Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Weyts schreef:- Er zijn maar enkele scholen waar de situatie moeilijk ligt. In de meeste scholen zijn er geen problemen.
Meer dan 70 is niet meer enkele, ontkenning van het probleem.
Weyts schreef:- Scholen smeken mij om niet te moeten sluiten.
"Enkele" scholen denken er anders over.
Weyts schreef:- Kinderen worden thuis vaak misbruikt, ik moet dat vermijden.
Investeer dan oa in CLB, dat is hun taak.
Weyts schreef:Er zijn scenario's voor scholen waar er problemen zijn. De scholen kunnen daar zelf toe beslissen, ik moet dat niet doen.
Schuift verantwoordelijkheid af op scholen, schuif dan ook de portefeuille door?
Weyts schreef:- De rol van de scholen in de besmettingen is erg beperkt. Het virus komt van buiten de scholen naar binnen, niet omgekeerd.
Onzin, een virus kent geen richtingen. Kans op besmettingen zorgt voor besmettingen.
Weyts schreef:- De stijging van de besmettingen in de scholen is veel lager dan in de maatschappij.
Whataboutism, of het lager is weet ik niet maar wel dat het te hoog is en dat er best wat aan gedaan wordt. Meneer Weyts, uw huis staat in brand. Geen erg, elders staan er 3 magazijnen in de fik.
Weyts schreef:- Mondmaskers in scholen doen we niet omdat het welzijn van de kinderen daaronder zou lijden.
In andere landen worden kinderen misbruikt blijkbaar :roll:Carnaval, pure horror voor kinderen :roll:
Weyts schreef:- Ik ben al sinds maart 2020 bezig met CO2-meters in de scholen.
Ja, en ze zijn er nog altijd niet, net zoals de gratis laptops van 500 EUR.

Die man werd ooit voorbereid om de opvolger van BDW te worden. BDW heeft zich bedacht, het is duidelijk waarom. Het is echter niet gemakkelijk als je moet kiezen tussen iemand die de mensensmokkel in zijn kabinet heeft rondlopen. Eentje die niet van de drank kan blijven en ene die geen 3 woorden achter elkaar kan plaatsen in de juiste volgorde en zonder minstens 2 keer eugh te gebruiken.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

@Nukem
Bevestigd het nog maar eens dat hier niet altijd binnen de gezinnen terug naar buiten gaat.
Hier hebben ze aangeraden op dag 17 nog eens een test te doen als je met een besmette in huis zit.

Contacttracing, negeer die gewoon, want dat is echt een klucht.
En nu nog groter met dat gefoefel met die onderaannemer.
Heb je toch ergens bijvoorbeeld grootouders of zo die je toch dringend wil laten testen.
De tip van de contacttracing: vul het zelf-evaluatie-formulier in en duid wat van de symptomen aan.
En dan krijg je sowieso een code :banana:

Mbt Weyts: hoe groot kan je een puinhoop toch maken :evil:

Hier is het nu wachten op bericht van school.
7 kinderen van de 20 zitten thuis.
En de anderen hebben alle boeken al mee naar huis.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

svermassen schreef:Mbt Weyts: hoe groot kan je een puinhoop toch maken :evil:

Hier is het nu wachten op bericht van school.
7 kinderen van de 20 zitten thuis.
En de anderen hebben alle boeken al mee naar huis.
Boeken mee naar huis? Waar is dat goed voor? Ze krijgen thuis toch enkel seksuele opvoeding :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

svermassen schreef:
Contacttracing, negeer die gewoon, want dat is echt een klucht.
En nu nog groter met dat gefoefel met die onderaannemer.
Heb je toch ergens bijvoorbeeld grootouders of zo die je toch dringend wil laten testen.
De tip van de contacttracing: vul het zelf-evaluatie-formulier in en duid wat van de symptomen aan.
En dan krijg je sowieso een code :banana:
Hier ook zo. Hadden QR-codes van huisarts gekregen als hoogrisicocontact nadat 1 van de gezinsleden positief testte, maar blijkbaar kan je niet in alle testcentra met eender welke QR-code terecht. Dan maar snel even via itsme voor het hele gezin nieuwe codes aangemaakt (iedereen symptomen!) waarmee ik wél terecht kon in het testcentrum naar keuze.

