FRITZ!Box 7430 met FRITZ!OS 146.07.12 niet meer ondersteund?

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
seriewoordenaar
Starter
Starter

Mijn modemrouter is de FRITZ!Box 7430, nog voorzien van FRITZ!OS 146.07.12.
De Help & Support pagina bij EDPnet vermeldt evenwel dat o.m. volgende modellen en OS-versies worden ondersteund:
FRITZ!Box 7430 (firmware FRITZ!OS 6.52, 7.01, 7.21 and 7.28)
FRITZ!Box 7490 (firmware FRITZ!OS 6.52, 6.53, 7.01, 7.12, 7.21 and 7.28)
FRITZ!Box 7530 (firmware FRITZ!OS 7.02, 7.03, 7.12, 7.13 and 7.28)
FRITZ!Box 7590 (firmware FRITZ!OS 7.01, 7.12, 7.13 and 7.28)
Waarom ontbreekt versie 7.12 daar nu terwijl die sedert de "automatische" (d.w.z. ongevraagde) installatie op 2/2/2020 steeds feilloos werkte bij mij, en diezelfde versie bij de vergelijkbare modellen wél nog vermeld staat? Slordigheid?
In mijn toestel staat de melding dat versie 7.29 geïnstalleerd zou kunnen worden. Ook vergeten te vermelden, of nog niet de zegen gekregen van Proximus? Elders hier op het Userbase-forum wordt nochtans gemeld dat deze zou moeten werken.

3/11, 7/11 en 9/11 is de Internet-verbinding urenlang uitgevallen na meer dan 3 jaar vrijwel zonder onderbrekingen te hebben gewerkt.
Volgens EDPnet zou het probleem zich hebben gesitueerd op het Proximus-netwerk, en ging men het opvolgen.
Nu, vandaag, ontving ik van de EDPnet helpdesk de melding dat ze graag een technieker willen sturen?
Wat zo'n technieker hier in huis kan komen uitvlooien is me een raadsel, wanneer het probleem zich niet op mijn binneninfrastructuur situeert. Voorlopig houd ik de boot af.
Of heeft die ontbrekende versie 7.12 er iets mee te maken?
Zijn er nog EDPnetters in dezelfde situatie?
Voor alle duidelijkheid, thans werkt het weer, en ik zit niet op een terugvalprofiel (momenteel is dit 46,7 Mbit/s down en 3,0 Mbit/s up, wat volstaat als XS-abonnee).
Vanzelfsprekend heb ik hiervoor ook een ticket aangemaakt.
Mijn favoriete communicatiemiddelen zijn slakkenpost en gevederde luchtkoeriers. :banana:
EotT
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 127 keer
Bedankt: 188 keer

De meest recente en goedgekeurde versie is 7.29 (die hier is toegevoegd in de map belgium: https://ftp.avm.de/fritzbox/fritzbox-74 ... /fritz.os/). Normaal zou jouw toestel automatisch moeten updaten naar deze versie. Aangezien deze versie nog maar 3 dagen geleden beschikbaar gesteld is, moet je waarschijnlijk nog even geduld hebben voor de automatische update. Je kan de update wel al manueel starten indien je niet wilt wachten.

Ik zou me niet te veel zorgen maken dat jouw versie niet in de lijst met ondersteunde versies op de website van edpnet staat. Zolang je de update in de Fritzbox gebruikt, zal steeds een goedgekeurde versie geïnstalleerd worden.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

seriewoordenaar schreef:Waarom ontbreekt versie 7.12 daar nu terwijl die sedert de "automatische" (d.w.z. ongevraagde) installatie op 2/2/2020 steeds feilloos werkte bij mij, en diezelfde versie bij de vergelijkbare modellen wél nog vermeld staat? Slordigheid?
Volledig eens met de vorige poster: maak je geen zorgen over het feit of 07.12 op de EDPNet lijst of niet.
Installeer gewoon de meest recente (goedgekeurde) Firmware 07.29 (DSL driver 1.100.136.43).
Hiervoor een ticket aanmaken is tijdverspilling voor jou en voor EDPNet :-(

