ICT infra op school (lagere school)
-
- Erelid
- Berichten: 3373
- Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
- Locatie: Belgium, Bever
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 109 keer
- Contacteer:
Naar aanleiding van het feit dat ik onlangs mijn goedkeuring moest geven voor een Google Education account voor mijn zoon, had ik graag even gebrainstormt over wat de mogelijke open alternatieven zouden zijn en of dit realistisch op te zetten zou zijn in een schoolomgeving waar ze belachelijk weinig mandagen te krijgen om dit alles op te zetten/onderhouden.
- Chrombooks -> linux? maar wat met automatische updates? onderhoud pushen naar alle laptops, hoe gaat dit in zijn werk?
- Meetings -> Jitsi (Belnet zelf host er één, dus super denk ik dan).
- Tekstverwerking en bestanden -> Libreoffice en bestanden delen via nextcloud ofzo? Hoe zit het met accounts daarvoor? Allemaal weer los aan te maken, of kan je ergens een account for all aanmaken (zowel voor de linux als voor nexcloud)? Kan dit éénvoudig en onderhoudsgebruiksvriendelijk met ldap? Zijn er goeie alternatieven???
- ... ?? nog zaken?
Graag jullie visie hierop (alsook hoe dit allemaal zo éénvoudig en onderhoudsvriendelijk mogelijk kan).
- Chrombooks -> linux? maar wat met automatische updates? onderhoud pushen naar alle laptops, hoe gaat dit in zijn werk?
- Meetings -> Jitsi (Belnet zelf host er één, dus super denk ik dan).
- Tekstverwerking en bestanden -> Libreoffice en bestanden delen via nextcloud ofzo? Hoe zit het met accounts daarvoor? Allemaal weer los aan te maken, of kan je ergens een account for all aanmaken (zowel voor de linux als voor nexcloud)? Kan dit éénvoudig en onderhoudsgebruiksvriendelijk met ldap? Zijn er goeie alternatieven???
- ... ?? nog zaken?
Graag jullie visie hierop (alsook hoe dit allemaal zo éénvoudig en onderhoudsvriendelijk mogelijk kan).
-
- Elite Poster
- Berichten: 1264
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
- Locatie: Attenhoven (Landen)
- Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
- Bedankt: 65 keer
Verloren moeite... Als je je nek uitsteekt zal je met plezier kunnen opdraaien voor elk IT probleem dat erna voorkomt, ook als dat absoluut niks te maken heeft met deze voorstellen.
Scholen zijn ook totaal niet geinteresseerd om er iets aan te doen en de meeste leerkrachten zijn amper bekwaam om de software die ze aanleren te gebruiken.
Scholen zijn ook totaal niet geinteresseerd om er iets aan te doen en de meeste leerkrachten zijn amper bekwaam om de software die ze aanleren te gebruiken.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1749
- Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 140 keer
Hoe spijtig je het ook kan vinden, zaken gebruiken die in het bedrijfsleven niet of nauwelijks gebruikt kunnen worden(LibreOffice) ga je moeilijker kunnen verkopen aan scholen(en ouders die willen dat hun kinderen klaargestoomd worden voor een bloeiende carrière). De meesten zullen in hun beroepsleven zelden rechtstreeks met Linux werken(onrechtstreeks is natuurlijk een ander verhaal ).
Daartegenover staat dan wel dat ICT verandert. Nu werken wij op kantoor met GoogleApps4Business terwijl ik op school MS Office had(en voor mijn tijd weet ik dat er zoiets als WordPerfect was ). Binnen 20 jaar kan dit gerust SpotifyOffice of iets dergelijks zijn
Ik denk dat het belangrijk is dat kinderen in contact komen met verschillende systemen(Linux/LibreOffice kunnen daar gerust deel van uitmaken maar lieft daarna nog iets anders) zodat ze vertrouwd raken met de mogelijke veranderingen.
En daarnaast zit inderdaad met onderhoud en updates, waar Microsoft & Google toch een stuk verder staan dan de verschillende open sources.
Daartegenover staat dan wel dat ICT verandert. Nu werken wij op kantoor met GoogleApps4Business terwijl ik op school MS Office had(en voor mijn tijd weet ik dat er zoiets als WordPerfect was ). Binnen 20 jaar kan dit gerust SpotifyOffice of iets dergelijks zijn
Ik denk dat het belangrijk is dat kinderen in contact komen met verschillende systemen(Linux/LibreOffice kunnen daar gerust deel van uitmaken maar lieft daarna nog iets anders) zodat ze vertrouwd raken met de mogelijke veranderingen.
En daarnaast zit inderdaad met onderhoud en updates, waar Microsoft & Google toch een stuk verder staan dan de verschillende open sources.
Interessante denkoefening.
Chromebooks
Je bedoelt dat je Chrome OS eraf zou zwieren en vervangen door Linux?
Ik zou er denk ik Debian (stable en niet rolling) opzetten. Misschien eerst even kijken in dual boot of dit wel vlot gaat inzake drivers enzo. Normaal gezien laat de package manager automatische updates toe (op individueel niveau naar de Debian-server toe) en hoef je dat niet zelf periodiek als remote admin te initiëren.
Je kan bij Debian unattended installaties doen (https://www.librebyte.net/en/systems-de ... tallation/). Ik had ooit eens iets gelijkaardigs gedaan maar dat is al even geleden. Doel is dus een standaardinstallatiepakket te bekomen dat je vlot kan uitrollen over x-aantal laptops/PC's. De initiatie moet wel vanaf elke toestal appart gebeuren en is dus niet via een netwerkscan waar je alles uitrolt op alle ontdekte IP's. Maar dat is denk ik bij Windows niet anders. In dat standaardinstallatiepakket is een mooiere theme (https://www.mate-look.org/browse?cat=136) onontbeerlijk à la Apple of Windows (https://www.mate-look.org/p/998654/) zodat ze niet klagen dat de desktop te lelijk is
Inzake occasioneel massa-onderhoud vanop afstand zijn er vermoed ik mogelijkheden maar ik ga je het antwoord schuldig moeten blijven aangezien ik het nooit heb gedaan.