En die contacttracing die ons hier opbelde (na besmetting hele gezin): was vooral bezig: 'moet ik even invullen voor de statistieken mijnheer'.

Vragen als: 'zijn uzelf en uw echtgenote gisteren of vandaag gaan werken?' en wij daarop ja antwoorden, bleef voor mij de evidente vraag weg: 'misschien nauwe contacten gehad?' of 'daar hoogrisicocontact gehad?' Nee hoor, gewoon een antwoord: 'gaan werken dus, ik vul het zo in, volgende vraag ...'

Van de kids wou em wél veel weten. En dan ging het over de chiro. Ik suggereerde dat ik hem meegaf over welke leeftijdsgroepen het zou gaan. Anders kunnen ze de chiro niet grondig contacteren aangezien daar 150 leden zijn, verspreid over 6 groepen.
'Wij doen dat anoniem mijnheer, wij geven dus ook geen groepen door aangezien dan de anonimiteit misschien verloren gaat ...' WTF is de chiro met de info dat er 2 leden positief testen als ze nog niet eens weten in welke groepen.

Wat een farce. Om nog maar te zwijgen over het feit dat hij er eerst heilig van overtuigd was dat wij na een besmetting 17 dagen in quarantaine moesten. Pas na checken van zijn documentatie gaf hij dan toch toe dat het idd 10 dagen isolatie was ...
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Ik heb het geluk een goei dokteres te hebben. Die heeft gisteren heel het gezin en de lieven getest en binnen 5 dagen doet ze dat nog eens. Stalen steken we zelf binnen in het labo en binnen 4 uur resultaat...

Tja, die contact tracing... Sinds gisteren heb ik een positief resultaat van de PCR test en het enige dat ik krijg is een sms met de melding dat ze niet kunnen telefoneren op het ogenblik.

Mijn cst is ook nog altijd niet aangepast, geen nieuw certificaat. Als ik wil stap ik nu gewoon een café binnen om heel den boel te besmetten.

Moeten we dat nu nog serieus nemen??
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Bij mij veranderde het certificaat zelf niet, maar als ik mijn (bestaand) certificaat van 2de inenting scande met de covidscan-app, kreeg ik onmiddellijk een rood scherm zodra ik die sms gekregen had waarover jij spreekt. 'We kunnen je niet bereiken'. Yeah right, jullie proberen het ook niet omdat jullie niet kunnen volgen!

Net via HLN push-bericht gekregen dat Waalse rechter oordeelt dat CST niet wettelijk is in Wallonie ...
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

pfuhu schreef:Pas na checken van zijn documentatie gaf hij dan toch toe dat het idd 10 dagen isolatie was ...
Ben je daar trouwens altijd zeker van ? Mag je er 100% vanuit gaan dat iemand na dag 10 niet meer besmettelijk is ?

Heeft het zin dat die persoon zich trouwens opnieuw laat testen of blijf je nog (geruime) tijd positief testen ?

Indien dit zo is... wat als ik bijvoorbeeld op dag 15 verplicht zou zijn me te laten testen voor event X ?
pfuhu schreef:Bij mij veranderde het certificaat zelf niet, maar als ik mijn (bestaand) certificaat van 2de inenting scande met de covidscan-app, kreeg ik onmiddellijk een rood scherm
Je krijgt inderdaad geen nieuw certificaat... de app gaat gewoon kijken op een "zwarte lijst" of jou certificaat erop staat (en zo ja dan krijg je rood).
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Nieuws van vandaag:

* De CST-bepalingen van het Waalse gewest zijn geschorst wegens wettelijke gebreken. Volgens een rechtbank zijn de gewesten wettelijk niet bevoegd om CST-bepalingen uit te vaardigen (wat m.i. klopt - heb ik eerder gepost) en is het CST ook in strijd met de GDPR en enkele andere Europese verordeningen. De Vlaamse en Brusselse CST-bepalingen blijven vooralsnog gelden, hoewel er ook procedures bezig zijn om die te vernietigen.

