Vanaf volgen jaar verplicht Europa dat elke nieuwe auto uitgerust moet zijn met een intelligente snelheidbegrenzer. Ze hopen zo dat er minder ongevallen in het verkeer gaan vallen. Dan is het gedaan met zo van die wegpiraten die langs u door vliegen op de autosnelweg tegen 140 a 160 km/h.
"Vanaf 2022 zullen nieuwe auto’s uitgerust zijn met een snelheidsbegrenzer - VROOM.be" https://www.vroom.be/nl/nieuws/vanaf-20 ... zer-23112/
Verplichte snelheidsbegrenzer
- Data technicus
- Pro Member
- Berichten: 394
- Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
- Locatie: Spalbeek (Hasselt)
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 43 keer
- Belgissschenaap
- Pro Member
- Berichten: 352
- Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 50 keer
Wat een foute titel, begrenzen is onmogelijk. Wat ze bedoelen en in artikel wel uitleggen is dat elke nieuwe auto vanaf dan feedback zal geven bij het te snel rijden die volkomen te negeren is.
Nog een geluk, stel dat de auto de verkeerde snelheid heeft staan (zowel kaarten als via camera van auto is dat een ding). Wij kunnen niet vertrouwen op de snelheidslimiet die de auto weergeeft. Heb je dus amper iets aan.
Of dat je om een accident te vermijden even kort kunt versnellen om het te ontwijken.
Nog een geluk, stel dat de auto de verkeerde snelheid heeft staan (zowel kaarten als via camera van auto is dat een ding). Wij kunnen niet vertrouwen op de snelheidslimiet die de auto weergeeft. Heb je dus amper iets aan.
Of dat je om een accident te vermijden even kort kunt versnellen om het te ontwijken.
- WalterB1
- Elite Poster
- Berichten: 1890
- Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
- Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
- Bedankt: 133 keer
De Dacia Spring bestaat in twee uitrustingsniveaus. Ongeacht de versie heeft die steeds; Automatisch noodremsysteem AEBS, Automatische noodoproep E-call en - hier relevant - Snelheidsbegrenzer. Wat een beetje ironisch is aangezien die auto een topsnelheid heeft van 125 km per uur.
Maar enkel de 'comfort +' versie heeft een ingebouwde GPS-navigatie. De goedkoopste versie 'comfort' heeft enkel een radio en Bluetooth.
Dat wil dus zeggen dat de snelheidsbegrenzer zijn eigen GPS heeft en databank voor de maximaal toegelaten snelheid voor die locatie. Eentje die niet beschikbaar voor de gebruiker.
Ben eigenlijk wel voorstander van die snelheidsbegrenzer. Soms is het mij niet duidelijk of het ergens 50 of 70 is. En ik ben al vaak te weten gekomen dat het zone 30 was door het 'einde zone 30' plakkaat.
Maar enkel de 'comfort +' versie heeft een ingebouwde GPS-navigatie. De goedkoopste versie 'comfort' heeft enkel een radio en Bluetooth.
Dat wil dus zeggen dat de snelheidsbegrenzer zijn eigen GPS heeft en databank voor de maximaal toegelaten snelheid voor die locatie. Eentje die niet beschikbaar voor de gebruiker.
Ben eigenlijk wel voorstander van die snelheidsbegrenzer. Soms is het mij niet duidelijk of het ergens 50 of 70 is. En ik ben al vaak te weten gekomen dat het zone 30 was door het 'einde zone 30' plakkaat.
-
- Elite Poster
- Berichten: 911
- Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 83 keer
De klassieke snelheidsbegrenzer, die zover ik online kan vinden op de Dacia spring zit werkt gewoon met een snelheid ingesteld door de gebruiker. Er zit zover ik kan vinden dus geen GPS en database in.WalterB1 schreef:Dat wil dus zeggen dat de snelheidsbegrenzer zijn eigen GPS heeft en databank voor de maximaal toegelaten snelheid voor die locatie. Eentje die niet beschikbaar voor de gebruiker.
Kan zijn dat ik helemaal verkeerd ben en het wel met GPS werkt, maar ik zou het gek vinden aangezien het voor de Spring niet verplicht is tot juli 2024, en Dacia kennende gaan ze geen onnodige kosten doen.
Verder ... auditieve feedback ... als die even makkelijk uit te programmeren valt als die van de gordel ...
