![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
* LG 55" C1
![Afbeelding](https://www.lg.com/nl/images/televisies/md07524483/gallery/lg-tv-OLED55C16LA-medium01.jpg)
* Ikea Brimnes om de C1 op te zetten
![Afbeelding](https://www.ikea.com/be/nl/images/products/brimnes-tv-meubel-zwart__0704610_pe725291_s5.jpg?f=xl)
* Samsung Galaxy S21 - dankzij de BF tips hier op het forum
En de missus moet niet klagen, want de S21 vervangt een 5.5 jaar oude OnePlus 3. En de C1 vervangt een 15 (!) jaar oude HD-Ready Plasma.
![Beerchug :beerchug:](./images/smilies/icon_beerchug.gif)
Die was nodig omdat de plasma TV er een was met bijpassend onderstel/meubel van Panasonic. Dus ook daar geen gezaag overphil48 schreef:En de Brimnes ?
Zelfde hier ... ne 43" is groot genoeg ... dus staat er een oude 43" in de woonkamer (Samsung van 7j oud). Maar filmen of series komt ze wel liever in mijn mediakamer zien op het 100" beamer scherm (4k) met Atmos geluid. Probleem is wel, door dat die beamer er nu is, heb ik nog minder argumenten om een nieuwe/grotere TV aan te schaffenphil48 schreef:Gewoon nieuwsgierig![]()
Die van mij zegt altijd dat een 50 inch al meer dan groot genoeg is, al hebben we hier plaats zat.
Zelf wilde ik een 65 of zo. Helaas dus, zal eens over een beamer nadenken
Maar met een beamer heb je ook een goed scherm nodig... Of een witte muur, maar dan zit je met een groot wit vlak ipv een groot zwart vlak.Dizzy schreef:Een beamer is een aanrader, veel groter beeld en je kan hem ook gewoon opbergen als je hem niet gebruikt.
Same here, wij hebben een 40" van 2009 (Sony KDL-40WE5) die nog altijd geweldig is IMHO. Ik denk er natuurlijk ook wel af en toe aan om een high end 4K OLED met alles erop kopen (en liefst niet "smart", maar good luck with that) maar dat bestaat gewoon niet in 40", dusja dan blijft de oude (misschien dat een 42-43" kan als de bezels heel dun zijn). Iets groter komt er niet in hier, ik wil niet dat de TV de woonkamer domineert.Dizzy schreef:TV's worden alsmaar groter en het zijn en blijven lelijke zwarte vlakken als ze niet aan staan. Dat past niet in een interieur dat smaakvol ingericht is en daarom zijn veel vrouwen er niet voor te vinden. Mannen hebben soms liever zo groot mogelijk, misschien ter compensatie wie weet?
Welk merk heb je - als ik zo indiscreet mag zijn ?Dizzy schreef:Ik heb geen scherm voor de beamer. Een perfect egale muur in een bleke kleur volstaat.
Wij genieten hier toch ook van de 65”, maar vooral de soundbar geeft echt dat cinemagevoel.Unicorn1 schreef:Je bent weer Dizzy man.
Groter is gewoon meer een cinema gevoel hebben.
Goed geluid erbij, zak chips of wat anders en colake erbij en genieten maar.
Ik mis de cinema zo hard niet meer als vroeger.
Als ik naar de cinema ga is het eerder voor de nacho's mee kaussaus te fritten en uiteraard om eens weg van huis te zijn ook effe mee paar maten maar ik zit liever thuis dan in de cinema.
Veel meer voordelen, daarom een grote tv veel leuker is.
Ik heb mij begin dit jaar de RP-102 aangeschaft, ook na lang twijfelen. Ik heb ook nog naar Yamaha gekeken maar heb geen spijt van mijn keuze voor een Roland.axs schreef:Na lang twijfelen een nieuwe digitale piano aangeschaft.
https://www.roland.com/nl/products/fp-90x/
Toch niets boven echte surround setup lijkt me. Is iets dat me ook verbaast de laatste jaren. Het is alsof echte surround setups niet meer bestaan in de media (pers, youtube, ...). In reviews, commentaren, enz... is het altijd maar soundbar, soundbar, soundbar, terwijl het uiteindelijk toch maar een lapmiddel is voor wie de plaats/layout niet heeft voor een echte surround setup.Dafke schreef:Wij genieten hier toch ook van de 65”, maar vooral de soundbar geeft echt dat cinemagevoel.