* Door de toename van het aantal COVID-opnames moeten de ziekenhuizen terug alle dagopnames uitstellen. Men verwacht op 10 december de kritische drempel van meer dan 1000 bezette ICU-bedden te overschrijden.

* Afbeelding
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

CCatalyst schreef:Nieuws van vandaag:

* De CST-bepalingen van het Waalse gewest zijn geschorst wegens wettelijke gebreken.

Nog eventjes geduld en die dreigementen van verplichte vaccinatie vliegen ook de vuilbak in. Geen leuk nieuws voor de dwangvaxxers.

Afbeelding

Is deze morgen al gepost door mij uit het coronablog van DS. Nog meer slecht nieuws voor de dwangvaxxers.
Maar we gaan toch maar doorgaan met dat extra boostertje, zo kunnen we snel wat versoepelen en terug de economie aanzwengelen.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

DarkV schreef:Indien dit zo is... wat als ik bijvoorbeeld op dag 15 verplicht zou zijn me te laten testen voor event X ?
Als je een PCR test laat afnemen krijg je een herstelcertificaat na 12 dagen. Dat zou voldoende moeten zijn want je test blijkbaar nog lang na die 10 dagen positief.

Collega heeft ook zoiets voor. Test bij de apotheek laten uitvoeren, dan 10 dagen quarantaine wegens positief. Uw CST toont dan effectief 10 dagen rood. Wat hij niet wist, dat hij geen herstelcertificaat krijgt. Hij vertrekt binnenkort op vakantie naar Spanje waar ze dus eisen dat je een herstelcertificaat hebt of een negatieve PCR test.

Wat staat er online bij een sneltest bij een apotheek:

Verlaat je huis pas na 10 dagen als je minstens 3 dagen geen koorts meer hebt en niet benauwd bent of problemen aan je ademhaling hebt. (om ook op uw vraag te antwoorden)

Er wordt nooit een herstelcertificaat aangemaakt na een positieve sneltest. Indien je dit wenst dien je een bijkomende PCR test te laten uitvoeren.

Maw, die jongen is nu zwaar gekloot. Mag dus nu weer gaan aanschuiven voor een PCR test, die gaat positief zijn en eigenlijk moet die weer 10 dagen in quarantaine (CST zal wederom rood kleuren) en dan pas krijgt hij zijn herstelcertificaat en kan hij op vakantie.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

petrol242 schreef: Mijn cst is ook nog altijd niet aangepast, geen nieuw certificaat. Als ik wil stap ik nu gewoon een café binnen om heel den boel te besmetten.

Moeten we dat nu nog serieus nemen??
Als je op één van uw 2 vaccins tikt, kun je naar beneden scrollen 'toegang event'. Staat die daar ook nog ok?
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

