Vast IP voor client instellen via HGW

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
kimme
Member
Member
Berichten: 83
Lid geworden op: 03 jan 2014, 13:44
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 1 keer

Ik denk dat het nog steeds niet mogelijk is maar wie weet heeft iemand een omzeiltrucje gevonden... Here we go.

Ik heb 2 robot stofzuigers van Roborock (S5 en S7). Jammer genoeg kan geen van beide op het device zelf een vast IP-adres instellen.
De enige manier is dus dat de router via MAC-adres een vast IP toewijst. Hier volgt dan weer het volgende probleem: De Telenet HGW ondersteunt dit niet (onbegrijpelijk!).

Is er een manier om dit toch te omzeilen?

Ik heb wel enkele routers verspreid over het huis die gewoon als AP draaien in bridged mode zodat ik kan wifi-roamen. Is het dan mogelijk om het DHCP-beheer te laten verlopen door een van deze routers? Maar wat dan met de zaken die bekabeld aan de modem hangen (NAS+AP's) en wat met de digicorder?

Ik weet dat modem-only een optie is maar ik ben pas van plan om dit te doen wanneer ik ooit eens alles ga vervangen door een degelijke mesh maar ik wacht nog even tot die zaken wat meer mainstream en vooral betaalbaar worden.

Alvast bedankt voor het meedenken!
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Je kan achter je telenet modem altijd een gewone modem hangen. OK, het is een dubbele NAT die je dan doet, maar op zich is dat geen ramp als je geen port forwards etc hebt.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
kimme
Member
Member
Berichten: 83
Lid geworden op: 03 jan 2014, 13:44
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 1 keer

Ik heb idd portforwards om connectie te hebben met mijn domotica systeem :/
streulma
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 06 aug 2011, 16:39
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 34 keer

Wat ik doe is de router achter de Telenet modem in DMZ zetten en daarop de port forwards toepassen.
Dan moet je nooit in Mijn Telenet zijn.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

krisken schreef:Je kan achter je telenet modem altijd een gewone modem hangen.
Krisken bedoelt een gewone router :wink:
kimme schreef:Ik weet dat modem-only een optie is maar ik ben pas van plan om dit te doen wanneer ik ooit eens alles ga vervangen door een degelijke mesh maar ik wacht nog even tot die zaken wat meer mainstream en vooral betaalbaar worden.
Een "modem-only" bestaat niet meer bij Telenet.
Het alternatief voor een "modem-only" is de E-router (CV8560E), waar je via Mijn Telenet, een MAC passtrough kan instellen.
Hiermee krijgt de achterliggende router één publiek IPv4 adres (èn een IPv6 /60 prefix).
kimme schreef:Ik heb wel enkele routers verspreid over het huis die gewoon als AP draaien in bridged mode zodat ik kan wifi-roamen
Ik denk dat je inderdaad best één van jouw bestaande routers terug als normale router kan instellen (i.p.v in bridge mode), en deze gebruiken als hoofdrouter achter de Telenet modem. Hier kan je dan alles instellen wat je wenst (port forwardings, vaste IP's etc ...).

Er zijn dan 2 mogelijkheden:
  1. je volgt het advies van streulma en zet je eigen router in DMZ (via Mijn Telenet).
  2. je wisselt je huidige modem in voor de E-router, en voegt jouw eigen router toe aan de Mac passtrough
kimme schreef:Maar wat dan met de zaken die bekabeld aan de modem hangen (NAS+AP's) en wat met de digicorder?
De zaken die bekabeld aan de modem hangen, hang je nu aan je eigen router.
De digicorder laat je op de Telenet modem aangesloten.
Of je wisselt de digicorder(s) in voor de TV-Box: deze kan je op je eigen lokaal netwerk aansluiten.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
kimme
Member
Member
Berichten: 83
Lid geworden op: 03 jan 2014, 13:44
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 1 keer

Bedankt voor de reactie!

Jammer genoeg is het hier iets minder simpel…
Ik heb snel even een kaartje uitgetekend om te laten zien waar de kabels lopen.

Zoals je kan zien staat de digicorder een paar stappen verwijderd van de hgw (CH8568LG)

Het lijkt me dus niet zomaar snel opgelost… :/
Bijlagen
D5514BAF-2503-4A85-B570-486AB91941F8.png
(715.88 KiB) Nog niet gedownload
Gebruikersavatar
silentkiller
Pro Member
Pro Member
Berichten: 297
Lid geworden op: 24 jun 2008, 15:36
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 26 keer

ik denk dat beide devices te rooten zijn, dan kan je ze een vast IP geven
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

kimme schreef:Zoals je kan zien staat de digicorder een paar stappen verwijderd van de hgw (CH8568LG)
Vergeet ook niet dat deze niet achter een andere router mag hangen... dan moet je dus al met VLAN's gaan werken om dit op te lossen.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”