vraag capaciteitstarief
-
- Elite Poster
- Berichten: 6018
- Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Knap dat je dat kan, dat zou niks voor mij zijn. Wij leven niet op grote voet, maar hebben wel een was- en droogkast en koken elektrisch. Dus de piek van 2,5 daar zitten wij snel aan.
- svermassen
- Elite Poster
- Berichten: 1899
- Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
- Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
- Bedankt: 35 keer
Das inderdaad knap, maar hier met 2 kinderen en alles elektrisch op chauffage na hebben we ook het vlaggen dus.
-
- Pro Member
- Berichten: 322
- Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 20 keer
Als je al een digitale meter hebt kan je je pieken en verbruik opzoeken en kijken hoe de situatie zich verhoudt op vlak van nettarieven. https://simulatornieuwenettarieven.vreg.be/
-
- Elite Poster
- Berichten: 1278
- Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 150 keer
Als ik kijk naar januari - oktober, dan kom’k op gemiddeld 2,68
Hoogste was januari, 3,998 - laagste juni, 1,983
Dus zal ook wel belangrijk zijn of men nu kijkt naar 2,5 per maand als minimum of 2,5 per jaar als minimum. Want dan wordt het 3,04 - geen dramatisch verschil - afhankelijk van de euro’s die daartegenover staan natuurlijk…
Hoogste was januari, 3,998 - laagste juni, 1,983
Dus zal ook wel belangrijk zijn of men nu kijkt naar 2,5 per maand als minimum of 2,5 per jaar als minimum. Want dan wordt het 3,04 - geen dramatisch verschil - afhankelijk van de euro’s die daartegenover staan natuurlijk…
-
- Premium Member
- Berichten: 654
- Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
- Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
- Bedankt: 18 keer
Voor alle duidelijkheid heb ik geen enkel commentaar op mensen die meer verbruiken he
Maar de kortzichtige regeltjes uitgevaardigd door de maatschappij mogen wel eens normaliseren, basisplichten akkoord maar heb het gevoel dat ik meer en meer weggeduwd wordt door mijn levensstijl die moeilijker en moeilijker compatibel is met de hedendaagse maatschappij. Terwijl ik naar mijn mening probeer zo weinig mogelijk het milieu te belasten en naar mijn mening zie als een aanvaardbaar iets dat ik niet persé anderen wil opleggen, maarja, niet op de neoliberale Groen manier zeker? Zeer frustrerend.
Maar de kortzichtige regeltjes uitgevaardigd door de maatschappij mogen wel eens normaliseren, basisplichten akkoord maar heb het gevoel dat ik meer en meer weggeduwd wordt door mijn levensstijl die moeilijker en moeilijker compatibel is met de hedendaagse maatschappij. Terwijl ik naar mijn mening probeer zo weinig mogelijk het milieu te belasten en naar mijn mening zie als een aanvaardbaar iets dat ik niet persé anderen wil opleggen, maarja, niet op de neoliberale Groen manier zeker? Zeer frustrerend.
uw manier van leven is geen probleem
Het beeld dat de politiekers scheppen van oneindige groei strookt gewoon niet met de realiteit van de aardbol.
heb vaak het gevoel dat men dat niet beseft dat wandelen of fietsen naar de bakker groener is dan met de elektrische wagen.
Op mijn werk kan men elektrische fietsen goedkoop leasen, een gewone fiets zit niet in het aanbod!?!
Het beeld dat de politiekers scheppen van oneindige groei strookt gewoon niet met de realiteit van de aardbol.
heb vaak het gevoel dat men dat niet beseft dat wandelen of fietsen naar de bakker groener is dan met de elektrische wagen.
Op mijn werk kan men elektrische fietsen goedkoop leasen, een gewone fiets zit niet in het aanbod!?!
-
- Elite Poster
- Berichten: 6018
- Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Is ook niet zo opgevat hoorbollegijs schreef:Voor alle duidelijkheid heb ik geen enkel commentaar op mensen die meer verbruiken he
Wij proberen ook steeds ecologischer te gaan. We hebben nu een eerste keer besteld bij Pieter Pot en dat beviel ons wel, als er een verpakkingsvrije winkel in de buurt is gaan we langs (maar als ze prijzen x3 blijven vragen zijn we ook weer weg, dat kunnen we niet trekken).
Maar energie is dus een pijnpunt. Langs de ene kant wil ik alles zo zuinig mogelijk, langs de andere kant zit iemand anders dan met het verbruikende toestel opgescheept (kringloop) en alles vervangen kunnen we niet betalen.
Het systeem zit ook niet eerlijk in elkaar (enkel voor slimme meter maar veel hebben die nog niet, externe tools nodig om op te volhen of inzicht te hebben, de aangekondigde prijzen veranderen steeds want ze weten het zelf nog niet, 1 x een piekje op 15 minuten en je betaald meer,...)
Men wil ook van stoken op gas af, dus men pusht richting elektrisch verwarmen, zodat je nog lastiger onder de 2,5kW kan blijven (en zo te ruiken buiten terug meer houtkachels).
