3,3Mb??????? nope, toch niet

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Yowannes

Reeds sinds eind februari zou ik 3,3 Mb moeten halen als downloadsnelheid met mijn ADSLlijn (via Belgacom Skynet).
Op het ogenblik load ik echter nog steeds down aan 129 KiloBYTES per sec. Bijna niets van deze snelheidsverhoging gemerkt dus.
Een mail naar Skynet leverde mij het kinderachtige resultaat op dat ik misschien te ver van de centrale woon... Te ver van de centrale, allé, allé, de centrale is vooraan bij ons in de straat (nog geen 250 meter van mijn deur).
Ne kameraad van mij haalt 370 KiloBYTES en woont den andere kant van de gemeente...

Wat kan ik nu doen, zijn er misschien instellingen aan de driver van mijn modem die ik kan aanpassen of moet ik (zoals tegenwoordig in de mode is) gaan betogen voor het belgacomgebouw met slogans als "no bill for low-downstream" :-)
Misschien wat info over m'n systeem:
Alcatel USB speed dinges (zo'n groene platvis) met als laatste driver: 2,0,06,3
OS: Mac OS X (maar zou eigenlijk geen probleem mogen geven, de kameraad die ik eerder aanhaalde is ook Mac-gebruiker)
en een abonnement bij Belgacom/Skynet

Kan er iemand me helpen?

Eventueel mail me even: [email protected]

Alvast bedankt,
Yowannes
Gcool
Starter Plus
Starter Plus
Provider

Het zou inderdaad kunnen dat de lijn de snelheid niet aankan. Niet zozeer de lengte v/d lijn is hierbij van toepassing, maar wel de kwaliteit v/d lijn.

Best eens naar Belgacom bellen (0800/ 22 700), en laten nakijken of de lijn de 3,3 Mbit al dan niet aankan.
God is unavailable right now. Can I help you?
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:
Provider

Heb je de binnenbekabeling al eens nagekeken? Misschien zit er daar ergens een storing in. Vraag eens op de helpdesk of ze je lijn uitmeten. Als je iemand kent met een speedtouch modem, geen USB, maar eentje die je moet aansluiten op een netwerkkaart, dan kun je daarmee je lijn zelf eens controleren. Er staat een tutorial op www.adslbox.be. Ik za de juiste URL straks posten. Dat is ver het enige wat ik nog kan bedenken wat er kan mis zijn.

Cheers

Add
http://www.adslbox.be/ib_site/help/docs ... jn_eig.php Dit is de link.
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider

Allereerst, zou ik willen weten wat gij onder centrale verstaat?
Wat is er exact op 250M van u deur?

Tis niet omdat er daar op 250m een gebouw van bgc is, dat dat daarom een bgc centrale is, uitgerust met dslams eh...!

Enige wat je kan doen is allereerst de test die sub zero aanraad proberen. Mar ik zou even naar bgc bellen en vragen dat ze het nameten!

Zoals GCool zegt!

Enne gelieve eens in de fora te kijken, rond die 3.3Mbps staat er al veel in het forum allerlei!
I love it when a plan comes together!
Erik
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 18 keer
Provider

yowannes,

wij geven geen antwoorden op berichten per e-mail wij hebben ook wel wat beters te doen ! .Gaan betogen voor het belgacom gebouw zal je niks helpen het is overduidelijk dat het probleem bij u ligt en niet bij belgacom trouwens als je de kleine letterkes leest zou je weten dat die snelheid NIET gegarandeerd wordt .Wat gij is kunt proberen

gebruik je de laaste versie van de drivers voor je modem ?
bel eens naar 0800/22700 (optie adsl storingen)

mac os ken ik nie zo goed
voor speedtouchusb kan je op die url hieronder de laaste drivers vinden

voor de alcatel modems kan je hier de laaste drivers vinden

http://www.speedtouchdsl.com
Registered Linux user #286313
TheSurvivor
Starter Plus
Starter Plus
Provider

Soms kan het trouwens zijn dat je vlak naast een volledig uitgeruste centrale woont, en toch vrij ver afzit volgens de lijnmeting.

een voorbeeldje: ik woon op nog geen 200 meter van een bgc centrale, maar als ik mijn lijn uitmeet kom ik uit op 1.6km

dit is allemaal afhankelijk van een hele hoop factoren, waaronder het reeds aangesloten aantal lijnen per verdeler etc. waardoor het mogelijk kan zijn dat je lijn met een 'omweg' is moeten gelegd worden.