HBVL: Nederlands uitvaartbedrijf DELA plaatst koelcontainers vanwege coronadoden.
Uitvaartbedrijf DELA heeft speciale koelcontainers geplaatst bij meerdere uitvaartcentra in Nederland vanwege het hoge aantal sterftegevallen als gevolg van een coronabesmetting en de griepepidemie. In totaal staan koelunits bij tien uitvaartcentra, onder meer in Nijmegen, Leiden, Roermond, Eindhoven, Goes en Den Bosch. Zes van de containers zijn al in gebruik.
HLN: Ziekenhuizen moeten alle niet-dringende zorg met twee weken uitstellen, piste op tafel om buitenlands personeel naar hier te halen.
De ziekenhuizen in ons land moeten alle niet-dringende zorg per direct met twee weken uitstellen. Dat staat in een rondzendbrief van het Hospital & Transport Surge Capacity Comité, het overlegorgaan van de overheid, de ziekenhuizen en de experts. Het comité vraagt ziekenhuizen ook om gesloten bedden op de afdelingen intensieve zorg te heropenen. Tijdens het crisisoverleg werd zelfs geopperd om buitenlands zorgpersoneel naar ons land te halen om de vierde golf de baas te kunnen.
Crisisoverleg? :think:
't Ging toch allemaal volgens plan?
Niet?
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

woutervh schreef:
Als je op één van uw 2 vaccins tikt, kun je naar beneden scrollen 'toegang event'. Staat die daar ook nog ok?
Op het certificaat van de tweede prik zo groen als maar kan zijn. Zal hem straks eens scannen en zien wat dat geeft.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

SPR schreef:Test bij de apotheek laten uitvoeren, dan 10 dagen quarantaine wegens positief. Uw CST toont dan effectief 10 dagen rood. Wat hij niet wist, dat hij geen herstelcertificaat krijgt.
En staat de test van de apotheker in z'n app (ik heb van de zomer zo'n test laten doen en dat staat er alvast in - maar die was negatief) ?

Op basis van wat krijg je dan trouwens dat herstelcertificaat ?
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

12 dagen na een positieve PCR test uit een Belgisch labo. De besetting mag ook niet langer dan 180 dagen geleden zijn.

Dus geen zelftests, antigenen test, of sneltest, etc...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Ondanks er zogezegd 4 dagen verplicht telewerk zou moeten zijn, zijn de mobiliteitscijfers niet lager als voorheen. Vermoedelijk wordt het "elke dag is een terugkomdag"-achterpoortje (te) veel misbruikt.

Afbeelding
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

DarkV schreef: Op basis van wat krijg je dan trouwens dat herstelcertificaat ?
Je zou dat automatisch na 12 dagen moeten krijgen.
https://www.vlaanderen.be/covid-certifi ... ertificaat

Overigens is het tijdelijk ongeldig maken van de QR-code een Belgische uitbereiding van de Europese standaard.
Ik weet niet in hoeverre dit in het buitenland ondersteund wordt.
Mogelijk kunnen ze daar dus niet zien dat je besmet bent (geweest).
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

pfuhu schreef: Wat een farce. Om nog maar te zwijgen over het feit dat hij er eerst heilig van overtuigd was dat wij na een besmetting 17 dagen in quarantaine moesten. Pas na checken van zijn documentatie gaf hij dan toch toe dat het idd 10 dagen isolatie was ...
Hier was het dus 20 dagen, stond ook effectief op het quarantaine attest.
Wat k*topl**ding krijgen die toch.

Ik snap de theorie van bij een besmet persoon te wonen en dan nog de incubatie.
Maar dat is niet overal dezefde theorie dus.

Dan nog zo ene.
De opvang zit hier dicht, de gemeentearts zegt 7 dagen.
De kinderen dan ook naar de school ernaast, daar moeten ze 10 dagen in quarantaine (CLB) indien er 3 positieve zijn op een week zijn.

En dus niemand die daar iets van controleert, tenzij er dus lijken uit de kast vallen.
Dan schieten ze eens wakker :bang:

Volgende keer als er hier nog iemand belt, zeg ik gewoon, ik doe mijn contacttracing zelf.

