Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

petrol242 schreef: Het blijft me voorts verbazen dat mensen blijven geloven in het rond de pot draaien van oa sommige TV-virologen en hun gesubsidieerde instituten in binnen- en buitenland.
Alle in gans de wereld geen fatsoenlijke viroloog te vinden, enkel hier op het forum zit de alwetende, die perfect kan zeggen wat moet gebeuren, maar die zelf wel besmet is.

Had het in mijn vorige post al willen bijschrijven: het zal wel op het werk gebeurd zijn :lol:
De vakbond tegen de werkgever …
En kijk… jongens zo voorspelbaar :bang:
petrol242 schreef: Vaccinatie vermindert overdracht naar ongevaccineerde huisgenoten bij deltavariant met 63% zegt niks over transissie in een volledig gemixte bevolking of over bijvoorbeeld twee gevaccineerde aan den toog in het caffee.
Ja, naast elkaar aan de toog zitten is een veel intenser contact dan met je huisgenoten. :roll: :lol:
petrol242 schreef: Ik heb zo een vermoeden dat de handdoek in de ring gegooid is en de bevolking zichzelf mag besmetten want de vaccins beschermen ons tegen erge symptomen
En ook voor 50% tegen transmissie.
Volgens sommige studies zelfs 63%.

Maar sommigen kunnen enkel alles of niks redeneren…
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

pfuhu schreef:In de kleuterklassen en lagere scholen gaat het goed rond. Die kinderen hebben amper symptomen, maar steken altijd het hele gezin mee aan.
Ik wil dat wel geloven, geen enkel kind in het lager onderwijs kan gevaccineerd zijn, maar dat blijkt toch niet uit de cijfers?
Bij een besmetting in het gezin zijn de andere gezinsleden per definitie hoogrisicocontact en dus worden die allemaal getest.
Maar toch blijken de (gedetecteerde) besmettingscijfers veel hoger liggen bij de werkende bevolking:

Afbeelding

En is het - ondanks de versoepeling van 2 naar 4 en nu terug naar 3 besmettingen per week per klas dat tot klassluiting leidt - niet nog steeds strenger dan in het bedrijfsleven? Ik heb geen weet van teams/afdelingen/departementen/tribes die volledig naar huis gestuurd worden als er 2/3/4 besmettingen vastgesteld worden?
Ik kan me vergissen, maar - ondanks het ontbreken van enige rem of beperking door vaccinaties in het lager onderwijs - de cijfers suggereren toch eerder dat het in het onderwijs (leerlingen) nog best meevalt (relatief tot de rest van de bevolking :))?
De extra aandacht aan onderwijs zal eerder liggen aan
- als een leerkracht uitvalt, meteen een ganse klas betrokken is (communicatie naar alle ouders, vervangleerkracht, ...)
- bij 2/3/4 besmettingen een ganse klas verplicht thuis moet zitten

Terwijl dit in andere sectoren niet zo is. Als mijn "baas" ziek is, moet ik niet wachten op een andere baas om werk te hebben. Als er 2 of 3 mensen van mijn team besmet zijn, werken die gewoon van thuis en doet iedereen verder zoals voorheen.

Ik zie schoolsluitingen dan ook eerder omdat scholen het niet meer georganiseerd krijgen: vervangingen etc, dan dat schoolsluitingen ook maar iets van effect hebben op de besmettingscijfers. Vergeet niet dat alle andere activiteiten wel gewoon doorgaan: tekenles, muziekles, dansles, ... en dat gebeurt heus niet altijd buiten.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

@duizend : Het duidt nog maar eens dat je geen flauw benul hebt over wat die onderzoeken nu echt proberen aan te tonen. Dizzy heeft lukraak een onderzoek opgescharreld dat helemaal niet over algemene transmissie gaat.
Er zijn virologen en vooral epidemiologen die mijn stelling bevestigen.
Als je nu die paper al eens had gelezen zou je weten waarover ik het heb. Maar ik ken ondertussen mijn gesprekspartners hier al een beetje... Je gekwaak catalogeren we dan maar onder bashing want ik kon er mijn hand voor in het vuur steken dat je over de vakbond ging beginnen toen ik mijn besmettingsbron kenbaar maakte. Als er iemand voorspelbaar is... Je bent zo gemakkelijk uit de tent te lokken.