Meetings
Mogelijk iets op basis van Jitsi inderdaad maar in dit domein ken ik niet zoveel. Heb ook geen idee of je beter af bent met iets dedicated op de eigen infrastructuur dan wel een "gratis" oplossing die je bijvoorbeeld in een web-client draait.
Tekstverwerking en bestanden
En andere office-toepassingen inderdaad Libreoffice.
Nextcloud ken ik niet. Ben zelf nu niet echt fan van cloud-opslag maar ik vermoed dat er genoeg "gratis" aanbod is. Misschien kan je hier in eerste instantie kiezen voor iets snel en makkelijk om dan later naar iets meer secure en privacy-gericht over te stappen. De meest rudimentaire manier zou via FTP zijn natuurlijk.
Het grote nadeel zoals hierboven aangehaald natuurlijk is dat je de goto-persoon bent voor eender welk probleem. Dus je gaat er wel wat wat tijd in moeten steken, ook na een uitrol. Je kan misschien al aangeven dat je SLA 24 ipv 2 uur is ofzo
Aangezien ze nu met Google werken zit dat al ingebed bij de school dus je oplossing "verkocht" krijgen gaat niet evident zijn. Moest je voorbij de design-fase geraken veronderstel ik dat dit dit ten vroegste voor schooljaar 2022-2023 is. Sowieso kan je met een project met nauwelijks personen op niet alles in 1x gedaan krijgen. Eventueel kan je via de oudervereniging proberen achterhalen wie mogelijk nog mee zou kunnen stappen in dit project. Ik zou mij focussen op het OS (is het uberhaupt mogelijk op Chromebooks) en de office-toepassing. Voor de meetings and cloud-opslag zou ik kijken naar een snelle oplossing met "gratis" services met als doel om die in de toekomst door iets meer privacy-georiënteerd te vervangen. Inzake het IAM-gedeelte via LDAP ofzo is de vraag of dit ook niet zonder kan.
Chromebooks
Je bedoelt dat je Chrome OS eraf zou zwieren en vervangen door Linux?
Ik zou er denk ik Debian (stable en niet rolling) opzetten. Misschien eerst even kijken in dual boot of dit wel vlot gaat inzake drivers enzo. Normaal gezien laat de package manager automatische updates toe (op individueel niveau naar de Debian-server toe) en hoef je dat niet zelf periodiek als remote admin te initiëren.
Je kan bij Debian unattended installaties doen (https://www.librebyte.net/en/systems-de ... tallation/). Ik had ooit eens iets gelijkaardigs gedaan maar dat is al even geleden. Doel is dus een standaardinstallatiepakket te bekomen dat je vlot kan uitrollen over x-aantal laptops/PC's. De initiatie moet wel vanaf elke toestal appart gebeuren en is dus niet via een netwerkscan waar je alles uitrolt op alle ontdekte IP's. Maar dat is denk ik bij Windows niet anders. In dat standaardinstallatiepakket is een mooiere theme (https://www.mate-look.org/browse?cat=136) onontbeerlijk à la Apple of Windows (https://www.mate-look.org/p/998654/) zodat ze niet klagen dat de desktop te lelijk is
Inzake occasioneel massa-onderhoud vanop afstand zijn er vermoed ik mogelijkheden maar ik ga je het antwoord schuldig moeten blijven aangezien ik het nooit heb gedaan.
Meetings
Mogelijk iets op basis van Jitsi inderdaad maar in dit domein ken ik niet zoveel. Heb ook geen idee of je beter af bent met iets dedicated op de eigen infrastructuur dan wel een "gratis" oplossing die je bijvoorbeeld in een web-client draait.
Tekstverwerking en bestanden
En andere office-toepassingen inderdaad Libreoffice.
Nextcloud ken ik niet. Ben zelf nu niet echt fan van cloud-opslag maar ik vermoed dat er genoeg "gratis" aanbod is. Misschien kan je hier in eerste instantie kiezen voor iets snel en makkelijk om dan later naar iets meer secure en privacy-gericht over te stappen. De meest rudimentaire manier zou via FTP zijn natuurlijk.
Het grote nadeel zoals hierboven aangehaald natuurlijk is dat je de goto-persoon bent voor eender welk probleem. Dus je gaat er wel wat wat tijd in moeten steken, ook na een uitrol. Je kan misschien al aangeven dat je SLA 24 ipv 2 uur is ofzo
Aangezien ze nu met Google werken zit dat al ingebed bij de school dus je oplossing "verkocht" krijgen gaat niet evident zijn. Moest je voorbij de design-fase geraken veronderstel ik dat dit dit ten vroegste voor schooljaar 2022-2023 is. Sowieso kan je met een project met nauwelijks personen op niet alles in 1x gedaan krijgen. Eventueel kan je via de oudervereniging proberen achterhalen wie mogelijk nog mee zou kunnen stappen in dit project. Ik zou mij focussen op het OS (is het uberhaupt mogelijk op Chromebooks) en de office-toepassing. Voor de meetings and cloud-opslag zou ik kijken naar een snelle oplossing met "gratis" services met als doel om die in de toekomst door iets meer privacy-georiënteerd te vervangen. Inzake het IAM-gedeelte via LDAP ofzo is de vraag of dit ook niet zonder kan.
Laatst gewijzigd door gumibear 24 sep 2021, 17:37, in totaal 1 gewijzigd.
- Sasuke
- Elite Poster
- Berichten: 4854
- Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
- Locatie: Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
Elke non-mainstream software dat niet door 'jan-met-de-pet' gekend is lukt gewoonweg niet op een school. Wie gaat dat ondersteunen bij problemen, wie moeten ze bellen bij problemen ?
Ik ben voorstander om het onderwijs niet te 'consumerizen' maar te 'enteprisen' om het een naam te geven.
