Gaming router aankopen of niet

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
IT-leek
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 nov 2021, 23:04

Beste,
Ikzelf ben een IT-leek. Maar ik ben een fervent gamer 4-5u/dag. Momenteel heb ik de nieuwste telenet-installatie ( router en modem in 1 box) 1000mbs downl. 40 mbs upl. Enkele vragen in verband met een gaming-router (bvb de netgear nighthawk xr500)
1:Is een gamingrouter het geld waard voor ps5-gaming?
Ik zou het doen voor de geofencing + qos-> dit zou toch voor een optimale ping moeten zorgen?
2:
De telenet modem/router 2 in 1, kan de routerfunctie uitgezet worden? Zoniet, kan ik mijn huidig toestel van telenet inruilen voor eentje zonder routerfunctie?zodat de gamingrouter de hoofdrouter (enige router) wordt?

Ik heb nog nooit een router geïnstalleerd maar dit zou via youtube wel moeten lukken.
Alle hulp / advies is zeker en vast welkom.
Laatst gewijzigd door IT-leek op 23 nov 2021, 09:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

Je moet sowieso opletten met netwerk materiaal met gaming in de naam. Het is een naam die vaak een meerprijs betekent.

Nu, een router zal niet zo veel helpen. Voor jouw gebruik is de router van Telenet goed genoeg. Een nieuwe router is voor andere functionaliteiten aangeraden, maar jou probleem heeft hier geen nood voor. Dat vermoed ik toch uit jouw beschrijving. Het lijkt alsof je internet thuis alles via wifi doet. Klopt dit?

Wat je nodig zal hebben is een acces point.dit is een bakje dat gewoon wifi voorziet en je verbindt het met de kabel aan je telenet router die je al hebt.

(voor de vereenvoudiging. Een telenet router is iets fysiek toestel dat een paar dingen doet. 1 daarvan is werken als een acces point. Maar dus niet alleen dat en die acces point in de telenet router, is mogelijks niet de beste kwaliteit.)

Je kan 2 dingen doen
1. De acces point samen doen werken met je telenet router. Dan kan je op meerdere plekken wifi signaal in je woning sturen. Elke wifi signaal dat je uitstuurt kan je zien als een cirkel. Hoe dichter, hoe beter en mogelijks sneller. Je hebt dus meer plekken met goede verbinding.
2. Als je toch een kleine woning hebt. Dan kan je de wifi van je telenet router afzetten de nieuw gekochte acces point die taak over laten nemen.

Een nieuwe acces point heeft (als je goed kiest) betere antennes, meer antennes en kan beter met veel toestellen om.

Welke acces point dan het best is, dat laat ik over aan andere forumleden. Ik vind hier zelf mijn weg wel in, maar heb geen uitgesproken kennis of ervaring.

Sowieso, is het geen optie om je primaire gaming toestel te bevestigen met een kabel?

Mvg
IT-leek
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 nov 2021, 23:04

Allesinds bedankt voor de input!
Ik game op mijn playstation , die is via internetkabel verbonden. Maar een (gaming) router geeft toch voordelen zoals geofencing en Qos ? Dingen die niet op de telenet router zitten? Dat zou de voornaamste reden zijn om zo een router aan te schaffen. Alles behalve mijn playstation is hier draadloos. Op de 2e verdieping heb ik reeds een access point van telenet zelf een tijd geleden gekocht en geïnstalleerd. Die voorziet dus de wifi op de bovenverdieping :-). Mvg
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 911
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 83 keer

Een access point gaat helemaal niet helpen als het probleem zich bij een toestel voordoet dat via een kabel rechtsreeks op de Telenet HGW is aangesloten.

De enige oorzaak die ik me kan bedenken is dat die Telenet HGW het niet aankan*. In principe zou dan een eigen router kunnen helpen.
Maar ik heb geen idee hoe goed/slecht die Telenet routers zijn, zijn er hier nog mensen met zo'n probleem.

Wat je sowieso gratis kan proberen is eens informeren of je jouw router niet kan inwisselen bij een Telenet center voor een nieuwer model: mogelijks heb je sowieso al het nieuwste model als je 1000 Mbps haalt.

*Al moet ik wel zeggen dat als ik op een Telenet verbinding een speedtest bv. die van Ookla doe, en tegelijkertijd een ping naar bv. google.com mijn ping omhoogschiet naar +- 100ms. Terwijl dat op een edpnet connectie niet het geval is. Of dat dan een probleem is met die specifieke router, QoS die Telenet instelt of gewoon eigen aan COAX: ik heb geen idee.
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

Dus de vraag, is je gametoestel met de kabel of via wifi verbonden?