Er lopen nu onderzoeken om de periode waarin viruslading gelijk is tussen gevaccineerde en niet gevaccineerde te bepalen. Voorlopig zit men op 6 dagen na incubatietijd. Met empirisch onderzoek via q-PCR.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

heist_175 schreef: Ik wil dat wel geloven, geen enkel kind in het lager onderwijs kan gevaccineerd zijn, maar dat blijkt toch niet uit de cijfers?
Ik wou het eigenlijk niet posten, ik zit niet te wachten op tig pagina's tussen u en CCcatalyst, maar....
https://www.princeton.edu/news/2020/09/ ... d-evidence
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

Dat jonge kinderen niet zo vaak op de lijst voorkomen? Kan verschillende redenen hebben. Ze hebben geen uiterlijke vertoon van ziek zijn en worden minder getest? Als 1 kind het oploopt dan steekt deze twee ouders aan, die nemen het naar hun werk en maken weer andere mensen ziek?

Kan aan vanalles liggen. Ik heb van in het begin van de epidemie al gezegd dat kinderen zeker zo vaak ziek zijn als volwassenen en dat, keer of draai hoe je het wil, kinderen veel meer contacten hebben dan volwassenen en dus wel degelijk een radartje zijn in de motor van de besmettingen.

Ik wil eens zien hoe de cijfertjes na twee weken Kerstvakantie zullen zijn in januari.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

iceke schreef:
heist_175 schreef: Ik wil dat wel geloven, geen enkel kind in het lager onderwijs kan gevaccineerd zijn, maar dat blijkt toch niet uit de cijfers?
Ik wou het eigenlijk niet posten, ik zit niet te wachten op tig pagina's tussen u en CCcatalyst, maar....
https://www.princeton.edu/news/2020/09/ ... d-evidence
Met alle respect, maar ik betwijfel dat je India kan vergelijken met België: populatie, maatregelen, sanitair, hygiëne, bevolkingspiramide, organisatie van onderwijs, ...
Ik lees trouwens eerder dat kinderen mee de besmetting verspreiden, dan dat ze de aanstokers zijn. Dat staat zo in het artikel en dat kan je zien in de grafieken.

Maar dus, terug naar België: hoe verklaar je dat de werkende bevolking veel meer besmettingen kent, dan kinderen (0-9 + 10-19)?
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Omdat de regels veel strikter zijn ?
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Vraagje voor de kenners hier.

Boosters hebben nul waade tegen delta (en dus zeker de nieuwe) volgens "petrol & co" en toch steigeren de onderwijsvakbonden omdat leerkrachten geen prioriteit krijgen voor de... boosterprik.

Strange.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Waarom zouden boosters geen waarde hebben ?
Hoe moeilijk is het om de problematiek ten eerste niet zo zwart/wit te zien, en ten tweede in te zien dat de vaccins die nu op de markt zijn het probleem niet gaan oplossen...ze maken het probleem alleen maar erger als je naar de cijfers kijkt.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Dat de boosterprik "nul waarde heeft" is wappie-praat.
Dat het ons niet gaat helpen tegen Omikron is heel waarschijnlijk, omdat het zomaar zou kunnen dat omikron de vaccinatie omzeilt (door aanpassingen aan de spike).

En dus, zoals al wel eerder gezegd (virologen, andere experts, politici, hier op UB), gaat bijkomende vaccinatie ons niet uit de 4de golf halen. De boosterprik-vaccinatiecampagne zou afgerond moeten zijn tegen maart. De trend in de huidige 4de golf zullen we toch al wat sneller dan maart moeten oplossen/keren :).
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

Of zoals ik het bericht er boven schreef, ze worden minder getest? Hoor net van een leerkracht in Brussel: 5 afwezig in een klas en ziek. 2 ervan al zeker positief. 2 waarvan de ouders zeggen dat ze ze niet willen laten testen.

Al die kinderen zaten op hetzelfde verjaardagsfeestje, de leerkracht mag doorgaan want geen 3 positieven.