Mijn denkpiste:
* Algemeen overkoepelende VDI Service (vroeger moeilijk, nu zeer eenvoudig met een AWS of Azure Virtual Desktop) - Of FOSS X-Desktops als het 'echt' moet.
* Federated 'school.be' domein met centrale domain controllers zodat credentials niet gebonden zijn aan een vendor lock-in
* Subdomein per school (e.g. demagneet.school.be) - of per gemeente of per ... of ook niet
* Laptops beschikbaar stellen voor zij die dat nodig hebben, maar BYOD toestaan (Laptops op school - e.g. duurzame 13" of 14" laptops met niet al te zware specs hoeven dan helemaal niet duur te zijn ==> groepsaankoope HPE/DELL/LENOVO/...)
* Centraal ICT Team voor de VDI Services met helpdesk voor de 'ik kan niet verbinden' problemen of 'mijne laptop doet het ni' problemen.
Volgens mij, als men dat centraal aanpakt, gezien de grootte ... is dat VELE malen voordeliger, robuuster én efficiënter dan nu. Spijtig genoeg, als de overheid zo'n aanbesteding doet sturen ze die enkel naar de grote partijen die woekerprijzen vragen die soms 5-10x hoger liggen dan wat een KMO voor meer service betaald.
Nu ... dat zou ideaal zijn ... echter, volgens mij kunnen ze zoiets ook perfect gemeentelijk of stedelijk regelen (Template Design - Choose your partner) en dan zijn ze ECHT duurza(a)m(er) bezig indien ze dan ook nog lokale of naburige partijen kiezen.
Ik heb hier nu Microsoft als voorbeeld, puur omdat ik daar wat meer vertrouwen in / ervaring met heb, maar eigenlijk is die setup zo standaard tegenwoordig dat je dat op elk platform kan doen. Koppel dan nog zaken zoals MFA met een SchoolID of token (ouder kiest) en je bent vertrokken én veilig. Qua GDPR is Microsoft ook net iets beter dan Google en AWS, maar uiteindelijk kan zoiets ook gehost worden door een degelijke ICT partner natuurlijk ... echter, als je dit 'per school' moet opzetten ... dan kunnen de lagere scholen dit niet betalen.
Just my 2 cents.
Ik ben voorstander om het onderwijs niet te 'consumerizen' maar te 'enteprisen' om het een naam te geven.
Mijn denkpiste:
* Algemeen overkoepelende VDI Service (vroeger moeilijk, nu zeer eenvoudig met een AWS of Azure Virtual Desktop) - Of FOSS X-Desktops als het 'echt' moet.
* Federated 'school.be' domein met centrale domain controllers zodat credentials niet gebonden zijn aan een vendor lock-in
* Subdomein per school (e.g. demagneet.school.be) - of per gemeente of per ... of ook niet
* Laptops beschikbaar stellen voor zij die dat nodig hebben, maar BYOD toestaan (Laptops op school - e.g. duurzame 13" of 14" laptops met niet al te zware specs hoeven dan helemaal niet duur te zijn ==> groepsaankoope HPE/DELL/LENOVO/...)
* Centraal ICT Team voor de VDI Services met helpdesk voor de 'ik kan niet verbinden' problemen of 'mijne laptop doet het ni' problemen.
Volgens mij, als men dat centraal aanpakt, gezien de grootte ... is dat VELE malen voordeliger, robuuster én efficiënter dan nu. Spijtig genoeg, als de overheid zo'n aanbesteding doet sturen ze die enkel naar de grote partijen die woekerprijzen vragen die soms 5-10x hoger liggen dan wat een KMO voor meer service betaald.
Nu ... dat zou ideaal zijn ... echter, volgens mij kunnen ze zoiets ook perfect gemeentelijk of stedelijk regelen (Template Design - Choose your partner) en dan zijn ze ECHT duurza(a)m(er) bezig indien ze dan ook nog lokale of naburige partijen kiezen.
Ik heb hier nu Microsoft als voorbeeld, puur omdat ik daar wat meer vertrouwen in / ervaring met heb, maar eigenlijk is die setup zo standaard tegenwoordig dat je dat op elk platform kan doen. Koppel dan nog zaken zoals MFA met een SchoolID of token (ouder kiest) en je bent vertrokken én veilig. Qua GDPR is Microsoft ook net iets beter dan Google en AWS, maar uiteindelijk kan zoiets ook gehost worden door een degelijke ICT partner natuurlijk ... echter, als je dit 'per school' moet opzetten ... dan kunnen de lagere scholen dit niet betalen.
Just my 2 cents.
Ik huiver van virtuele desktops die remote worden gehost. De lag om maar iets te noemen bij het typen vind ik verschrikkelijk. Ik wens het enkel mijn vijanden toeSasuke schreef: ...
* Algemeen overkoepelende VDI Service (vroeger moeilijk, nu zeer eenvoudig met een AWS of Azure Virtual Desktop) - Of FOSS X-Desktops als het 'echt' moet.
...
-
- Premium Member
- Berichten: 734
- Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 22 keer
We werken ook met rds en ik ondervind alleszins geen lag. De enige mensen bij ons die dit ondervinden hebben brak internet.
Ik denk dat voor het onderwijs, rds eigenlijk een goede oplossing zou zijn. Zeker als je dat kan uitrollen voor een heleboel scholen omdat dit minder onderhoud vraagt en het toestel van de gebruiker eigenlijk niet aan veel vereisten moet voldoen. Raspberry Pi of tablet en je kan beginnen.
Ik denk dat voor het onderwijs, rds eigenlijk een goede oplossing zou zijn. Zeker als je dat kan uitrollen voor een heleboel scholen omdat dit minder onderhoud vraagt en het toestel van de gebruiker eigenlijk niet aan veel vereisten moet voldoen. Raspberry Pi of tablet en je kan beginnen.