Alhoewel, vanaf deze maand moest je het toch al zelf doen zeker :banana:
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

CCatalyst schreef:Ondanks er zogezegd 4 dagen verplicht telewerk zou moeten zijn, zijn de mobiliteitscijfers niet lager als voorheen.
Wat is het percentage vrachtvervoer/pakjes in het totaalplaatje? Vooral in deze tijd van het jaar lijkt wel 50 procent van wat op de wegen rondrijdt bestelwagens te zijn...
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Net mijn collega's eens gecontacteerd die op shift zijn. Zo goed als iedereen van degenen die kunnen telewerken zijn aanwezig. We hebben dit al meermaals aangeklaagd en vragen tevergeefs een planning rond telewerk. Telkens botsen we op dezelfde uitvluchten als 'bezig met essentiële projecten, dit kan niet van thuis uit', etc. De parking staat volgens mijn collega's zo goed als vol.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

petrol242 schreef:Net mijn collega's eens gecontacteerd die op shift zijn. Zo goed als iedereen van degenen die kunnen telewerken zijn aanwezig. We hebben dit al meermaals aangeklaagd en vragen tevergeefs een planning rond telewerk. Telkens botsen we op dezelfde uitvluchten als 'bezig met essentiële projecten, dit kan niet van thuis uit', etc. De parking staat volgens mijn collega's zo goed als vol.
Ben eens benieuwd als er een controle komt of dit standhoud.
Want die aantallen moeten doorgegeven worden.
En ook wij bij ons, moeten langs onze kant die registreren bijvoorbeeld.
Zowel telewerk als kantoor.
Laatst gewijzigd door svermassen op 01 dec 2021, 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Er moet maar 1 collega naar de controle bellen of de vakbond aanspreken. Dat is bij ons gebeurd en na een controle was er ineens nog veel meer telewerk mogelijk :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Dizzy schreef:Er moet maar 1 collega naar de controle bellen of de vakbond aanspreken. Dat is bij ons gebeurd en na een controle was er ineens nog veel meer telewerk mogelijk :lol:
Sommige werkgevers :bang:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Het is niet altijd alleen de werkgever. Bij ons moesten na de aankondiging van de laatste maatregelen een lijst opgemaakt worden van telewerkbare functies. De lijst bevatte ineens functies die voordien wel via telewerk konden en nog opvallender waren de verschillen per dienst. Diensthoofden die tegen telewerk zijn hadden veel minder telewerkbare functies. Het waren, toevallig, ook dezelfde diensten die digitalisering als traagste invoeren. Kortom, het zit soms bij bepaalde leidinggevenden die denken dat ze geen leiding kunnen geven als ze iemand niet fysiek zien.

Wat wel goed is is dat de overheid via Minister De Sutter telewerk bij de overheid wel steunt via oa een extra premie voor kosten verwarming en uitrusting (stoel, scherm,...) en een standaard van 2 dagen telewerk per week. Uiteraard wint de overheid hier ook bij want er zijn plannen om de gebouwen die men huurt af te stoten en meer mensen vanuit eigen kantoren te laten werken. Er zijn minder plaatsen nodig door telewerk. Wel vreemd dat de overheid het voorbeeld moet geven.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Dizzy schreef: Kortom, het zit soms bij bepaalde leidinggevenden die denken dat ze geen leiding kunnen geven als ze iemand niet fysiek zien.
Das gewoon 0 vertrouwen in je mensen :nono:
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

svermassen schreef: Alhoewel, vanaf deze maand moest je het toch al zelf doen zeker :banana:
en dan hebt ge de helft die niemand durft verwittigen uit schaamte of om scheef bekeken te worden
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Dizzy schreef:
svermassen schreef:Mbt Weyts: hoe groot kan je een puinhoop toch maken :evil:

Hier is het nu wachten op bericht van school.
7 kinderen van de 20 zitten thuis.
En de anderen hebben alle boeken al mee naar huis.
Boeken mee naar huis? Waar is dat goed voor? Ze krijgen thuis toch enkel seksuele opvoeding :lol:
1. Cf. volgend citaat uit "Het Nieuwsblad" van vandaag

"De scholen moeten open blijven, de scholen moeten open blijven, de scholen moeten openblijven. Dat is de nagel waar onderwijsminister Ben Weyts (N-VA) al anderhalf jaar op klopt. En dus pleit hij nu ook vol vuur voor de prioritaire vaccinatie van leraren. Voor die consequente houding is Weyts lang geroemd door vriend en vijand. Tot hij werd ingehaald door de vierde coronagolf. Zijn rechtlijnigheid werd halsstarrigheid, die in zijn gezicht ontplofte."