I made it soNob schreef:Is het mogelijk om de zaken ivm homecinema (en projectoren/schermen) af te splitsen?
Short throw vs gewoon hangt vooral af of je de beamer tegen plafond gaat hangen of niet. Als je die niet wil/kan tegen het plafond hangen zal een (ultra) short throw handiger zijn omdat je anders mogelijk de zitplaatsen moet herzien (en uitkijken als er iemand ff rechtstaat e.d.)Nob schreef:Is het mogelijk om de zaken ivm homecinema (en projectoren/schermen) af te splitsen?
Ik ben ook aan het nadenken om een 'cinema ruimte' in te richten met een 4K projector.
Dus leuk als we die discussie ergens anders kunnen verderzetten.
Vragen die ik heb:
- short throw vs gewoon?
- soort scherm, heeft dat echt zoveel invloed (ik beschik niet over een witte muur)? Zeker bij bvb short throw?
- Led vs gewone lamp? (ik zou veel liever led hebben gezien zuiniger en het gaat langer mee, maar is het ook even goed?
Neen, dat valt heel goed mee en is me zelfs nog niet eens opgevallen.heist_175 schreef:Maakt de fan in een beamer niet belachelijk veel lawaai?
En waar staat/hangt die dan, als je TV kijkt? Op een krukje/salontafel voor/achter de zetel?
Als je op dezelfde muur als de TV wil projecteren moet je toch iets met de TV doen of er een scherm voor laten hangen? Ik heb geen kabels nodig over plafond of vloer al is er wel een goot onder de vloer voorzien mocht ik het willen.NuKeM schreef:Het is hier thuis nog niet aan de orde (mijn first gen LG OLED uit 2014 doet het nog prima), maar ik heb er wel al eens over zitten nadenken. Vooral de ultra short throws lijken interessant (gewoon op het kastje zetten waar de tv stond en projectie op de muur erachter en geen kabel gedoe naar de andere kant van de kamer/plafond).
Maar deze kosten momenteel minstens even veel als een oled scherm dat wel ietsje kleiner is dan, maar kwalitatief veel beter is.
Het komt eigenlijk neer op de vraag hoeveel belang je hecht aan het formaat vs de kwaliteit. En, het is misschien ook mooier niet zo’n zwart vlak in je living te hebben staan (met beamer kan er eventueel iets mooi aan de muur hangen en het scherm enkel naar beneden laten komen indien nodig).
Ander voordeel is dat zo’n tv gevoeliger is aan rondvliegende zaken (gelanceerd door kleuters)… maar kom
Persoonlijk zou ik op dit moment voor een (grote) oled gaan en niet voor een beamer.
Ik ga er van uit dat de TV verdwijnt als ik voor een beamer ga. Met kabels bedoel ik dat de receiver etc. meestal al vooraan in een TV-meubel zit terwijl een beamer meestal elders staat. Daarom is zo'n ultra short throw interessant.Dizzy schreef:Als je op dezelfde muur als de TV wil projecteren moet je toch iets met de TV doen of er een scherm voor laten hangen? Ik heb geen kabels nodig over plafond of vloer al is er wel een goot onder de vloer voorzien mocht ik het willen.
Dat kan ik geloven. Al weet ik niet of dat voor mij persoonlijk zou gelden.De kwaliteit is met een HD-beamer zeer goed. Het voordeel van het veel grotere beeld speelt meer dan het kwaliteitsverschil. Uiteindelijk kijk je er vooral films op en wil je opgaan in de film, met zo'n groot beeld lukt dat beter dan op een kleiner scherm ook al is de kwaliteit dan perfect. Iets dat te klein is om te zien is ook in perfect beeld niet te zien.
Als het een oprolbaar scherm is hangt er 'enkel' een bak aan je muur/plafond, ook niet top, maar wel niet continu zichtbaar.Zoals ik al zei is zelfs een scherm voor een beamer niet absoluut noodzakelijk, ikzelf zou er nooit geld aan geven als ik zie wat je hebt zonder scherm. Bovendien is zo'n scherm al niet veel mooier dan een zwart vlak.
Dat is volgens mij niet correct. Bij 4K pixel shift wordt een 1080p beeld 1 maal verschoven als ik het goed heb (zo simuleren ze 4K, maar dat is eigenlijk geen echte 4K). Als ik het goed begrepen heb toch.Dizzy schreef: 4k is 4k, ongeacht welk type dat je gebruikt.