- Sasuke
- Elite Poster
- Berichten: 4854
- Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
- Locatie: Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
De jaren 90 zijn al even voorbij toch ? Lag ? Ik game zelfs op een remote machine ….gumibear schreef:Ik huiver van virtuele desktops die remote worden gehost. De lag om maar iets te noemen bij het typen vind ik verschrikkelijk. Ik wens het enkel mijn vijanden toeSasuke schreef: ...
* Algemeen overkoepelende VDI Service (vroeger moeilijk, nu zeer eenvoudig met een AWS of Azure Virtual Desktop) - Of FOSS X-Desktops als het 'echt' moet.
...
-
- Erelid
- Berichten: 3373
- Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
- Locatie: Belgium, Bever
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 109 keer
- Contacteer:
De bedoeling was om als denkoefening te kijken wat er mogelijk was met open source tools, niet om het ook zelf te gaan implementeren.
Lijkt mij dat we dus nog niet echt veel verder staan dan 10 jaar geleden.
Bvb 100 linux laptops centraal beheren en updaten, daarvan had ik toch wel gedacht dat hiervoor al open source tools zouden bestaan?
Veel 'leer software' is toch gewoon online (bvb Bingel), dus hiervoor maakt het niet uit welk onderliggend OS je draait.
Zo kan je bvb moodle (www.moodle.org) ook opzetten op 't school voor wat online lessen.
Of je nu MS office of Libreoffice aanleert, 't feit is dat je er leert mee werken. Tegen de tijd dat lagere school kinderen ooit gaan werken is gans de UI van MS office toch al omgegooid (of alles online), dus dat moet je sowieso 'opnieuw' leren. Het is het idee erachter dat je moet leren begrijpen, niet de GUI zelf (al is het handig dat je bepaalde zaken weet staan).
Lijkt mij dat we dus nog niet echt veel verder staan dan 10 jaar geleden.
Bvb 100 linux laptops centraal beheren en updaten, daarvan had ik toch wel gedacht dat hiervoor al open source tools zouden bestaan?
Veel 'leer software' is toch gewoon online (bvb Bingel), dus hiervoor maakt het niet uit welk onderliggend OS je draait.
Zo kan je bvb moodle (www.moodle.org) ook opzetten op 't school voor wat online lessen.
Of je nu MS office of Libreoffice aanleert, 't feit is dat je er leert mee werken. Tegen de tijd dat lagere school kinderen ooit gaan werken is gans de UI van MS office toch al omgegooid (of alles online), dus dat moet je sowieso 'opnieuw' leren. Het is het idee erachter dat je moet leren begrijpen, niet de GUI zelf (al is het handig dat je bepaalde zaken weet staan).
- Sasuke
- Elite Poster
- Berichten: 4854
- Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
- Locatie: Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
Linux centraal beheren is een kunst op zich, er is geen enkele 'kant en klare' tool, voor zover ik weet waar je even eenvoudig je omgeving mee kan beheren als de ingebouwde tools van MS. Tuurlijk, de ansibles, chefs, puppets, terraforms kunnen heel veel, maar dat is echt niet weggelegd voor de doordeweekse IT'er en het grote nadeel vindt ik dat het telkens weer 'stunt en vliegwerk' lijkt als je een implementatie bekijkt.
Wil je het toch 'deftig' doen, dan betaal je al gauw een pak meer voor FOSS + management schil dan een Microsoft omgeving. Laatst nog bij een klant die met Kubernetes wil beginnen ... op een gegeven moment hadden ze Rancher, open source/free edition ... leuk ding, maar ze misten wat en hadden wat issues. Dan vroegen ze prijs voor support en enterprise features (e.g. SAML auth, Cloud-agnostic migration, ...) toen zijn ze maar gestopt met Kubernetes als 'het' platform voor nieuwe services.
Alles wat opensource is, moet ofwel onderhouden worden door een jonge geek die je vooral niks mag vragen en rustig moet laten doen, ofwel moet je je blauw betalen aan de mgmt tools errond. Voorbeeld Scality Ring ... een veredelde Minio met wat extra features ... niet normaal hoe duur dat is, voor wat het is ... en als je het dan aan de praat krijgt, dan merk je dus dat het een samenraapsel van tools is (aparte supervisor voor de storage admin, aparte console voor S3, aparte console voor NFS, aparte console voor ...)
Ik ben fan van Linux als het stabiele OS waar je met wat investeren van tijd alles mee kan doen wat je met MS ook kan (zij het wat anders), maar van zodra je het wat groter wil gebruiken ... ho maar (bvb ... RedHat OS kost qua licensing heel wat meer dan Windows Server ...)
Wil je het toch 'deftig' doen, dan betaal je al gauw een pak meer voor FOSS + management schil dan een Microsoft omgeving. Laatst nog bij een klant die met Kubernetes wil beginnen ... op een gegeven moment hadden ze Rancher, open source/free edition ... leuk ding, maar ze misten wat en hadden wat issues. Dan vroegen ze prijs voor support en enterprise features (e.g. SAML auth, Cloud-agnostic migration, ...) toen zijn ze maar gestopt met Kubernetes als 'het' platform voor nieuwe services.
Alles wat opensource is, moet ofwel onderhouden worden door een jonge geek die je vooral niks mag vragen en rustig moet laten doen, ofwel moet je je blauw betalen aan de mgmt tools errond. Voorbeeld Scality Ring ... een veredelde Minio met wat extra features ... niet normaal hoe duur dat is, voor wat het is ... en als je het dan aan de praat krijgt, dan merk je dus dat het een samenraapsel van tools is (aparte supervisor voor de storage admin, aparte console voor S3, aparte console voor NFS, aparte console voor ...)
Ik ben fan van Linux als het stabiele OS waar je met wat investeren van tijd alles mee kan doen wat je met MS ook kan (zij het wat anders), maar van zodra je het wat groter wil gebruiken ... ho maar (bvb ... RedHat OS kost qua licensing heel wat meer dan Windows Server ...)
