SSD aansluiten VEILIGHHEIDSVRAAG

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
LummaDesign
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 nov 2021, 22:43

Leden,

Sinds vandaag een compleet nieuwe setup aangekocht.
Nu heb ik het probleem, wanneer ik mijn SSD (van voormalige pc) overplaats naar de nieuwe pc.
Dat ze helemaal niet herkend word.
Daar is waarchijnlijk 1 van de volgende redenen voor:

Op mijn voormalige staat Windows 10 geinstalleerd
Nieuwe computer doet moeilijk en wil via mijn oude SSD booten.

Wat heb ik gedaan VOOR het overplaatsen van de SSD?
Ik heb login + microsoft pass/wachtwoord volledig verwijderd.
Dit met het idee dat de nieuwe pc gewoon de SSD zou herkennen.

Nu heb ik deze SSD via BIOS en noem maar op al liggen zoeken, maar steeds is ze niet zichtaar in de "opstartvolgerde".
Maar wanneer ik dus de SSD volledig los koppel start de computer perfect op zoals het moet.

Nu is de vraag van vandaag.

1: weet iemand een andere oplossing?
2: IS het veilig eventueel de oude SSD aan te gaan koppelen terwijl de pc gewoon draait zoals het moet
Dit met het gedacht, dat de computer gewoon de SSD dan zal herkennen als nieuwe schijf.


Ik hoor het graag van jullie.


Groeten :beerchug:
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Ik kan me vergissen, maar het verwijderen van een account en een password daarvan heeft geen invloed of dat Windows kan opstarten of niet.

Je post bevat wel weinig technische informatie (welke moederborden, welke SSD, ...), dus wordt het wat gokken.

Mijn eerste gok: oude computer met SATA SSD en een BIOS die nog IDE/ATA "doet", terwijl je nieuwe computer nieuwer is, en via zijn UEFI SSD's met AHCI aanstuurt.

Nu, bij een nieuwe computer (nieuw moederbord met nieuwe chipset) installeer je toch gewoon beter Windows opnieuw hoor, en dan achteraf de data terugzetten en de extra software gewoon opnieuw installeren.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

selder schreef:Ik kan me vergissen, maar het verwijderen van een account en een password daarvan heeft geen invloed of dat Windows kan opstarten of niet.
Nee, je vergist je niet... ik zie ook niet meteen in wat hier het nut van is.
selder schreef:Nu, bij een nieuwe computer (nieuw moederbord met nieuwe chipset) installeer je toch gewoon beter Windows opnieuw hoor, en dan achteraf de data terugzetten en de extra software gewoon opnieuw installeren.
Kan je ook meteen WIndows 11 installeren... maar dan moet je natuurlijk eerst de SSD zien.

Kijk eens naar je SATA settings in je BIOS zou ik zeggen.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Is dat een nvme ssd, of sata ?
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

LummaDesign schreef:2: IS het veilig eventueel de oude SSD aan te gaan koppelen terwijl de pc gewoon draait zoals het moet
Dit met het gedacht, dat de computer gewoon de SSD dan zal herkennen als nieuwe schijf.
Dat aansluiten terwijl de PC draait, lukt normaliter.
Eerst de data kabel aansluiten. (smalle stekker)
Dan de powerkabel. (brede stekker)
Indien het een gecombineerde stekker is: gaat ook.

Uiteraard: indien in de BIOS die poort bijvoorbeeld op "disabled" staat, gaat er niks gebeuren...

Dus zoals voorheen opgemerkt: kijk jouw BIOS settings eerst eens grondig na.
And as always: RTFM. 8)

Een volledige re-install zal je toch moeten doen hoor.
Doch zorg zeker dat je een backup hebt van al je data!!
Lijkt me altijd erg verstandig.

En letten op een anti-statische werkplek natuurlijk.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Ik zou dat toch zeer zeer sterk afraden, Eén van de mogelijke redenen dat het niet werkt op de nieuwe PC, is dat die niet in AHCI staat, en dat heb je wel nodig als je van hot-swap gebruik wilt maken.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 838
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 45 keer

LummaDesign schreef: Nieuwe computer doet moeilijk en wil via mijn oude SSD booten.
.....
Maar wanneer ik dus de SSD volledig los koppel start de computer perfect op zoals het moet.
Ik heb de indruk dat je die 'oude SSD' als extra schijf wilt gebruiken en in uw nieuwe pc reeds een systeemschijf zit terwijl ze hier denken dat je van die oude SSD wilt booten.

Misschien dat eerst even verduidelijken.
Gelukkig & gezond 2022!
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

selder schreef:Ik zou dat toch zeer zeer sterk afraden, Eén van de mogelijke redenen dat het niet werkt op de nieuwe PC, is dat die niet in AHCI staat, en dat heb je wel nodig als je van hot-swap gebruik wilt maken.
Ja, allicht staat er het één en ander niet correct ingesteld op het moederbord.
Kan haast niet anders.
UEFI ook niet vergeten mee te nemen in het troubleshooten...

Hot-swap op zich is normaliter geen probleem.

Belangrijker is dat TS allicht met haar/zijn enige datadrager aan de slag is gegaan.
Dat kan desastreus aflopen...
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Hoe heb je bepaald dat de disk onvindbaar is in het BIOS? Enkel omdat ze niet in de bootorder staat? Of omdat ze totaal niet in de lijst van alle disks staat? Bij sommige BIOSen kan je namelijk aangeven welke disks in de bootorder mogen staan (en in welke volgorde). Je kan SATA poorten ook apart uitzetten (en misschien ook per groep) maar dan zou er ook niet van geboot kunnen worden.

Tenzij je nog bestanden van de oude SSD wil gebruiken, zou ik de partities van de oude SSD gewoon verwijderen, dan ben je meteen af van mogelijke conflicten qua partities en bootsectors.

Ik neem aan dat je een Windows install dvd/usb stick hebt, dus sluit enkel je oude SSD aan en koppel de andere disks af om zeker te zijn. Zorg dat die dvd/usb stick eerst staat in de bootorder en tijdens de Windows install krijg je dan de mogelijkheid om de aanwezige partities te verwijderen. Eens de partities verwijderd zijn, kan je de Windows install stoppen en de computer uitzetten en opstarten met alle disks aangesloten. In Windows Disk Management kan je dan de nodige partitie(s) creëren op de oude SSD om die bruikbaar te maken.
Windows 10 installatie
LummaDesign
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 nov 2021, 22:43

Alvast bedankt voor de reacties..

Ondertussen is het probleem ook opgelost.

Bij het verder zoeken en toch nog dingen te proberen, bleek echter dat de kabel op het midden ongeveer een heel kleine "barst" had. Op het eerste zicht kon je het al helemaal niet zien. Maar bij het manoeuvreren, kon ik dit dan wel zien.

Direct ook de kabel vervangen... En wonder boven wonder... werkte dit dan ook instant.


Ik dank jullie wel van harte voor de nuttige informatie!
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”