2. Hopelijk voelt hij het ook aan zijn stemmen aantal bij de volgende verkiezingen.

3. NVA is dus ook niet duidleijk het alternatief is voor de andere apen in ons politiek circus ...
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

1207 schreef:
svermassen schreef: Alhoewel, vanaf deze maand moest je het toch al zelf doen zeker :banana:
en dan hebt ge de helft die niemand durft verwittigen uit schaamte of om scheef bekeken te worden
Ja, maar dat is bij contacttracing ook al zo.
je geeft door wat je wilt hé.
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

De scholen openhouden heeft wel degelijk zin. De impact van een sluiting is niet te onderschatten, op meerdere fronten (leerlingen, ouders en die hun werkgever). Het is één van de meest 'schadelijke' maatregelen die je kan nemen in deze (met zowel een hoge mentale als economische kost).
Dat het virus rond gaat op scholen is normaal. Als het teveel rond gaat is sluiten volgens mij ook normaal (dan moet er natuurlijk wel getest worden als dat nodig lijkt). Maar zonder boe of ba alle scholen sluiten is zeker niet slim.
Ik hou mijn hart al vast i.v.m. eventuele vakantieverlengingen enzo. :-(
Weyts had gelijk in der tijd, de Ikea blijft open, maar de scholen gaan toe, dat klopt toch niet. Ok, dat was in een tijd waar er van vaccinaties nog geen of weinig sprake was, maar zelf nu vind ik het frappant dat het sportpaleis bv. open kan blijven en er gesproken wordt over het sluiten van scholen.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Tja, het orkest op "den Titanic" bleef ook spelen terwijl het aan het zinken was ...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

De periode waarin men de scholen open kon houden was ook een periode met een andere, lees minder besmettelijke, variant. Nu zijn veel mensen gevaccineerd en is er een variant die besmettelijker is.

Een virus kijkt niet naar de plaats of de sector maar pakt iedereen die het kan pakken. Kinderen zijn meestal niet gevaccineerd dus een makkelijker slachtoffer of verspreider, net zoals dat het geval was met de zwakkeren voorheen. Het is zoals water, het kiest de gemakkelijkste weg en dat is niet noodzakelijk de weg die wij het meest/minst willen. Er is een overstroming en dan helpt het niet als je een achterdeur laat openstaan.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Inderdaad, ze gingen toch geen plekje in een overvolle reddingsboot krijgen dus hebben ze zich zo nuttig mogelijk gemaakt en het de anderen zo aangenaam mogelijk gemaakt. Idem voor het onderwijs.
Neem daarbij de schade van het sluiten van de scholen en het is gewoon goed dat ze open blijven. Bovendien laat het toe wat groepsimmuniteit op te bouwen in die groep, zodat ze minder of niet gevaccineerd moeten worden (wat ik en vele anderen met de huidige vaccins zeker niet van plan zijn bij hun kinderen).
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Tja, met "den Titanic" bedoelde ik wel het zinkend schip naar analogie met de halssatrigheid van Weyts die ongenuanceerd pleit voor open houden van scholen terwijl het virus ook onder kinderen welig tiert ... Hiervan hebben de ouders dan geen last?

Goed dat het bommeke in zijn gezicht ontploft ...
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Misschien moeten we eens ophouden met het "de scholen" te noemen, terwijl het vooral om de lagere scholen gaat. In de middelbare scholen + hoger onderwijs zijn er niet meer besmettingen dan in andere sectoren.