Maar daar verdienen ze niet aan, kassa kassa is wat telt en ze willen niet alles bij de grootverbruikers halen (in tegendeel), dat zie je bij de belastingen ook.Chroma schreef:heb vaak het gevoel dat men dat niet beseft dat wandelen of fietsen naar de bakker groener is dan met de elektrische wagen.
Komt op hetzelfde neer, want het gemiddelde van 12 keer 2,5 op jaarbasis blijft 2,5. Men rekent niet per maand, maar gemiddelde over 12 maand. De 2,68 is dus wat telt, knap resultaat! Enig idee waar uw pieken zitten?Ramaht schreef:Dus zal ook wel belangrijk zijn of men nu kijkt naar 2,5 per maand als minimum of 2,5 per jaar als minimum.
- Matt555
- Pro Member
- Berichten: 242
- Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
- Locatie: Thailand
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 10 keer
Eventjes iets tussen gooien inzake overschakelen naar electriciteit .....,
ik zie het nog niet gebeuren dat legers massaal gaan overschakelen op elektriciteit om hun bewegend gevechtsmateriaal op elec. te gaan zetten .......een tank kan desnoods met jerrycans bijgevuld worden , idem andere landmateriaal op wielen , een vliegtuig in de lucht via die grote tankvliegtuigen , idem op zee met schepen..... maar elektrisch zie ik nog niet gebeuren in oorlogsomstandigheden .
Dus heel die "elec. cinema" is er juist voor ons burgers in hun gelid te brengen ,niks anders .
Is gelijk aan de Amerikaanse strategie eerst de petroleum van andere landen op te gebruiken , vooraleer aan hun eigen voorraad serieus te slurpen ....zit trouwens goed gestockeerd in de grond
Vergeet niet wie de energie beheerd wint de oorlog uiteindelijk .
Mijn volgende auto aankoop bij terugkeer Belgie volgend jaar zal traditioneel met benzine zijn , want heel die electric cinema gaat vierkant draaien is mijn idee daarover ,ik laat de golfkarretjes voor de anderen
ik zie het nog niet gebeuren dat legers massaal gaan overschakelen op elektriciteit om hun bewegend gevechtsmateriaal op elec. te gaan zetten .......een tank kan desnoods met jerrycans bijgevuld worden , idem andere landmateriaal op wielen , een vliegtuig in de lucht via die grote tankvliegtuigen , idem op zee met schepen..... maar elektrisch zie ik nog niet gebeuren in oorlogsomstandigheden .
Dus heel die "elec. cinema" is er juist voor ons burgers in hun gelid te brengen ,niks anders .
Is gelijk aan de Amerikaanse strategie eerst de petroleum van andere landen op te gebruiken , vooraleer aan hun eigen voorraad serieus te slurpen ....zit trouwens goed gestockeerd in de grond
Vergeet niet wie de energie beheerd wint de oorlog uiteindelijk .
Mijn volgende auto aankoop bij terugkeer Belgie volgend jaar zal traditioneel met benzine zijn , want heel die electric cinema gaat vierkant draaien is mijn idee daarover ,ik laat de golfkarretjes voor de anderen
- svermassen
- Elite Poster
- Berichten: 1899
- Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
- Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
- Bedankt: 35 keer
Hier wel, dacht dat wij keuze uit 7 modellen hadden.Chroma schreef: Op mijn werk kan men elektrische fietsen goedkoop leasen, een gewone fiets zit niet in het aanbod!?!
Moet ook wel zeggen dat daar specifiek ook vraag naar geweest is.
-
- Premium Member
- Berichten: 654
- Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
- Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
- Bedankt: 18 keer
Precies dit.Chroma schreef: heb vaak het gevoel dat men dat niet beseft dat wandelen of fietsen naar de bakker groener is dan met de elektrische wagen.
Op mijn werk kan men elektrische fietsen goedkoop leasen, een gewone fiets zit niet in het aanbod!?!
-
- Elite Poster
- Berichten: 1278
- Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 150 keer
Ja & nee - als ze per maand sowieso als minimum 2,5 rekenen, dan hebben je zuinigere maanden minder effect. Mei, juni & augustus zaten wij lager, juni zelfs maar op 1,9.MClaeys schreef: Komt op hetzelfde neer, want het gemiddelde van 12 keer 2,5 op jaarbasis blijft 2,5. Men rekent niet per maand, maar gemiddelde over 12 maand. De 2,68 is dus wat telt, knap resultaat! Enig idee waar uw pieken zitten?
Als ze elke maand op een minimum rekenen van 2,5kW piek dan zitten wij op een gemiddelde van 3,05kW - als ze je effectieve waarde rekenen voor die maanden dan komen wij op 2,98kW . Goed, verschil in ons geval nu van maar 2% - maar alles hangt van over hoeveel euro's we hier spreken in 't geval van die 2% . Als je in een andere schijf valt vanaf 3kW, dan kan dat al schelen.
Qua pieken, uiteraard
Heb excel met meerdere draaitabellen gemaakt om met te spelen.
2 foutjes van 3,5 & 3,8 om 9u15 & 9u45. Vermoedelijk ergens twee of drie toestellen tegelijk aangezet.
En anders is het eigenlijk vooral 's avonds rond etenstijd - als die van hello fresh weer willen dat je op 3 vuren kookt en dan nog iets in de oven moet draaien, dan gaat het hard natuurlijk.
