pinned: rules en een Q/A

Vragen of opmerking aan het adres van de Userbase kan je hier posten. Ook nieuws ivm Userbase wordt hier gepost.
Plaats reactie
Dikke Foaf
Starter
Starter
Contacteer:

kheb dus hier een suggestie gedaan:
http://www.userbase.be/forum/viewtopic. ... c&start=20
naar aanleiding van dit topic

Ik stel dus voor even een setje rules samen te stellen waarin staat dat je je onderwerp zodanig kiest dat het je probleem het beste omschrijft en een aantal richtlijnen wat nuttige info zou kunnen zijn, iets als:post je besturingssysteem, dat zijn namelijk dingen die wel eens van belang kunnen zijn, maar dikwijls vergeten worden.

als tweede stel ik voor om een soort van Q/A pagina te maken met daarin veel voorkomende problemen met hun oplossing erbij, zoals een mooi voorbeeld in het topic hierboven, omdat er ook nogal wat problemen zijn met: ik zit niet op 3.3mbit, sync loss, enz.
Nu moeten we telkens heel die discussie opnieuw gaan voeren, misschien is het handiger om de mensen een soort Q/A/checklist te kunnen aanbieden waardoor ze zelf direct een aantal dingen kunnen checken, als het dan nog niet werkt, dat ze dan een post doen.
Pi R²
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

ge kunt een determinatietabel maken waardoor de mensen weten waar ze moeten posten, ik zeg zomaar iets:

Code: Selecteer alles

START : Technische problemen omtrent basis-internetgebruik: 
 ga naar 1   anders ga naar 2

1: Problemen met mails > 1.1    Problemen met verbinding > 1.2

1.1 : zijn de symptomen dit dat en dat : lees deze topic, anders > 1.1.1
1.1.1 : post een bericht in deze categorie.

1.2 : ....

2: gevorderd? Ja > 3  nee, 4

3: probleem met programmeertaal? > 5  of probleem met netwerk? >6 of info omtrent hardware....

of ge kunt er ook vanuitgaan dat gevorderden weten waar ze moeten posten, beginnelingen niet en dan maakt ge:

Code: Selecteer alles

START : bent u bekend met de termen router, array en UTP-kabel? Ga naar 1, anders ga naar 2

1: u bent gevorderd genoeg en kent iets van pc's, wij veronderstellen dat u in eer en geweten kan beslissen in welk forum uw post het best past en daar uw post plaatst. Let op reeds bestaande topics! Happy Posting (om het met the oddity zijn woorden te zeggen).

2: is uw probleem dit en dat ... ga naar daar...

Waarschijnlijk is dat nogal omslachtig om te maken, maar tis maar een gedacht eh.
Lang Leve Mijn Eigen! Het geheim voor een lang leven: niet stoppen met ademen
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

PiR²,

het is op het eerste zicht geen slecht idee, maar zoals jij het voorstelt kan het toch niet voor mij. Dan zouden wij eigenlijk beslissen of je een gevorderde bent of niet. Dus als je dit en dat kent, dan ben je gevorderd en anders niet. Het is niet aan ons om dat te beslissen. Je kan hiermee veel mensen tegen de schenen schoppen. Dit even terzijde.

Er staat overal een kort tekstje bij elk forum wat je er kwijt kan. Je moet maar even de moeite nemen om ze allemaal te lezen. En als je niet weet waar ermee naar toe, dan is er nog altijd een allerlei. Daar past alles in. En als je dan echt de verkeerde categorie kiest, dan zal een mod je draad wel verplaatsen. Maar als je eens logisch nadenkt, dan moet het wel te vinden zijn.

Wat betreft die duidelijke omschrijving betreft, dat staat in de policy denk ik. Ik ben die tijdens de vertaling denk ik tegengekomen, maar ik zal het eens nakijken.

Met een soort FAQ, daar is Erik een tijdje mee bezig geweest, ik weet niet hoe ver het daar mee staat en of het nog lopende is.

Aha, gevonden
tips schreef:Gebruik een duidelijke topictitel en geef goed aan wat er aan de hand is en wat je zelf al geprobeerd hebt of nog wil gaan proberen.