- NuKeM
- Content Editor
- Berichten: 5132
- Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 156 keer
- Contacteer:
Je zou denken dat een Foss infrastructuur voor scholen iets interessant zou kunnen zijn, op nationaal, Europees of zelf wereld vlak. Moest Europa eens wat centen vrij maken om bv. een Linux distro op poten te zetten (cliënt en server versie) die gericht is op het onderwijs (incl. support en gemakkelijk beheer), ik denk dat heel wat scholen zouden overschakelen.
-
- Erelid
- Berichten: 3373
- Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
- Locatie: Belgium, Bever
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 109 keer
- Contacteer:
Sasuke, merci voor de info, spijtig dat we dus nog niet verder staan... Maar hey, "binnenkort" hebben we wel zelfrijdende wagens en AI voor vanalles en nog wat, maar iets vrij basic als dit, ho maar...
Het is gewoon een schande dat dit nog niet langer gebeurd is. Dit (onder andere) is in mijn ogen waarvoor Europa dient!NuKeM schreef:Je zou denken dat een Foss infrastructuur voor scholen iets interessant zou kunnen zijn, op nationaal, Europees of zelf wereld vlak. Moest Europa eens wat centen vrij maken om bv. een Linux distro op poten te zetten (cliënt en server versie) die gericht is op het onderwijs (incl. support en gemakkelijk beheer), ik denk dat heel wat scholen zouden overschakelen.
- Sasuke
- Elite Poster
- Berichten: 4854
- Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
- Locatie: Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
@Ordon ... ik ken dat project (en ben zelf Debian gebruiker/fan sinds v5), maar ... zet dat eens op poten voor grotere omgevingen (scholen zijn nooit klein !) mét ondersteuning. Het gaat volgens mij meer kosten in tijd (en dus geld) dan een vergelijkbare MS omgeving én je gaat meer support nodig hebben want je kan de banale zaken niet uitbesteden aan non-IT'ers of helpdeskers. (e.g. Een windows PC uit domein en in domein steken is uitbesteedbaar, uitleggen aan een leerkracht dat hij de output moet geven van /var/log/apache.err en dat /Var/Log/Apache.err niet hetzelfde is ... be my guest )
Pas op hé ... ik zeg niet dat het 'moeilijker' is, maar door de IT 'consumerization' van de afgelopen jaren heeft iedereen een Windows PC of MAC en wegens de (thuis) zelfbehulpzaamheid denkt ook jan-met-de-pet 'verstand van IT' te hebben. Daarnaast zijn ze het point&click systeem zo gewoon, dat als iets niet zo werkt, men het automatisch als inferieur beschouwd.
Pas op hé ... ik zeg niet dat het 'moeilijker' is, maar door de IT 'consumerization' van de afgelopen jaren heeft iedereen een Windows PC of MAC en wegens de (thuis) zelfbehulpzaamheid denkt ook jan-met-de-pet 'verstand van IT' te hebben. Daarnaast zijn ze het point&click systeem zo gewoon, dat als iets niet zo werkt, men het automatisch als inferieur beschouwd.
-
- Elite Poster
- Berichten: 8445
- Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
In godsnaam, niet centraliseren per scholengroep, dat is pas om miserie vragen.
Ik ken zo'n stadsonderwijs netwerk.
Twee ITers onderhouden dat voor de ganse gemeente en alle scholen.
Die mannen zijn overwerkt, en het netwerk trekt op geen botten.
Een van die scholen is een tijd door een collega van mij beheerd (lokale ITers doen wel de lokale tech issues), en de eerste zet was "afkoppelen en het zelf doen".
Eigen internet lijnen, eigen switchen, eigen APs, en ze waren daar nog nooit zo tevreden over het internet.
Ik ken zo'n stadsonderwijs netwerk.
Twee ITers onderhouden dat voor de ganse gemeente en alle scholen.
Die mannen zijn overwerkt, en het netwerk trekt op geen botten.
Een van die scholen is een tijd door een collega van mij beheerd (lokale ITers doen wel de lokale tech issues), en de eerste zet was "afkoppelen en het zelf doen".
Eigen internet lijnen, eigen switchen, eigen APs, en ze waren daar nog nooit zo tevreden over het internet.
- Sasuke
- Elite Poster
- Berichten: 4854
- Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
- Locatie: Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
Mja, het moet wel correct gebeuren. Als je de nodige schaal hebt is er veel meer mogelijk, maar met 2 man is om problemen vragen, dat kader ik niet onder centralisatie maar eerder incorrecte inschatting van de node .
Ik blijf pleiten voor centrale IT anders krijg je teveel verschillen tussen de scholen EN worden lagere scholen achteruitgestoken, terwijl je net de 7-12 jarigen moet kunnen aanleren hoe met de digitale realiteit om te gaan.
Ik blijf pleiten voor centrale IT anders krijg je teveel verschillen tussen de scholen EN worden lagere scholen achteruitgestoken, terwijl je net de 7-12 jarigen moet kunnen aanleren hoe met de digitale realiteit om te gaan.
-
- Elite Poster
- Berichten: 8445
- Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Vergeet dat.
Centraliseren en uitbesteden wordt gedaan om te besparen.
Er is nul visie.
En lagere scholen hebben nooit genoeg budget.
Die leven van "eenmalige investeringen" om hun pcs aan te kopen, bv.
Die dan 8 jaar moeten meegaan uiteraard, want nul budget om dat te onderhouden en vervangen.
En eenheidsoplossingen zullen nooit werken.
De ene school wil nl social media blokkeren, de andere niet.
Een school wil alles in de cloud, een andere houdt het liever op een nas binnen hun eigen netwerk.
Een scholengroep wil alles op smartschool, maar krijgt dan miserie omdat hun volwassenenonderwijs botst op het feit dat men daar in semesters en modulair werkt, en dat online platform dat niet aankon.
Een school wil met laptops van windows werken, een andere perse met chromebooks.
Schaalvergroting op die manier werkt niet, want elke school wil nog controle hebben.