Op een minuutje is dat gedaan:
Als die systemen zo goed als feilloos werken heeft dat zeker en vast een meerwaarde. De snelheidslimietherkenning systemen waar ik tot hiertoe mee heb gereden lieten alvast regelmatig een steek vallen. Op foutieve waarschuwingen zit ik nu niet bepaald te wachten. Daar zorgen de automatische noodremsystemen af en toe al voor.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6018
- Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Dat komt omdat ze die fancy lichtborden gebruiken voor zone 30 aan de start, maar een gewoon bord aan het einde. Zeer irritant en verwarrend.WalterB1 schreef:Ben eigenlijk wel voorstander van die snelheidsbegrenzer. Soms is het mij niet duidelijk of het ergens 50 of 70 is. En ik ben al vaak te weten gekomen dat het zone 30 was door het 'einde zone 30' plakkaat.
Zolang ze maar niet automatisch gaan begrenzen, men Passat heeft zo een systeem dat de snelheid leest en kent van de locaties. Dat zit er toch nog geregeld eens naast ook. Dan zou hij al meer dan eens plots in de remmen gaan op de autostrade als ik langs een afrit rij. Daarom ook de auditieve warning af gezet.
-
- Elite Poster
- Berichten: 8445
- Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Ook omdat het stukje "rond bord met rode rand" veel en veel kleiner is in zo'n zone bord dan wanneer het een volwaardig bord betreft.MClaeys schreef:Dat komt omdat ze die fancy lichtborden gebruiken voor zone 30 aan de start, maar een gewoon bord aan het einde. Zeer irritant en verwarrend.WalterB1 schreef:Ben eigenlijk wel voorstander van die snelheidsbegrenzer. Soms is het mij niet duidelijk of het ergens 50 of 70 is. En ik ben al vaak te weten gekomen dat het zone 30 was door het 'einde zone 30' plakkaat.
Gecombineerd met het feit dat zoneborden niet herhaald worden (bij snelheidsborden zag je al vaak een extra bord met "herhaling" onder), en veel te vaak gewoon te kort achter het kruispunt (vaak passeer je dat bord terwijl je nog naar fietsers en voetgangers aan het omzien bent), en je hebt dat voornamelijk grijs en onopvallend bord direct gemist, zonder herkansing.
-
- Starter
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 17 okt 2015, 09:23
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 3 keer
Ik geloof nooit dat de snelheid uit een databank gehaald gaat worden. Wie gaat die up-to-date houden bij elke wijziging die er in elke gemeente ter wereld gebeurd?
Dit systeem gaat volgens mij werken op een camera die de borden leest zoals dat nu al in vele auto's zit. Uit ervaring weet ik dat dit niet foutloos is maar meestal komt dit door slechte of slecht geplaatste borden.
Het enige wat er fixed in zou moeten zitten is 'bij geen borden is max snelheid gelijk aan x'. Bij alle andere situaties passeer je 1 of meerdere borden.
Dit systeem gaat volgens mij werken op een camera die de borden leest zoals dat nu al in vele auto's zit. Uit ervaring weet ik dat dit niet foutloos is maar meestal komt dit door slechte of slecht geplaatste borden.
Het enige wat er fixed in zou moeten zitten is 'bij geen borden is max snelheid gelijk aan x'. Bij alle andere situaties passeer je 1 of meerdere borden.
- WalterB1
- Elite Poster
- Berichten: 1890
- Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
- Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
- Bedankt: 133 keer
https://europa.eu/youreurope/citizens/t ... dex_nl.htm
Dat ook gebruiken voor de snelheidsbegrenzer lijkt mij logischer dan een gescheiden systeem dat verkeersborden gaat lezen. Locatie en maximaal toegelaten snelheid data is reeds ruim beschikbaar. Met fouten, dat is waar. Maar of dat minder betrouwbaar is dan elke autonome auto die de verkeersborden zelf moet lezen?
Als ik dat systeem zou ontwerpen zou ik het zo doen;
Basis; GPS/Galileo met lokale databank. Periodieke 'check for update' functie via datalink.
Plus: voertuigen van de familie / alliantie, in het geval van Dacia is dat Renault, Nissan en Mitsubishi , die meer geavanceerd zijn, valideren de databank met beelden van hun camera's. Als er eentje een afwijking opmerkt rapporteren die dat. En na validatie gaat dat naar een update van de basis-databank voor al de voertuigen van de familie.