en btw, waar haal je die snelheden? speedtest paginas of gewoon downloaden? altijd dubbel-checken via een goeie snelheidstest :)
Paranoia is just reality on a finer scale - Strange Days
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Contacteer:
Provider

zoals de survivor zei inderdaad, alles dubbelchecken er kan altijd iets klein mislopen, ook op verschillende momenten van de dag proberen te testen

enkele speedtests: www.adslbox.be www.speedtest.nl probeer ook eens een bestand groter dan 5 mb van http://tucows.skynet.be/ af te halen en bekijk dan die snelheid eens
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
Yowannes

Ondertussen heb ik al wel voldoende aanmaningen gekregen om eens naar Belgacom te bellen en dus heb ik besloten om dat ook eens even te doen.
Wat betreft de opmerking van sommigen, deze downloaddata zijn resultaten die ik telkens behaal via de test op deze site en op die van www.speedtest.nl (idd, op verschillende uren van de dag). Ik moet wel zeggen dat het rond deze waarde schommelt (dus soms is het 134 soms 124), maar veel afwijken doet het niet. Wanneer ik werkelijk iets download (via tucows bvb), haal ik meestal een 115 a 120.
Dat van de "lange omweg" van de telefoonkabels lijkt me ook een aannemelijke oplossing (we leven ten slotte in België voor iets)...
Wat betreft het betogen voor het BGC-gebouw: voor diegenen die het niet doorhadden: dit was een kleine komische grap...

Maar ik ga allereerst eens naar BGC bellen voor die lijn eens uit te laten meten en dan post ik zeker meer op dit forum

BTW: voor wat betreft de drivers: ik heb de recentste drivers die voor deze modem onder Mac OS X en zelfs de 9.2 beschikbaar waren gedownload en geïnstalleerd, maar er is geen verschil merkbaar

Toch allemaal alvast bedankt voor de reacties,

Yowannes
Yowannes

In verband met mijn hierbovenbeschreven probleem:
de mannen van BGC komen morgen ne keer zien (hebben ze beloofd), ik hou jullie op de hoogte van de verdere ontwikkelingen

Yowannes currently nog @ 130 KB/sec
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Contacteer:
Provider

goed, hopelijk kunnen ze het probleem oplossen

Afbeelding
Yowannes @ 355 KB/sec

I.v.m. het bovenstaand beschreven probleem: 't is opgelost. Na een uur en half controleren met verschillende modems en de laptop van de BGC-man (en mijn Appletje) bleek dat het aan de modem lag. De Speedtouch USB modem (zo'n groene platvis) bleek niet goed te werken t.o.v. mijn Macintosh systeem... Oplossing? Een zwarte (helaas heel wat minder knappe qua design) modem via ethernet en ik haal de beloofde snelheid van +/- 355 BK/sec.
Dus mensen die een Apple Mac onder OS X draaien en daar een groene platvis op aansluiten: (als ze uiteraard ook snelheidsproblemen hebben): vervang de modem door een alcatel-ehternet-modem, geef de juiste instellingen (zie hierna) en het komt in orde.

De instellingen die ik heb ingegeven: klik in het "dock" op "Systeemvoorkeuren" >> "Netwerk" >> "ingebouwd ethernet"
Tabblad PPPoE: vink aan: "verbind via PPPoE" en geef uw accountgegevens in.
Tabblad TCP/IP: onder "configureer" selecteer je handmatig. Geef als DNS-servers de Skynetgegevens in (195.238.2.21
en 195.238.2.22) en als IP: 10.0.0.138

Ik hoop hiermee ook andere Mac-gebruikers te hebben kunnen helpen,

Have a nice day

Yowannes

:lol:
Pi R²
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider

zo ne modem kost toch meer dan 't dubbele?
Lang Leve Mijn Eigen! Het geheim voor een lang leven: niet stoppen met ademen
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:
Provider

Pi R² schreef:zo ne modem kost toch meer dan 't dubbele?

Tja, hij haalt nu ook wel de dubbele snelheid eh :P

Ik hoop dat de winkel zo vriendelijk was om het probleem te erkennen en te willen inruilen... Ander zit ge nu met 2 adsl modems :-)

Of ge moet die zien te verkopen natuurlijk...
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Contacteer:
Provider

ik vind persoonlijk wel dat de zwarte sth modem mooier is dan de groene alcatel rog maar ja...

spijtig dat de modem is moeten omgeruilt worden, had je bij aankoop gezegd dat je een mac gebruiker bent?

