Hoe driver vinden voor deze add-on card uit orgel?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 838
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 45 keer

Een vriend met een orgel die een ingebouwde pc (w7) heeft krijgt een hoop foutmeldingen mbt dll's enz.
Ik heb al geprobeerd om in veilige modus te starten, system file checker te laten lopen maar helaas: een hoop fouten op de SSD.
Explorer start ook niet meer dus ik weet niet of er een andere manier is om naar een eerder system restore point terug te grijpen.

Nu wilde ik proberen op een andere HDD windows te installeren om te zien of we dat ding terug aan de praat kunnen krijgen.
De installatie is geen probleem maar er zit een add-on kaart in het mobo die die met een flat cable naar de printplaat van het orgel zelf connecteert.
Hiervan heeft hij geen drivers, de persoon die dat heeft geïnstalleerd is niet meer te bereiken en de fabrikant van het orgel zou niet meer bestaan.

Is er een mogelijkheid om op de SSD de geïnstalleerde driver te vinden door deze disk aan een ander werkend systeem te hangen of is er een andere manier om dat te achterhalen?
Foto's van de add-on card (ik heb er niet veel over kunnen vinden):
card1.jpg
(457.47 KiB) Nog niet gedownload
card2.jpg
(404.59 KiB) Nog niet gedownload
Alvast dikke merci voor alle tips!
Gelukkig & gezond 2022!
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Is er een kans dat je enige pci identifier kan uitlezen van deze kaart? Via apparaatbeheer, of op linux via lspci?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Het zou wel een pak helpen mocht je merk en model van dat orgel hebben. Nu weten we eigenlijk zo goed als niets, behalve de ICs die op die add-on card zitten.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Kaart bevat 3 sharc chips, is voor custom DSP code op te lopen. Die chips zaten ook in dure surround processoren.

Zal wel een niche driver zijn, en niet iets generic
Flippi
Premium Member
Premium Member
Berichten: 683
Lid geworden op: 26 jan 2011, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 64 keer

Van het oude systeem kun je de drivers backuppen via bv. Driver Magician Lite: https://www.drivermagician.com/Lite.htm
De drivers die in het rood staan zijn niet inbegrepen in Windows, die heb je nodig. (De figuur in bijlage is maar een voorbeeld, bij jou zullen dit vanzelfsprekend andere drivers zijn).
Driver Magician.png
(25.5 KiB) Nog niet gedownload
Na installatie van Windows op het nieuwe systeem zul je in apparaatbeheer één of meer onbekende apparaten zien staan waarvan geen driver werd gevonden.
Je kunt dan refereren naar de folder van je backup om daar door de nieuwe Windows de drivers te laten zoeken van de onbekende apparaten.
Nog even toevoegen dat je best bij de originele Windows-versie blijft. Er stond W7 op het oude systeem, installeer dan ook W7 op het nieuwe. Het is niet onmogelijk dat het ook met latere Windows versies gaat werken, maar verre van zeker.
Gebruikersavatar
TanknaT
Pro Member
Pro Member
Berichten: 431
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 42 keer

Gelukkig dat je de vorige HD bewaard hebt. Zelf heb ik ooit de driver van een printer die niet meer ondersteund werd door Windows via de aanwijzingen in deze link https://computertotaal.nl/artikelen/pc/ ... windows-10 kunnen recupereren.
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 838
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 45 keer

Thanks guys voor jullie tips!

Ik ben er achter gekomen dat deze add-on card door de fabrikant nogal geheim wordt gehouden maar ook dat de software ook de driver zou bevatten.
We zijn aan het wachten op een nieuwe SSD.
Gelukkig & gezond 2022!
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”