Boostfunctie van uw inductie is alleszins nefast voor de kW-piek.
Verder qua toestellen is wel alles max 2j oud hier (frigo 4j). En we proberen wel te spreiden, en rekening te houden met de zonnestand.
Enige elektrische vuurtje is dat in mijn bureau - maar dat is ook slechts één van 400w - is voldoende voor die beperkte ruimte.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6018
- Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Nochtans, ook legervoering evolueert. Drones, rayguns, digitale oorlogvoering,...Matt555 schreef:ik zie het nog niet gebeuren dat legers massaal gaan overschakelen op elektriciteit om hun bewegend gevechtsmateriaal op elec. te gaan zetten
Ah, op die manier. Het is een maandelijks minimum van 2,5kW, dus minder trekt je gemiddelde niet omlaag.Ramaht schreef:Ja & nee
-
- Pro Member
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 23 keer
Diegene die echt niet doorhebben dat het capaciteitstarief een platte belastingverhoging is gaan nog aardig schrikken.. De gemeenten die eigenaars zijn van de intercommunales hebben geld nodig, al de rest is zever in pakskes. Als morgen iedereen een batterij zet en met die 2.5kw piek toekomt zal overmorgen er een belasting op batterijen komen. Nog een teken dat het ze puur om het geld te doen is, waarom bouwen die geen app waarmee je kan instellen wat voor u de grens vh verbruik is en die aangeeft opgelet als je bv nog 5min aan dit tempo doorgaat ga je over die grens gaan, dan kan je nog schakelen. In de plaats van dat te bouwen verwijzen ze u naar een website met dure spullen waarmee je vanalles kan meten en schakelen maar nooit iets dat preventief werkt.. Niks nul nada..en het gaat geld kosten he.. Minstens 55e per kw per maand dat je over die grens gaat.. Dus als ze zouden een gemiddelde nemen en je komt op 2.9 dan heb je 660euro extra aan je broek... Ga je naar 3.6 heb je 1320e aan je broek..
Tom
Tom
-
- Pro Member
- Berichten: 322
- Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 20 keer
Beste Tom35, ik zou de jpg van ygeffens even bestuderen. De kW prijs bij een piek is een jaarlijkse kost. Dus als je aan jaarlijks gemiddelde zit van 3,5 kW ipv 2,5 kW moet je JAARbasis +- 40 of 50 euro bijbetalen bovenop de minimum.
- Matt555
- Pro Member
- Berichten: 242
- Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
- Locatie: Thailand
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 10 keer
Inderdaad met dat capaciteitstarief hebben ze kapitale fout gemaakt , diegenen die het nu nog niet door hebben dat het gewoon een platte belasting extra is zullen het nooit snappen , het enige dat ge kunt doen is in 2024 met verkiezingen een afstraffing geven,en je eens ook herinneren aan de push van hen om zonnepanelen te plaatsen , en dan een platte contractbreuk te plegen ... met lap-oplossingen ter zgn. compensatie .tom35 schreef:Diegene die echt niet doorhebben dat het capaciteitstarief een platte belastingverhoging is gaan nog aardig schrikken.. De gemeenten die eigenaars zijn van de intercommunales hebben geld nodig, al de rest is zever in pakskes. Als morgen iedereen een batterij zet en met die 2.5kw piek toekomt zal overmorgen er een belasting op batterijen komen. Nog een teken dat het ze puur om het geld te doen is, waarom bouwen die geen app waarmee je kan instellen wat voor u de grens vh verbruik is en die aangeeft opgelet als je bv nog 5min aan dit tempo doorgaat ga je over die grens gaan, dan kan je nog schakelen. In de plaats van dat te bouwen verwijzen ze u naar een website met dure spullen waarmee je vanalles kan meten en schakelen maar nooit iets dat preventief werkt.. Niks nul nada..en het gaat geld kosten he.. Minstens 55e per kw per maand dat je over die grens gaat.. Dus als ze zouden een gemiddelde nemen en je komt op 2.9 dan heb je 660euro extra aan je broek... Ga je naar 3.6 heb je 1320e aan je broek..
Tom
Als ge ziet dat een inductievuur de laagste pit waarde op 1400 a 1600 w staat en de andere op 2000 /2200 dan hoeft ge toch geen rekenwonder te zijn om te weten dat ge er over gaat gaan , of moeten eerst de aardappelen gekookt , daarna je steak , en de groenten er achter ......waarom heb je dan een 4 pits nodig ??
Ondertussen kan je vriezer of koelkast je zelfs indien capaciteit in 't oog houdend, je toch over de streep trekken , kortom met die kwartier berekening als nu kan je eenvoudig niet meer normaal koken op elektriciteit , en gas willen ze uitfaseren
Lijkt net zoals lage emmisie zone Antwerpen ....., je mag over de norm als je maar betaalt ...... alles is gewoon een platte belasting
Enige wat je kan doen is in 2024 ....ze afstraffen
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Wie moeten we dan afstraffen?Matt555 schreef:Enige wat je kan doen is in 2024 ....ze afstraffen
De NVA, en meer specifiek Zuhal Demir, omdat ze niet ingrijpt en Vlaanderen laat verworden tot Libanon-aan-de-Noordzee?