PS. Gezien de Firmware 07.29 een kleine update is, en dezelfde DSL driver bevat als de vorige FW (1.100.136.43) moet deze niet officiëel door Proximus goedgekeurd worden (het is namelijk de driver die whitelisted is, niet de OS).
seriewoordenaar schreef:3/11, 7/11 en 9/11 is de Internet-verbinding urenlang uitgevallen na meer dan 3 jaar vrijwel zonder onderbrekingen te hebben gewerkt.
Volgens EDPnet zou het probleem zich hebben gesitueerd op het Proximus-netwerk, en ging men het opvolgen.
Voor alle duidelijkheid, thans werkt het weer, en ik zit niet op een terugvalprofiel (momenteel is dit 46,7 Mbit/s down en 3,0 Mbit/s up, wat volstaat als XS-abonnee).
Dat zal wellicht een tijdelijk probleem geweest zijn, intussen opgelost?
Als je de nieuwe FW hebt geïnstalleerd, stuur ons eens een screenshot met de lijnwaarden?
Of het resultaat van de EDPNet TBF.
Dan kunnen we helpen oordelen of er iets mis is met je lijn (voor zover ik weet bestaat er geen 46,7 Mbit/s / 3,0 Mbit profiel, dat lijkt met wat vreemd :-o
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
seriewoordenaar
Starter
Starter

philippe_d schreef:Dat zal wellicht een tijdelijk probleem geweest zijn, intussen opgelost?
Als je de nieuwe FW hebt geïnstalleerd, stuur ons eens een screenshot met de lijnwaarden?
Of het resultaat van de EDPNet TBF.
Dan kunnen we helpen oordelen of er iets mis is met je lijn (voor zover ik weet bestaat er geen 46,7 Mbit/s / 3,0 Mbit profiel, dat lijkt met wat vreemd :-o
16/11 is de verbinding opnieuw ruim 6 uur uitgevallen, en vandaag 17/11 een half uur.
Gezien de onbetrouwbaarheid van de lijn is het uitgesloten om spoedig een bijwerking van het OS te overwegen, om de modem niet te herleiden tot een "brick". Daarvoor zal de verbinding een hele poos stabiel moeten blijven.
Er wordt een technieker gestuurd - om de verbinding vanaf het contactpunt binnen naar de lijn buiten aan de tand te voelen?
Dat rare profiel is gewoon wat er in de modem stond vermeld. Momenteel is dat 30/3 Mbps.
Mijn favoriete communicatiemiddelen zijn slakkenpost en gevederde luchtkoeriers. :banana:
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

Hetgene je beschrijft, doet inderdaad voornamelijk denken een aan slechte lijn. Technieker zal idd kijken of er een fysiek probleem is.

Houd je ons op de hoogte? Ben benieuwd wat het echte resultaat zal zijn.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

seriewoordenaar schreef: Gezien de onbetrouwbaarheid van de lijn is het uitgesloten om spoedig een bijwerking van het OS te overwegen, om de modem niet te herleiden tot een "brick". Daarvoor zal de verbinding een hele poos stabiel moeten blijven.
Je modem zal niet "bricken" als je tijdens de upgrade zonder netwerk valt (alleen als je zonder stroom valt.
Het nieuwe bestand wordt door de modem gedownload, en de update wordt pas gestart als het bestand foutloos binnengekomen is (juiste model, checksum, ...).

Uw beslissing, maar ik zou toch liever een nieuwe firmware gebruiken, dan een die al >2 jaar oud is :wink:
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
seriewoordenaar
Starter
Starter

Belgissschenaap schreef:Hetgene je beschrijft, doet inderdaad voornamelijk denken een aan slechte lijn. Technieker zal idd kijken of er een fysiek probleem is.

Houd je ons op de hoogte? Ben benieuwd wat het echte resultaat zal zijn.
Proximus-techneut is zonet geen 5 minuten langsgeweest om me enkel te vertellen dat "Er een draadje los zat in de ROP".
In de aanloop tot zijn aangekondigd bezoek had ik via de statuspagina in de modem gemerkt dat er aan de verbinding werd gesleuteld ; de gemelde vermeende afstand tot die wijkkast wijzigde van 319 m tot 231 m - terwijl hier eerder toen de lijn stabiel was 175 m stond - en de profielspecs en lijnwaarden veranderden ook - in gunstige zin. Volgens de technieker zou de afstand normaal opnieuw 175 m moeten worden. Ik verwacht dat de haalbare lijnspecs terug naar 100/30 zullen evolueren, thans staat er 30/10. En terloops weet ik nu ook waar de straatkast ofte ROP staat.
8)
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”