Bedankt voor de opmerkingen allebei, ze zullen zeker bekeken worden.
Cheers
Afbeelding
Pi R²
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Zoals ik al zei: twas maar een gedacht. Da ik enkele dinges aangaf die ge moet kennen om tot gevorderden te horen was omdat als ge vraagt "bent u gevorderd?", iedereen plots gevorderd is. Maar ge hebt natuurlijk gelijk, het drukt die personen nogal met hun neus op de feiten en das nie erg taktvol.
Erik
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 18 keer

wel,

Als de mensen dat effectief zouden lezen had ik dat verder gedaan ervaring leert ons echter de de mensen liever lui zijn dan moe en het dus niet lezen mijn tijd daarin steken voor niks no thanks ! kijk maar naar onze "userpages" daar halen wij wekelijks mintens 1 site uit die niet voldoet aan onze policy als ze eerst die policy gelezen hadden dan zouden ze weten dat ze in overtreding zijn
Registered Linux user #286313
Weetgraag
Erelid
Erelid
Contacteer:

Dit vind ik ook Erik, sommige bezoekers posten maar aan
en kijken niet naar de uitleg die bij het onderwerp staat.
Alhoewel we hier toch nog niet teveel topics moeten verplaatsen hebben
en dat wijst op de kennis van de bezoekers en zijn er dan bij die ee handje moeten geholpen worden zijn wij er nog hè.

Greetz
Weetgraag :wink:

Pi R2 & dikke foaf nog bedankt voor de tips
"Carpe Diem"
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Dikke foaf,

wat betreft die rules, als je eens goed kijk die bestaan al. En er staat hier ook ergens op het forum dat je best al die zaken meegeeft.. zoals:

os,firewall, nav, etc etc etc maar veel mensen lezen dat dus niet.
Wat ik nu wel al ga doen is aan de tips, die onderaan de rules staan toevoegen om die zaken ook te posten.

Wat volgens mij een oplossing is, is een template gebruiken bij het posten, vooraleer je post, klik je op "Generator of Template" --> hierbij krijg je een php-template voorgeschoteld die u enkel vragen stelt die je moet beantwoorden, zoals os, firewall, etc etc...bij een submit, zal die gegevens omgezet worden in passende bbcode die dan in de TextArea van de oorspronkelijke post-submit stonden. Na een definitieve submit, heb je een goede post, met veel info gedaan!

Zo'n determinatietabel.. kweet niet, lijkt me niet efficient voor op het internet..:(

Wat betreft die FAQ-dbase, daar wordt dus aangewerkt, zoals eerder hier gezegd en eerder in andere topics gepost.
I love it when a plan comes together!
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Aan moderatoren en andere leden,
Voorstel: Zou het eventueel interessant zijn om een Boomstructuur te maken voor het plaatsen van topics?
VB:(Zoals die bestaat als men de verkenner opent)
Ik heb zo'n voorbeeld ontwerp gemaakt met paintbrush, indien interesse kan ik dat per e-mail laten geworden aan de moderatoren.
Wellicht zou het eenvoudiger zijn voor Starters & Gasten om een onderwerp op de juiste plaats te zetten?
Indien mogelijk met automatische controle op al bestaande topics indien met iets wil plaatsen, er zou dan bvb een automatische melding kunnen komen, Deze topic bestaat al.
Afbeelding
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Blue-Sky,

een automatische controle is niet zo handig, omdat men dan zou moeten strings vergelijken uit bvb topic-onderwerp ofzo.. en een onderwerp zegt nooit alles, dus je zal nooit exact kunnen bepalen of er al een topic over jouw probleem bestaat.

Het is aan de gebruikers vooraleer ze iets posten eens in ons forum te snuffelen en eens te zoeken op een aantal trefwoorden via de zoekfunctie. Er wordt een minimale inspanning verwacht van de forum gebruikers.. doen ze dat niet dan krijgen we situaties zoals op het Skynet forum. Dergelijke situaties zullen at all cost hier vermeden worden door ingrijpen van de moderators.