Afbeelding
TheSurvivor
Starter Plus
Starter Plus
Provider

vreemd, normaal zou dat 'lelijk groen ding' (zoals ik hem steevast noem) geen problemen mogen kennen onder OSX er is voor versie X.2 well een upgrade van de driver nodig, maar daarmee zou alles moeten werken. (ik heb wel geruchten gehoord over probs met X.3 maar zelf nog niks van gezien) in elk geval is *iedereen* beter af met een home, dat is een absolute prachtmodem het ergste dat je zal voorhebben is ev. eens een reset van de modem. en hij kan perfect een 3mb signaal zelfs over een mindere lijn erdoor krijgen :)

nog een klein vraagje, had je misschien nog andere apparaten gelijktijdig op USB aangesloten, dat kan soms nog problemen veroorzaken (vooral dingen als usb cd-roms smartcard readers etc doen wel eens lastig)
deej
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer
Provider

heeft er niemand aan het upgraden van de firmware gedacht naast de laatste drivers? enfin soit 't probleem is toch al opgelost, vijgen na (jawel) Pasen ;)!
TheSurvivor
Starter Plus
Starter Plus
Provider

voor zover ik weet bestaan er geen firmware upgrades voor dat groen geval, veel nut zou ik er ook niet echt inzien mocht het er zijn, zoals alle modems bestaat hij voor het grootste deel in zijn software ;-)

(ik ben dan ook nog eens niet de grootste voorstander van usb-eenderwat en al helemaal niet adsl modems :twisted: ) firewire all the way ;)

*edit* er is dus duidelijk idd een firmware down te loaden. heb welgeteld 1 link (buiten alcatel/thomson) gevonden en de datum van de file is 20/9/2001 dus ik betwijfel dat er veel mee zal upgegrade worden :(
MJ

Ik heb zowat hetzelfde probleem, alleen op een Windows machine met USB Asus modem.
Gisteren is mijn ADSL aangesloten, werkt perfect, maar mijn snelheid is maximum 1.1 Mbit. Als ik een fileke download van een vlugge server, piekt m wel heel ff (secondje ofzo) naar 160 kbps maar dan zakt m naar ong. 115 kbps.
Als m ff naar 160kbps piekt, kan ik daaruit afleiden dat mijn lijn hogere snelheden aankan? Is er soms nog een instelling dat ze bij Belgacom kunnen veranderen om mijn snelheid op te voeren? Of is het normaal dat je de eerste dagen nog op 1.1 Mbit surft?
Alvast bedankt voor de replies.
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider

Hmm kijk eens in je driver diagnostics of om te zien aan welke synchro je synched? Normaal kan je dat ergens zien in de software die bij je modem zit dacht ik. Anders moet je maar eens zoeken in het forum hoe je je lijnsnelheid kan teweten komen.

Indien die nog op 1120Kbps staat, dan vrees ik dat je best eventjes naar BGC belt, er zijn twee mogelijkheden:
ofwel zit je te ver voor 3.3Mbps en zetten je ze standaard op 1.1Mbps, ofwel is er iets misgegaan bij de activatie van jouw lijn,waardoor die nog op 1.1Mbps staat zoals vroeger...

Indien het een rare waarde is, maw niet 1120 of 3360 dan probeer je best je driver te updaten.. naar de laatste versie. Sommige drivers hebben problemen met 3.3Mbps.
MJ

Driverkes waren al updated, sync speed was wel degelijk 1120.
Ik heb ff naar Belgacom gebeld, en een half uurtje later hebben ze mijn snelheid opgevoerd. 3.3 Mbit was echter niet haalbaar,daar ik +5 km van de centrale woon, maar ik zit nu toch al op 2.1 Mbit en ik ben daar best tevreden mee. En ik ben zéér tevreden over de helpdesk daar van BGC, snel en correcte informatie gekregen, ik was vlug geholpen, vriendelijke medewerkers én die mensen weten waarover ze praten. Ik was tot voor mijne verhuis een Telenetklant, dus ik ben natuurlijk niet veel gewoon inzake helpdesks :wink: maar als t goed is, mag t ook gezegd worden, niet?
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider

MJ,

zoals ik vermoede, ofwel een fout in hun systeem, ofwel staat jouw regio automatisch op 3.3Mbps. Nu zullen ze je ook 3.3Mbps gezet hebben, ook al zit je te ver om te synchen aan 3.3Mbps.
Of het nu verstandig is te synchen aan 2.1? Mja tis beter dan niks zou ik zeggen, maar of het stabiel is??

Zou niet direct durven eisen dat je een stabiele verbinding krijgt. Het kan zijn dat je plotseling synchloss krijgt en dan valt je verbinding weg.. in véél gevallen zetten je ze dan terug op 1.1Mbps en zal je welk stabiel kunnen surfen.

Anyway bedankt dat je ons laten weten hoe het afloopt.
MJ

Qua stabiliteit heb ik (nog?) geen probs gehad... Natuurlijk schommelt de snelheid een beetje (deviatie van een kleine 10kbps), i-net heeft gisteren een 8 uur opengestaan, nooit weggevallen of andere probs gehad...

Hout vasthouden he, dat zo mag blijven. :P
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider

Welja,

qua stabiliteit bedoel ik dus dat je niet steeds aan bvb. 2.1 gaat synchen, maar de ene keer aan 2.2Mbps, de andere keer aan 1.8Mbps...

anderzijds impliceert dit ook, vooral met usb-modems dat het synchronistatiesignaal in sommige gevallen hierbij makkelijk durft wegvallen..
Meestal tengevolge als de binnenbekabeling enzo ook niet denderend is.

als jij geen last hebt van synch verlies dan zou ik zeggen, houden zo!
Dikke Foaf
Starter
Starter
Contacteer:
Provider

Yowannes @ 355 KB/sec schreef:I.v.m. het bovenstaand beschreven probleem: 't is opgelost. Na een uur en half controleren met verschillende modems en de laptop van de BGC-man (en mijn Appletje) bleek dat het aan de modem lag. De Speedtouch USB modem (zo'n groene platvis) bleek niet goed te werken t.o.v. mijn Macintosh systeem... Oplossing? Een zwarte (helaas heel wat minder knappe qua design) modem via ethernet en ik haal de beloofde snelheid van +/- 355 BK/sec.
Dus mensen die een Apple Mac onder OS X draaien en daar een groene platvis op aansluiten: (als ze uiteraard ook snelheidsproblemen hebben): vervang de modem door een alcatel-ehternet-modem, geef de juiste instellingen (zie hierna) en het komt in orde.

De instellingen die ik heb ingegeven: klik in het "dock" op "Systeemvoorkeuren" >> "Netwerk" >> "ingebouwd ethernet"
Tabblad PPPoE: vink aan: "verbind via PPPoE" en geef uw accountgegevens in.
Tabblad TCP/IP: onder "configureer" selecteer je handmatig. Geef als DNS-servers de Skynetgegevens in (195.238.2.21
en 195.238.2.22) en als IP: 10.0.0.138

Ik hoop hiermee ook andere Mac-gebruikers te hebben kunnen helpen,

Have a nice day

Yowannes

:lol:

Ik weet niet of het voorstel al gedaan is, maar is het niet handig als we hiervoor een Q/A pagina maken? Met een opsomming van de problemen en hun oplossing. Dit is daar het beste voorbeeld van. Dan kunnen mensen eerst die q/a pagina doorlopen en als ze daarmee hun probleem al kunnen oplossen, zoveel te beter voor ons natuurlijk. Ik stel dan ook voor dat ge ergens een setje met rules maakt waar instaat dat ze eerst eens die pagina moeten langslopen alvorens het forum te bestoken met hun vragen. Misschien, nu ik toch bezig ben :-) eens tussen die rules zetten wat ze allemaal moeten opgeven voor specs als ze vragen stellen. Hiermee bedoel ik dus dat sommige mensen onvoldoende info geven zoiets als: mijn adsl werkt niet. En daar zijn we niks mee natuurlijk. Ik richt me hier vooral naar sensei zeon, omdat dieje hier iet te zeggen heeft en omdat ik dieje ken ook :wink:
Erik
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 18 keer
Provider

willen wij dat best doen maar een rules page bestaat al http://www.userbase.be/forum/rules.php

en ervaring leert ons dat de mensen dat niet lezen ge moest eens weten wat voor sites ik al in onze database met "userpages" ben tegengekomen terwijl er duidelijk staat "lees eerst onze policy"

maar het blijft uiteraard een goed voorstel;)
Registered Linux user #286313
Pi R²
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider

het beste bewijs dat het niet gelezen wordt : een voorstel indienen tot iets dat al bestaat :p
Lang Leve Mijn Eigen! Het geheim voor een lang leven: niet stoppen met ademen
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider

Inderdaad. Dikke Foaf, dergelijke rules bestaan al, zie bovenaan forum.

En wat betreft die FAQ of Q/A, kijk eens rond op het forum: daar wordt aan gewerkt. Doordat we bijna allemaal studenten hebben, gaat dit niet zo snel, doordat we immers ook moeten werklen voor school. Maar er komt zeker een FAQ-dbase. Waarschijnlijk zal je hier resultaat van zien zo tegen de vakantieperiode ;-)

PiR²: nice remark :p
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”