Waarom sluiten ze dan niet de lagere scholen en laten de rest (voor die anderhalve werk nog) gewoon open? Examens zijn er niet in lagere scholen en wat daar aan toetsperiodes is kan ook na nieuwjaar.
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Het probleem met het sluiten van lagere scholen en kleuterscholen is dat er dan opvang moet voorzien worden door de ouders. Dat kan correct gebeuren, waardoor één van de ouders bv. via de RVA een verlofregeling krijgt en de andere ouder kan werken of ook verlof moet zien te vinden/nemen. Dat kost de maatschappij geld (RVA…) maar mogelijk ook de werkgever (minder volk beschikbaar, deadline die verschoven moeten worden,…). Bovendien, moest nu iemand van die ouders in de zorg zitten en verlof moeten nemen, is dat weeral iemand minder in de zorg.
Als het niet correct gebeurt, via grootouders bv., dan kan dat ook negatieve gevolgen hebben…
Misschien dat er wel iets op te zetten is via andere ouders, maar ook dat is niet ideaal.

Los van bovenstaande is er nog de ontwikkeling van het kind dat risico loopt en de mentale gezondheid van de ouders die zich maar weer eens dubbel moeten plooien.
M.a.w. scholen sluiten is een sneeuwbal in gang zetten van een helling waar je het einde niet van kent.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Ja, laat ons de lagere scholen sluiten. Opnieuw ouders in de problemen, maar gelukkig kunnen we dan tenminste wel naar de grote Sinterklaasshow in het Sportpaleis zaterdag...
Wat klopt niet?
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Nogmaals, raar dat scholen ook als "kinderopvang" beschouwd worden toch? Kinderen willen, impliceert ook in moeilijk tijden "keuzes maken" en "verantwoordelijkheid nemen". Met excuses voor deze verfoeilijke ouderwetse stellingen ...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Zou het niet een oplossing zijn om een kinderopvang te voorzien door leraars. Daarvoor heb je minder mensen nodig dan voor lesgeven en je kan de ouders ontlasten. Bij de eerste golven was er ook een systeem waarbij bepaalde essentiële beroepen (zoals zorg) beroep konden doen op een kinderopvang.

Trouwens de kinderen maar laten besmetten is om meerdere redenen niet goed. Ze besmetten daarmee de ouders en dan heb je nog ergere economische schade, ook voor de werkgevers om over de ouders zelf te zwijgen. Bovendien kan er ook een variant opduiken die wel de kinderen treft, en dan zijn we helemaal geschoren.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Dat van ‘opvang’ zei onze directeur ook toen ik hem even duidelijk maakte dat verlof van ouders niet eindeloos is (nadat de school een niet verplicht dagje toch sloot).
Opvang is natuurlijk niet de hoofdtaak van een school, maar het is imo wel degelijk een taak van een school.
Waar ik het wel mee eens ben is dat opvoeding primair door de ouders moet gebeuren en niet enkel door de school, maar dat is iets heel anders.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

koenraaddeconinck schreef:Nogmaals, raar dat scholen ook als "kinderopvang" beschouwd worden toch? Kinderen willen, impliceert ook in moeilijk tijden "keuzes maken" en "verantwoordelijkheid nemen". Met excuses voor deze verfoeilijke ouderwetse stellingen ...
Wij hebben als ouder al zeer vroeg beslist dat school toe = opvang is...ook al werken we beiden thuis en kunnen we ons dochter probleemloos opvangen.
Atm is de klas toe = mijn vriendin is technisch werkloos, ook al is ze sinds de eerste lockdown nog geen seconde op haar werk geweest.

Ofwel hou je die klas open en zijn die koters er op een paar weken allemaal vanaf,
ofwel test je voor ze besmettelijk zijn (en hou je ze dus buiten de school),
ofwel sluit je alle scholen,
ofwel schuif je de hete patat door naar de werkgever.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”