Wat betreft een boomstructuur, die is er toch volgens mij hoor, je moet het alleen goed bekijken ;-)

Skynet-User-Base -Adslbox.be (==root)
|-> Nieuws
___|-> Nieuws
___|-> Oud Nieuws
|-> Skynet Adsl
___|-> ...
___|-> ...

Dit lijkt me toch op een boomstructuur (___ zijn spaties).
Indien je een ander idee had mag je het altijd nog verduidelijken. Je mag je image doormailen naar mij, maar handiger zou zijn moest je het ergens uploaden en hier een linkje ernaar plaatsen, zo heeft iedereen er access toe en kunnen de andere mods en users ook eens zien ;-)
Want dit is een moeilijke periode, examens eh, ben straks java gaan doen :p, dus kan niet zeggen wanneer ik die image dan kan doorspelen...
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Aan The Oddity,
Als je het zo bekijkt, is het inderdaad een boomstructuur, het komt voor beginners misschien niet zo over. Ik laat je dit geworden via een mailtje, zo kun je zien of het überhaupt bruikbaar is.
Mijn idee was als men zo een boomstructuur zou zien en men er op een onderdeel klikt, dat men naar de juiste groep springt.
Gemakkelijker te bepalen of men juist zit, voor een topic te plaatsen.
Voorbeeld: Ik heb een topic over nieuwe technologie geplaatst bij> Toekomst terwijl deze plaats eigenlijk meer geschikt is voor toekomst Internet.
Het kan natuurlijk ook zijn dat lay-out van deze website een tekenstructuur niet toelaat.
De tekening is verre van volledig, het is enkel een idee en indien niet geschikt snel in de versnipperaars geplaatst.
Mijn voorstel is zeker niet klaar voor een up-load, beter het eens kort bekijken.
NB: Verspil er nu geen tijd aan, in de examen periode zijn er andere zaken die voorgaan! :wink:
Afbeelding
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Tja, da's eigenlijk de keuze van de makers van dit Bulletin Board:
Ofwel heb je de treeview, ofwel inline.
Het éne Bulletin Board gebruikt het éne, het andere het andere...

Blackboard is denk ik één van de weinigen waar je kan wisselen tussen beide, maar da's eigenlijk een e-learning-systeem en discussiefora zijn daar maar een onderdeel van.

Ik dacht niet dat er mods (modifications, aanpassingen) waren voor phpBB die treeview mogelijk maakte.

Beide systemen werken even goed, maar da's een kwestie van persoonlijke voorkeur.
Erik
Elite Poster
Elite Poster

Blue-Sky schreef:Aan moderatoren en andere leden,
Voorstel: Zou het eventueel interessant zijn om een Boomstructuur te maken voor het plaatsen van topics?
VB:(Zoals die bestaat als men de verkenner opent)
Ik heb zo'n voorbeeld ontwerp gemaakt met paintbrush, indien interesse kan ik dat per e-mail laten geworden aan de moderatoren.
Wellicht zou het eenvoudiger zijn voor Starters & Gasten om een onderwerp op de juiste plaats te zetten?
Indien mogelijk met automatische controle op al bestaande topics indien met iets wil plaatsen, er zou dan bvb een automatische melding kunnen komen, Deze topic bestaat al.

hier zou ik toch even iets op willen zeggen ......

het is niet uw recht maar uw plicht om de forums te doorzoeken of de vraag / probleem dat u ervaart al ergens behandeld is VOOR
u een nieuw topic post mensen die hier met hun pet naar gooien laten wij gewoon wachten ... u hoeft niet alle forums te bekijken hiervoor u klikt gewoon op "search" en u voert een tekst in om naar te zoeken
meon
Administrator
Administrator
Contacteer:

Ik heb net ook eens Blue-Sky's voorstel bekeken en ik zie er wel iets in eigenlijk.

Het is denk ik inderdaad geen slecht idee: het is een alternatief voor de zoekfunctie (die blijkbaar toch niemand gebruikt ;-) en is denk ik toegankelijker.