Scholen kunnen ook niet om met planningen.
Nieuwe of vervangleerkrachten werden bij mij altijd op de ochtend van hun eerste les voorgesteld, als ze al voorgesteld werden, en ik niet te weten moest komen op dag 3 dat ze met een andere account aan het werken waren.
Kan je je voorstellen dat men account creation zou centraliseren?
Je kan ze trouwens geen ongelijk geven, want gecentraliseerd is het altijd bucht.
Een dienst die niet lokaal is, trekt zich geen zak aan van andere urgenties dan de hunne.
Centraliseren en uitbesteden wordt gedaan om te besparen.
Er is nul visie.
En lagere scholen hebben nooit genoeg budget.
Die leven van "eenmalige investeringen" om hun pcs aan te kopen, bv.
Die dan 8 jaar moeten meegaan uiteraard, want nul budget om dat te onderhouden en vervangen.
En eenheidsoplossingen zullen nooit werken.
De ene school wil nl social media blokkeren, de andere niet.
Een school wil alles in de cloud, een andere houdt het liever op een nas binnen hun eigen netwerk.
Een scholengroep wil alles op smartschool, maar krijgt dan miserie omdat hun volwassenenonderwijs botst op het feit dat men daar in semesters en modulair werkt, en dat online platform dat niet aankon.
Een school wil met laptops van windows werken, een andere perse met chromebooks.
Schaalvergroting op die manier werkt niet, want elke school wil nog controle hebben.
Scholen kunnen ook niet om met planningen.
Nieuwe of vervangleerkrachten werden bij mij altijd op de ochtend van hun eerste les voorgesteld, als ze al voorgesteld werden, en ik niet te weten moest komen op dag 3 dat ze met een andere account aan het werken waren.
Kan je je voorstellen dat men account creation zou centraliseren?
Je kan ze trouwens geen ongelijk geven, want gecentraliseerd is het altijd bucht.
Een dienst die niet lokaal is, trekt zich geen zak aan van andere urgenties dan de hunne.
-
- Erelid
- Berichten: 3373
- Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
- Locatie: Belgium, Bever
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 109 keer
- Contacteer:
En hoe zie je dit als probleem?ITnetadmin schreef:En eenheidsoplossingen zullen nooit werken.
De ene school wil nl social media blokkeren, de andere niet.
Wat heeft dit te maken met het uitrollen van een heleboel linux pc's + soft?
Dat is toch maar een paar vinkjes in de firewall en de sociale media is blocked... dat heeft toch niets te maken met éénheidsoplossingen? Eénheidsoplossingen kunnen ook flexibel zijn.
Er is ook niet gezegd geweest dat een school dan met zo'n systeem zou _moeten_ werken, maar nu is het niet eens voor handen en worden scholen sowieso in de richting van commerciële bedrijven (met al dan niet nobele bedoelingen) geduwd.
Ik begrijp ook niet waarom de ene school op de cloud wil en de andere op een NAS bvb, in wat zijn die scholen dan zo verschillend? In de ICT coördinator die het anders ziet? Toch niet in noden? Want de noden van zowat alle scholen lijken mij vrijwel altijd dezelfde.
Smartschool is toch geen infrastructuur? Da's een service die je afneemt. Daar kan de school toch nog altijd zijn goesting mee doen.
-
- Erelid
- Berichten: 3373
- Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
- Locatie: Belgium, Bever
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 109 keer
- Contacteer:
Je hebt toch nog een laptop nodig om naar moodle te gaan?
Die moodle wordt in mijn ogen best op belnet ofzo gehost (het zou toch al te zot zijn om elke school zijn eigen servers te laten opzetten/beheren om een moodle instantie te draaien) , maar dan kan de school nog altijd kiezen of ze het gaan gebruiken of niet, en als ze het dan willen gebruiken, hoe ze het willen configureren.
Die moodle wordt in mijn ogen best op belnet ofzo gehost (het zou toch al te zot zijn om elke school zijn eigen servers te laten opzetten/beheren om een moodle instantie te draaien) , maar dan kan de school nog altijd kiezen of ze het gaan gebruiken of niet, en als ze het dan willen gebruiken, hoe ze het willen configureren.
-
- Premium Member
- Berichten: 472
- Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 26 keer
My 2 cent. Ik ben zelf werkzaam als infra management en vnl bezig met lifecycle management van applicaties.
Scholen, kleine bedrijven gaan nooit het budget hebben om zaken deftig te beheren. Als ik zie wat er allemaal bij komt kijken.
Infra, analisten, documentatie, security, roadmap & updates, support, incidenten etc.. . Er gaan altijd "gaps" zijn.
Goeie raad, ga je niet moeien op die school want als je éénmaal iets voor hun gedaan hebt dan geraak je er niet meer vanaf.
Ik heb vroeger, gratis, wat zaken gefixt voor een VZW en jarenlang hebben ze mij liggen contacteren. Laatste keer had ik gezegd dat ik nog wel is langskwam maar ik ben niet meer geweest. Toen ik een werknemer tegenkwam van die VZW werd ik de mantel uitgeveegd omdat ik beloofd had om is langs te komen en niet ben geweest .
Al die jaren , gratis, pc's gerepareerd en geinstalleerd, printers aangesloten etc.. en op het einde krijg je gewoon stank voor dank.
Scholen, kleine bedrijven gaan nooit het budget hebben om zaken deftig te beheren. Als ik zie wat er allemaal bij komt kijken.
Infra, analisten, documentatie, security, roadmap & updates, support, incidenten etc.. . Er gaan altijd "gaps" zijn.
Goeie raad, ga je niet moeien op die school want als je éénmaal iets voor hun gedaan hebt dan geraak je er niet meer vanaf.
Ik heb vroeger, gratis, wat zaken gefixt voor een VZW en jarenlang hebben ze mij liggen contacteren. Laatste keer had ik gezegd dat ik nog wel is langskwam maar ik ben niet meer geweest. Toen ik een werknemer tegenkwam van die VZW werd ik de mantel uitgeveegd omdat ik beloofd had om is langs te komen en niet ben geweest .
