De Amerikanen maken kernduikboten, kernvliegdekschepen, ... Deze moeten eens in de 15 jaar "getankt" worden.jutuiz schreef:Als ik Bill Gates z'n boek volg dan bestaan er inderdaad operationele kleine kerncentrales volgens een ander procédé dan de full-blown kerncentrale en waarbij het afval slechts enkele eeuwen ipv tienduizenden jaren problematisch is.DirkJan schreef:Dan zouden de extra gascentrales helemaal absurd zijn.Ordon schreef:De Franse president Emmanuel Macron heeft midden oktober aangekondigd dat hij wil investeren in de ontwikkeling van kleine kerncentrales van de nieuwste generatie.
De kans is "redelijk groot" dat ook de Belgische politici volgen.
Watch and see.
Met kernenergie zijn er veel zaken mogelijk. Knoopcelbatterijen die 10.000 jaar meegaan om maar iets te zeggen. Bepaalde sattelieten worden ook gepowered met een kernenergie.
Ik denk dat als we naar nul gaan, we kernenergie niet mogen van de lijst schrappen. Des te meer, er is kennis in België, het lijkt me nogal dwaas van dat weg te gooien.
Ja, het elektrisch rendement van een nucleaire centrale is geen 100%. Er is veel restwarmte. Maar mij lijkt het nu ook niet zo'n probleem om die "rest-warmte" nuttig te gaan gebruiken ipv de schelde op te warmen. Warmtenetten, gratis verwarming, broeikassen, wegen ijsvrij houden, via warmtepomp het rendement verhogen,.... Beetje creatief zijn hé