Men vroeg aan 2 klassen (33) kinderen om preventief te testen, het resultaat was dat er 0 kinderen getest werden.

Goh ja, zo kan je inderdaad met die mooie statistieken alles bewijzen. :)
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

phil48 schreef:Vraagje voor de kenners hier.
Boosters hebben nul waade tegen delta (en dus zeker de nieuwe) volgens "petrol & co" en toch steigeren de onderwijsvakbonden omdat leerkrachten geen prioriteit krijgen voor de... boosterprik.
Strange.
De huidige vaccins, en dus ook de booster helpen covid-19 te voorkomen of te milderen. Dus waarom je me beticht van te zeggen dat ze nulwaarde zouden hebben zegt meer over over jou begrip van de vaccins dan mijn bijdragen die je niet begrepen hebt.

Net terug van de dokteres, test is wat vlugger afgenomen en reeds in het labo. Rest van de familie wordt vandaag ook nog door haar getest. Ze is niet te spreken over de nieuwe teststrategie van de krokodil om vanaf dag 1 te testen bij hoogrisico contacten. Dat gaat dus enorm veel negatieve testen veroorzaken omdat er geen rekening wordt gehouden met de incubatietijd, maar hey de cijferkes gaan dan wel naar beneden...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

SPR schreef:Of zoals ik het bericht er boven schreef, ze worden minder getest? Hoor net van een leerkracht in Brussel: 5 afwezig in een klas en ziek. 2 ervan al zeker positief. 2 waarvan de ouders zeggen dat ze ze niet willen laten testen.

Al die kinderen zaten op hetzelfde verjaardagsfeestje, de leerkracht mag doorgaan want geen 3 positieven.

Men vroeg aan 2 klassen (33) kinderen om preventief te testen, het resultaat was dat er 0 kinderen getest werden.

Goh ja, zo kan je inderdaad met die mooie statistieken alles bewijzen. :)
En in wat opzicht is die weigering van de ouders om de kinderen te laten testen anders dan andere test-weigeraars die 19+ zijn?
De wappies die onder de vlag van extreem rechts betoogden in Brussel, denk je dat die zich allemaal laten testen bij een hoogrisicocontact?
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 751
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 30 keer

Er wordt al heel erg lang in de media verteld door virologen en politici dat het vaccin ervoor zorgt dat je geen al te zware klachten ontwikkeld (long covid of opname). Anders zaten we nu niet in een crisis maar in een regelrecht bloedbad. Ja, serieus.
Freec
Plus Member
Plus Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 feb 2021, 11:04
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 18 keer

Mijn kids..... 15 leraren ziek op school.
Bij de oudste, de helft van de klas niet aanwezig (kan ook iets anders zijn, dan covid). Van 22 naar 11
Bij de jongste 33% afwezig. Van 15 naar 10
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

woutervh schreef:(zonder loonverlies!)
Sta me toe om hierbij op te merken dat - wanneer de regering ganse economische sectoren begint op te offeren om de scholen open te laten - de werknemers in die sector het ook van een vervangingsinkomen moeten doen dat geen 100% is van wat ze anders verdienen.

Dat is sinds dit weekend alweer het geval met personeel van discotheken en dancings, en gezien die sectoren niet de grote clusters genereren - men had daar al CO2-meters en men werd daar al getest aan de ingang - zullen er nog wel sectoren bijkomen ook. Vorige winter ging het natuurlijk over heel veel mensen.

Andere mensen (die vaak ook kinderen hebben) slikken dus loonverlies opdat jij er geen zou moeten slikken. Dat klopt ergens niet.
Pengu schreef:Anders zaten we nu niet in een crisis maar in een regelrecht bloedbad. Ja, serieus.
Geen bloedbad. Ik denk eerder terug in een soort van eerste lockdown, maar beter gecontroleerd. Met dan uiteraard veel minder besmettingen tot gevolg. Het is door de vaccins dat we vandaag nog steeds ons ding doen, met dan weer de huidige problemen tot gevolg.
Laatst gewijzigd door CCatalyst op 29 nov 2021, 10:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