De OVLD, en meer specifiek Lydia Peeters, omdat ze niet ingreep?
De CDV omdat ze als regeringspartij laat betijen?
Moeten we dan op de communisten stemmen?
Of op de partij die nergens oplossingen voor heeft, maar wel alle schuld bij moslims & Walen legt?
Blijven over:
- Vooruit (ex-sossen), met een partijvoorzitter die communiceert met "bitches" en "King Cono"? Serieus.
- Groen, zonder veel ervaring. Ze kunnen Tinne Vanderstraeten niet overal inzetten hé .
- Matt555
- Pro Member
- Berichten: 242
- Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
- Locatie: Thailand
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 10 keer
O.K. doe dan maar voort zonder iets te doen , leg nog wat m2 zonnepanelen neer , of de nieuwe rage economy van lucht lucht warmtepompen ed. waar iedereen op springt om toch maar de nieuwe economie leven in te blazen .En daarna zullen ze je er wel op belasten .....hun truukendoos is oneindigheist_175 schreef:Wie moeten we dan afstraffen?Matt555 schreef:Enige wat je kan doen is in 2024 ....ze afstraffen
De NVA, en meer specifiek Zuhal Demir, omdat ze niet ingrijpt en Vlaanderen laat verworden tot Libanon-aan-de-Noordzee?
De OVLD, en meer specifiek Lydia Peeters, omdat ze niet ingreep?
De CDV omdat ze als regeringspartij laat betijen?
Moeten we dan op de communisten stemmen?
Of op de partij die nergens oplossingen voor heeft, maar wel alle schuld bij moslims & Walen legt?
Blijven over:
- Vooruit (ex-sossen), met een partijvoorzitter die communiceert met "bitches" en "King Cono"? Serieus.
- Groen, zonder veel ervaring. Ze kunnen Tinne Vanderstraeten niet overal inzetten hé .
Eigenlijk verdienen wij Belgen niet beter, vandaar alles bij ons duurder is dan bij de buren .
En dan verschiet men dat wij dat (maximaal) compenseren met de grijze economie via zwarte inbreng .... puur "self defense"
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Met uw beleefde rant geef je nog geen antwoord op de vraag.Matt555 schreef:O.K. doe dan maar voort zonder iets te doenheist_175 schreef:Wie moeten we dan afstraffen?Matt555 schreef:Enige wat je kan doen is in 2024 ....ze afstraffen
Natuurlijk is dit een voorbeeld van slecht beleid. Maar ik betwijfel echt wel of het beleid beter gaat zijn met een partij die enkel problemen zoekt/maakt en geen oplossing aandraagt.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Dat is niet hoe over haar gesproken wordt in haar beleidsdomein.pfuhu schreef:Gelukkigheist_175 schreef: - Groen, zonder veel ervaring. Ze kunnen Tinne Vanderstraeten niet overal inzetten hé .
Enkel BDW doet haar om partijpolitieke redenen af als "dogmatisch", de NVA energie-expert roemt haar.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20211119_98005568
PORTRET TINNE VAN DER STRAETEN
Het netwerk van een minister onder stroom
In een jaar tijd won minister van Energie Tinne Van der Straeten (Groen) het vertrouwen van de energie- en industriebonzen in ons land. Dankzij de expertise die ze opbouwde als energieadvocate, de ervaring die ze op haar kabinet verzamelde en haar open lijnen met cruciale directiekamers. ‘Ze is een technocrate, maar met een missie.’
‘Tinne is niet een dogmatisch iemand. Ze heeft natuurlijk principes, maar je kunt haar niet dogmatisch noemen, integendeel’, reageert Vermeir. ‘Ze staat juist dicht bij de industrie. Magnette verweet haar ooit zelfs te liberaal te zijn. Ik denk niet dat ze daarin veranderd is.’
Zelfs N-VA-Kamerlid Wollants, de sparringpartner van Van der Straeten in de commissie Energie, noemt haar dan nog liever een ‘technocrate met een zeer specifieke missie’, met een verwijzing naar een uitspraak van Van der Straeten zelf, waarin ze zei dat ze ‘als een technocrate in het dossier staat’.
Sommigen hier nemen de informatie uit hun bubbel voor waar aan.Los van het technische werk lag er ook een enorme uitdaging in de zoektocht naar draagvlak voor het energiebeleid, en dan vooral in de industrie. Van der Straeten kon naast de evidente contacten met de milieubeweging en armoedeorganisaties terugvallen op een zeer breed netwerk in de Vlaamse industrie die ze had opgebouwd in de periode toen ze advocate was, gespecialiseerd in energierecht. Dat maakt dat ze open lijnen heeft met captains of industry als Wouter De Geest, vandaag voorzitter van de werkgeversorganisatie Voka. Bij investeringsgroepen als Ackermans en van Haaren wordt luid voor haar geapplaudisseerd. Pieter Timmermans (VBO) gaf, ondanks zijn verzet tegen de kernuitstap, onlangs in De Tijd toe dat Van der Straeten nog geen misstap had begaan.