Al die jaren , gratis, pc's gerepareerd en geinstalleerd, printers aangesloten etc.. en op het einde krijg je gewoon stank voor dank.
-
- Erelid
- Berichten: 3373
- Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
- Locatie: Belgium, Bever
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 109 keer
- Contacteer:
Juist daarom dat de overheid/Europa hen dat zo gemakkelijk mogelijk zou moeten maken door zaken ter beschikking te stellen.yaris schreef:Scholen, kleine bedrijven gaan nooit het budget hebben om zaken deftig te beheren.
Nu stellen Google/Microsoft hen die zaken ter beschikking, met verlies van privacy / vendor lock in tot gevolg.
Ik heb hen al gezegd dat ik dat wegens tijdsgebrek niet ga doen.yaris schreef: Goeie raad, ga je niet moeien op die school want als je éénmaal iets voor hun gedaan hebt dan geraak je er niet meer vanaf.
Dan krijgt belnet weer een alledaagse ddos over hun verouderde infrastructuur en daarmee liggen alle scholen hun platform eruit?Nob schreef:
Die moodle wordt in mijn ogen best op belnet ofzo gehost (het zou toch al te zot zijn om elke school zijn eigen servers te laten opzetten/beheren om een moodle instantie te draaien) , maar dan kan de school nog altijd kiezen of ze het gaan gebruiken of niet, en als ze het dan willen gebruiken, hoe ze het willen configureren.
Ben het eens dat scholen het amateuristisch aanpakken, maar ze krijgen nu eenmaal geen budgetten om het onafhankelijk en professioneel op te nemen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 8445
- Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
No way dat dat flexibel gaat geimplementeerd worden in het onderwijs.Nob schreef:Wat heeft dit te maken met het uitrollen van een heleboel linux pc's + soft?
Dat is toch maar een paar vinkjes in de firewall en de sociale media is blocked... dat heeft toch niets te maken met éénheidsoplossingen? Eénheidsoplossingen kunnen ook flexibel zijn.
Te log, te bureaucratisch, en wanneer ze het centraliseren gaan ze er meer dan wss te weinig ITers op zetten.
En dan ist "One size fits all, want we hebben geen tijd om dat allemaal te testen en speciallekes te doen."
Nog nooit anders meegemaakt in die sector.
En tgaat ni ineens anders zijn hoor.
De extra middelen en statuten (uren voor ICT coordinator) die ineens gecreeerd zijn, zijn vaak maar goed voor 2-6 uurtjes per week.
Zelfs als je die samenpoolt per lokale koepel, gaat dat nooit de nodige ITers voorzien om dat allemaal op maat te maken.
Mja, het klopt dat ze je als vanzelfsprekend gaan beschouwen.yaris schreef:Laatste keer had ik gezegd dat ik nog wel is langskwam maar ik ben niet meer geweest. Toen ik een werknemer tegenkwam van die VZW werd ik de mantel uitgeveegd omdat ik beloofd had om is langs te komen en niet ben geweest .
Al die jaren , gratis, pc's gerepareerd en geinstalleerd, printers aangesloten etc.. en op het einde krijg je gewoon stank voor dank.
Maar eerlijk? Als je het beloofd hebt moet je het ook doen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1573
- Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
- Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
- Bedankt: 70 keer
Qua grootte eventjes de referenties van FAI geven: https://fai-project.org/references/Sasuke schreef:@Ordon ... ik ken dat project (en ben zelf Debian gebruiker/fan sinds v5), maar ... zet dat eens op poten voor grotere omgevingen (scholen zijn nooit klein !) mét ondersteuning. Het gaat volgens mij meer kosten in tijd (en dus geld) dan een vergelijkbare MS omgeving én je gaat meer support nodig hebben want je kan de banale zaken niet uitbesteden aan non-IT'ers of helpdeskers. (e.g. Een windows PC uit domein en in domein steken is uitbesteedbaar, uitleggen aan een leerkracht dat hij de output moet geven van /var/log/apache.err en dat /Var/Log/Apache.err niet hetzelfde is ... be my
Zijn geen klein boîten hé.
Dat is geen probleem.
Doch ik begrijp jouw insteek en, ja, daar is zeker wat voor én tegen te zeggen.
Neem het project van Munchen (15.000 PCs): grondige analyse kwam uit op "gelijkspel".
Educatief bekeken zou ik beiden aanbieden.
Is nooit slechter om beide "werelden" te kennen: zowel voor leerkrachten als leerlingen/studenten.
Dat is inderdaad het grootste probleem, helaas.Yator schreef:Ben het eens dat scholen het amateuristisch aanpakken, maar ze krijgen nu eenmaal geen budgetten om het onafhankelijk en professioneel op te nemen.
Afin, onderstaand een voorbeeld hoe sommige directieleden van scholen "digitalisering" zien.
Twee foto's...
And that's it. Bron: KlasCement
't Ja, gaat daar mee naar den oorlog...
-
- Elite Poster
- Berichten: 8445
- Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Mja, de vraag is of dat snel geinstalleerd en geconfigged was, of dat daar manuren en manuren werk in zaten, en voor elke update nog ns hetzelfde?Ordon schreef:Qua grootte eventjes de referenties van FAI geven: https://fai-project.org/references/
Zijn geen klein boîten hé.
Dat is geen probleem.
Doch ik begrijp jouw insteek en, ja, daar is zeker wat voor én tegen te zeggen.
Neem het project van Munchen (15.000 PCs): grondige analyse kwam uit op "gelijkspel".
Geen budgetten voor de IT, maar ook geen budgetten voor opleidingen.Yator schreef:Ben het eens dat scholen het amateuristisch aanpakken, maar ze krijgen nu eenmaal geen budgetten om het onafhankelijk en professioneel op te nemen.