petrol242 schreef:@duizend : Het duidt nog maar eens dat je geen flauw benul hebt over wat die onderzoeken nu echt proberen aan te tonen. Dizzy heeft lukraak een onderzoek opgescharreld dat helemaal niet over algemene transmissie gaat.
Er zijn virologen en vooral epidemiologen die mijn stelling bevestigen.
Als je nu die paper al eens had gelezen zou je weten waarover ik het heb. Maar ik ken ondertussen mijn gesprekspartners hier al een beetje... Je gekwaak catalogeren we dan maar onder bashing want ik kon er mijn hand voor in het vuur steken dat je over de vakbond ging beginnen toen ik mijn besmettingsbron kenbaar maakte. Als er iemand voorspelbaar is... Je bent zo gemakkelijk uit de tent te lokken.
Alé, je minimaliseert de werking van de vaccins en moet uiteindelijk toegeven dat ze wel degelijk werken. Dan begin je over transmissie. Ook bij transmissie blijkt er een gunstig effect maar dan is het ineens dat het geen algemene transmissie is en dat het opgescharreld onderzoek is om over gekwaak te zwijgen. Welke aanwijzingen zijn er dan dat de resultaten anders zouden zijn als we ook weten dat gevaccineerden ook korter overdragen?

Blijkbaar is iedereen hier een idioot behalve jij. Wetenschappers doen aan propaganda maar zelf kom je al met... wetenschappers die je uiteraard niet opgescharreld hebt :lol:

Gelukkig ben je gevaccineerd, anders had je een hogere kans om vanuit het ziekenhuis te posten.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

heist_175 schreef:Maar dus, terug naar België: hoe verklaar je dat de werkende bevolking veel meer besmettingen kent, dan kinderen (0-9 + 10-19)?
Dat verklaar je zo: bij kinderen (0-9) doet men slechts een vijfde van het aantal testen die men in bepaalde leeftijdsgroepen van de werkende bevolking doet.

Desondanks test bijna 1 kind (0-9) op 4 positief, de hoogste PR% van alle leeftijdsgroepen!

Afbeelding
Laatst gewijzigd door CCatalyst op 29 nov 2021, 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

CCatalyst schreef: Dat verklaar je zo: img
Bron? Link?
Want ik heb nooit PR% en #testen per leeftijdscategorie gezien?

Worden er testen gedaan op -6jarigen?
Indien niet, zijn die cijfers eigenlijk 6-9 jaar...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

heist_175 schreef: Bron? Link?
Want ik heb nooit PR% en #testen per leeftijdscategorie gezien?
Het laatste dagrapport van Sci en Sano, van 27 november.
Laatst gewijzigd door CCatalyst op 29 nov 2021, 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

phil48 schreef:Vraagje voor de kenners hier.

Boosters hebben nul waade tegen delta (en dus zeker de nieuwe) volgens "petrol & co" en toch steigeren de onderwijsvakbonden omdat leerkrachten geen prioriteit krijgen voor de... boosterprik.

Strange.
Petrol en co zijn toch niet de enige en absolute vertegenwoordigers van de onderwijswereld ?

Velen zijn tegen vaccinatie en, nogmaals, dit is egoïstisch en kortzichtig. OK, er zijn veel argumenten contra maar heel de interneationale gemeenschap - zowel wetenschappelijke wereld als mensen zonder wetenschappelijke opleiding - zijn het er over eens dat de vaccins niet zalig maken zijn maar er wel voor zorgen dat wat we nu mee maken slechts een fractie is van wat het zou geweest zijn zonder. M.a.w. opnieuw een complete lockdown tot mei - juni.

Verder: het effect van een boosterprik is nog niet gekend. Van Damme en Van Ranst zeggen letterlijk zelf dat het bij meerdere vaccins noodzakelijk is, herhaling te voorzien en ik denk dat ik ze hier niet hoef op te sommen.

En nog verder: in zeer moeilijke situaties, houd je je vast aan elke strohalm en die vaccinaties zijn niet zalig maken maar toch al iets steviger dan de spreekwoordelijke strohalm.