‘We hebben bedrijven nodig die durven te investeren en politici die hen durven te ondersteunen. Ik denk dat Tinne Van der Straeten zo iemand is.’ Op voorwaarde van de Chatham House Rules, die de vertrouwelijkheid van informatie regelen, wil een topondernemer zijn mening over de minister van Energie wel geven.
Ik lees toch vooral positieve commentaren, van vriend en vijand (NVA, "captains of industry", ...).
- Belgissschenaap
- Pro Member
- Berichten: 352
- Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 50 keer
Die is dan ook positief, zeker als het gaat om werk. Maar als die ideologie nirt strookt met de spreker, dan is alles aan de persoon stront.
Er is eindelijk een energieminister die kennis van het vak heeft. Dat was met Marghem toch helemaal anders.
Er is eindelijk een energieminister die kennis van het vak heeft. Dat was met Marghem toch helemaal anders.
-
- Plus Member
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 20 apr 2017, 11:03
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 5 keer
We spreken over een paar jaar nog eens. Hoe niet iedereen in ziet dat dit recht tegen de muur gaan is, is hallucinant. Uw heel energiebeleid laten afhangen van het buitenland. Gewoon crimineel.Belgissschenaap schreef: Er is eindelijk een energieminister die kennis van het vak heeft.
-
- Premium Member
- Berichten: 654
- Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
- Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
- Bedankt: 18 keer
Zonder te willen oordelen over haar kennis van zaken komen die Groene mensen inderdaad uit een Links-Liberale jeugdbeweging als ik het goed voor had. Zat Quicky daar ook niet in?
Is zeer goed te merken in Gent trouwens, waar ze zich sociaal voordoen maar eerder liberale gedachten voorop zetten. Dan krijg je aalmoezen bij liberale ingrepen die ze dan als sociaal bestempelen. Vind het een hypocriet iets. "Socialwashing"
Is zeer goed te merken in Gent trouwens, waar ze zich sociaal voordoen maar eerder liberale gedachten voorop zetten. Dan krijg je aalmoezen bij liberale ingrepen die ze dan als sociaal bestempelen. Vind het een hypocriet iets. "Socialwashing"
- Matt555
- Pro Member
- Berichten: 242
- Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
- Locatie: Thailand
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 10 keer
Die oplossing zie ik ook niet van uw bijdrage , alleen dat ge blijkbaar al op een partij duid en waar ge niks van verwacht , maar toch ongerust in bent ....heist_175 schreef:Met uw beleefde rant geef je nog geen antwoord op de vraag.Matt555 schreef:O.K. doe dan maar voort zonder iets te doenheist_175 schreef:Wie moeten we dan afstraffen?Matt555 schreef:Enige wat je kan doen is in 2024 ....ze afstraffen
Natuurlijk is dit een voorbeeld van slecht beleid. Maar ik betwijfel echt wel of het beleid beter gaat zijn met een partij die enkel problemen zoekt/maakt en geen oplossing aandraagt.
Ik vindt heel die elektrificatie van de grondstoffen gewoon ondoenbaar , dan zijn de kernreactoren nog de beste uitkomst mits veiligheid goed in t'oog wordt gehouden .
Dus u kunt een maaltijd bereiden zonder over capaciteit te gaan ..... prima chapeau
-
- Premium Member
- Berichten: 734
- Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 22 keer
en ons uranium dat halen we uit Belgisch uraniummijnen? Dat komt toch ook uit het buitenland.DirkJan schreef:We spreken over een paar jaar nog eens. Hoe niet iedereen in ziet dat dit recht tegen de muur gaan is, is hallucinant. Uw heel energiebeleid laten afhangen van het buitenland. Gewoon crimineel.Belgissschenaap schreef: Er is eindelijk een energieminister die kennis van het vak heeft.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
De oplossing is anders simpel: beter en toekomstgericht beleid. En niet die slappe kost die we nu krijgen.
We bestellen een studie over de pensioenhervorming (federale bevoegdheid) en ze wordt gewoon genegeerd.
We bestellen een studie over waterbeleid/woonbeleid (Vlaamse bevoegdheid) en steken het ergens in een diepe schuif.
Dat is slecht beleid.
Vraag aan de wetenschap wat er moet gebeuren om probleem X, Y of Z op te lossen. En stippel dan een plan uit om daar te raken, rekening houdend met de pijnpunten bij de bevolking (prijs, impact, ...).
Bij het succesvol "neerslaan" van een coronagolf is dat exact wat er gebeurde, bij het "pappen en nathouden" tijdens een coronagolf is dat exact wat er NIET gebeurde.
Ik hoor wel vaker "afstraffen", maar het gedoodverfde alternatief is zelfs niet lachwekkend.
We bestellen een studie over de pensioenhervorming (federale bevoegdheid) en ze wordt gewoon genegeerd.
We bestellen een studie over waterbeleid/woonbeleid (Vlaamse bevoegdheid) en steken het ergens in een diepe schuif.
Dat is slecht beleid.
Vraag aan de wetenschap wat er moet gebeuren om probleem X, Y of Z op te lossen. En stippel dan een plan uit om daar te raken, rekening houdend met de pijnpunten bij de bevolking (prijs, impact, ...).
Bij het succesvol "neerslaan" van een coronagolf is dat exact wat er gebeurde, bij het "pappen en nathouden" tijdens een coronagolf is dat exact wat er NIET gebeurde.
