politici de tijd gehad om deftig te beslissen omdat men een tragere stijging zou zien. En ze “draagvlak” zouden voelen en hun postje niet in gevaar kwam om onpopulaire beslissingen te nemen.

Iedereen vaccineren is stap 1.
Als je stap 1 overslaat tja, dan krijg je dit natuurlijk.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Ik denk dat vooral het besef ook bij sommige politici begint te groeien dat als er geen vaccinatieplicht komt men om de duur aan golf nr 16 zal zitten,zonder verplichting zal men de zaken niet kunnen indijken, de besmettingen zullen blijven maar de zorg zal de druk veel beter aankunnen als iedereen een vaccin heeft gehad zodat iedereen veilig is en kan opgenomen worden als het nodig is,voor gelijk welke aandoening.
Chroma
Starter
Starter

Ik snap dat de scholen dicht moeten, de cijfers zijn duidelijk

En maar goed dat de politiekers niet raken aan de horeca.

Dan kunnen de koters leren op café gaan!
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

duizend schreef:Je haalt weer twee dingen door elkaar.
Dat het vaccin werkt is keer op keer bewezen.
Maar het werkt niet 100% hè, dat vergeet je ook constant.
Spijtig genoeg was niet iedereen gevaccineerd voordat men alles losliet …
Dat neem je ook nooit mee…
Erg duidelijk dat jij vergeten bent wat ik geschreven heb.
Ja, dat verklaart wel wat natuurlijk.
Nochtans heb je het gelezen gehad... want je hebt er toen op gereageerd.
Afin, je maakt er maar wat van voor jouw "performance".
Het is al meermaals duidelijk geworden dat je een loopje neemt met de feitelijke gegevens.
duizend schreef:De wiskunde is er, was iedereen gevaccineerd in september dan zaten we vandaag nog onder de 500 bedden op ic.
Hypotheses en werkelijkheid zijn uiteraard twee verschillende dingen.
Niet jouw sterkte kant...
Wiskunde trouwens ook niet. :lol:

Bovendien gaat het wel over heel wat meer dan enkel bedden op intensieve zorgen.
Komt nog wel dat die frank bij jou valt...
Duurt alleen wat langer.
Intussen schrapt alvast de NMBS 15% van haar ritten.
Die net als andere sectoren te maken krijgt met uitvallend personeel.
Allemaal allicht de schuld van de "niet gevaccineerden" (waaronder veel kinderen) in jouw optiek.
Doch dat is het dan ook hé: jouw simplistische optiek.
duizend schreef:Dan hadden de politici de tijd gehad om deftig te beslissen omdat men een tragere stijging zou zien. En ze “draagvlak” zouden voelen en hun postje niet in gevaar kwam om onpopulaire beslissingen te nemen.

Iedereen vaccineren is stap 1.
Als je stap 1 overslaat tja, dan krijg je dit natuurlijk.
De politiek heeft op 1 oktober jongstleden beslist de maatregelen te lossen.
Dat is de kapitale fout.
In jouw optiek hadden ze natuurlijk ook moeten beslissen om vaccinatie te verplichten.
Hebben ze ook niet gedaan...
Alle kinderen verplicht laten vaccineren, zal heel wat ouders de gordijnen injagen.
In jouw simplistische optiek rep je daar tot op heden nog met geen woord over...
Ik ben benieuwd wanneer je daar een standpunt in gaat innemen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Chroma schreef:En maar goed dat de politiekers niet raken aan de horeca.
Horeca heeft wel vanaf het begin aanvaard om maatregelen te implementeren (mondmaskers, ventilatie, CO2-meters, CST-check, ...) als compromis om open te kunnen blijven.

Weyts heeft daarentegen alle voorstellen om te vermijden dat de scholen de vierde golf zouden worden geblokkeerd vanaf dag 1. Dit terwijl iedereen nu toch wel weet dat de luchtkwaliteit in de klassen inderdaad niet al te best is, en dat het welzijn van kinderen niet lijdt onder mondmaskers (hoeveel landen verplichten dit ondertussen niet?).

Als hij wat inschikkelijker geweest was naar maatregelen toe, dan zaten we mogelijks niet met de discussie/problemen vandaag.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 03 dec 2021, 12:48, in totaal 1 gewijzigd.
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer

fluppie schreef:Ik denk dat vooral het besef ook bij sommige politici begint te groeien dat als er geen vaccinatieplicht komt men om de duur aan golf nr 16 zal zitten,zonder verplichting zal men de zaken niet kunnen indijken, de besmettingen zullen blijven maar de zorg zal de druk veel beter aankunnen als iedereen een vaccin heeft gehad zodat iedereen veilig is en kan opgenomen worden als het nodig is,voor gelijk welke aandoening.
Wat voor een idiote redenering is dit. Je denkt toch niet dat ik mij booster 3, 4, 5 , 6,... om de paar maand zal laten zetten.
Gewoon omdat politici niet zouden moeten panikeren en de nu aanwezige IC bedden niet overbelast worden.

Kan de politici mooi de zorg verder afbouwen en tot een minimum herleiden zoals in Nederland en mij de prijs daarvoor laten betalen.
Ik laat het probleem wat nu heerst niet naar mij doorschuiven. No way.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

Helaas paywall...

Microbioloog Herman Goossens over de kracht van omikron: ‘Het is de wake-upcall die de wereld nodig had’
Toen hij in maart de vierde golf voorspelde, werd hij met kritiek overladen en laste hij een mediapauze in. Nu doorbreekt Herman Goossens (64) de stilte. ‘Omikron slaat alles. Als we het virus nu niet heel ernstig nemen, weet ik het ook niet meer.’

Zo veel mutaties in één keer. Ik ben verbijsterd.” Herman Goossens beent met grote stappen door het gangenlabyrint van het UZA. De rijzige professor is als microbioloog gespecialiseerd in resistente ‘superbacteriën’ en zag al veel verbluffende kunstjes van de natuur. Maar, zoals hij nog een paar keer zal herhalen, “omikron slaat alles”.
Volgens duizend allicht niet meer dan een doemdenker...
Een "doemdenker" die in maart al de vierde golf voorspelde.
Jep, duizend, onze heldere, rijzende ster aan het firmament. :lol: :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”