En nog verder: vaccineren doe je om jezelf te beschermen, als maatschappelijke bijdrage want de menselijke en economische schade is al omvangrijk genoeg en tenslotte doe je het ook als daad die blijk geeft van burgerzin: met name je steentje bijdragen in de hoop dat je zo mensen met ernstige aandoeningen en nood aan dringende chirurgie, hun leven niet hypothekeert en kansen op genezeing actief reduceert. Doch blijbkaar zijn er die het ook met dit laaste niet moeilijk hebben en rustig kunnen leven met het feit dat ze de spreekwoordelijke blok zijn aan het been van de samenleving.

Spijtig, maar ik kan er totaal geen begrip meer voor hebben. En het beeldfragment van het VRT- journaal is geen unicum !

En dan "mijn lijf" en "mijn vrijheid": zeker, zo lang medeburgers daar geen last van ondervinden en zo lang je consequent bent: verantwoordelijkheid niet nemen, is zelf betalen en er mee akkoord gaan dat je geen prioriteit meer krijgt indien zorg nodig ...
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

CCatalyst schreef:Sci en Sano.
Serieus man...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

bron: https://covid-19.sciensano.be/sites/def ... ort_NL.pdf

Dit zijn eindelijk goeie cijfers, waar je iets mee bent. Hoe lang is dit soort informatie al beschikbaar?

Qua scholen:
Onderstaande figuur geeft weer welke plaatsen de bevestigde COVID-19 gevallen aan het
contact center hebben doorgegeven als de locatie waar ze denken dat ze besmet te zijn.
Ongeveer 68,9 % van de gecontacteerde COVID-19 gevallen geeft aan niet te weten waar
men de infectie heeft opgelopen. Alhoewel er kleine schommelingen zijn van week tot
week, zijn de meest gerapporteerde plaatsen van vermoedelijke besmetting voor de
periode van 15 november 2021 tot 21 november 2021, thuis (14,82 %), bij familie of
vrienden (4,67 %), tijdens een tieneractiviteit (3,13 %) en op het werk (3,12 %).
Er moet opgemerkt worden dat bepaalde plaatsen onder de huidige maatregelen volledig
(rood) of deels (oranje) gesloten zijn. “Kinderactiviteit” omvat zowel de school als
buitenschoolse activiteiten voor kinderen jonger dan 12 jaar. “Tieneractiviteit” omvat zowel
de school als buitenschoolse activiteiten voor kinderen ouder dan 12 jaar.
Afbeelding

Al is 60+% "onbekend", dus hoe goed zijn de cijfers dan?
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

NuKeM schreef:Alle, positief resultaat staat op CoZo van de zoon. We zien wel. Zal het ook wel hebben gezien ze beiden elke avond bij mij komen liggen (en hoesten) :)
Dat wil niets zeggen hoor.
Mijn vrouw was positief en nog juist geen "superverspreider" volgens het labo en wij hebben ze niet in het tuinhuis laten slapen.
Woensdag zijn de kids en ikzelf opnieuw getest, na 17 dagen (10 dagen isolatie vrouw + 7 dagen voor incubatie) en nog steeds zijn wij negatief.
En neen, ik heb niet op de zetel geslapen, maar langs mijn vrouw :angel:

Trouwens, dit zijn de richtlijnen van het Contactcenter, de huisarts ging daar niet volledig mee akkoord.
Vooral het feit dat wij (kids en ik) normaal 20 dagen in quarantaine moesten.
De testen natuurlijk wel, codes genoeg genoeg gehad :lol:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

heist_175 schreef:Al is 60+% "onbekend", dus hoe goed zijn de cijfers dan?
Dit is puur wat de mensen zelf doorgeven aan het contactcenter van de contacttracing. Lijkt me bijzonder onbetrouwbaar. Mensen zijn op verschillende plaatsen geweest dus kunnen niet zeggen van waar het komt.

Dit staat los van de clusteronderzoeken waar meer methodiek achter zit en die nuttiger zijn.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ik ken er persoonlijk ook waar 1 partner ernstig ziek was (geen hospitalisatie maar wel ernstige klachten) en de andere partner negatief bleef. Dat is dus mogelijk al is het onduidelijk hoe groot die kans is.