De op zegt dat dit probleem zich stelt als alle andere apparaten op de wifi zitten.
@lanadekat,dan zou de wifi ap functie zo goed moeten zijn dat deze het de hele route satureert. Als er 1 van deze 2 het zwakke punt is, zal het wel de wifi zijn.

Trouwens, gigabit routen is echt eenvoudig. Al zeker als er geen speciale filtering is, wat bij een gewone consument nooit van toepassing zal zijn.
IT-leek
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 nov 2021, 23:04

@belgischenaap en @lanadekat
Ik heb mijn vraagstelling aangepast. Ik heb de focus verkeerd gelegd in mijn vraag. Ik ben wel wijzer geworden uit beide opmerkingen allesinds. Waarvoor dank!
Gr
Freec
Plus Member
Plus Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 feb 2021, 11:04
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 18 keer

Ik’heb de xr500, op zich wel tevreden van, maar gebruik het bij edpnet fiber

Maar hij heeft ook nadelen. Zoals een heel slome interface. De interface zit vol nutteloze tierlantijntjes en grafiekjes, zodat de router daarin al veel cpu power opsoepeerd. Als ik alleen nog maar in de interface rondsurf, gaat cpu belasting naar 100% en begin je lag te merken.

Op zich wel een ok router, of je er met gaming winst uit haalt betwijfel ik. Je kan wat meer prioriteit aan je ps4 geven, maar das enkel een winst als je met meerderen tegelijk online zit. Maar ook niet gaming routers kunnen dat.

Volgens mij zijn er betere alternatieven, zonder gaming in, zoals ubiquity
IT-leek
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 nov 2021, 23:04

Hmm ok . Dus voor het “qos” gedeelte moet ik het dus zeker niet doen. Aangezien gewone routers ook al prioriteiten kunnen toekennen. Misschien de geofencing? Waardoor je met de dichtste servers wordt verbonden? Is dit een merkbare extra ? Ik heb een contact uit australie en die zegt dat hij wel een verschil voelt. Maarja australie is belgie niet.
Thanks
Freec
Plus Member
Plus Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 feb 2021, 11:04
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 18 keer

Ik denk dat dat afhangt per game, aan die geofencing heb je niks als er geen servers zijn in belgie of europa. Mijn kids (de gamers) willen dit uit, omdat ze net zoals hun online vrienden toegang willen tot alle servers.

Maar zelf ben ik er zo niet van op de hoogte
IT-leek
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 nov 2021, 23:04

Er zijn diverse servers in omringende buurlanden maar de server in rotterdam geeft me de beste gameplay. Vandaar zou ik die andere willen blokkeren zodat ik enkel maar naar die server geconnecteerd word…
Freec
Plus Member
Plus Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 feb 2021, 11:04
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 18 keer

De xr500 is momenteel een oud beestje aan het worden. Kijk eens naar ubiquity
Deze bvb https://www.alternate.be/html/product/1724366?
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Wat bedoel je met die "geofencing"? Of wat wil je bereiken?

QOS is met zo'n dikke internetpijp eigenlijk niet nodig, tenzij er nog 5 man op zit. Omdat al de rest op WIFI zit heb je eigenlijk al een harde QOS omdat wifi trager is dan de snelheid van je lijn (tenminste voor download). Gaming verbruikt ook zeer weinig bandbreedte. Zet er wat diensten als voice chat bij en je zal niet meer dan 0,3 Mbps verbruiken (0,03 % van je lijn).
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

gunmaster schreef:Wat bedoel je met die "geofencing"?
Ik moest ook al eens kijken wat dit was in de context van een router (want normaal gebruik je geofencing om te zien of je GSM binnen een bepaalde zone is).

Blijkt dat je via geofencing zou kunnen bepalen met welke regio's je router contact kan maken... je zou dus via de configuratie van de router bijvoorbeeld louter Nederland kunnen aanduiden en dan zou de router enkel verbinden met IP-adressen in Nederland (en zo zou je dus kunnen forceren dat je game met een Nederlandse gameserver connect - hoe het dan zit met ander internet verkeer is me niet duidelijk).

Nu ik ben geen gamer dus geen idee of dit zomaar voor alles werkt (met een deftige firewall kan je in principe hetzelfde) en QoS is dermate complex dat ik daar al helemaal niet zou op hopen dat het correct werkt als je gamed (trouwens zolang iemand anders niet massaal aan het downloaden is ga je daar ook niets van merken).
IT-leek
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 nov 2021, 23:04

Geofencing/ geofilteren is inderdaad het blokkeren van regio’s.
Ik heb dit ook gelezen dat dit met een firewall mogelijk is, ik ben op FPsense gebotst maar dit is al vrij ingewikkeld voor iemand met mijn IT kennis :-(. Over een firewall weet ik immers zo goed als niks. Kan er natuurlijk wel info over zoeken :-). Heb je hiervan een voorbeeld?
Alvast bedankt !
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”