Zo kunnen we in een structuur naar inhoud van topics (niet allemaal natuurlijk) naar een resultaat pointen van een zoekopdracht: zo kan bijvoorbeeld "WinRoute Pro" laten linken naar http://www.userbase.be/forum/search.php ... oute%20Pro , en op die manier is het zelf indexeren van nieuwe posts een beetje vereenvoudigd.
Erik
Elite Poster
Elite Poster

hallo,

nikste alternatief is dat zo moeilijk op die knop "search" klikken als ze het niet doen negeren wij ze gewoon dus hun vraag blijft onbeantwoord wij hebben wel wat beters te doen hoor als 20 keer dezelfde vraag / probleem op te lossen .....
meon
Administrator
Administrator
Contacteer:

Vergeet niet dat deze site een service is en vergeet ook niet "klant is koning". Als je alternatieven kan aanbrengen om de gebruiksvriendelijkheid te verhogen is zoiets enkel positief voor beide partijen.
Sitemaps / mindmaps zijn een goeie manier om mensen te leiden op een site.
Ik weet het, een zoekfunctie aanbieden is makkelijk, maar vergeet niet dat op 10.000 berichten het resultaat wel eens groot kan zijn, en niemand gaat hele discussies afgaan indien hij een antwoord zoekt. Toch niet de grote discussies.
Voor de mods is dat inderdaad vaak vervelenend, dezelfde vragen terug krijgen, maar dat is nu eenmaal de taak van een mod: deze kent het forum véél beter dan een occasionele bezoeker en kan dan de bezoeker dan ook leiden als hij een probleem heeft dat al eerder werd aangegaan.
Weetgraag
Erelid
Erelid
Contacteer:

Ik kan hier volledig in meegaan Meon,
op de duur ken je de luilakken wel die geen moeite doen.
Maar ik vind het voorstel van BlueSky ook niet mis maar we moeten
niet alleen aan de beginners denken er is ook een groot aantal gebruikers die hun weg wel kennen in een forum.
Het is een kleine moeite om de zoekfunctie te gebruiken maar velen
zijn te lui of lezen gewoon niet wat er staat en ik vind dat ons forum voor het grootste deel wel duidelijk geordend staaat wat betreft de onderwerpen.

Dit is mijn bescheiden mening
Greetz
Weetgraag :wink:
"Carpe Diem"
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Ik treed Weetgraag bij. Ik vind eigenlijk dat het forum ordelijk genoeg is om er je oplossing in te vinden. De verschillende fora hebben een titel en er staat dan nog overal bij met wat je er terecht kunt. En aan de meeste topictitels kan je wel al zien of het iets is dat in de buurt komt of niet. Als de titels niet duidelijk genoeg zijn, dan worden ze ook aangepast door de mods. Het is misschien niet slecht om zoiets uit te dokteren zoals Blue-Sky zegt, maar je zou toch eerst eens moeten gaan rondkijken. En dan nog, de mensen die zich de moeite besparen om eerst eens te kijken gaan ons schema toch niet volgen hoor. Liever lui dan moe.

Cheers
Afbeelding
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Hallo aan Allen,
Het is wel zo dat de ervaren gebruikers de zoekfunctie wel weten te gebruiken, het kan zijn dat de nieuwelingen soms eerst doen en dan denken. (zij zouden dus moeten leren de regels te respecteren, dit wil zeggen de zoekfuncties gebruiken!)
Nu, mijn idee was een ingeving en vermits er geschreven staat, hebt u een voorstel plaats het gerust onder " Suggesties", heb ik dan ook maar gedaan.
Zoals ik schreef aan The Oddity, is dit tijdens de examen periode geen thema, dan zijn er andere prioriteiten.
Indien de moderatoren er misschien eens rustig over nadenken, dus wikken en wegen?
(indien te licht bevonden in de shredder hé) :wink:
Laatst gewijzigd door Blue-Sky 06 jun 2003, 19:13, in totaal 2 gewijzigd.
Afbeelding
Pi R²
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Kunt ge niet dwingen de zoekfunctie te gebruiken als ge een nieuw onderwerp wilt starten? Kan toch niet moeilijk zijn als ge een beetje php kent? Gewoon de link die verwijst naar "nieuw onderwerp" vervangen door een link die u doorverwijst naar een nieuwe pagina waarop dan een tekstje staat met een tekstvak:

"hallo, u wil een nieuwe topic starten, zeg hier eerst waarover die topic gaat in enkele staakwoorden en kijk na of er nog zo niets dergelijk bestaat..."