Als je mensen vrij laat antwoorden zullen ze dat ook doen en vooral het antwoord geven dat sociaal aanvaardbaar is.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

heist_175 schreef: En in wat opzicht is die weigering van de ouders om de kinderen te laten testen anders dan andere test-weigeraars die 19+ zijn?
Dat je uw statistiekjes niet kan gebruiken om uw punt te maken of veronderstellingen er kan op bouwen. :wink:
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

svermassen schreef:Dat wil niets zeggen hoor.
Mijn vrouw was positief en nog juist geen "superverspreider" volgens het labo en wij hebben ze niet in het tuinhuis laten slapen.
Woensdag zijn de kids en ikzelf opnieuw getest, na 17 dagen (10 dagen isolatie vrouw + 7 dagen voor incubatie) en nog steeds zijn wij negatief.
En neen, ik heb niet op de zetel geslapen, maar langs mijn vrouw :angel:

Trouwens, dit zijn de richtlijnen van het Contactcenter, de huisarts ging daar niet volledig mee akkoord.
Vooral het feit dat wij (kids en ik) normaal 20 dagen in quarantaine moesten.
De testen natuurlijk wel, codes genoeg genoeg gehad :lol:
Een zelftest deze morgen van mijn vrouw was in ieder geval al negatief (ook al had ze enkele milde symptomen). Vandaag laten we ons ook beiden testen, eens benieuwd wat dat gaat zeggen (ook eventuele Ct-waardes, als die laag zijn had de zelftest dat toch mogen opvangen).

20dagen quarantaine WTF. Op school doen ze precies ook al of onze niet geteste jongste (die samen met de oudste, geteste, bij de dokter gediagnosticeerd werd) langer in quarantaine moet… ik dacht het niet..
Die quarantaine regels zijn ook een kluwen. We wachten wel op een attest ofzo van de huisarts, ik denk dat dat beslissend zal zijn.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Hier is ook het attest van de huisarts gebruikt.
10 dagen :angel:
Trouwens, CLB gaat ook van 10 dagen uit en de school verwachtte hier de kinderen na 10 dagen terug op school aanwezig te zijn.

Ben eens benieuwd als de contacttracing je belt.
Das pas een klucht :bang:
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Dizzy schreef: Als je mensen vrij laat antwoorden zullen ze dat ook doen en vooral het antwoord geven dat sociaal aanvaardbaar is.
Vandaar dat je die gegevens uit contacttracing niet kan gebruiken in een empirisch onderzoek. Maar ze worden wel te pas en te onpas gebruikt om ergens een getal op te plakken zoals in het onderzoek dat je zelf hebt gebruikt als voorbeeld...
Dizzy schreef: Welke aanwijzingen zijn er dan dat de resultaten anders zouden zijn als we ook weten dat gevaccineerden ook korter overdragen?
Onderzoek naar en opvolging van viruslading door sequentiële kwantitatieve PCR testen bij zowel gevaccineerde als niet gevaccineerden en de afbouwtijd daarvan bij beide groepen op regelmatige basis om bij te blijven met de heersende varianten en hun lineages. Een maand geleden was dat twee dagen en momenteel zitten we op 6 dagen na incubatie zonder verschil... Beetje dynamisch vooruit kijken dus.
Dizzy schreef:Blijkbaar is iedereen hier een idioot behalve jij.
Je zou het op den duur beginnen denken, ja. Gelukkig zijn er die wel mee zijn, dus ben ik uiteraard niet de enige.
Dizzy schreef:Gelukkig ben je gevaccineerd, anders had je een hogere kans om vanuit het ziekenhuis te posten.
Dat ontkent niemand, hoewel ik denk dat ik niet in het hospitaal zou beland zijn zonder vaccinatie maar mijn symptomen zouden wel een pak erger zijn geweest. En toch sla je er weer in om terug op covid-19 te vallen en niet op SARS-CoV-2. Heeft dus niks met bescherming tegen transmissie te maken. Al moet ik dat een triljoen keer zeggen. Idioot zal ik maar niet in de mond nemen zeker?
NuKeM schreef:Vandaag laten we ons ook beiden testen, eens benieuwd wat dat gaat zeggen (ook eventuele Ct-waardes, als die laag zijn had de zelftest dat toch mogen opvangen
Ik denk niet dat er standaard een kwantitatieve analyse wordt gedaan. Zeker niet in een meervoudige batch. De treshold wordt door sciensano vastgelegd en bijgestuurd. Ik zal opsnorren hoeveel het momenteel is maar ik vermoed 29.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

