WalterB1 schreef:
In elk geval heeft elk nieuw ICE-voertuig dat je nu koopt een vervaldatum op gebruiksniveau. Of toch minstens een onzekere datum. Dat zal denk een flinke periode daarvoor mensen er voor laten kiezen om geen nieuwe wagen te kopen. En als het echt nodig is een elektrische. Dat is mijn plan voor mijn auto van 2011.
Ik volg dit. Mijn strategie:
- ik rij professioneel met een Lexus hybride die nu 5 jaar oud is, het ding is gebouwd als een tank en kan nog zeker 10 jaar mee
- bovendien... voor een Toyota is er altijd vraag in het buitenland, dus ik krijg het ding altijd verkocht, ook binnen 10 jaar
- fiscaal zou ik gerust mogen een nieuwe wagen kopen (komt kostprijsgewijs ongeveer even duur uit als wagen houden), maar ik weiger dit spelletje mee te spelen want de fiscale regels veranderen elk jaar en zullen blijven veranderen
- resultaat: het plan is is nog 5 tot 10 jaar te wachten om een nieuw voertuig te kopen, en te kijken wat de toekomst zal geven... reden...
- en als ik morgen m'n wagen verlies door een ongeval... dan zal ik wel moeten een BEV kiezen. Flink tegen m'n zin.
Ik heb absoluut nul-komma-nul geloof in het algemeen doorbreken van de BEV. Deze technologie zal hoogstens een deel vormen van de toekomstige tranportmix. Zoals de politiek het nu voorstelt wordt de BEV de enige oplossing. Dit is fout. Volgens mij heeft de politiek zich de xste keer laten ringeloren door de autoindustrie (die het toegegeven niet gemakkelijk heeft en vecht voor z'n toekomst). Nu zal iedereen die de centen heeft toch maar zijn portefeuille trekken om zichzelf een BEV te kopen, en zo voor de hoognodige omzet zorgen bij autobouwers. De hoop is dat die groene wagens daarna doorsijpelen op de 2de handsmarkt en zo het autocircuit vergroenen. Ik vrees dat de wederverkoopwaarde van een 5 jaar oude BEV nul zal zijn. Auto's worden op deze manier de volgende smartphones. Waardeloos na 5 jaar. Een positief punt (of negatief, het is maar zoals je het bekijkt), is dat het niet zo is dat batterijtechnologie een technologische verbeteringsfactor in veelhouden in petto heeft. Ik wil daarmee zeggen: er staat geen batterijtechniek op stapel die ervoor zorgt dat de range al is het maar verdubbelt. laat staan x2 of x3 gaat. Of dat een techniek zou ontstaan die ervoor zorgt dat een batterij onverslijtbaar is. Of een technologie die zorgt dat batterijen geen zelfdzame aardmetalen gebruiken (hoewel Stellantis mogelijk een interessante piste bezig is). Ik wil maar zeggen: BEV's zijn pretty saai qua techniek en toekomstige ontwikkelingen vanuit consumentenstandpunt. Misschien kunnen ze zoals in de Porsche Taycan 2 versnellingen in een BEV monteren ipv 1, of laadsnelheid nog wat opdrijven, maar dat is het dan ook. De marketeers van de automerken zullen de komende jaren nog werk hebben om hun onderscheidende factor in de verf te zetten, en de wagens te "badgen". Zoals er "ABS" op de achterklep stond 40 jaar geleden. En het getouwtrek over het uniformiseren van laadpalen, en de prijsaanduiding van de energie, enz... dit moet nog allemaal starten of is nog bezig. Mijn voorspelling is dat BEV-autobouwers die updates / upgrades voorzien zowel van batterijen als van software, of hun batterijen kunnen laten vervangen door 3de partij modellen (Nissan geeft de de mogelijkheid voor de oude Leaf) wel een toekomst kunnen hebben. Of het een mooie toekomst is, dat weet ik niet, want dit staat in schril contrast met hun oeroude businessmodel (nieuwe hardware slijten, en mensen pushen geld uit te geven voor opties en premium spul). BEV's zullen zeker een toekomst hebben voor kleinere wagens binnen een stads-sfeer, eventueel in een abonnementsformule. De helft van de BEV's die nu ontwikkeld werden en rondrijden staan aan de andere kant van het spectrum: het zijn grote premium SUV's.
Vervolgens is mijn voorspelling is dat binnen 5 tot 10 jaar waterstof als energiebron voor transport onvermijdelijk is. Er komen sowieso waterstof-tankstations voor vrachtwagens, dus de stap naar personenvoertuigen is compleet logisch. Eenmaal we zover zijn, zal het hele circus zich nog eens herhalen. Iedereen trekt nog maar eens zijn portefeuille, dumpt zijn geïnstalleerde laadpalen, en de autosector kan zichzelf een 2de keer heruitvinden, en hopelijk ook een 2de keer langs de kassa passeren.
Wat ik wil zeggen. Er staat zoveel te veranderen, en er zijn geen winsten voor early adopters (*) te halen, zodat de kat uit de boom kijken een goede strategie is.
(*) uitzondering de eerste Tesla kopers, die 100% gelijk hebben gehad om een 120% aftrekbare wagen te kopen met levenslange gratis toegang tot de superchargers...