IGMP multicast traffic van SMA omvormer op Fritzbox > storing

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Sinds kort hangt hier een batterij-omvormer van SMA (Sunny Island) die onderling met oa 1 pv omvormer van SMA en 2 'slave' batterijomvormers (driefase) moet praten. Enkel de master heeft een IP-adres gekregen van de Fritzbox 7590. Dit loopt via een Unifi 24-250W switch die verder niks doet.

Nu blijkt dat Netflix heel vaak onderbroken wordt. Bij SMA kun je lezen dat dat met IGMP van de Sunny Island te maken kan hebben:
SMA gebruikt blijkbaar multicast om toestellen te identificeren.
https://www.sma.de/fileadmin/content/gl ... -en-10.pdf

In de nieuwe omvormer ziet het er zo uit.
Screenshot 2021-11-17 at 17.30.34.jpg
Dit zijn andere IP-adressen dan mijn eigen netwerk. En als ik dit verander naar mijn gateway (2.1, de fritzbox), dan worden de storingen nog erger. De fritzbox maakt geen meldingen over wissel van IGMP server ofzo.

Het gekke is dat dezelfde instellingen voor de Tripower dan weer wel op de router 2.1 zitten...

Ik gebruik ook modbus van de omvormers.

Dit gaat overigens over de interne communicatie tussen de SMA toestellen, want daarnaast is er een webinterface die ik op een normaal IP kan bereiken binnen mijn eigen thuisnetwerk.

iemand een idee hoe de storingen weg te krijgen?

SMA zegt er zelf over:
Routers and network switches for Fast Ethernet with a data transfer rate of at least 100 Mbit/s. All network components used must support version 2 or version 3 (IGMPv2 or IGMPv3) of the IGMP protocol. Do not use an IGMP Snooping Switch as per RFC 4541.

> dat is duidelijk het geval bij de fritzbox, al kun je niks instellen. IGMP snooping staat sowieso uit op de switch, maar de switch is dus niet verantwoordelijk voor Dhcp of aanmaken netwerk.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
charlez
Pro Member
Pro Member
Berichten: 225
Lid geworden op: 13 apr 2017, 08:02
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 13 keer

Managed switch aanschaffen en al die toestellen die probleem veroorzaken in aparte vlan steken.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Dank je, het is een managed switch ;) En geen oplossing. Fritzbox blijft.
Gebruikersavatar
silentkiller
Pro Member
Pro Member
Berichten: 297
Lid geworden op: 24 jun 2008, 15:36
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 26 keer

zet de IGMP snooping eens aan en kijk eens wat het geeft (op de Unify switch that is)
Normaal is je switch slim genoeg om dat enkel de multicast buiten te sturen op de poorten waar subscriber(s) opzitten
charlez
Pro Member
Pro Member
Berichten: 225
Lid geworden op: 13 apr 2017, 08:02
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 13 keer

Mijn ervaring zegt dat IGMP snooping niet altijd even goed werkt.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

silentkiller schreef:zet de IGMP snooping eens aan en kijk eens wat het geeft (op de Unify switch that is)
Normaal is je switch slim genoeg om dat enkel de multicast buiten te sturen op de poorten waar subscriber(s) opzitten
Heb ik inderdaad gedaan, terwijl SMA dat expliciet afraadt. Het heeft geen effect, nog steeds onderbrekingen.

Ik heb de indruk dat het iets met die Speedwire IP's te maken heeft. Die staan op het nieuwe device op 192.168.0.170, dus buiten mijn netwerk. De andere omvormer van SMA die geen storing geeft heeft z'n speedwire IP binnen mijn netwerk (op een ander IP dan waarop hij voor de Fritzbox zichtbaar is trouwens).
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

Eens wiresharken en de pcap hier posten?
Gebruikersavatar
silentkiller
Pro Member
Pro Member
Berichten: 297
Lid geworden op: 24 jun 2008, 15:36
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 26 keer

Meestal wil 'haperingen in netflix' nogal eens vertalen in een switch die het niet getrokken krijgt omwille van IGMP (multicast) berichten. IGMP snooping kan daar een oplossing voor zijn.

Kan je ook eens een tekening maken van hoe je netwerk eruit ziet? Fritzbox / switch(es) / netflix apparaat / omvormer(s) / ..
Als die IGMP snooping niet helpt, moeten we er even dieper op in gaan.

In de handleiding die je meelinkt lees ik volgende:
SMA products are set by default to the IPv4 address via DHCP
In je foto van de configuratie geef je aan dat er een product een 192.168.0.170 adres heeft terwijl je fritzbox een 192.168.2.0/24 netwerk range heeft ingesteld. Dit klopt al niet, in principe moeten alle apparaten die aangesloten zijn (via een switch) op de fritzbox een adres krijgen in de 192.168.2.0/24 range (192.168.2.1 -> 192.168.2.254)

Waar je me ook kwijt bent:
-drie omvormers? Alle drie aangesloten via ethernet kabel?
-Tripower?
-modbus?
Dit gaat overigens over de interne communicatie tussen de SMA toestellen, want daarnaast is er een webinterface die ik op een normaal IP kan bereiken binnen mijn eigen thuisnetwerk
=> multicast staat lost van unicast communicatie op 192.168.2.0/24
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Wat Silentkiller zegt over 192.168.0.170 en wat ik dus zelf ook al aanhaalde, was de oorzaak van de Netflix haperingen. Dus de SMA omvormers communiceren onderling via Speedwire protocol, en dat is blijkbaar een multicast ding. Ik heb de omvormers van SMA nu allemaal in het 192.168.2.0/24 netwerk gestopt. Er is blijkbaar iets niet werkend met de 'automatische configuratie' die heel de tijd aan staat. Ik heb dat even manueel ingevoerd, en dat was de oplossing. De 2 adressen van de pv omvormer (tripower) en van de batterij zijn niet zichtbaar in de Fritzbox bij Home Network, hoewel ze dus 2.xxx en 2.xxy hebben als adres.

Dus naast die onderlinge speedwire connectie (multicast) heeft de batterijomvormer (sunny island) ook nog een webinterface en die blijft gewoon zichtbaar in fritzbox met nog een ander adres 2.yyy. Wellicht is dat dan unicast.

Maar het werkt en je merkt ook dat de gegevens van de omvormers nu sneller geladen geworden. Net ook Netflix even getest (goed excuus!) en geen haperingen meer. Bedankt om mee te denken. Het was dus een kwestie van slechts 1 multicast-server toe te laten, zijnde de fritzbox.

De vraag die me nog rest is wel: mogen unicast en multicast van dezelfde omvormer ook hetzelfde ip hebben? Dus voor beide 192.168.2.56 bijvoorbeeld?
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”