petrol242 schreef: Heeft dus niks met bescherming tegen transmissie te maken. Al moet ik dat een triljoen keer zeggen. Idioot zal ik maar niet in de mond nemen zeker?.
jij mag nog een triljoen keer schrijven dat vaccins niet tegen transmissie beschermen, dat blijft fout
of ga je nu beweren dat je dat nooit zo beweert hebt en ook nooit suggereert of insinueert?

vaccins beschermen ook tegen transmissie, geen 100% maar ook condooms beschermen geen 100% tegen aids of zwangerschappen.
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Dit is wat we bij de oudste kregen. De test was niet ideaal (één neusgat, redelijk kort), dus Ct waarde zegt niet zoveel.
PCR Ct .jpg
(57.58 KiB) Nog niet gedownload
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

petrol242 schreef:
Dizzy schreef:Als je mensen vrij laat antwoorden zullen ze dat ook doen en vooral het antwoord geven dat sociaal aanvaardbaar is.
Vandaar dat je die gegevens uit contacttracing niet kan gebruiken in een empirisch onderzoek. Maar ze worden wel te pas en te onpas gebruikt om ergens een getal op te plakken zoals in het onderzoek dat je zelf hebt gebruikt als voorbeeld...
Als mensen sociaal aanvaardbaarder antwoorden dan is dat geen uitleg voor sociaal minder aanvaardbare resultaten. Integendeel, het is eerder een aanwijzing dat het waarschijnlijk nog erger is.
petrol242 schreef:
Dizzy schreef:Gelukkig ben je gevaccineerd, anders had je een hogere kans om vanuit het ziekenhuis te posten.
Dat ontkent niemand, hoewel ik denk dat ik niet in het hospitaal zou beland zijn zonder vaccinatie maar mijn symptomen zouden wel een pak erger zijn geweest. En toch sla je er weer in om terug op covid-19 te vallen en niet op SARS-CoV-2. Heeft dus niks met bescherming tegen transmissie te maken. Al moet ik dat een triljoen keer zeggen. Idioot zal ik maar niet in de mond nemen zeker?
Als jij het denkt kan men bijna niet meer twijfelen of je moet al een idioot zijn :lol:

Dat ik over Covid-19 spreek in een Covid-19 topic kan vreemd lijken, maar dat zal ongetwijfeld aan mijn idiotie liggen :lol:

Vaccinatie heeft een positief effect op vermijden van ernstige gevolgen EN transmissie. Deze effecten zijn niet even groot maar daarom niet onbestaande. Je kan nog zoveel en zo lang roepen dat anderen idioten zijn die het niet zo goed snappen als jij maar dat doet er niets aan af.
Toch is het waarschijnlijk dat gevaccineerden een kortere duur van virale uitscheiding hebben dan ongevaccineerden, zowel bij een symptomatische als bij een asymptomatische infectie. Mogelijk mitigeert dit het transmissierisico van gevaccineerde individuen die met de deltavariant zijn besmet. Dit wordt ondersteund door een preprint van een Singaporese studie onder symptomatische, opgenomen patiënten. De virushoeveelheden waren in het begin weliswaar vergelijkbaar bij gevaccineerde en ongevaccineerde patiënten, maar bij gevaccineerden daalden ze sneller.22 Deze daling viel samen met een snelle stijging van hun antistofrespons tegen het SARS-CoV-2-spike-eiwit.