Ik hoor wel vaker "afstraffen", maar het gedoodverfde alternatief is zelfs niet lachwekkend.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
De mop van de dag is weer paraatDirkJan schreef:We spreken over een paar jaar nog eens. Hoe niet iedereen in ziet dat dit recht tegen de muur gaan is, is hallucinant. Uw heel energiebeleid laten afhangen van het buitenland. Gewoon crimineel.
België haalt zowat ALLES uit het buitenland want we hebben amper grondstoffen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Behalve onderwijs en dus "slimme mensen". Dat kunnen we wel "maken" en dus ook exporteren.Dizzy schreef:België haalt zowat ALLES uit het buitenland want we hebben amper grondstoffen.
En net dat zijn we al jaren bewust aan het kapot maken.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Weyts is gewoon gefrustreerd dat hij 9 jaar over zijn studies deed, nu wil hij dat iedereen er zo lang over doet, dan lijkt hij ineens een stuk normalerheist_175 schreef:Behalve onderwijs en dus "slimme mensen". Dat kunnen we wel "maken" en dus ook exporteren.Dizzy schreef:België haalt zowat ALLES uit het buitenland want we hebben amper grondstoffen.
En net dat zijn we al jaren bewust aan het kapot maken.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
- Matt555
- Pro Member
- Berichten: 242
- Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
- Locatie: Thailand
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 10 keer
https://www.hln.be/mijn-gids/een-wagen- ... ~a963face/
“Eén wagen verbruikt liefst 62 procent meer stroom dan opgegeven”: test toont aan dat elektrische auto’s minder ver rijden dan je denkt
Ben je van plan een elektrische wagen te kopen? Houd er dan rekening mee dat die mogelijk minder ver rijdt dan je verwacht. Nieuwe cijfers bewijzen het: met een elektrische auto rij je gemiddeld 30 procent (!) minder ver dan het merk en de Europese regelgeving beloven. Onze ‘afstandsangst’ is dus nog helemaal terecht. Onze auto-expert Joost Bolle legt uit hoe dat kan.
Joost Bolle 02-12-21, 09:03 Laatste update: 09:32
“Eén wagen verbruikt liefst 62 procent meer stroom dan opgegeven”: test toont aan dat elektrische auto’s minder ver rijden dan je denkt
Ben je van plan een elektrische wagen te kopen? Houd er dan rekening mee dat die mogelijk minder ver rijdt dan je verwacht. Nieuwe cijfers bewijzen het: met een elektrische auto rij je gemiddeld 30 procent (!) minder ver dan het merk en de Europese regelgeving beloven. Onze ‘afstandsangst’ is dus nog helemaal terecht. Onze auto-expert Joost Bolle legt uit hoe dat kan.
Joost Bolle 02-12-21, 09:03 Laatste update: 09:32
-
- Plus Member
- Berichten: 162
- Lid geworden op: 08 aug 2011, 17:09
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 7 keer
kan het artikel niet lezen (paywall) maar volgens mij zit het niet in hoger verbruik dan opgegeven, zoals reeds geweten bij de gewone ICE-auto's maar om extra verbruik bij het laden
mogelijk om de interne lader/batterijen koel te houden bij het laden
mogelijk om de interne lader/batterijen koel te houden bij het laden
Jullie weten toch waarom dit een belastingsverhoging is. Dit is gewoon voor al iedereen elektrisch moet gaan rijden want dan hebben ze belastingsinkomsten te kort omdat de accijnzen en belastingen op brandstof wegvallen en ze moeten dat toch kunnen vervangen door extra belastingen op onze energie factuur te tellenMatt555 schreef: Inderdaad met dat capaciteitstarief hebben ze kapitale fout gemaakt , diegenen die het nu nog niet door hebben dat het gewoon een platte belasting extra is zullen het nooit snappen , het enige dat ge kunt doen is in 2024 met verkiezingen een afstraffing geven,en je eens ook herinneren aan de push van hen om zonnepanelen te plaatsen , en dan een platte contractbreuk te plegen ... met lap-oplossingen ter zgn. compensatie .
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Dat is niet correct.
- accijnzen etc brengen veel meer op dan het capaciteitstarief
- capaciteitstarief is een Vlaamse bevoegdheid, accijnzen zijn federaal
- de winst van het capaciteitstarief gaat naar de gemeenten, via de DNB's <> accijnzen (federaal) en verkeersbelasting (vlaams) gaat naar andere niveaus
- accijnzen etc brengen veel meer op dan het capaciteitstarief
- capaciteitstarief is een Vlaamse bevoegdheid, accijnzen zijn federaal
- de winst van het capaciteitstarief gaat naar de gemeenten, via de DNB's <> accijnzen (federaal) en verkeersbelasting (vlaams) gaat naar andere niveaus
- Matt555
- Pro Member
- Berichten: 242
- Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
- Locatie: Thailand
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 10 keer
Dus ....al extra verbruik vooraleer je rijd ....elmariachi2920 schreef:kan het artikel niet lezen (paywall) maar volgens mij zit het niet in hoger verbruik dan opgegeven, zoals reeds geweten bij de gewone ICE-auto's maar om extra verbruik bij het laden
mogelijk om de interne lader/batterijen koel te houden bij het laden
Ik zal wel blijven benzine verstoken met vele anderen denk ik, want die hype van electro wagens gaat serieus de mist in gaan eens de kopers realiseren wat ze aangekocht hebben ..., als stadwagentjes (lees golfkarretjes ) dat kan wel lukken . Maar met de wagen op verlof naar Spanje of Italië zie ik nog zo niet gebeuren
-
- Elite Poster
- Berichten: 1881
- Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 187 keer
Dat is dan ook hetgeen vandaag iedereen doet met zijn diesel of benzine wagen als hij lagere afstanden aflegt.heist_175 schreef:Of gewoon na de start meteen 130km/h rijden heel de tijd. Dan gaat het verbruik ook "door het dak".