IT in het onderwijs was (mss nog altijd) ns 1 dagje ICT-dag, voor 60 euro, waarbij dan snel bleek dat de seminaries vooral verkoopspraatjes waren van kant en klare oplossingen, en *niet* how-tos voor "hoe doen we het zelf".
Ik kan ze geen ongelijk geven.Sasuke schreef:Pas op hé ... ik zeg niet dat het 'moeilijker' is, maar door de IT 'consumerization' van de afgelopen jaren heeft iedereen een Windows PC of MAC en wegens de (thuis) zelfbehulpzaamheid denkt ook jan-met-de-pet 'verstand van IT' te hebben. Daarnaast zijn ze het point&click systeem zo gewoon, dat als iets niet zo werkt, men het automatisch als inferieur beschouwd.
User level stuff moet via GUI kunnen, einde verhaal.
Voor admins en servers is CLI acceptabel, voor een user niet.
Als ik een linux manual vind om iets te configgen of te installeren voor een user (iets dat een user ook zou moeten kunnen installen), en de eerste lijn is "open een terminal en voer een complexe apt-get" uit is het gedaan, in mijn ogen.
In mijn geval gaat het eigenlijk veeleer over het typen dus niet een applicatie die sputtert (hoewel dat heel af en toe wel eens gebeurt). Ik typ blind en corrigeer wat ik visueel zie verschijnen op mijn scherm. Dus als ik woorden typ dan corrigeer ik meestal 1 à 2 letters door alles terug te verwijderen met backspace en opnieuw te typen in plaats van met de cursor naar de desbetreffende locatie te gaan en dan de fout te verbeteren. Bij die virtuele desktops die in één of andere data center ge-host worden ben ik bij het blind typen gemakkelijk 8 à 10 letters verder door de lag. Als ik dan corrigeer met backspace verwijdert die ofwel te veel of te weinig, wederom door de lag, en dan moet ik even wachten tot ik denk van "ah hij is er" vooralleer ik terug het juiste kan beginnen typen. Dat klinkt onnozel maar ik wordt daar dus zot van en de goesting om voor de PC te zitten is al na 10 minuten weg dus als ik dan nog een hele werkdag te gaan heb is dat niet zo plezant.Sasuke schreef: De jaren 90 zijn al even voorbij toch ? Lag ?
- NuKeM
- Content Editor
- Berichten: 5132
- Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 156 keer
- Contacteer:
Ter info m.b.t. deze discussie:
Kinderen verplichten om laptop te kopen via school mag niet
Men zou beter spreken over minimum vereisten (nodig voor het draaien van de beoogde software) zoals OS versie, cpu, ram, resolutie, etc.
Kinderen verplichten om laptop te kopen via school mag niet
Onder de noemer ‘bepaald type’ kan je natuurlijk heel veel verstaan, tot het typenummer van de laptop toe…De commissie oordeelde nu dat scholen ouders niet mogen verplichten een laptop via de school te kopen. Wel mogen ze ouders opleggen een bepaald type laptop aan te schaffen.
Men zou beter spreken over minimum vereisten (nodig voor het draaien van de beoogde software) zoals OS versie, cpu, ram, resolutie, etc.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Functionele vereisten dan wel, en niet welke CPU wel/niet (zoals met MS/W11).
Je moet dit en dat kunnen draaien.
Zo worden de fruit-kopers ook niet achtergesteld.
In de realiteit is dat wat Office en websites (Bingle, Scoodle Play, Smartschool, ...) en dat werkt op 10jaar oude laptops ook.
Eigenlijk zou het een concept moeten zijn zoals het met modems ook zou moeten: de school biedt het aan en verplicht om "iets" te hebben tegen 1/9. Ofwel de suggestie van de school, ofwel iets anders dat even goed werkt (maar geen support van de school dan ook).
Je moet dit en dat kunnen draaien.
Zo worden de fruit-kopers ook niet achtergesteld.
In de realiteit is dat wat Office en websites (Bingle, Scoodle Play, Smartschool, ...) en dat werkt op 10jaar oude laptops ook.
Eigenlijk zou het een concept moeten zijn zoals het met modems ook zou moeten: de school biedt het aan en verplicht om "iets" te hebben tegen 1/9. Ofwel de suggestie van de school, ofwel iets anders dat even goed werkt (maar geen support van de school dan ook).
- cyberbug
- Premium Member
- Berichten: 460
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 14:37
- Locatie: België
- Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
- Bedankt: 77 keer
- Contacteer:
op Tweakers word het iets duidelijker vermeld. met type word niet bedoeld welk model of merk meer eerder het ecosysteem.
- Windows 10 laptop
- Chromebook
...
https://tweakers.net/nieuws/189712/vlaa ... kopen.html
- Windows 10 laptop
- Chromebook
...
https://tweakers.net/nieuws/189712/vlaa ... kopen.html
Greetz cyberbug
-
- Elite Poster
- Berichten: 8445
- Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Mja, tot er iets niet werkt in de klas en de ITer erbij gehaald wordt.heist_175 schreef:maar geen support van de school dan ook
Dan zeggen "die ondersteunen we niet, pech" zal niet vliegen vrees ik.
Dan wurgen de leerkrachten en de directie je half
Vergeet niet, het mantra van het onderwijs is "de lln gaat voor, no matter what (incl buigen en breken van regels)".
-
- Elite Poster
- Berichten: 6659
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
Uitgeverij Van In. In mijne tijd ook al niet bepaald gekend voor de kwaliteit van hun publicaties (itt Pelckmans etc).iceke schreef:who the hell on earth heeft dat in elkaar gestoken
En als elke uitgeverij z'n eigen ding gaat doen raak je niet ver natuurlijk.
-
- Starter Plus
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 27 okt 2021, 22:27
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 2 keer
En dan te bedenken dat zulk gruwelijk platform ook nog vele prijzen heeft gewonneniceke schreef:Mijn dochter heeft sinds dit jaar bingel...who the hell on earth heeft dat in elkaar gestoken