Bron: https://www.ntvg.nl/artikelen/covid-19- ... tatijdperk
We kunnen binnenkort zelf misschien een test doen en zien wat de gevolgen zijn zonder vaccinatie want je twijfelde sterk aan de booster. Ik vrees dat je pas zal toegeven als je zelf het voorbeeld van je ongelijk bent geworden, en dan nog.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

petrol242 schreef: Dat ontkent niemand, hoewel ik denk dat ik niet in het hospitaal zou beland zijn zonder vaccinatie maar mijn symptomen zouden wel een pak erger zijn geweest..
mijn schoonzus zat in hetzelfde schuitje. Gevaccineerd en klachten.
zij gaat er vanuit dat ze zonder vaccin los op de IC was geëindigd
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

@ Dizzy : De studie in Singapore had ik een maand geleden al gelezen en is nog niet afgerond Dizzy. Ondertussen zijn het gemiddeld 6 dagen na incubatie volgens de CDC, wat wil zeggen dat een gevaccineerde gemiddeld 13 dagen drager is met een piek tijdens die laatste zes dagen. Dynamisch denken. Het verandert elke dag. Vandaar de termen mogelijk en waarschijnlijk. Met omicron in de run is deze discussie trouwens helemaal overbodig.
Je mag mij ook eens verklaren hoe het komt dat er zoveel gevaccineerden nog positief testen na 5 dagen van het begin van de symptomen? Dus de CDC gaat er op dit moment niet ver naast zitten.
Dizzy schreef:Je kan nog zoveel en zo lang roepen dat anderen idioten zijn die het niet zo goed snappen als jij maar dat doet er niets aan af.
Voor alle duidelijkheid heb je je zelf die term gegeven. Ik zal hier nooit iemand een idioot noemen.
Dizzy schreef: Dat ik over Covid-19 spreek in een Covid-19 topic kan vreemd lijken, maar dat zal ongetwijfeld aan mijn idiotie liggen
Kijk, nu doe je het weer. Voor zover ik weet gaat het over covid-19 en coronavirus SARS-CoV-2 en in dit geval over besmetting wat los staat van covid-19. Voor de triljoen en eerste keer, covid-19 is niet hetzelfde als SARS -CoV-2. Het eerste dat je leert in de epidemiologie is dat incidenties (ziekte en klinisch verloop) niet hetzelfde is als de pathogeen die de incidentie veroorzaakt.

En dan die booster. Dat is krak hetzelfde vaccin als een jaar geleden. Denk je nu echt dat dat effect gaat hebben op de ontwijkmutaties? Denk je dat er een andere immuniteitsrespons gaat zijn? Niet dus...
@1207: voor zover ik weet is er niet veel veranderd in fataliteit (behalve de Braziliaanse) tussen de varianten. Mocht omicron minder fataal zijn, zou hij bijna een zege zijn als hij door zijn grotere besmettelijkheid delta van de troon zou stoten. Maar dat is afwachten.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

NuKeM schreef:Dit is wat we bij de oudste kregen. De test was niet ideaal (één neusgat, redelijk kort), dus Ct waarde zegt niet zoveel.
PCR Ct .jpg
Bij de vrouw stond daar een hele uitleg bij met de grenswaardes van hoe besmettelijk en zo.
Waren wel 2 documenten in CoZo, ene van het labo en een van Scienscano.
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Idem hier, twee documenten. Blijkbaar is de grens 45 en 35-45 is de grijze zone…
https://factcheck.vlaanderen/factcheck/ ... positieven

Ondertussen dokter gesproken, de kinderen moeten een weekje thuis blijven.

Het is me wel duidelijk geworden dat kleuterbesmettingen onder de radar worden gehouden, ook door scholen.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

phil48 schreef:
https://www.hln.be/sport/johan-belleman ... n~a829780d

Johan Bellemans en collega-arts Tom Teulingkx over corona in de sport: “Je valt niét opeens dood na een vaccin”
En toch zijn er 5 x meer hartproblemen. 183 professionele atleten waarvan er 103 zijn overleden kan ook puur toeval zijn. Niets om zich zorgen over te maken. Gelukkige is er de sinds november bekende Afrikaanse variant omnicron ter hulp geschoten, zouden ze het aandurven om de bijwerkingen daarop af te schuiven?

edit: autocorrect :lol:
Laatst gewijzigd door decat op 29 nov 2021, 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Is moronic de auto-correct versie van omnicron?
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Ik hoorde gisteren dat er dus niet gevaccineerden zijn die zich niet laten testen om ergens bij te zijn. En dat die daarnaast ook nog niet eens digitaal er willen bij zijn. Dan snap ik dat families in 2 delen worden gesplitst wat heel jammer is...
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”