Dan maakt ge een kopie van de zoekpagina, maar daarboven staat dan een tekstlink: vindt u geen onderwerp dat aanleunt bij hetgeen waarover u en topic wil starten, klik dan hier...

En dan pas krijgt ge een schermke voor nieuw onderwerp starten.

Kan niet moeilijk te programmeren zijn denk ik, dat is slechts 1 a 2 nieuwe paginas maken (eigenlijk kopieren en hier en daar een tekstje insteken) en dan de link veranderen naar de plaats-nieuw-onderwerp-pagina
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Mja, ik weet niet in hoe verre andere dit allemaal gezien hebben? meon wel vermoed ik?

Hmm, BlueSky, de boomstructuur die jij geschetst hebt, die is er dus wel degelijk aan dit forum... er is immers een forum software, die een forum voor Windows bevat en eentje voor Non-Windows(linux,freebsd,unix,...)

Maw over die treeview, volgens mij is die er dus wel degelijk... we gaan wel niet zo direct onderscheid maken tussen Word, Excel en Outlook etc.. maar dat hoort allemaal thuis bij Windows Software of indien specifiek bij emailen dan bij Algemeen Internet Gebeuren...
Indien je zo gedetailleerd gaat werken, ga je meer fora dan posts hebben.. en dat is ook de bedoeling niet, want dan is het niet overzichtelijk genoeg. Het opslitsen van Office applications is bvb niet altijd handig, doordat veel methoden die in Word bruikbaar zijn, ook toepasbaar zijn in Excel en Outlook.. dus als dat in verschillende fora staat is dat weer wat meer zoekwerk.

Nuja, het principe komt een beetje overeen met een site-map, maar kweet niet ze.. ik heb dat al hier en daar eens bekeken, maar vind dat eigenlijk niet vré interessant en goed. Enkel bij vré onduidelijke sites.. mja.. dan nog, dan nog liever ff zoeken. Volgens mij is onze site toch niet zo onduidelijk dat het een treeview-sitemap nodig heeft, of vergis ik mij?

Tevens, is de zoekfunctie wel een grote goede optie om alvorens te posten eens te checken. De moderators stellen immers alles in het werk zoveel mogelijk goede en duidelijk titles te hebben. Desnoods worden die aangepast. Dus zoeken en vinden is niet echt moeilijk op de site. Je moet er enkel een minimale inspanning voor opbrengen.

Wat ik wel een beter idee vind is het idee van PiR², is een duidelijkere confrontatie met de Search functie. Idd eventueel wanneer op de "new-topic" geklikt wordt dat een extra warning en link wordt weergegeven....
Dat is zeker doenbaar...

Voor alle mods:
http://oddity.userbase.be/sub/forum/862.bmp (900kb)
http://oddity.userbase.be/sub/forum/862.jpg (30kb)

Blue-Sky, ik heb dit makkelijkheidshalve geupload.. er is niks mis met je schema.. het is een heel deftig schema, nu kunnen de anderen er ook eens naar kijken. Je moet dus geen schrik hebben, dat dit verkeerd geinterpreteerd zal worden.
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Aan The Oddity, Erik & andere moderatoren,
Ik ben het volledig eens met wat U schrijft, het was een idee, voor mij volstaat het systeem volkomen.
Zie vorig bericht (indien te licht bevonden in de shredder hé) :wink:

Toch iedereen bedankt voor de antwoorden :!:
Afbeelding
Pi R²
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Dus zoals gezegd, het systeem op zich is wel goed, het bestaat zelfs al, maar dan moet ge zoiets nog praktisch kunnen uitvoeren dat die onderwerpen schoon geschikt worden...
Plaats reactie

Terug naar “Userbase: Aankondigingen, vragen en suggesties”