Hallo,
Lijkt mij een interessant onderwerp voor een discussie.
Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest
https://leefmilieu.brussels/sites/defau ... 5-2035.pdf
Strategie: verboden de lage emissie zone te betreden op basis van EURO-norm
Tijdskader: laatste diesels verboden tegen 2030. Laatste benzine 2035. Dat zijn de euro-6'en, dus tegen dan zal een ICE-car al een minderheid zijn.
Meeste brommers tegen 2025, de laatste tegen 2028.
Moto's laatste tegen 2035.
Voor mij persoonlijk wil dat zeggen; einde auto 2030 (bezine euro 5), motorscooter einde 2028 (euro 3)
Deze maatregel maakt geen verschil tussen nieuw of tweedehands. Inschrijven is toegestaan, gebruiken niet.
Nu is er de Vlaamse maatregel;
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/11/02 ... s-opladen/
Strategie: nieuwe inschrijvingen verbieden voor nieuwe voertuigen. Cumulatie met gemeentelijke lage emissie zones.Wie dus vanaf 2029 een nieuw voertuig koopt zal die niet meer kunnen kopen met een klassieke verbrandingsmotor onder de kap, zelfs geen hybride. Alleen nog elektrische auto's zullen verkocht mogen worden. Let wel: het gaat enkel om nieuwe wagens.
De Vlaamse regering houdt wel een slag om de arm. De datum kan nog verschuiven als er onvoldoende betaalbare elektrische auto's op de markt zijn en er onvoldoende laadpalen zijn bijgekomen.
Tijdskader; 2029 (misschien)
Dus dat is een beetje minder absoluut dan de maatregel van het Brussels Gewest. En enkel voor nieuwe wagens.
Maar eigenlijk denk ik dat het effect zeer gelijkaardig zal zijn met de maatregel van het Brussels Gewest. Ik denk dat de meeste mensen een auto gaan kopen met een bepaalde gebruikshorizon. Op niveau van het Vlaams gewest is er geen vervaldatum om die te mogen gebruiken eens ingeschreven. Maar je weet vanaf wanneer je er niet meer in Brussel zal mee kunnen komen.
En de optie blijft open dat bepaalde Vlaamse LEZ ook zoals Brussel hun eisen gaan optrekken. Vermoedelijk zullen sommige dat wel doen, al is het misschien wat later dan Brussel. De lage emissiezone van Antwerpen is nog niet zo streng dat ICE-voertuigen verboden worden vanaf een bepaalde datum. Maar vanaf 2025 blijven er enkel euro-6 over voor diesel. Benzine mag zeker nog tot 2028 voor euro-4 tot 6.
In elk geval heeft elk nieuw ICE-voertuig dat je nu koopt een vervaldatum op gebruiksniveau. Of toch minstens een onzekere datum. Dat zal denk een flinke periode daarvoor mensen er voor laten kiezen om geen nieuwe wagen te kopen. En als het echt nodig is een elektrische. Dat is mijn plan voor mijn auto van 2011.