Clickbait .
-
- Plus Member
- Berichten: 162
- Lid geworden op: 08 aug 2011, 17:09
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 7 keer
nu misschien nog nietMatt555 schreef:Maar met de wagen op verlof naar Spanje of Italië zie ik nog zo niet gebeuren
maar over 5 jaar?
en 10 jaar?
een model T had in 1908 een radius van 20-40 mijl https://www.topspeed.com/cars/ford/1908 ... nd%20town.
de radius van de recente auto's wordt nu ook weer beperkt door het elektriciteitsverbruik van alle technologie die erin zit (airco, radio, ABS, ESP, en welke andere afkortingen voor verschillende beveiligingssystemen er nog zijn) en het bijkomende gewicht
de radius van de huidige elektrische auto's gaat daar al ruim over in het basissegment
5 jaar geleden spraken we denk ik niet over een radius van +200 km voor full electric auto die relatief betaalbaar is
misschien appelen met peren vergelijken maar de echte ontwikkelingen moeten op dit moment nog tot bij de consument geraken.
het enige probleem dat ik zie is de laadsnelheid, het elektriciteitsnet en beschikbaarheid van laadpunten even buiten beschouwing gelaten
een stuk kip-ei verhaal ook vind ik
wie gaat er miljoenen/miljarden uitgeven voor iets dat niet wordt gebruikt?
hoe meer vraag naar snelle laadoplossingen, hoe sneller ze doorstromen naar de consumentenmarkt
ICE auto's gaan nog even blijven bestaan na 2029
ik denk dat we pas rond 2035 de grote meerderheid van auto's elektrische auto's zijn
dan zal er (hopelijk) meer en betere laadinfrastructuur zijn, zijn er betere batterijen en kunnen ze sneller geladen worden
en op vakantie gaan moet niet persé altijd vanaf dag 1 op de eindbestemming zijn
je kan de rit ernaar toe ook bezien als reis en hier en daar stoppen voor een bezienswaardigheid of overnachting en daar wat bijladen
ik besef, even volledig off-topic
- Matt555
- Pro Member
- Berichten: 242
- Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
- Locatie: Thailand
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 10 keer
Nee niet of topic ..... tenminste in 5 of 10 jaar .... :lol:Ondertussen maar "€'s leggen als de kiekens . Wat zou u zeggen als bvb uw werkgever u vraagt om nu voor lager loon te werken( Vergelijking capaciteits kost ) maar binnen 5 of 10 jaar krijgt ge serieuze opslag ..... .....nog nooit van "een dooie mus krijgen " gehoord ?elmariachi2920 schreef:nu misschien nog nietMatt555 schreef:Maar met de wagen op verlof naar Spanje of Italië zie ik nog zo niet gebeuren
maar over 5 jaar?
en 10 jaar?
een model T had in 1908 een radius van 20-40 mijl https://www.topspeed.com/cars/ford/1908 ... nd%20town.
de radius van de recente auto's wordt nu ook weer beperkt door het elektriciteitsverbruik van alle technologie die erin zit (airco, radio, ABS, ESP, en welke andere afkortingen voor verschillende beveiligingssystemen er nog zijn) en het bijkomende gewicht
de radius van de huidige elektrische auto's gaat daar al ruim over in het basissegment
5 jaar geleden spraken we denk ik niet over een radius van +200 km voor full electric auto die relatief betaalbaar is
misschien appelen met peren vergelijken maar de echte ontwikkelingen moeten op dit moment nog tot bij de consument geraken.
het enige probleem dat ik zie is de laadsnelheid, het elektriciteitsnet en beschikbaarheid van laadpunten even buiten beschouwing gelaten
een stuk kip-ei verhaal ook vind ik
wie gaat er miljoenen/miljarden uitgeven voor iets dat niet wordt gebruikt?
hoe meer vraag naar snelle laadoplossingen, hoe sneller ze doorstromen naar de consumentenmarkt
ICE auto's gaan nog even blijven bestaan na 2029
ik denk dat we pas rond 2035 de grote meerderheid van auto's elektrische auto's zijn
dan zal er (hopelijk) meer en betere laadinfrastructuur zijn, zijn er betere batterijen en kunnen ze sneller geladen worden
en op vakantie gaan moet niet persé altijd vanaf dag 1 op de eindbestemming zijn
je kan de rit ernaar toe ook bezien als reis en hier en daar stoppen voor een bezienswaardigheid of overnachting en daar wat bijladen
ik besef, even volledig off-topic
in 2035 ben ik er niet meer ws. , anderen nog wel (hopelijk voor hen ) dus ik blijf benzine verstoken, dat is dan al een zorg minder , maar dat capaciteits tarief blijft mij dwarszitten , daar zit ik nu met mijn 4 pits inductieplaat als ik er maar 1 van kan /mag gebruiken , of als ik chronometreer 2
Draai het zo veel om als ge wilt , het gaat serieus duurder worden , en in alles want iedereen gaat dat doorrekenen van productie tot diensten , met de energie hebben ze ons allemaal als €" donateur "
Die boemel drive reis kost u met die stops ook meer , of niet ?