Dus voor die functie te kunnen aanbieden moet er reeds een GSP aanwezig zijn. Aangezien die de locatie, tijdstip en rijrichting moet kunnen doorgeven. Er is ook een ingebouwde datalink.Hoe werkt eCall? Wanneer eCall wordt geactiveerd, maakt het zowel telefonisch als via een datalink verbinding met de dichtstbijzijnde noodcentrale. Zo kunnen u en uw passagiers met de operator in de noodcentrale spreken. Tegelijk wordt ook een minimale set gegevens automatisch doorgegeven (uw exacte locatie, het tijdstip van het ongeval, het identificatienummer van het voertuig en de rijrichting). De nooddienst kan op die manier uw situatie evalueren en hulp sturen.
Dat ook gebruiken voor de snelheidsbegrenzer lijkt mij logischer dan een gescheiden systeem dat verkeersborden gaat lezen. Locatie en maximaal toegelaten snelheid data is reeds ruim beschikbaar. Met fouten, dat is waar. Maar of dat minder betrouwbaar is dan elke autonome auto die de verkeersborden zelf moet lezen?
Als ik dat systeem zou ontwerpen zou ik het zo doen;
Basis; GPS/Galileo met lokale databank. Periodieke 'check for update' functie via datalink.
Plus: voertuigen van de familie / alliantie, in het geval van Dacia is dat Renault, Nissan en Mitsubishi , die meer geavanceerd zijn, valideren de databank met beelden van hun camera's. Als er eentje een afwijking opmerkt rapporteren die dat. En na validatie gaat dat naar een update van de basis-databank voor al de voertuigen van de familie.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Dat systeem zit ook in mijn wagen en het zal steeds meer opduiken. Ik vraag me echter af of dit allemaal niet overbodig wordt eens de wagens meer elektrisch zijn en zelfs zelfrijdend. De zelfrijdende wagen zal geen snelheidslimiet meer nodig hebben, die rijden volgens het boekje. Ik denk dat de info veel meer gecentraliseerd zal worden via kaarten en GPS waarbij overheden de werkzaamheden en beperkingen kunnen aangeven. Daardoor heb je de borden eigenlijk veel minder nodig.
De wagens zullen via 5G ook meer communiceren dus zelfs zonder borden kunnen ze elkaars positie, snelheid en richting weten en er op inspelen. Een file zal bijvoorbeeld al lang gedetecteerd zijn voor je er bent en aankomende wagens weten al dat ze over x km moeten afremmen. Ook posities van wagens achter bijvoorbeeld een scherpe bocht zijn zaken die nu levensgevaarlijk zijn maar dan een klein obstakel.
Het is altijd al vreemd geweest dat wagens 250km/u konden rijden terwijl je dat nergens mag. Daarvoor zijn er circuits die niet tot de openbare weg behoren. Nu heb je de systemen waarbij de wagen visueel aangeeft dat je te snel rijdt, dat kan perfect gecombineerd worden met een auditief signaal dat steeds vervelender wordt. Afzetten is vervallen van verzekering. Kortom er is technisch veel mogelijk maar dan verkoop je uiteraard veel minder snelle en krachtige wagens en DAAR zit de angel.
De wagens zullen via 5G ook meer communiceren dus zelfs zonder borden kunnen ze elkaars positie, snelheid en richting weten en er op inspelen. Een file zal bijvoorbeeld al lang gedetecteerd zijn voor je er bent en aankomende wagens weten al dat ze over x km moeten afremmen. Ook posities van wagens achter bijvoorbeeld een scherpe bocht zijn zaken die nu levensgevaarlijk zijn maar dan een klein obstakel.
Het is altijd al vreemd geweest dat wagens 250km/u konden rijden terwijl je dat nergens mag. Daarvoor zijn er circuits die niet tot de openbare weg behoren. Nu heb je de systemen waarbij de wagen visueel aangeeft dat je te snel rijdt, dat kan perfect gecombineerd worden met een auditief signaal dat steeds vervelender wordt. Afzetten is vervallen van verzekering. Kortom er is technisch veel mogelijk maar dan verkoop je uiteraard veel minder snelle en krachtige wagens en DAAR zit de angel.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen