Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Gesloten
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 120 keer

Laat ons zeggen dat het nadenken over het duurzaam aanpassen van onderwijs, werken en ontspanning én het noodzakelijke menselijke contact (zowel voor kinderen als volwassenen), of meer algemeen onze hele maatschappelijke organisatie, in deze gewijzigde situatie nog in een héél embryonale fase zit.

Er wordt gesproken over afstandsonderwijs, telewerken etc.
Wat wordt er duurzaam vastgelegd?
Just. Niks.

Intussen is het jojoën en aanmodderen.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Delta heeft half mei zijn intrede gedaan en heeft eind juni alpha voorbijgestoken en is dan dominant geworden. We zaten op een plateau dat niet al te best was maar nog iets of wat controleerbaar. De vaccinatiecampagne is onder de grote bevolking ook in die periode op kruissnelheid gekomen en het is nog vrij lang in die smeulende fase gebleven ondanks een veel lagere vaccinatiegraad, scholen die open en dicht gingen etc.
Stroper schreef:Een lockdown voor énkel vaccinweigeraars.
Eerst en vooral, zelfs al zou je dat willen, het is onrealistisch en het komt veel te laat dus gooi dat al direct als oplossing in de vuilbak. Tweedes het moet nu ondertussen toch al wel duidelijk zijn dat wie denkt dat het alleen de niet gevaccineerden zijn die deze ramp veroorzaken eigenlijk op een andere planeet leven. Bovenstaand zegt genoeg en meer en meer autoriteiten uit zowel de wetenschap als uit de politiek beginnen schoorvoetend toe te geven dat er veel meer aan de hand is.

De shit is begonnen nadat het openen van de maatschappij, onder een variant die zich weinig aantrekt van vaccins, alle remmen heeft los gegooid en het virus de kans heeft gegeven om in alle lagen van de maatschappij te beginnen circuleren. Uiteraard gaan het zich dan vestigen waar het zich thuis voelt en de scholen zijn daar een gevolg van, maar niet de oorzaak! Besmettingen gebeuren in alle richtingen en versterken elkaar overal.

Leg terug strengere maatregelen op, en neen, dat wil niet zeggen dat alles terug dicht moet. De situatie van de zomer was niet ideaal maar perfect handelbaar en de vaccins hielden de mensen uit de ziekenhuizen. We hebben bewezen dat dat kan. En vooral, schaf CST onmiddellijk af en laat iedereen dezelfde maatregelen volgen want het zijn bijlange na niet alleen de niet gevaccineerden die de pandemie aan het voeden zijn. Het zal zelfs als we direct terug die maatregelen invoeren nog lang duren om terug op een zelfde handelbaar niveau te komen.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 174 keer
Provider

petrol242 schreef: Eerst en vooral, zelfs al zou je dat willen, het is onrealistisch en het komt veel te laat dus gooi dat al direct als oplossing in de vuilbak. Tweedes het moet nu ondertussen toch al wel duidelijk zijn dat wie denkt dat het alleen de niet gevaccineerden zijn die deze ramp veroorzaken eigenlijk op een andere planeet leven.
1) niet zou. Ik wíl dit wel degelijk.
2) Op andere plaatsen is dit reeds het geval(oa. Berlijn). Dus is het de facto realistisch.
3) 85% van de +12-jarigen is gevaccineerd in België. Toch zijn de vaccinweigeraars oververtegenwoordigd bij de besmettingen opnames & IC-bezetting(zie oa. https://www.demorgen.be/nieuws/niet-gev ... ~b1cbd29b/ )

Deze zomer heb ik toch echt mijn CST moeten laten zien op de 2 festivals die ik bezocht heb. Nu heb ik dat laten zien op cafe. Ik kan dat ook perfect laten zien op kantoor.

En neen, als ze terug met strengere maatregelen afkomen ga ik mij daar niet aan houden. Desnoods ga ik in een Starbucks gaan zitten als Flexiwerkplek, als het kantoor gesloten blijft.
Maar ik ga mijn niet meer laten opsluiten om 15% wappies te beschermen.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 293 keer
Bedankt: 43 keer
Provider

CCatalyst schreef:
Wat afstandsonderwijs betreft moet er aandacht besteed worden aan het feit dat de leerlingen in dit geval hebben aangegeven dat ze de lessen op school geen seconde gemist hebben, maar wel het contact met hun vrienden.
stop toch eens met dat verzinsel dat dit ook zou gelden voor het lager onderwijs. Wat is trouwens uw voorstel voor de -10 jarigen en afstandsonderwijs? Want als je opteert voor afstandsonderwijs dan moet je dat ook gecovered hebben. Hoe ga je ze leren schrijven, lezen, rekenen achter hun computer? Hoe ga je ze de sociale skills leren die ze anders leren op school? Ben je eigenlijk de laatste jaren in contact geweest met het basisonderwijs?

Blijkbaar een te moeilijke vraag want je blijft ze maar negeren. Ohja ik wacht nog steeds op je antwoord ivm Ierland waar ze vorig jaar de scholen openhielden en toch hun cijfers drastisch hebben kunnen doen zakken in november vorig jaar.

Wel makkelijk discussiëren als je geen idee hebt van de realiteit.

En ivm de clusters: als je maar op 1 plaats deftig test, is het maar normaal dat deze de meeste clusters genereerd.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 227 keer
Bedankt: 624 keer

Stroper schreef: 3) 85% van de +12-jarigen is gevaccineerd in België. Toch zijn de vaccinweigeraars oververtegenwoordigd bij de besmettingen opnames & IC-bezetting(zie oa. https://www.demorgen.be/nieuws/niet-gev ... ~b1cbd29b/ )
Nee, dat zijn ze niet, ze hebben meer kans om in het az te belanden, maar zijn niet oververtegenwoordigd.
petrol242 schreef:
De shit is begonnen nadat het openen van de maatschappij, onder een variant die zich weinig aantrekt van vaccins, alle remmen heeft los gegooid en het virus de kans heeft gegeven om in alle lagen van de maatschappij te beginnen circuleren. Uiteraard gaan het zich dan vestigen waar het zich thuis voelt en de scholen zijn daar een gevolg van, maar niet de oorzaak! Besmettingen gebeuren in alle richtingen en versterken elkaar overal.
elfs als we direct terug die maatregelen invoeren nog lang duren om terug op een zelfde handelbaar niveau te komen.
Ihmo is de shit helemaal niet begonnen bij het openen van de maatschappij, de shit is terug begonnen aan het begin van het griepseizoen, 2 dagen minder weer en iedereen had terug een verkoudheid, tot zo ver we gaan een virus tegenhouden :bang:
We gaan naar een maatschappij waar ik de boeman ben en ondertussen het gevaccineerde zorgpersoneel lekker ouderen en zwakkere blijft besmetten. Ik lig niet wakker van die 2 lichtjeswandelaars die op het az gaan belanden, ik lig wakker van het feit dat er bij die zwaksten 0,0 maatregelen genomen worden...
Wotere
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 2 keer

Maatregelen tref je voor iedereen, dat is duidelijk en controleerbaar.
Op zich beschermen die maatregelen dan ook iedereen, dus daar is geen discriminatie in te vinden.

Zo kan je gerust voor evenementen opleggen dat iedereen zich moet laten testen.
Want een cst geeft voor een ongevaccineerde meer duidelijkheid dan voor een gevaccineerde persoon!

Verder is een lockdown helemaal niet nodig, op voorwaarde dat men de basisregels toepast.
Deze basis regels, zoals die ondertussen toch al lang gekend zijn, opvolgen zou al heel veel helpen...
maar het gedrag van de meeste mensen is helaas het bewijs dat er vele zich niet aan houden en dat blijkt dan uit de cijfers.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Wotere schreef: Deze basis regels, zoals die ondertussen toch al lang gekend zijn, opvolgen zou al heel veel helpen...
maar het gedrag van de meeste mensen is helaas het bewijs dat er vele zich niet aan houden en dat blijkt dan uit de cijfers.
dus het ligt uiteraard niet aan het beleid vd overheid maar stijgende cijfers zijn, zoals altijd, een louter individuele verantwoordelijkheid?

vrijblijvende maatregelen volstaan niet, zelfs al zou iedereen willen.
kijk naar telewerk, als bazen willen dat hun administratief bedienden naar het werk komen hebben die geen keuze
of die nu op bureau of thuis mailtjes rondsturen maakt op zich geen verschil

Ik hoor iets vh lichtfeest in Gent en hoe de stad zich op de borst klopt dat alles heel vellig en coronaproof is doorgegaan.
150 000 bezoekers gisteren in een stad als Gent?
als die allemaal 1,5m afstand zouden houden staan ze tot in Brugge aan te schuiven
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

iceke schreef:
Stroper schreef: 3) 85% van de +12-jarigen is gevaccineerd in België. Toch zijn de vaccinweigeraars oververtegenwoordigd bij de besmettingen opnames & IC-bezetting(zie oa. https://www.demorgen.be/nieuws/niet-gev ... ~b1cbd29b/ )
Nee, dat zijn ze niet, ze hebben meer kans om in het az te belanden, maar zijn niet oververtegenwoordigd.
x10 is toch een gigantisch verschil hé :)
Ik vind de notie "oververtegenwoordigd" wel op z'n plaats, met dat soort cijfers.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

De 65+ers met onderliggende aandoeningen zijn oververtegenwoordigd... los van hun vaccinatiestatus...in % en in absolute aantallen.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

Stroper schreef:Toch zijn de vaccinweigeraars oververtegenwoordigd bij de besmettingen opnames & IC-bezetting(zie oa. https://www.demorgen.be/nieuws/niet-gev ... ~b1cbd29b/ )
We zijn nu zoveel bijdragen verder en nog steeds slagen mensen er in om het verschil niet te zien tussen besmetten en ziek worden. De vaccins doen nog redelijk hun werk, beschermen tegen covid-19, hoewel daar ook al serieuze breuken aan het verschijnen zijn.

En dan die kans om in het ziekenhuis te belanden. Voor alle duidelijkheid, delta maakt niet zieker dan zijn voorganger(s).
Hoe groot was de kans om voor de vaccins in het ziekenhuis te belanden? Die was redelijk groot als je oud was en onderliggende aandoeningen had. Die groep heeft nu een heel hoge vaccinatiegraad. De kans dat je als gezonde volwassene of als kind in het ziekenhuis terecht kwam was uiterst klein. "Onze kinderen zijn veilig want ze worden amper ziek", weet je nog?

De kans dat je als gevaccineerde 70+ in het hospitaal belandt is momenteel groter dan dat een niet gevaccineerde gezonde jong volwassenen of niet gevaccineerd kind dat doet. Dus tien keer meer kans om in het ziekenhuis te belanden, wat zegt dat dan?
heist_175 schreef:x10 is toch een gigantisch verschil hé
Dat is dus de bedoeling van zeg maar de propaganda. Missie geslaagd? Zo te zien wel.

Wat we wel te zien krijgen is een virus dat zich van vaccins nog weinig aantrekt om zich te verspreiden en meedogenloos toeslaat waar het de kans krijgt. En het is dan te hopen dat je, los van vaccinatiestatus, bij die groep hoort die sowieso van nature uit al heel weinig kans had om (ernstig) ziek te worden of dat je nog een accurate bescherming hebt, tenzij door vaccinatie die zijn werk nog doet, of een hoge respons op een eerdere besmetting.

Edit : Vannacht was er een update bij Sciensano die tegen de 10 000 besmettingen piekte. Ik denk dat er iemand wat over ijverig was en op de vingers is getikt want vanmorgen was ons virus plots in verlengd weekend gegaan...
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Provider
Te Koop forum

De maatregelen bij de zwaksten... is dat dan die mensen terug isoleren? Want vaccins ed zijn tijdelijk en niet 100%.

Ik denk dat die mensen liever doodvallen dan terug volledig geisoleerd te worden.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
heist_175
Moderator
Moderator

petrol242 schreef:
heist_175 schreef:x10 is toch een gigantisch verschil hé
Dat is dus de bedoeling van zeg maar de propaganda. Missie geslaagd? Zo te zien wel.
Propaganda :)?
De cijfers uit de UK en BE zijn heel gelijkaardig.
Of zie jij een elite-conspiracy achter die cijfers?
1207
Elite Poster
Elite Poster

devilkin schreef: Ik denk dat die mensen liever doodvallen dan terug volledig geisoleerd te worden.
gebeurt nu al
https://www.zorgbedrijf.antwerpen.be/ni ... n-silsburg

uit bescherming werden hier alle bewoners opgesloten, negatief of positief getest speelt geen rol
wat er gebeurt als mensen een test weigeren is me niet duidelijk, of bv klacht indienen wegens vrijheidsberoving (serviceflats zijn tenslotte privéwoningen)
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:Propaganda :)?
Ik begin het inderdaad als propaganda te beschouwen en ik wist dat die lading reacties zou los weken :wink: .
Zo'n uitspraken zoals de titel van dat artikel, zeggen niks, maar dan ook niks over de sterkte van de pandemie die wel de oorzaak is van de miserie waar we in zitten. De communicatie van de overheden liggen in dezelfde lijn. Mijn nekharen komen dan omhoog als ik zie hoe er gecommuniceerd wordt naar de bevolking. Dus ja, propaganda.
Het enige dat mensen onthouden als ze zo'n artikel lezen is de veralgemening dat gevaccineerden 10 keer meer kans hebben om in het ziekenhuis te belanden dan niet-gevaccineerden en dat is uiteraard dikke onzin want de nuances worden snel overboord gegooid.
Maar over de oorzaak waarom mensen in het hospitaal terecht komen, ongeacht de vaccinatiestatus, ho maar, dat mag niet gezegd worden?
heist_175
Moderator
Moderator

petrol242 schreef: Het enige dat mensen onthouden als ze zo'n artikel lezen is de veralgemening dat gevaccineerden 10 keer meer kans hebben om in het ziekenhuis te belanden dan niet-gevaccineerden en dat is uiteraard dikke onzin want de nuances worden snel overboord gegooid.
Maar de cijfers zijn dus wel correct.
Maar over de oorzaak waarom mensen in het hospitaal terecht komen, ongeacht de vaccinatiestatus, ho maar, dat mag niet gezegd worden?
Teveel contacten hé. Veel moeilijker is het niet. De "onbevlekte" besmetting moet ik nog tegenkomen.
En daar kies je toch grotendeels zelf voor. Al zou de overheid wel kunnen "helpen" door telewerk te verplichten en nog wat van die zaken.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

heist_175 schreef:Al zou de overheid wel kunnen "helpen" door telewerk te verplichten en nog wat van die zaken.
Ik denk dat ze nog een weekje gaan wachten en dan ineens weer alles dichtgooien.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

devilkin schreef:De maatregelen bij de zwaksten... is dat dan die mensen terug isoleren? Want vaccins ed zijn tijdelijk en niet 100%.

Ik denk dat die mensen liever doodvallen dan terug volledig geisoleerd te worden.
Nee, iedereen die met die mensen omgaat minstens 1X week een test.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

Eindelijk begint het door te sijpelen...

De vaccinatiecampagne zorgt dat we de grote stijging in de ziekenhuizen minder extreem voelen dan in eerdere golven, maar de cijfers zijn wel duidelijk, zegt Van Gucht: ‘Vaccinatie alleen is momenteel onvoldoende om epidemie nog onder controle te krijgen’.
1207
Elite Poster
Elite Poster

petrol242 schreef: ‘Vaccinatie alleen is momenteel onvoldoende om epidemie nog onder controle te krijgen’.[/i]
nog steeds zijn 1,5 à 2 miljoen Belgen niet gevaccineerd
tel die bij de mensen waarbij het vaccin niet werkt of de werking individueel afneemt en dat zijn heel veel kandidaten voor corona
die 1,5 miljoen mensen vaccineren is alleszins laaghangend fruit om de zorg te ontlasten
phil48
Elite Poster
Elite Poster

Is het fair om 8 miljoen mensen te straffen (door bv weer van alles dicht te gooien) omdat 1 miljoen mensen wél wil feesten maar geen vaccin wil ??
Laatst gewijzigd door phil48 12 nov 2021, 12:06, in totaal 1 gewijzigd.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

Jullie weten het weeral beter? :?
"We weten nu dat mensen die gevaccineerd zijn, recent of iets langer geleden, dat zij het virus nog altijd kunnen verspreiden. Dat zorgt ervoor dat het virus toch nog blijft circuleren", zegt Osterhaus.

Door die forse stijging op het vlak van besmettingen én ziekenhuisopnames gaat Nederland strengere maatregelen invoeren.

"In het verleden hebben we vaak te laat gereageerd", meent Osterhaus. "En dan zie je dat de situatie snel veel erger wordt. Ik denk dat we in Nederland nogal hardleers zijn en dat het nu belangrijk is om sneller te reageren dan bij de vroegere lockdowns."
Bron: VRT
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef:die 1,5 miljoen mensen vaccineren is alleszins laaghangend fruit om de zorg te ontlasten
Ja 1207 want dat is wat covid-19 vaccins doen. Daar hoef je niemand van te overtuigen, maar ze houden de pandemie niet tegen. Om moedeloos van te worden...
phil48 schreef:Is het fair om 8 miljoen mensen te straffen (door bv weer van alles dicht te gooien) omdat 1 miljoen mensen wél wil feesten maar geen vaccin wil ??
Om nog moedelozer van te worden. Je beseft nog altijd niet dat die 8 miljoen evenzeer of misschien nog meer de oorzaak zijn omdat vaccins de pandemie niet tegen houden maar je hebt wel het gevoel 'gestraft' te worden?
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Er ook mee rekening houdend dat een niet gevaccineerde persoon (zeker de personen die zich zorgen maken over de gezondheidseffecten) in het algemeen wel voorzichtiger/terughoudender gaan zijn.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

petrol242 schreef:
1207 schreef:die 1,5 miljoen mensen vaccineren is alleszins laaghangend fruit om de zorg te ontlasten
Ja 1207 want dat is wat covid-19 vaccins doen. Daar hoef je niemand van te overtuigen, maar ze houden de pandemie niet tegen. Om moedeloos van te worden...
phil48 schreef:Is het fair om 8 miljoen mensen te straffen (door bv weer van alles dicht te gooien) omdat 1 miljoen mensen wél wil feesten maar geen vaccin wil ??
Om nog moedelozer van te worden. Je beseft nog altijd niet dat die 8 miljoen evenzeer of misschien nog meer de oorzaak zijn omdat vaccins de pandemie niet tegen houden maar je hebt wel het gevoel 'gestraft' te worden?
De pandemie wordt toch ook niet tegengehouden door ongevaccineerden dus waarom dit gebruiken als argument? De vaccins werken wel degelijk geef je zelf toe en ze ontlasten de zorg, wat doen niet-gevaccineerden, eerder het omgekeerde blijkt. Om moedeloos van te worden.

Uw tweede uitleg is nog fouter. Opnieuw kom je af met onbewijsbare veronderstellingen dat gevaccineerden mogelijk nog meer de oorzaak zijn terwijl zij minder lang besmettelijk zijn en relatief minder de zorg belasten. Omgekeerd mag je niets van de ongevaccineerden zeggen want dan polariseer je en ben je streng. Om moedeloos van te worden.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
1207
Elite Poster
Elite Poster

petrol242 schreef:[maar ze houden de pandemie niet tegen. Om moedeloos van te worden... ?
We zullen met het virus moeten leren leven en vaccinatie is dus stap 1. Makkelijk, eenvoudig en laaghangend fruit als maatregel. Het virus zal niet meer weg gaan, zoals al die andere miljoenen virussen en bacteriën.
de volgende generatie vaccins zullen uiteraard betere bescherming bieden

andere maatregelen zijn ook belangrijk maar het moet praktisch haalbaar blijven. in de lotto arena 1,5m afstand houden gaat nu eenmaal niet.
in de vrieskou alle ramen laten openstaan, omwille van ventilatie, is niet in alle werelddelen even verstandig

Er zullen slachtoffers blijven vallen, voorlopig toch maar we kunnen dat aantal makkelijk verminderen. Vermijdbare slachtoffers zijn dus de mensen die nog niet gevaccineerd zijn en onnodig druk op het gezondheidssysteem leggen, tem gedwongen uitstel van andere medische zorgen.

zo'n beetje gelijk we in het verkeer dingen opleggen als rijbewijs (pasje) of beperkingen op alcohol en snelheid. Ook daar zakt het cijfer niet naar 0
heist_175
Moderator
Moderator

[conspiracy]
Op internet circuleren lijsten met namen en adressen van niet-gevaccineerden, waarop de wél gevaccineerden erheen trekken om (met 10 tegelijk, anders bypass je het effect van het vaccin mogelijks niet, in het gezicht van de niet-gevaccineerde te hoesten.
[/conspiracy]

In de realiteit zijn de cijfers kristalhelder
- er zijn teveel contacten
- er zijn (in verhouding) gigantisch veel meer niet-gevaccineerden die de zorg belasten

Hoelang gaat DeCroo nog luisteren naar de onzin van Voka/VBO?
Met 1 pennetrek kan hij het aantal contacten gigantisch inperken, met nauwelijks effect op de werkgelegenheid.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 211 keer
Provider

petrol242 schreef: Ja 1207 want dat is wat covid-19 vaccins doen. Daar hoef je niemand van te overtuigen, maar ze houden de pandemie niet tegen. Om moedeloos van te worden...
Vanaf wanneer spreken we eigenlijk van een pandemie? Als de zorg ontlast wordt, en mensen worden minder ziek, waarom maken we ons dan nog zorgen?
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 37 keer

We zullen met het virus moeten leren leven
Alleen jammer dat ze dit In Brussel nog niet doorhebben.

De excellenties beloofden mensen het rijk der vrijheid na twee keer wat experimentele vloeistof te laten inspuiten, helaas blijkt dit toch niet het beloofde wondermiddel te zijn die de pharma hen voorhield.
Schuif dan maar de verantwoordelijkheid af op de bevolking die zich te losbandig zou gedragen en creëer wat tweedracht met wel- of niet gevaccineerden, hou je bevolking zoetjes met een CST.
Wat doet de politiek intussen. Eindeloos door elkaar palaveren, zorg verantwoordelijken dreigementen laten uiten naar hun personeel alsof zorgverleners staan aan te schuiven voor een job... Maar is er na bijna twee jaar corona iets verbeterd aan de werkomstandigheden in de zorg zelf, neen.
We zullen maar weer binnenkort in de handen klappen voor degenen die zich uit de naad werken voor de bevolking met onveranderde middelen.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef:De pandemie wordt toch ook niet tegengehouden door ongevaccineerden dus waarom dit gebruiken als argument?
Het probleem omdraaien gaat niet helpen hoor.
Dizzy schreef:De vaccins werken wel degelijk geef je zelf toe en ze ontlasten de zorg, wat doen niet-gevaccineerden, eerder het omgekeerde blijkt.
Ja, voor de miljardsten honderduizendste miljoenste keer, de vaccins helpen tegen covid-19! Ik ben hier toch met mensen op het forum die een zekere vorm van onderwijs genoten hebben? Hoe dikwijls moet dat nu nog herhaald worden?
Dizzy schreef:Uw tweede uitleg is nog fouter.
Ieder zijn gedacht. Al eens gezien wat er in Gent gaande is? Hoeft niet meer uitleg zeker?
Als je nog altijd niet beseft dat we momenteel allemaal de pandemie aan het voeden zijn en je gesprekspartners die dit aanbrengen fout zijn volgens jou dan stopt de discussie.

@1207 : SARS-CoV-2 is inderdaad een blijver. Dat heb ik al veel vroeger in het debat gezegd en we zullen geduld moeten hebben totdat het endemisch zal worden en dat zal het worden. Maar dat heeft tijd nodig. Maar hoe meer besmettingen die je toelaat, ongeacht of ze tot Covid-19 leiden of niet, verlengt alleen maar die tijd dus zullen we daar met maatregelen toch iets aan blijven moeten doen. Ik weet dat dat niet past in ons economisch systeem en onze jachtige manier van leven. Dat zijn twee dingen die frontaal botsen, dat is wel duidelijk. Vaccins zullen ons voorlopig wat verlichting brengen door aan damage control te doen want dat nut heb ik nooit ontkend. Hopelijk komen er betere vaccins en curatieve behandelingen maar zolang we die niet hebben is het roeien met de riemen die we hebben en is mensen uit elkaar houden nog altijd het meest efficiënte dat we kunnen doen.
woutervh schreef:Als de zorg ontlast wordt, en mensen worden minder ziek, waarom maken we ons dan nog zorgen?
zie uitleg aan 1207
heist_175 schreef:Met 1 pennetrek kan hij het aantal contacten gigantisch inperken, met nauwelijks effect op de werkgelegenheid.
Als je het over telewerk hebt vergeet dan niet dat dat maar over een 20-30% van de werkende bevolking gaat. Een grote meerderheid kan dat niet hé.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef:De vaccins werken wel degelijk geef je zelf toe en ze ontlasten de zorg, wat doen niet-gevaccineerden, eerder het omgekeerde blijkt. Om moedeloos van te worden.
Hardleers zekers?
De testresultaten gaven aan dat er 40% van de bewoners positief is. Het merendeel heeft geen tot lichte symptomen. Enkele bewoners moesten opgenomen worden in het ziekenhuis. De vaccinatiegraad in Silsburg is 97%.
Bron: Zorgbedrijf Antwerpen
40% positief ondanks 97% gevaccineerd.
Jep, die geven het virus fors door.
Datum publicatie: 21 oktober 2021.

Jep, volledig gevaccineerden Covid-19 patiënten bezetten erg veel bedden in onze ziekenhuizen.
Afin, Dizzy, je kan blijven volhouden dat "de vaccins werken", zonder de nodige nuance aan te brengen.
Een nuance die nodig is én telkenmale onderhevig is gebleken aan evolutie.
De vaccins "ontlasten de zorg" telkenmale minder en minder. Helaas.
Dat niet gevaccineerden sneller in het ziekenhuis belanden dan gevaccineerden is een open deur intrappen. Precies jouw hobby...
1207 schreef:We zullen met het virus moeten leren leven en vaccinatie is dus stap 1. Makkelijk, eenvoudig en laaghangend fruit als maatregel.
Dat "laaghangend fruit" hangt intussen héél wat hoger nu van de doelgroepen haast iedereen gevaccineerd is...
En dan blijken die volledig gevaccineerde doelgroepen ook nog eens fors bij te dragen aan de viruscirculatie én ziekenhuisopnames.
1207 schreef:andere maatregelen zijn ook belangrijk maar het moet praktisch haalbaar blijven. in de lotto arena 1,5m afstand houden gaat nu eenmaal niet.
Voilà, nu komen we tot jouw werkelijke punt: mensen willen verdergaan met onze maatschappelijke structuur zoals voorheen.
Aanpassen?
Ho maar, nope, ook niet voor 1207.
Dat er dan nieuwe maatregelen in het verschiet liggen? Ja, erg logisch.
De tijd van het laaghangend fruit is helaas voorbij...
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer

petrol242 schreef: Ja 1207 want dat is wat covid-19 vaccins doen. Daar hoef je niemand van te overtuigen, maar ze houden de pandemie niet tegen. Om moedeloos van te worden...
Natuurlijk houden ze de pandemie flink tegen.
Zelfs met delta geeft een Hoogrisico contact tussen 2 gevaccineerden minder dan 50% kans op besmetting dan tussen gevaccineerden en niet gevaccineerden.
Die discussie hebben we al gehad. Uiteindelijk was je conclusie dat de cijfers correct waren. :lol:
Het houdt de pandemie niet volledig tegen wegens
1. Nog veel Te weinig gevaccineerden
2. Boosterprikken nog niet gezet
3. Te snel te veel versoepelt
3. Idioten die aan (massa) events blijven deelnemen op het moment dat er al teveel viruscirculatie is.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

Voeg daar nog maar een puntje aan toe:
Idioten die zonder nuance lopen te roepen dat "vaccins werken". :lol:
Zij gaan ook niet vrijuit.
devilkin
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

iceke schreef:
devilkin schreef:De maatregelen bij de zwaksten... is dat dan die mensen terug isoleren? Want vaccins ed zijn tijdelijk en niet 100%.

Nee, iedereen die met die mensen omgaat minstens 1X week een test.
Agreed. En ook hun bezoek, minstens een sneltest.
phil48
Elite Poster
Elite Poster

devilkin schreef:Agreed. En ook hun bezoek, minstens een sneltest.
Al eens binnen geweest in een WZC ? Personeelstekort, grote werkdruk, niet weten wat eerst doen ??

Alleen in hele grote kunnen ze zich permitteren personeel vrij te maken om dit soort dingen te checken. Test, CST... in de meeste verwachten ze van bezoekers dat ze braaf hun handjes ontsmetten, mondkapje dragen en verder bezoekuur & verklaring op eer invullen.

In de tijd toen er nog geen vaccins waren, werd ook de temperatuur gechekt, maar toen kon je enkel "op afspraak" op bezoek komen.
devilkin
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Ja, ik ben daar al vaak geweest... En ik weet hoe het er aan toe gaat jammergenoeg.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

phil48 schreef:
devilkin schreef:Agreed. En ook hun bezoek, minstens een sneltest.
Al eens binnen geweest in een WZC ? Personeelstekort, grote werkdruk, niet weten wat eerst doen ??

Alleen in hele grote kunnen ze zich permitteren personeel vrij te maken om dit soort dingen te checken. Test, CST... in de meeste verwachten ze van bezoekers dat ze braaf hun handjes ontsmetten, mondkapje dragen en verder bezoekuur & verklaring op eer invullen.

In de tijd toen er nog geen vaccins waren, werd ook de temperatuur gechekt, maar toen kon je enkel "op afspraak" op bezoek komen.
Dan zetten ze die vrijwilliger voor de damclub nu in voor de sneltest....of gaat het bezoek enkel nog door in de buitenlucht.
Alle tijd en energie die nu gestoken is in de zever van de laatste maanden hadden ze beter gestoken in het veilig houden van de zorg... dan was het probleem niet opgelost, maar was het az grotendeels ontlast.
devilkin
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Misschien is het tijd voor een test-automaat: eid insteken, vingerafdrukken verifiëren, test erin, als ok mag je door. Mogelijk eliswaar nog even een foto moment om achteraf - it als blijkt dat je toch een virus hebt binnen gebracht - je de rekening krijgt gepresenteerd.

(noot: dit is sarcastisch)
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 211 keer
Provider

petrol242 schreef: @1207 : SARS-CoV-2 is inderdaad een blijver. Dat heb ik al veel vroeger in het debat gezegd en we zullen geduld moeten hebben totdat het endemisch zal worden en dat zal het worden. Maar dat heeft tijd nodig. Maar hoe meer besmettingen die je toelaat, ongeacht of ze tot Covid-19 leiden of niet, verlengt alleen maar die tijd dus zullen we daar met maatregelen toch iets aan blijven moeten doen. Ik weet dat dat niet past in ons economisch systeem en onze jachtige manier van leven. Dat zijn twee dingen die frontaal botsen, dat is wel duidelijk. Vaccins zullen ons voorlopig wat verlichting brengen door aan damage control te doen want dat nut heb ik nooit ontkend. Hopelijk komen er betere vaccins en curatieve behandelingen maar zolang we die niet hebben is het roeien met de riemen die we hebben en is mensen uit elkaar houden nog altijd het meest efficiënte dat we kunnen doen.
Waarom verlengt het aantal besmettingen de tijd tot het endemisch wordt? Ik zou denken dat hoe meer mensen een besmetting oplopen, en antistoffen opbouwen, hoe sneller het achter de rug is?
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

devilkin schreef:(noot: dit is sarcastisch)
Als het ook eens sarcastisch mag. 8)

Indien het virus een paar maanden per jaar eens héél flink mag doorrazen, hebben we geen maatregelen meer nodig.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

woutervh schreef:Waarom verlengt het aantal besmettingen de tijd tot het endemisch wordt? Ik zou denken dat hoe meer mensen een besmetting oplopen, en antistoffen opbouwen, hoe sneller het achter de rug is?
Verwar endemie niet met groepsimmuniteit.
Er zijn enorm veel factoren die bepalen of we in een endemische fase komen of niet en eigenlijk is het een subjectief gegeven.

Maar er zijn wel een aantal objectievere maatstaven die we kunnen hanteren. Om tot een endemische toestand te komen moet je allereerst tot een stabiel aanvaardbaar aantal besmettingen komen met periodiek een voorspelbare uitschieter. Ik weet het, 'aanvaardbaar' is hier ook een subjectief gegeven. Je hebt ook een iets of wat succesvolle curatieve behandeling nodig,zowel op symptomen op korte als lange termijn.

Eigenlijk moeten we in zo een fase een consensus maken, wat is leefbaar en wat niet. En met de bokkensprongen die we nu kennen en het hoge aantal besmettingen gaan we daar niet geraken. Er is nog veel te veel wat we niet weten of wat er komen gaat. Welke varianten gaan we nog krijgen? Waarom wordt een gezond persoon ziek en heeft een ander geen symptomen? Om maar een paar te noemen.
Je mag ook niet vergeten dat een pandemie een wereldwijde epidemie is. Dat wordt ook al eens vergeten.
Gesloten

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”