In het online krantje van deze week van Antwerpen begonnen ze (Stadsoverheid) al over dat er teveel hout gestookt wordt (ongezond ) .... ahwel mensen nog wat meer doen , dan snappen ze misschien in het stadhuis wat ze gaan mogen verwachten ....! Daar gaat BDW zijn lage emisiezone , of komt er daar ook een taxje op ...
-
- Elite Poster
- Berichten: 1674
- Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 80 keer
vooraleer verder te discuteren, wil je even een test doen, ik heb die trouwens al uitgevoerd?Matt555 schreef:
in 2035 ben ik er niet meer ws. , anderen nog wel (hopelijk voor hen ) dus ik blijf benzine verstoken, dat is dan al een zorg minder , maar dat capaciteits tarief blijft mij dwarszitten , daar zit ik nu met mijn 4 pits inductieplaat als ik er maar 1 van kan /mag gebruiken , of als ik chronometreer 2
schakel alle verbruikers uit in huis
ga de tellerstand opnemen
zet 4 potten op uw 4pits met elk 1l water
start alle 4 de pits op max, booster waar kan
op het ogenblik dat het water kookt dan regel je de pit zodat het net blijft koken
hou de tijd in de gaten en ga de tellerstand opnemen 15 min nadat je alle pits hebt op max gezet
en nogmaals opnemen 30 min nadat je alle pits op max hebt gezet
op het ogenblik dat je een verschil hebt van 0,625kWh dan zit je aan de grens van die 2,5kW
In de periode 1990-2010 veelvuldig de reisroute via Luxembourg - Mulhouse genomen omdat deze (toen) gratis wasMatt555 schreef: Draai het zo veel om als ge wilt , het gaat serieus duurder worden , en in alles want iedereen gaat dat doorrekenen van productie tot diensten , met de energie hebben ze ons allemaal als €" donateur "
Die boemel drive reis kost u met die stops ook meer , of niet ?
Het aantal keer dat we Colmar voorbij gereden zijn en zeiden, we hadden beter een stop (overnachting) ingelast om ook hier even 'op reis' te zijn.
net voor maar na 2010 hebben we het geweer van schouder veranderd
een maal een F1 (met sanitair en douches op de gang) geboekt, daarna een première classe, nouit d'hotel of een B&B hotel geboekt waar je rond 15u aankomt en je de omgeving kan verkennen maar ook eens de lokale keuken kan ontdekken aan schappelijke prijs
Is dit duurder, zeker, maar om nu naar Colmar voor een week op reis te gaan? Ik zou niet weten wat je allemaal in die week kunt doen, we zijn er wel geweest en hebben genoten van 'noem het een mini city trip' of hoe we bespaard hebben door expliciet een trip (2*650km) niet te moeten rijden maar wel hun 'venetie' te bewonderen
Wat voor de chauffeur van dienst belangrijk geworden was, dat hij kon genieten van reizen in plaats van achter die wortel aan te hollen om zeker op tijd te zijn in het zuiden om de sleutel te gaan ophalen bij een agentschap dat de euren sluit de zaterdag namiddag, niet op tijd dan kon je wachten tot de maandag
Echter de keus is aan de reiziger, ofwel met tussenstops (aan trage goedkopere laders) ofwel aan ultra fast chargers met een 800V platform waar je met moeite 18min zal stilstaan, loop maar achter die wortel om in t seizoen de sanitaire stop afgerond te krijgen met het gezelschap in die tijd, laat staan eten (dat je mee hebt)
Langs de andere kant zet het ons ook aan om na te denken tot reizen
Een van mijn kinderen heeft gestudeerd in Strasbourg, ettelijke keren gezapig via zweibrucken naar haguenau (zonder tol geldig op de A4) met met moeite 15min extra rijdtijd doorheen lokale dorpen gereden heen en terug.Matt555 schreef:
In het online krantje van deze week van Antwerpen begonnen ze (Stadsoverheid) al over dat er teveel hout gestookt wordt (ongezond ) .... ahwel mensen nog wat meer doen , dan snappen ze misschien in het stadhuis wat ze gaan mogen verwachten ....! Daar gaat BDW zijn lage emisiezone , of komt er daar ook een taxje op ...
Je moest me niet vertellen wat de lokale bevolking op die regionale wegen aan t stoken waren (periode jan-april) want je kon het gewoon ruiken, en met kolen pakte het aan je adem binnenin de wagen. En dan spreek ik niet dat de huizen langs de straat stonden maar op zijn minst zo'n 100m verwijderd van de D-weg